De Nederlandse ziet een veel beter uit

Ik hoop dat fokkers een mooie lijn volgen van de wat langere pootjes (een cm langer maakt echt wel uit).
Ik zie veel langharige kleine hondjes met korte pootjes rondlopen en ook jack Russels. Hun pootjes zijn niet langer dan die van mijn teckeltje. Deze hondjes doen het ook goed op behendigheid. Bij een teckel lijken de voorpootjes vaak korter door de diepe borst. Ik ga geen behendigheid met mijn teckeltje doen omdat ik dat te belastend vind. Ik ga ook geen behendigheid doen met mijn langpoot omdat ik dat fysiek te belastend vind.
Gewricht problemen zie ik eerlijk gezegd vaker voorkomen bij de grotere langpotige honden dan bij de kleine kortpotige.
Wat betreft gewrichten maak ik mij om mijn langpoot (Flo) meer zorgen dan mijn kortpoot.
Mijn teckeltje is razendsnel en wendbaar. Mijn hondje met lange poten kan haar niet bijhouden. Ook heeft mijn kortpoot grotere graafvoeten. Ze graaft en zwemt beter dan mijn langpoot. Verder is ze meer gespierd en heeft een losse huid zodat deze minder snel beschadigd in het sruikgewas. Zelfs haar vacht is meer functioneel dan mijn langpoot. Toen ik mijn teckeltje kreeg was ik erg voorzichtig met haar, maar ik heb me eigenlijk verbaast over hoe handig ze alles doet, hoe snel en wendbaar ze is en hoeveel kracht er in zit.
Wat betreft een hernia, dat is echt een nachtmerrie. Pleun is hier niet als pup gekomen, dus ik weet niet uit welke lijnen ze komt. Hopelijk gaat het goed met mijn meisje. Als ik voor een teckel pupje zou gaan, dan zou ik daar dus wel goed op letten. Dat ze uit hernia vrije (voor-) ouders komt. Een hele goede en betrouwbare fokker zoeken.