Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Extreme beschermingsdrang

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Aantal honden: 1
Contacteer:

Extreme beschermingsdrang

Ongelezen bericht door wolvster »

Niet Murdock hoor!! Die maak je de pis niet lauw.

Murdock werd vandaag aangevallen door een Cocker met beschermingsdrang naar haar baasje. Jeez-louise...
Wat een geschift ding! Zowel aangelijnd als loslopend deed ze het, maar niet bij alle honden.
Baasje was overigens ontzettend kwaad op het hondje, waarvan ik me afvraag of dat nou wel zo handig is. Baasje was de wanhoop nabij leek wel, het gebeurde veel vaker en ze wilde juist dat haar hondje fijn kon spelen met andere honden... Tja...

Ik kom ze wel vaker tegen en ik vroeg me af of ik die mevrouw wat tips kon geven of misschien kan oefenen met haar en Murdock?
Ik weet niet of ze daar op zit te wachten hoor, maar stel ik bied het aan dan wil ik wel daadwerkelijk wat nuttigs kunnen doen :wink:

Iemand ideeën daarover?
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Re: Extreme beschermingsdrang

Ongelezen bericht door DeDiana »

Waarschijnlijk een hond die het baasje of diens snoepzak claimt.
Of een angstige hond die andere honden om die reden weg wil jagen?
wolvster
Zeer actief
Contacteer:

Ik denk dat Cleva wel een goed punt heeft. Mevrouw is misschien überhaupt niet evenwichtig genoeg.

Diana, het leek mij geen angst. Claimen wel.

Tara, nou ze greep wel onmiddellijk in, maar bleef lang boos en ik vermoed dat de hond daar ook wat verward door raakt of juist versterkt wordt in het idee dat er iets aan de hand is om boos over te worden.
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

beter opvoeden lijkt me eerder op zijn plek, het lijkt wel of ze het inwendig ook nog leuk vindt.
ik hou er niet van als mijn hond mij claimt, niet tegenover een mens of andere hond.

Lana probeerde het als pup van 3 maand ook, tegenover mijn kleinkinderen,
heb dat direct afgekapt, onmiddellijk in de kiem gesmoord, maar ben er nooit echt boos om geworden,
het is gewoon iets wat ik niet wil hebben, net als bepaalde andere dingen.
nu heeft ze totaal geen neiging meer om dit te doen, ze weet dat ik mijn eigen zaakjes regel,
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Ik vind aanbieden om te oefenen met Murdock wel een goed idee. En nee, een hypere baas verander je er niet mee in een stabiele baas, maar het is wel fijn voor zo'n hondje als ze een vriendje krijgt.

Hier liep lang geleden een oud mevrouwtje met twee ouwe hondjes die moord en brand gingen schreeuwen en misschien nog wel zouden happen ook als ze een andere hond zagen. Ik had toen alleen Jack nog maar, en die was geweldig met bange kleine hondjes, dus na een paar ontmoetingen ging dat gewoon prima. En als we elkaar dan tegen kwamen waren die hondjes zo superblij (en die mevrouw ook) en dan wandelden we een stukje samen, die ouwe ukkies helemaal enthousiast naast die grote vriend, Jack helemaal stoer van dat hij Tha Man was :D , en al is het dan maar een kwartier of half uurtje dat zulke bange bijtertjes zorgeloos en vrolijk kunnen wandelen, dat is een goeie positieve ervaring, en dat is wat waard.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

wolvster schreef:Ik denk dat Cleva wel een goed punt heeft. Mevrouw is misschien überhaupt niet evenwichtig genoeg.

Tara, nou ze greep wel onmiddellijk in, maar bleef lang boos en ik vermoed dat de hond daar ook wat verward door raakt of juist versterkt wordt in het idee dat er iets aan de hand is om boos over te worden.
Het lijkt nooit angst. Maar in bijna alle gevallen is het dat wel. Het is zelden tot nooit echte bescherming. Maar hij doet het alleen als hond bij mevrouw is? Dan voelt hij zich waarschijnlijk gesterkt door haar en durft door haar bijzijn meer dan zonder haar bijzijn. Of het elke keer boos worden heeft zijn stress niveau in dit soort situaties versterkt waardoor de angst in haar bijzijn groter is dan zonder. Maar bescherming, nee, zelden, dat is een menselijke invulling van dergelijk gedrag.

