De Sharpei
Dat wil ik al sinds 2005 , maar helaas...
Als je dat hardop roept en onconventielle ideen roept dan maak je aan alle kanten vijanden
Binnen de rasvereniging - die inmiddels opgedoekt is omdat er mijn inziens veel te lang hooghartig op een troon is gezeten en de geluiden van de "straat" weggezet werden als 'incidentielle en geisoleerde gevallen uit de broodfok en dus hoeven we het ons niet aan te trekken en dus is het ons probleem vooralsnog niet' - vonden ze me een negatieve zwartkijker die er geen verstand van had en ik overdreef schromelijk...
Nou ja... dat valt nog te bezien als je kijkt hoe het ras er voor staat en I hate to be Jomanda , maar ik BEN het wel altijd... Ik lul niet uit mijn nek. Daarbij zijn zij opgedoekt omdat niemand er nog echt anschluss bij voelde en het meer een clubje was dat nog weleens een wandeling organiseerde. Daardwerklijk iets voor elkaar boksen lag hun inziens aan het gebrek aan medewerking van de Raad van Beheer, maar ik ben van mening dat ze de hand FLINK en MEER dan flink in eigen boezem mogen steken.
Tegen de tijd dat zij eindelijk de shit eens in kaart gingen brengen en bij de Raad om aanscherping etc gingen vragen waren ze mijn inziens al minstens 5 jaar te laat en liepen ze nog wat hijgend achter de feiten aan die er al jaren lagen...
Binnen de club van broodfokkers - die konden mijn bloed sowieso al wel drinken
Binnen de club van 'ik klooi maar wat aan fokkers' - die hadden zich al lang en breed gedistancieerd van de rasvereniging en iedereen die er nog wat van probeerde te maken.Dus ook daar hadden ze een uitgesproken hekel aan me.
Zij hebben recht op het fokken van nestjes, want dat is leuk en daar ga je van op vakantie en koop je scooters van voor je kinderen, zij hebben er kijk op en doen wel iets - van- import - gebruiken - .... dat die import er nog belabberder aan toe is dan wat hier rondloopt doet er dan blijkbaar niet toe.
En die import gebruikers waren er maar een paar die je op 1 hand kon tellen...de rest van die "ik klooi maar wat aan" fokkers bewegen enkel in eigen kringen en alsof de genenpoel van de Sharpei in Nederland niet al belachelijk klein is, maak je die natuurlijk NOG veel kleiner als je enkel honden gebruikt van mensen die je aardig vindt en waar je drie jaar lang de deur platloopt, hele gezinnen sponsort met bijdragen voor kinderen , want je eigen prut wil je natuurlijk niet in huis hebben lopen als meevreters en die moet je kwijt op uitzet.
Het wachten is dan natuurlijk op gestront en ja hoor...fokkers die bijna letterlijk en figuurlijk bij elkaar in huis wonen, dik bevriend zijn en elkaar zus en dochter en pleegkind noemen, vreten elkaar na een jaar of 3 met huid en haar op.
En dan had je nog de club van fokkers die menen dat ze als een Jeanne d Arc het ras nog kunnen redden met pak en beet 3 -5 fokkers.
Die onbaatzuchtige inzet voor het ras is trouwens discutabel, want er wordt wel degelijk een boterham mee verdiend natuurlijk, dus zo Jean D'Arkerig zijn ze ook niet helemaal.
Maar ze zijn in elk geval serieus in wat ze proberen...
Iets met bierkaai en zo maar goed...die dachten over mij wat de rasvereniging ook dacht- met enige hooghartigheid is alles veel en veel te lang weggezet als negatieve zwartkijkerij,
En zo waren er uit alle kampen dus wel wat mensen te vinden die me dus ook alles behalve een rasliefhebber vonden.
Ik zat aan hun portomonee te rommelen, ik stelde hun zogenaamde goede - onbaatzuchtige en bijna gratiessss diensten ter discussie, ik vroeg van allerlei kritische dingen over dat fukken van ze en ik gilde vanaf pak en beet 2006 al dat het maar een goed idee kon zijn om een fok verbod te gaan hanteren en de boel uit te laten sterven en daarna onder strikte voorwaarden, met gezonde import weer wat op te bouwen en dan voor mijn part naar Hollandse Smous model. = kostendekkend fokken onder strikte voorwaarden om het ras in stand te houden, wat zoiets betekend als een pup voor krap 300 euro.
Tja... dat moet je niet roepen tegen mensen die schaamteloos EUR 1200-1600 euro of nog meer voor een pup durven te vragen onder de noemer "exclusief" (daarbij werd werkelijk elk wattenstaafje en elk poepzakje dat ze voor moederhond gebruikten, doorberekend in de zogenaamde gerechtvaardige pupprijs)
Nou poeh.... elk jan modaal gezin en een grote club tegen de bijstand/armoede grens aan , hebben inmiddels uit elkaar vallende kneusjes in huis... so far je exclusieve verhaal.
Ik ben er om verguist, gehaat, geliefd, uitgelachen...
Mijn enige reden dat ik me er jaren tegenaan bemoeit heb was het ras...dat zit namelijk - in tegenstelling tot wat de fukkers en sukkels meer dan eens riepen - diep , heel diep in mijn hart verankerd.
Mensen dachten ook serieus weleens dat ze me konden 'kwetsen' of op mijn staart trappen door te suggereren dat ik een schande was voor het ras, dat ik me moest schamen dat ik durfde te roepen dat het ras me juist zo dierbaar was.
Helaas voor hen ; ik durf wel te beweren dat de liefde voor het ras JUIST bij mij zo diep zit en dieper dan bij menig ander, dat ik met pijn in het hart het ras wel uit zou willen laten sterven, in elk geval in Nederland, maar in een utopie zou ik Amerika ook meenemen om het ras te verbeteren voor ALLE honden en niet voor die few lucky onces die niet iets mankeren.
Ik ben een dierenliefhebber, niet enkel een Sharpei liefhebber...en ik ben een liefhebber van alle Sharpeis''s en niet enkel van degene die bij Pietje of Henkje wegkomen...
Ik heb me ook vreselijk gestoord aan het motto "oh...dat is broodfok, dus daar trek ik als fokker mijn handen van af...laten de weldoeners het maar fijn opknappen dat hij of zij doodziek in de herplaatsing zit"
Echt... ik kan een boek schrijven over de jaren tussen 2003-2013 in... wie weet ga ik het ooit nog doen.... vergezeld van de pareltjes van mailtjes die ik in die jaren bewaard heb
"Ik stuur mun advokaat op je af !"

- I kid you not
"Ik sta niet voor mezelf in als ik die kop van Hilje zie, ik denk dat ik gas ga geven als ik in mijn auto zit" - deze heb ik verteld dat als ze in een straal van 50 meter in mijn buurt zou komen ik haar een stomp op haar bek zou geven en daarna aangifte zou doen van doodsbedreiging
"Als jij niet gouw ophout met die laster dan weet ik jou adres wel te achterhalen'