Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Oorontsteking

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Oorontsteking

Ongelezen bericht door M@scha »

Zo sneu, onze aap heeft oorontsteking :ugh:

hij flapperde een beetje soms dus ik was het zelf aan het bijhouden omdat zijn oren niet echt vies leken. dan was het weer een paar dagen weg en dan begon het weer. toch maar naar tante DA.

blijken zijn oren van binnen echt supervies te zijn en er is een beginnende ontsteking in beide oren.

nu schoonmaakspul gekregen en surolan. als met het schoonmaken de watten niet meer zo vies zijn beginnen we met surolan.

hij vindt het verschrikkelijk! hij herstelt supersnel dus na de ellende is het meteen weer vrolijke willem, maar tijdens het schoonmaken moet pascal hem in de houtgreep houden zodat ik het spul in zijn oren kan doen, kan masseren en met de watten alles weg kan halen.

sam had heel vaak oorontsteking. die onderging het makkelijker, maar herstelde slechter. is dus ook heel lang een soort van bang voor pascal geweest. maar sam was veel harder voor zichzelf. willem is alles behalve hard. zijn voordeel is wel zijn herstellingsvermogen. echt binnen 5 seconden. ik mag later met knuffelen ook gewoon met mijn handen bij zijn kop komen zonder dat dat paniek geeft.

nu ben ik daar bij willem niet zo bang voor, maar ik vind die paniek in zijn oogjes zó sneu dat ik er buikpijn van krijg en hij moet dus nog wel wat dagen... straks met de surolan zal het sneller gaan omdat dat niet ook weer afgeveegd etc hoeft te worden. daarbij zal het hopelijk snel minder pijn doen ivm genezing.

kan dat nu niet wat vriendelijker? of is het gewoon even doorzetten?
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

Re: Oorontsteking

Nanna schreef:Gewoon doorzetten. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
En na het orenschoonmaakevent natuurlijk een paar plakken leverworst :lol1:
dat sowieso!

we gaan nu na het eten wandelen zodat hij na het hele gebeuren even uit kan waaien door rondjes te crossen en natuurlijk koekjes te eten.

ik ben wat die zachte heelmeesters betreft ook blij dat de DA het voorgedaan heeft. dat ging even wat heftiger dan ik zou doen. dus dat was een goed voorbeeld
Afbeelding
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

Wie niet horen kan moet maar voelen :wink:

Zonder gekheid: met een hond als Willem die snel herstelt is het inderdaad een kwestie van doorpakken. Ze hebben alleen donders snel in de gaten hoe en wat, dus ik deed het bij Murdock nooit op een vast moment. Pure willekeur, want anders zag hij de bui al hangen en probeerde hij te vluchten :LOL:

Succes! :ok:
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

Wie niet horen kan moet maar voelen :wink:

Zonder gekheid: met een hond als Willem die snel herstelt is het inderdaad een kwestie van doorpakken. Ze hebben alleen donders snel in de gaten hoe en wat, dus ik deed het bij Murdock nooit op een vast moment. Pure willekeur, want anders zag hij de bui al hangen en probeerde hij te vluchten :LOL:

Succes! :ok:
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

M@scha schreef:
Nanna schreef:Gewoon doorzetten. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
En na het orenschoonmaakevent natuurlijk een paar plakken leverworst :lol1:
dat sowieso!

we gaan nu na het eten wandelen zodat hij na het hele gebeuren even uit kan waaien door rondjes te crossen en natuurlijk koekjes te eten.

ik ben wat die zachte heelmeesters betreft ook blij dat de DA het voorgedaan heeft. dat ging even wat heftiger dan ik zou doen. dus dat was een goed voorbeeld
Hier had Jari regelmatig last van oorontsteking. Tagor had nooit oorontstekingen en Finn tot nu toe ook niet (klop het af). Begreep dat het te maken heeft met zijn oordracht (flappers die hij wat open droeg).
Oorreiniger werd als we buiten stonden voor de wandeling in het oor gedaan zodat hij kon schudden zonder dat het halve huis er onder zat. Na de wandeling snel de oorschelp schoon vegen. Werkte voor ons makkelijkst omdat we hem zo kort mogelijk in een houdgreep hoefden te nemen.
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Als je aan de surolan moet beginnen, dat moet je geloof ik 2x per dag doen, zou ik de da vragen naar dat middel (weet even niet hoe het heet en is ook redelijk nieuw) wat je 1x hoeft in te brengen en een week werkzaam is. Dat scheelt een hoop pijnlijk gedoe.
Afbeelding
#linda#
Actief

