Een paar weken geleden hebben mijn buren een dag op m'n honden gepast. Ze hebben zelf ook 2 honden en die hadden vlooien, maar daar waren ze toen wel vanaf. Zeiden ze. Bleek niet helemaal zo te zijn

Dus toen had mijn drietal ook vlooien. Geen ramp, ik heb ze meteen een pipet gegeven en de kleedjes gewassen en dan moet het bij snel ingrijpen wel klaar zijn. Voor de zekerheid heb ik ze 2 weken later nog een pipet gedaan en opnieuw alles gewassen. Dat was ook de tijd dat we een week weg gingen, dus ik had het kleed in de woonkamer al weg gedaan vanwege de angst dat daar vlooieneitjes in zitten die zich bij mijn afwezigheid eens fijn konden ontwikkelen.
En toch..toen we thuis kwamen begonnen de honden zich direct weer te krabben. Toch weer vlooien

Het was nu wel overduidelijk dat ze uit de omgeving kwamen, dus ik heb een omgevingsspray gekocht, zo'n beetje het hele huis behandeld, de auto, opnieuw alles in de was. Alleen het probleem nu: de honden hebben 2 keer kort achter elkaar een pipet gehad en de laatste zou nog moeten werken. Ze mogen dus eigenlijk ook niet opnieuw één, want dan ben ik echt aan het overdoseren. Maar de vlooien zijn er wel, en worden er gezien het krabben ook niet minder op.
Bijkomend probleem is dat Nilo de laatste keer een flinke hotspot ontwikkelde van het bijten en krabben, dat gebeurt bij hem echt razendsnel. Daar ben ik nu dus ook weer bang voor
Kennen jullie nog huis-tuin en keukenmiddeltje om de honden van vlooien te ontdoen? Ik zou volgens de bijsluiter van de pipetten nog zeker een maand moeten wachten, maar dat lijkt me echt geen doen

En ja, de omgeving blijf ik behandelen. Maar dat heeft dus geen effect op de vlooien die ze nu al hebben.
Oh en wellicht ten overvloede: bravecto komt er niet in