Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond richting leren

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Hond richting leren

Ongelezen bericht door M@scha »

idiote titel, maar ik heb geen idee hoe ik het anders moet zeggen :roll:

hoe leer ik willem welke kan ik op ga gooien? zeker 3 van de 5 x loopt hij precies de verkeerde kant op. ziet hij in zijn run dan de bal vliegen corrigeert hij, maar hij lijkt oprecht niet te snappen dat die bal in het verlengde van de werpstok zal gaan.

nu kan hij goed zoeken en vindt dat ook leuk dus veranderen veel gegooide balletjes in zoekspelletjes maar ik vind het wat uhm... kneuzig :engel:
Afbeelding
Stephan
Vaste gebruiker

Re: Hond richting leren

Ongelezen bericht door Stephan »

Eerst hem laten wachten tijdens het werpen en dan pas de bal laten halen, zo ziet hij eerst welke kant die op gaat.
Je kan hem al sturen zodra de richting duidelijk is of pas wanneer de bal stil ligt.
Ik denk dat hij door het observeren op den duur wel beter begrijpt waar de bal heen gaat.
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

De makkelijkste optie is, eerst kort bij gooien en dat heel langzaam opbouwen zodat hij ziet waar de bal heen gaat. Dus heel rustig aan beginnen en niet bv met een ballenwerper beginnen.
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik stuur Csiva altijd om me heen en gooi als ze achter me is. Zo ziet ze altijd de richting die ik op gooi. Maar dat is vast niet de oplossing die je zoekt :mrgreen:
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Laten wachten tot je daadwerkelijk gegooid hebt is denk ik het beste.
Jol rent ook als een kip zonder kop weg als je wat gooit, negen van de tien keer inderdaad de verkeerde kant op :oohja:
Gelukkig hebben wij Aki :mrgreen:

Links en rechts aanleren kan wel. Aak geeft nu links een poot, en rechts. En als we buiten lopen heb ik ook altijd links en rechts benoemd, dus ergens gaat dat kwartje op een bepaald moment wel vallen.

Je kunt ook links of rechts met je arm aan gaan duiden, zwaai met je arm naar links en de bal gooien en het benoemen? En rechts idem? En wellicht je linker én rechterarm gebruiken.
Ben even aan het brainstormen.
Hond laten wachten en de bal rechts (laten) leggen en dan Rechts benoemen en hem de bal laten halen met de armbeweging erbij?
M@scha
Zeer actief

Machie schreef:Ik stuur Csiva altijd om me heen en gooi als ze achter me is. Zo ziet ze altijd de richting die ik op gooi. Maar dat is vast niet de oplossing die je zoekt :mrgreen:
nee want die werkt niet denk ik :mrgreen: nu rent ie weg. stopt. kijkt mij aan, blijft mij aankijken.. ik gooi richting hem.. hij rent naar links..

ik heb ontdekt dat als ik de bal te hoog gooi hij hem zeker niet ziet als ik hem lager gooi lijkt het vaker goed te gaan. maar met mijn gooi skills kan laag gooien ook betekenen dat de bal 5 meter verder keihard op de grond komt :engel:
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik heb twee honden en beide honden kennen rechts en links maar ik heb het ze verschillend aangeleerd.

Met Mayke tijdens de jachttraining: Ik liet haar dan zitten en ging op ongeveer 10 meter tegenover haar staan. Dan riep ik RECHTS op een enthousiasmerende manier, dan vloog ze overeind maar wist ze nog niet wat er ging gebeuren. En dan gooide ik de dummie aan de rechterkant achter haar aan.
Op den duur gaat t kwartje vallen en dan gooi je geen dummie als ze de verkeerde kant op schiet.

Daarna uitbouwen - Je legt twee dummies klaar. Links en rechts. En je hebt een helper bij de kant waar je níet wilt dat de hond de dummie pakt. Je laat je hond zitten en roept RECHTS. Als de hond de linker-dummie wil pakken, laat je de helper dit blokkeren.
Daarna kan het zonder blokkeren, of je blokkeert met je eigen lichaamstaal.