Ongelezen bericht door #linda# »

alm@ schreef:Als je aan de surolan moet beginnen, dat moet je geloof ik 2x per dag doen, zou ik de da vragen naar dat middel (weet even niet hoe het heet en is ook redelijk nieuw) wat je 1x hoeft in te brengen en een week werkzaam is. Dat scheelt een hoop pijnlijk gedoe.
Dat zalfje heeft Osurnia. Moet vaak na 1 week nog wel 1 keer herhaald en kan na 2 x nog 21 dagen doorwerken.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Ik behandel zelf de oren bij de eerste tekenen van irritatie al met monoclean. Dan is het niet leuk, maar ook niet erger dan dat. Als het al werkelijk een ontsteking is, dan vinden ze het veel naarder. Ik veeg overigens nooit na met watten. Tot nu toe op deze manier geen antibiotica (surolan) nodig gehad om de ontsteking weer weg te krijgen of te voorkomen.
M@scha
Zeer actief

het doet echt pijn. hij wilde zelfs sneppen gisteren. arm schaap.

de watten waren gisteren alweer een stuk schoner dus we hebben besloten vandaag met de surolan te beginnen zodat het ook kan gaan genezen.

volgens mij is die cleaner echt smerig spul. druppels die op straat vallen bruisen gewoon. dat op geirriteerde huid doet natuurlijk ook superveel pijn.

ook na het schoonmaken en proberen te happen was het na een paar rondjes crossen en schudden meteen weer goed.
Afbeelding
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door smoekie »

M@scha schreef:kan dat nu niet wat vriendelijker? of is het gewoon even doorzetten?
Inderdaad even doorzetten :schrik:

Heb het afgelopen week met Cheff gehad.

http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 6&t=320239

Die "schoonmaakdruppels" moet je daarmee doorgaan? Mijn DA zei dat die achterwege konden blijven omdat die bij geïrriteerde oren best wel "zeer" kunnen doen, zij het oortje al goed had schoongemaakt en surolan simpelweg het snelst verlichting en herstel op zou leveren.

Maar goed even doorzetten en misschien dit...
M@scha schreef:en de kont onder je oksel, nek/bekkie van onderaf vasthouden zodat ze geen kant op kan en dan druppelen?
Ik gok dat met WIllem niet veel anders is dan met Cheff, tis in ieder geval "klote" en de ene keer ging het bij Cheff beter dan de andere keer, maar een snuitje om vooraleer te druppelen was hier toch wel de uitkomst :F:

M@scha schreef:het doet echt pijn. hij wilde zelfs sneppen gisteren. arm schaap.

de watten waren gisteren alweer een stuk schoner dus we hebben besloten vandaag met de surolan te beginnen zodat het ook kan gaan genezen.

volgens mij is die cleaner echt smerig spul. druppels die op straat vallen bruisen gewoon. dat op geirriteerde huid doet natuurlijk ook superveel pijn.

ook na het schoonmaken en proberen te happen was het na een paar rondjes crossen en schudden meteen weer goed.
Dat schoonmaakspul (ik had epiotic) schijnt ook gigantisch te "bijten". Ik hoefde dat gelukkig niet meer te gebruiken en kon gelijk met surolan beginnen. Nee "leuk" vond ze het nog steeds niet. Zag de bui al hangen als ik het flesje pakte, maar had schijnbaar wel ook in de gaten dat het haar verlichting bracht. En uiteraard 3x per dag een stokkie opleverde, want na het losmaken van de snuit stond ze al bij de bak :engel:

