Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Dag Dobermann
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Re: Dag Dobermann
Ik snap sowieso niks van het willen fokken op deze manier. Van mij mag er per direct greyhound en riesen schnautzer de doberman in. Weimeraner zou ook prima kunnen.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Dat is al zolang gaande... die van mn nu ex en mij is net 5 geworden destijds

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
- Aantal honden: 1
Hoewel het geen volledig nieuw bloed is, levert het wel veel bloedverspreiding op doordat deze rassen op andere kenmerken geselecteerd zijn en daardoor toch andere genen met zich meebrengt. Alleen als het feit dat weimaraners en greyhounds niet al bij 5 omvallen van de kanker en dcm geeft aan dat er winst mee komt.
- ** Angela **
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder
Niet alleen DCM helaas
Ik train op een dober vereniging , en t is echt te erg.
2 met wobbler , 1 met een soort van DCM icm een ontsteking ofzo
Als die ontsteking weg is mogen ze gewoon alles doen , behalve als t warmer als 18 gr is
Een ander heeft heel lang met een blaasontsteking gelopen en toen die eindelijk onder controle was kreeg ze een baarmoederontsteking
Nog een dober met spondylose
En dan is er 1 die gewoon helemaal goed is
T is niet zonder reden dat de meesten stoppen met fokken en dat je in de sport ze ook bijna niet meer ziet
Zelfs degenen die al meer dan 20 jaar dobers hebben zijn overgestapt naar een ander ras ; Mechelse herder , Duitse herder , Bouvier enz
Nog even en ze zijn uitgestorven
Als die ontsteking weg is mogen ze gewoon alles doen , behalve als t warmer als 18 gr is
Een ander heeft heel lang met een blaasontsteking gelopen en toen die eindelijk onder controle was kreeg ze een baarmoederontsteking
T is niet zonder reden dat de meesten stoppen met fokken en dat je in de sport ze ook bijna niet meer ziet
Zelfs degenen die al meer dan 20 jaar dobers hebben zijn overgestapt naar een ander ras ; Mechelse herder , Duitse herder , Bouvier enz
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Yup de fokker van de jongste dober is ook gestopt met fokken na hij overleed met 5 jaar. Ze fokt nu mechelaars.** Angela ** schreef:Niet alleen DCM helaas