Bij Kiwi, veedrijver, heb ik links en rechts geleerd door zelf positie te kiezen om de schapen heen. Wilde ik dat ze links ging, dan zorgde ik dat linksom logisch was voor haar en rechts onlogisch.
Maar dat is met schapen, dus dat zul je niet op die manier willen gebruiken.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

Paisley schreef:Ik heb twee honden en beide honden kennen rechts en links maar ik heb het ze verschillend aangeleerd.

Met Mayke tijdens de jachttraining: Ik liet haar dan zitten en ging op ongeveer 10 meter tegenover haar staan. Dan riep ik RECHTS op een enthousiasmerende manier, dan vloog ze overeind maar wist ze nog niet wat er ging gebeuren. En dan gooide ik de dummie aan de rechterkant achter haar aan.
Op den duur gaat t kwartje vallen en dan gooi je geen dummie als ze de verkeerde kant op schiet.

Daarna uitbouwen - Je legt twee dummies klaar. Links en rechts. En je hebt een helper bij de kant waar je níet wilt dat de hond de dummie pakt. Je laat je hond zitten en roept RECHTS. Als de hond de linker-dummie wil pakken, laat je de helper dit blokkeren.
Daarna kan het zonder blokkeren, of je blokkeert met je eigen lichaamstaal.

Bij Kiwi, veedrijver, heb ik links en rechts geleerd door zelf positie te kiezen om de schapen heen. Wilde ik dat ze links ging, dan zorgde ik dat linksom logisch was voor haar en rechts onlogisch.
Maar dat is met schapen, dus dat zul je niet op die manier willen gebruiken.
ik kan wel makkelijk aan schapen komen maar dat lijkt me idd nogal omslachtig om hem het balletje aan te leren :LOL:

dat dummyverhaal klinkt goed! :E:
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ohja en een toevoeging - waar we heen werkte is dat je je hond kunt sturen zonder dat ze weet dat er wat ligt. Dan heb je van te voren buiten het zicht van de hond wat klaar gelegd. En als ze 'warm' is, geef je het zoek commando.
Ik moet zeggen dat we nooit aan die perfectie toe zijn gekomen :LOL: Als Mayke niet binnen 20m wat vindt, vindt ze het de moeite niet meer waard en gaat snuffelen :hmmm:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

Paisley schreef:Ohja en een toevoeging - waar we heen werkte is dat je je hond kunt sturen zonder dat ze weet dat er wat ligt. Dan heb je van te voren buiten het zicht van de hond wat klaar gelegd. En als ze 'warm' is, geef je het zoek commando.
Ik moet zeggen dat we nooit aan die perfectie toe zijn gekomen :LOL: Als Mayke niet binnen 20m wat vindt, vindt ze het de moeite niet meer waard en gaat snuffelen :hmmm:
dat probeer ik idd ook. hem te sturen bij het zoeken. dat hij dan op mij let waar ik wijs. dat lijkt langzaam wel iets te gaan doen "oh ze wijst die kant op, dan ga ik daar maar heen" gaat steeds vaker goed.

nu het gooien nog. :engel:
Afbeelding
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Izzy heeft 'rechts' al een beetje onder de knie. Ik fiets veel met haar en ik waarschuw voor een bocht altijd als ik naar rechts (naar haar toe) draai. Zodra ze dat onder de knie heeft, ga ik met 'links' hetzelfde doen. Handig als ze d'r bal niet kan vinden in het water en ik d'r kan sturen.
nelleke
Zeer actief
Mijn ras(sen): langhaar duitse herder en een kater

Ongelezen bericht door nelleke »

Deze week begonnen om tijdens wandeling te wijzen als ik maar links een pad nam. Kijken, links. Braaf. Nu kijkt hij als ik kijken zeg. Zo snel dat hij leert.
Afbeelding
Neeltje
Lynnepien
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel

Ongelezen bericht door Lynnepien »

Hier kent ze alleen 'andere kant', dat is dus ofwel links ofwel rechts :mrgreen: Al vrij jong aangeleerd toen ze zich aan de lijn vastliep rond lantaarnpalen of boompjes ;)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”