5 dagen 3x per dag "ellende' maar geschut en gekrab is nu wel over :cheer: :cheer:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
M@scha
Zeer actief

dat geeft goede hoop. wij moesten dat schoonmaakspul doen tot de watten niet meer zo vies waren. dat doen we nu 3 dagen en van donkerbruin zijn we nu naar waterig bruinig gegaan en het feit dat het écht pijn doet betekent toch dat je ontstoken vel raakt. als er nog een vies laagje over zat deed het geen pijn toch?

dus we gaan vanaf vandaag met surolan aan de slag. zover ik begreep van google is het ook een beetje pijnstillend. dus ik hoop dat hij snel weer erbovenop is
Afbeelding
smoekie
Zeer actief

M@scha schreef:dat geeft goede hoop. wij moesten dat schoonmaakspul doen tot de watten niet meer zo vies waren. dat doen we nu 3 dagen en van donkerbruin zijn we nu naar waterig bruinig gegaan en het feit dat het écht pijn doet betekent toch dat je ontstoken vel raakt. als er nog een vies laagje over zat deed het geen pijn toch?

dus we gaan vanaf vandaag met surolan aan de slag. zover ik begreep van google is het ook een beetje pijnstillend. dus ik hoop dat hij snel weer erbovenop is
Bij Cheff was het in ieder geval geen ontsteking. Het was geïrriteerd en vies, maar niks doen zou wel uiteindelijk een ontsteking van het oor opleveren. Ik heb die druppels (epiotic) op mijn hand gehad en je "voelt" die druppels echt wel. Ik kan me zo voorstellen dat als het oor zoals bij Cheff geïrriteerd is Willem dat ook écht wel voelt. Dat vuil hoefde ik van de DA verder niks aan te doen, dat zou er vanzelf wel uitgaan. Met wattenstaafjes/watten zou ik het alleen maar dieper er indrukken dus daar heb ik me verder dan ook niet aan gewaagd.

Bij Cheff gaf het iig echt heel snel verlichting en na dag of 3 was het eigenlijk al over maar moesten(had de DA al gezegd) toch de 5 dgn volhouden. Nu heeft ze nergens last meer van. Oortje is inmiddels ook weer mooi schoon.
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Ik heb monoclean als schoonmaakspul en dat voel je helemaal niet. Dus dat is ook middel-afhankelijk.
M@scha
Zeer actief

smoekie schreef:
M@scha schreef:dat geeft goede hoop. wij moesten dat schoonmaakspul doen tot de watten niet meer zo vies waren. dat doen we nu 3 dagen en van donkerbruin zijn we nu naar waterig bruinig gegaan en het feit dat het écht pijn doet betekent toch dat je ontstoken vel raakt. als er nog een vies laagje over zat deed het geen pijn toch?

Bij Cheff was het in ieder geval geen ontsteking. Het was geïrriteerd en vies, maar niks doen zou wel uiteindelijk een ontsteking van het oor opleveren. Ik heb die druppels (epiotic) op mijn hand gehad en je "voelt" die druppels echt wel. Ik kan me zo voorstellen dat als het oor zoals bij Cheff geïrriteerd is Willem dat ook écht wel voelt. Dat vuil hoefde ik van de DA verder niks aan te doen, dat zou er vanzelf wel uitgaan. Met wattenstaafjes/watten zou ik het alleen maar dieper er indrukken dus daar heb ik me verder dan ook niet aan gewaagd.

Bij Cheff gaf het iig echt heel snel verlichting en na dag of 3 was het eigenlijk al over maar moesten(had de DA al gezegd) toch de 5 dgn volhouden. Nu heeft ze nergens last meer van. Oortje is inmiddels ook weer mooi schoon.
wij moeten het flesje surolan leegmaken. ze dacht idd ook een dag of 5
Afbeelding
smoekie
Zeer actief