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
- Aantal honden: 2
Naast het feit dat het gros ook nog eens mentaal verknipt is, is dat de reden dat wij er vanaf zijn gestapt. Valt geen eer meer aan te behalen.
- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
Greyhound?
anders ook niet echt een heel tof ras meer qua gezondheid tegenwoordig.
anders ook niet echt een heel tof ras meer qua gezondheid tegenwoordig.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Maar wat is er zo erg aan als een ras verdwijnt? Misschien voor sommige mensen niet leuk, maar echt erg?
- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
- Aantal honden: 1
Het hoeft niet te gebeuren als je doorfukt in een gesloten populatie. Dat ligt aan de methode van selectie en aan de grootte van een ras. Als je optimaal (in de zin van genetische verspreiding) selecteert, kan je een ras prima met 100 ouderdieren (per generatie) gezond houden, 50 vrouwelijke en 50 mannelijke. Aangezien er gemiddeld per nest minimaal 6 dieren in zitten, kan je dus gemiddeld een selectie maken van 1 op 3 als iedere ouderpaar slechts 1 nest krijgt (je moet dan dus per nest die selectie maken, niet alle dieren op een hoop gooien en daar de 33% van selecteren). De pest is dat er vaak van bepaalde lijnen of zelfs specifieke reuen heel veel nakomelingen worden gebruikt om mee te fokken terwijl andere lijnen weer vrijwel niet gebruikt worden of zelfs helemaal uitsterven, door dit gedrag krijg je inteeltproblemen tot het niveau dat er niets meer te repareren valt.Nanna schreef:Het is niet alleen dit ras. Het is exemplarisch. En hèt bewijs dat als je doorfukt in een gesloten populatie dat je dit soort ellende krijgt. Uiteindelijk verdwijnen alle rashonden als er niks gebeurt en men stijf en strak volhoudt dat je het met alleen testen wel redt. Ik snap gewoon die dommigheid niet....Neeltje schreef:Maar wat is er zo erg aan als een ras verdwijnt? Misschien voor sommige mensen niet leuk, maar echt erg?
Daarnaast is een gesloten populatie geen vaste maat. In de labradors worden er alleen al in Nederland er ieder jaar zo'n 3000 geboren. Dat is dus zat om een ras gezond mee te houden, want een generatie-interval van 3 jaar is helemaal niet gek. Dat betekent dus dat er 9000 dieren zijn waarmee gefokt kan worden. Zelfs als daarvan slechts 10% wordt ingezet voor de volgende generatie (dus nog niet 1 per nest), dan zijn dat er nog 900 per generatie. Maar dan moet er dus niet achter de kampioenen aangelopen worden. Er moet dan zo veel mogelijk geselecteerd worden (per nest!) op gezond gebouwde honden en erfelijke afwijking waarop getest kan worden. Er zijn op het moment 18 dna-testen beschikbaar voor de labrador, daarvan zijn de meeste afwijkingen volgens mij niet heel gebruikelijk en dus gemakkelijker volledig uit te sluiten als er binnen het nest al op getest wordt. Het heeft dus niet per se met de gesloten stamboeken te maken.
Nou, sommige toch welNanna schreef:Maar we hebben niet met rundveefokkers te maken. Die kijken naar opbrengst en een zo gezond mogelijke populatie. Je kunt mensen die honden fokken niet dwingen niet achter de kampioen aan te rennen. Fokken van honden is vele maken subjectiever dan fokken met koeien. Die worden niet voor de prijsjes achter bordje 1 gefokt.

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Jammer vind het een prachtig ras maar zoals bij zovele rassen de commercie maakt alles stuk en verkeerd fok beleid. Ooit zag je op de sportvelden prachtige dobers,rottweilers,bouviers, boxers etc blijft niet veel meer van over.
Bij de FCI IPO alle rassen kampioenschappen zie praktisch alleen nog D-H en mechelaars
Bij de FCI IPO alle rassen kampioenschappen zie praktisch alleen nog D-H en mechelaars
Maar alleen aan de fokkers die aangesloten zijn bij de rasvereniging. Dat is geen verplichting als je met stamboom wilt fokken.Kruimel53 schreef:Je kunt als rasvereniging wel beperkingen opleggen aan fokkers. Bij de IJslanders mag elke hond maar 4x dekken of een nest krijgen. Dan valt er weinig achter de kampioenen aan te rennen. Uit mijn lang geleden DH-tijd kan ik me reuen herinneren die meer dan 60 nesten op hun naam hadden staan. Dan hoef je niet lang op problemen te wachten.Nanna schreef:Maar we hebben niet met rundveefokkers te maken. Die kijken naar opbrengst en een zo gezond mogelijke populatie. Je kunt mensen die honden fokken niet dwingen niet achter de kampioen aan te rennen. Fokken van honden is vele maken subjectiever dan fokken met koeien. Die worden niet voor de prijsjes achter bordje 1 gefokt.
Overigens is vrijwel elk ras gebaseerd op een hele kleine populatie. Founder effecten dus. De oorspronkelijke DH-ers waren met een stuk of 8 als ik me goed herinner, daarna ging het stamboek dicht en werd er mondjesmaat af en toe iets toegelaten. Dan kunnen het er nu tienduizenden zijn, maar die zijn allemaal familie van elkaar en super homogeen.
-
- Zeer actief
Ik sprak een paar weken terug op een KNPV oefendag voor stamboomhonden een deelnemer met een Dobermann, die vertelde dat men zijn hond niet wou gebruiken voor de fok vanwege zijn kleur (bruin). Triest.
Met zo'n mentaliteit houdt het snel op (letterlijk).
Met zo'n mentaliteit houdt het snel op (letterlijk).