Natuurlijk is het goed om met het gedrag te oefenen, dat doe ik ook. Maar wel gedoseerd en tot op het punt wat de hond aankan. Als er net vijf katten voorbij zijn geschoten, is het emmertje wel een keer vol en dan kan Amy dan de zelfbeheersing niet meer opbrengen bij kat nummer 6. Dan weet ik dat ze de fout in zal gaan en mijn insteek van trainen is altijd om te stoppen als het (nog) goed gaat. Van situaties helemaal vermijden leert een hond niets, maar van steeds de fout ingaan ook niet.billy schreef:Nou ik loop met mijn pas sinds 2 weken nieuwe terrier Dirk die katten ook schijnt te haten dus echt wel door de wijkook Truus de andere terrier is er geen fan van, maar er wordt hier niet getrokken aan de riem, gewoon niet.
Dirk moet dat allemaal nog leren en Truus maakt er nu soms een beetje misbruik van, maar we gaan niets vermijden, sterker nog we zoeken het juist op, mooie oefenmomenten
Het is natuurlijk niet altijd te managen. Gisteren kwamen we tijdens een wandeling achtereenvolgens eerst een konijn tegen, toen een muis die vlak voor ons het pad overstak en daarna nog een eekhoorn. Dan is Amy de hele rest van de wandeling in opperste staat van paraatheid en reageert op elk miniem geluidje en wapperend blaadje. Dan ga ik dus niet verder los trainen (we waren aan het trainen met loslopen en op het pad blijven). Dan is het gewoon aanlijnen, doorstappen en volgende keer beter, want dan heb ik zo'n malloot aan de lijn en zou ze zeker de fout in zijn gegaan en ervandoor gaan: https://youtu.be/IXInPFjybQ4