M@scha schreef:wij moeten het flesje surolan leegmaken. ze dacht idd ook een dag of 5
Kan wel kloppen. Zijn nu 5 dgn verder. 3x per dag "druppel" in het oor en buitenkant(wat kapot was) en er zit zo te voelen bijna niks meer in. Succes, hoop dat het bij Willem ook zo snel werkt als het bij Cheff deed.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

ik heb ooit eens van die cleaner bij de DA gehaald, nou daar gaan ze hier allebei helemaal van over de zeik. Pom gaat alleen maar rondjes rennen als ik dat in haar oren doe. Karel staat zielig in een hoekje met zn kop omlaag. Surolan vinden ze ook niet leuk, maar ik heb Pom inmiddels zo ver dat ze het zonder tegenstribbelen ondergaat. Ik leg een hand koekjes klaar waar ze naar mag kijken en die krijgt ze als het klaar is. Dat werkt voor haar wel. Ben wel een paar keer boos geworden, want ze trekt dan steeds haar kop weg net als ik dat ding erin wil steken. Stilzitten :P Toevallig heeft ze nu weer oorontsteking, heb er ipv surolan deze keer een zalfje voor gehad. Dat werkt vaak veel sneller en beter hier. Pom heeft het regelmatig helaas. Het is ook wel echt een labradorkwaaltje. Mijn honden zwemmen ook heel veel (Willem niet zo toch?) dat helpt ook niet. Volgens mij komt het doro die zware oren, dat zit lekker te broeien.
M@scha
Zeer actief

sbientje schreef:ik heb ooit eens van die cleaner bij de DA gehaald, nou daar gaan ze hier allebei helemaal van over de zeik. Pom gaat alleen maar rondjes rennen als ik dat in haar oren doe. Karel staat zielig in een hoekje met zn kop omlaag. Surolan vinden ze ook niet leuk, maar ik heb Pom inmiddels zo ver dat ze het zonder tegenstribbelen ondergaat. Ik leg een hand koekjes klaar waar ze naar mag kijken en die krijgt ze als het klaar is. Dat werkt voor haar wel. Ben wel een paar keer boos geworden, want ze trekt dan steeds haar kop weg net als ik dat ding erin wil steken. Stilzitten :P Toevallig heeft ze nu weer oorontsteking, heb er ipv surolan deze keer een zalfje voor gehad. Dat werkt vaak veel sneller en beter hier. Pom heeft het regelmatig helaas. Het is ook wel echt een labradorkwaaltje. Mijn honden zwemmen ook heel veel (Willem niet zo toch?) dat helpt ook niet. Volgens mij komt het doro die zware oren, dat zit lekker te broeien.
willem is een echte neplab. voer is wel ok, maar niet motiverend en water is ook maar zozo...
de tennisbal daarentegen...

hoe heet "jouw" zalfje? dit voor evt een volgende keer.

dat boos worden.. ik voel me hier erg onzeker over. zijn poging tot bijten/sneppen is echt pure angst/pijn. we hebben er nu helemaal niet op gereageerd. pascal had hem vast en met sussende woorden ben ik gewoon doorgegaan.
helpt boos worden dan niet averechts?
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Beetje hondafhankelijk denkik, of boos worden helpt. Pom is nogal een aansteller en begint al te kutten als ik nog niks doe. Dat wil ik niet dus daar word ik boos om. Als ze uit pure pijn zou sneppen weet ik niet of ik dat zou corrigeren, maar over het algemeen ben ik best een stomme baas met dit soort dingen vrees ik. Ik moet het ook alleen doen meestal dus ze moeten meewerken. Bij Karel ben ik milder maar die is ook veel gelatener. Pom verandert echt in een gillende, tollende tazmanian devil en in die modus wordt het alleen maar spannender en pijnlijker denkik dus dat probeer ik te voorkomen door het meteen af te kappen. Maar denk dat het heel erg aan de hond ligt of je boos kan of moet worden. mojn manier is niet de manier ofzo..