Ik zou mevrouw BAT aanraden.

Ik ben daar nu zelf met Duke aan begonnen en er zijn hier heel wat ogen open gegaan. Angst en emotie valt niet te bestraffen. Boos worden heeft geen enkele zin en maak je het alleen maar erger mee.

Blijven blootstellen heeft ook geen enkele zin naar mijn idee, tenzij je het op de BAT manier gaat aanpakken. Hond valt uit omdat die zich bedreigt voelt, weg wil, maar niet weg kan, en dus de aanval als beste verdediging kiest. Het idee van BAT is dat je hond de controle geeft om aan te geven wanneer hij iets eng vind en dat als hij weg wilt dat hij weg mag en dat je dan ook weg gaat. Doordat hij gaat leren dat hij weg kan, zal de emotie erbij ook veranderen en langzaam steeds meer gaan durven.

Dat ze zo graag wilt dat hondje met andere hondjes speelt moet ze gewoon uit haar hoofd zetten. Voor wie wil ze dat graag? Voor zichzelf of voor de hond. Want de hond vind het totaal niet leuk, dus waarom zou hij dat dan moeten?
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Sommige honden doen het niet goed als je stil staat met vreemde honden erbij. Als ik met andere honden ben loop ik altijd. Heb je ook dat gezeur van verdedigen en mobiele buitenterritoriums niet. Zelfs mijn hondjes doen dat als ik ergens ga stilstaan of een bankje zou opzoeken en er komen honden snuffelen. Niet dat wat die cocker doet maar wel sneller een lip optrekken oid.
Afbeelding
wolvster
Zeer actief
Contacteer:

Shiloh86 schreef:
wolvster schreef:Ik denk dat Cleva wel een goed punt heeft. Mevrouw is misschien überhaupt niet evenwichtig genoeg.

Het lijkt nooit angst. Maar in bijna alle gevallen is het dat wel. Het is zelden tot nooit echte bescherming. Maar hij doet het alleen als hond bij mevrouw is? Dan voelt hij zich waarschijnlijk gesterkt door haar en durft door haar bijzijn meer dan zonder haar bijzijn. Of het elke keer boos worden heeft zijn stress niveau in dit soort situaties versterkt waardoor de angst in haar bijzijn groter is dan zonder. Maar bescherming, nee, zelden, dat is een menselijke invulling van dergelijk gedrag.

Ik zou mevrouw BAT aanraden.

Ik ben daar nu zelf met Duke aan begonnen en er zijn hier heel wat ogen open gegaan. Angst en emotie valt niet te bestraffen. Boos worden heeft geen enkele zin en maak je het alleen maar erger mee.

Blijven blootstellen heeft ook geen enkele zin naar mijn idee, tenzij je het op de BAT manier gaat aanpakken. Hond valt uit omdat die zich bedreigt voelt, weg wil, maar niet weg kan, en dus de aanval als beste verdediging kiest. Het idee van BAT is dat je hond de controle geeft om aan te geven wanneer hij iets eng vind en dat als hij weg wilt dat hij weg mag en dat je dan ook weg gaat. Doordat hij gaat leren dat hij weg kan, zal de emotie erbij ook veranderen en langzaam steeds meer gaan durven.

Dat ze zo graag wilt dat hondje met andere hondjes speelt moet ze gewoon uit haar hoofd zetten. Voor wie wil ze dat graag? Voor zichzelf of voor de hond. Want de hond vind het totaal niet leuk, dus waarom zou hij dat dan moeten?
Is er een goede site of een eenvoudig boek over BAT waar ik haar naar kan verwijzen?
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

BAT 2.0 boekhttps://www.bruna.nl/boeken/bat-2-0-97894917000 ... P4QAvD_BwE
Monique Bladder doet veel online en anders zijn er per regio ook losse lessen of zelfs cursussen in te volgen
https://www.facebook.com/groups/315340881889852/
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”