Neomycine, volgens mij. Zal t zo nog even nakijken!
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Wat is dat toch met die oren de laatste tijd. Wij met Tom ook veel gelazer en hij gaat volgende week voor de vierde keer naar de DA voor zijn oren. Ook super vies en beetje ontsteking aan 1 kant. Wij hoeven zelf gelukkig niks te doen. Die middelen gekregen die doorwerken dus dat is prima. Hij schudt ook niet meer dus eindelijk de goede kant op. Wat een gedoe. Hij was doodsbang bij de DA maar herstelde meteen. Net als Willem.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

laeken schreef:Wat is dat toch met die oren de laatste tijd. Wij met Tom ook veel gelazer en hij gaat volgende week voor de vierde keer naar de DA voor zijn oren. Ook super vies en beetje ontsteking aan 1 kant. Wij hoeven zelf gelukkig niks te doen. Die middelen gekregen die doorwerken dus dat is prima. Hij schudt ook niet meer dus eindelijk de goede kant op. Wat een gedoe. Hij was doodsbang bij de DA maar herstelde meteen. Net als Willem.
welke dierenarts heb jij? ik ben bij die in centrum kranenburg geweest vorig jaar, maar sindsdien toch weer naar mijn oude DA in groesbeek. volgens mij is die in kranenburg supergoed én natuurlijk scheelt het een bal geld, maar ondanks dat ik best leuk duits praat is mijn dierenartstermenduits toch minder waardoor ik het lastig vond.

mijn DA is erg goed dus ik heb geen noodzaak, maar ik vind het toch elke keer wel wat. even kijken in de oortjes, schoonmaken, wegen, koekje erin, brave willem, hier 2 flesjes.. 86 euro aub.. :ugh:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

M@scha schreef:
laeken schreef:Wat is dat toch met die oren de laatste tijd. Wij met Tom ook veel gelazer en hij gaat volgende week voor de vierde keer naar de DA voor zijn oren. Ook super vies en beetje ontsteking aan 1 kant. Wij hoeven zelf gelukkig niks te doen. Die middelen gekregen die doorwerken dus dat is prima. Hij schudt ook niet meer dus eindelijk de goede kant op. Wat een gedoe. Hij was doodsbang bij de DA maar herstelde meteen. Net als Willem.
welke dierenarts heb jij? ik ben bij die in centrum kranenburg geweest vorig jaar, maar sindsdien toch weer naar mijn oude DA in groesbeek. volgens mij is die in kranenburg supergoed én natuurlijk scheelt het een bal geld, maar ondanks dat ik best leuk duits praat is mijn dierenartstermenduits toch minder waardoor ik het lastig vond.

mijn DA is erg goed dus ik heb geen noodzaak, maar ik vind het toch elke keer wel wat. even kijken in de oortjes, schoonmaken, wegen, koekje erin, brave willem, hier 2 flesjes.. 86 euro aub.. :ugh:
Ja wij daar en dat gaat prima. Ze verstaan toch ook gewoon Nederlands. Bij ons was het iets van 70 euro maar hij heeft 3 kwartier gepoetst, gedruppeld en de nagels geknipt, 2 flesjes schoonmaakmiddel en die langwerkende AB erin etc. Daarna 14 euro voor de herhalingen. Dus ik zou toch weer eens die dierenarts in Kranenburg proberen :engel:
Afbeelding
smoekie
Zeer actief

M@scha schreef:maar ik vind het toch elke keer wel wat. even kijken in de oortjes, schoonmaken, wegen, koekje erin, brave willem, hier 2 flesjes.. 86 euro aub.. :ugh:
Ben dit keer naar een andere DA geweest dan mijn standaard (eigen) DA omdat het inmiddels avond was(vorige week donderdag) en ik merkte wel(ze hebben ook een praktijk in Hilversum hoorde ik later) dat zij een stuk goedkoper zijn.

Ik moest voor consult (incl. avond tarief) oren nakijken, schoonmaken, even wat oorsmeer onder microscoop om oormijt uit te sluiten, flesje surolan 55 euro afrekenen. Alleen het consult bij hen scheelt al ruim 20 euro :80:

Maar behalve dát vond ik de aanpak toch wel heel anders dan ik gewend ben. Eerst Cheffie even "rustig" maken...wat praten, riem af en wat laten lopen, proberen te kopen met wat lekkers( waar ze dus voor bedankte) vooraleer haar op de tafel te zetten om te onderzoeken. Ik ben niet anders gewend dan binnenkomen, hop op tafel, nakijken wat er nagekeken moet worden en klaar. Niks ten nadele van mijn eigen DA hoor, maar het geeft je toch wel een klein beetje te denken :cool2:

Ik weet in ieder geval dat als deze werkwijze in Hilversum idem is ik nu 3 ipv 2 (voor mij betrouwbare) dierenartsen tot mijn "beschikking" heb :F:
M@scha
Zeer actief

Update:

Vandaag de surolan. Eerste oor was weer blinde paniek. Tweede oor was niet leuk maar ging wel veel beter. Je zag hem denken: Ok, ze doen het weer maar dit is wel Ok volgens mij...

Ik denk dus dat het schoonmaakspul echt pijn deed. Ik verwacht nu niet dat hij zijn oren aan komt bieden om de surolan erin te doen, maar ik gok dat het wel beter zal gaan. Hij heeft ook meteen eigenlijk de hele avond niet geflapperd!!
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

:engel: Oh. Misschien toch maar weer naar die heimat dan
Afbeelding
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Wij hebben er ook 1 met een hardnekkige oorontsteking. Volgens de waarnemend dierenarts zijn de inzichten veranderd, vanuit Utrecht zou nu worden geadviseerd om heel royaal te zalven en niet te masseren. Dat hebben we 10 dagen gedaan en het lijkt nu eindelijk op te knappen.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

M@scha schreef:Update:

Vandaag de surolan. Eerste oor was weer blinde paniek. Tweede oor was niet leuk maar ging wel veel beter. Je zag hem denken: Ok, ze doen het weer maar dit is wel Ok volgens mij...

Ik denk dus dat het schoonmaakspul echt pijn deed. Ik verwacht nu niet dat hij zijn oren aan komt bieden om de surolan erin te doen, maar ik gok dat het wel beter zal gaan. Hij heeft ook meteen eigenlijk de hele avond niet geflapperd!!
ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat je eerst moest schoonmaken, lijkt me ook wel vervelend als je toch al een pijnlijk oor hebt.
laeken
Zeer actief

sbientje schreef:
M@scha schreef:Update:

ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat je eerst moest schoonmaken, lijkt me ook wel vervelend als je toch al een pijnlijk oor hebt.
Dat moet toch echt wel als het vies is. Bij Tom kwamen er enorme hoeveelheden oude zwarte smeer uit. Als je dat laat zitten heeft de hond zo weer oorontsteking. Zat helemaal dicht bij hem. Leek wel teer en dat in grote klonten.
Afbeelding
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Om te voorkomen dat hij bang wordt van jou of Pascal is het belangrijk dat het voorspelbaar is. Zet alle spullen klaar, dat is het 'oren schoonmaken'. Zodra je klaar bent zeg je een woordje die je bijv ook zegt als een oefening is afgelopen en dan direct iets geven wat Willem heel leuk of lekker vindt.
Dan voorkom je dat je hem 'ineens' bij zijn kladden grijpt voor zijn oren en hij daarom de situatie niet meer vertrouwt
M@scha
Zeer actief

Hippo schreef:Om te voorkomen dat hij bang wordt van jou of Pascal is het belangrijk dat het voorspelbaar is. Zet alle spullen klaar, dat is het 'oren schoonmaken'. Zodra je klaar bent zeg je een woordje die je bijv ook zegt als een oefening is afgelopen en dan direct iets geven wat Willem heel leuk of lekker vindt.
Dan voorkom je dat je hem 'ineens' bij zijn kladden grijpt voor zijn oren en hij daarom de situatie niet meer vertrouwt
zo doen we het inderdaad. maar ook niet té want dan wordt het zo'n enorm ding
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Bij Tirsa was het een commando geworden. Klinkt een beetje zwaar, maar 'oortjes doen' was voldoende, kwam ze naar de keuken, kroop wat ineen als ik haar oren druppelde en de laatste druppel zat er amper in, stond ze al te springen voor haar vleesje.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”