Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Het lossen van de hond bij politie examen

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Rocco
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Het lossen van de hond bij politie examen

Ongelezen bericht door Rocco »

Ik zou het huidige KNPV veel beter indelen en zinvoller maken en geen tijd verspillen aan oefeneningen die toch niet worden gebruikt.

Nou wordt er heel veel in routine standaard oefeningen gewerkt waar je weinig aan hebt ik zou er veel meer variatie in leggen vanaf jonge leeftijd honden al laten wennen aan verschillende scenarios/locaties en oefeningen,
maar wel laten groeien uiteraard mentaal.

En veeeel meer samenwerken met mensen uit de praktijk en niet zoals nu enkel met een kraan chauffeur of, bouwvakker die nog nooit in de praktijk heeft gewerkt met alle respect.

Ik denk persoonlijk dat er weinig gaat veranderen omdat het merendeel nou eenmaal blijft hangen in het huidige ouderwetse punten sport systeem , zullen ze dit omgooien zal er een deel mee gaan stoppen vrees ik.

Natuurlijk is het een prachtige sport naar mijn mening het meest veelzijdige programma zonder teveel kunstmatige dressuur waar je puur de kwaliteit en het beste van de honden naar boven ziet komen in diversiteit van oefeningen maar naar mijn mening toch iets achterhaald.
Laatst gewijzigd door Rocco op 25 jul 2017 16:31, 4 keer totaal gewijzigd.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Rocco schreef:Het enige voordeel, nou ja voordeel is de bevestiging voor mij dat het huidige KNPV programma flink achterhaald is waar ik vorige keer al een topic over opende. Waarom nog met zo,n achterhaald programma werken waarvan meer dan de helft van de oefeningen toch niet wordt gebruikt., of wordt aangepast zie het lossen....

Onlangs had ik begrepen dat er misschien een meer gerichte praktijk certificaat aankomt die wel meer aansluit met de praktijk.Dat zou voor mij nog een motivatie/uitdaging zijn meer gericht trainen met meer afwisseling op diverse locaties en ook onverwachte scenarios.

Ik moet nog zien of dat er gaat komen ........................
Hoeveel knpv honden gaan er echt daadwerkelijk de praktijk in? Percentage?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Rocco
Zeer actief

Goede vraag er zou een overzicht moeten komen van de KNPV mijn eigen ervaring en mensen op me heen die ik ken zeker70- 80 procent binnen en meeste buitenland. Maar ik heb geen overzicht wat er allemaal landelijk gebeurd.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Biet schreef:Je hebt een basis, fundament nodig om verder te kunnen werken.
Als het KNPV programma daaraan voldoet, moet je dat zo houden.
Je kan honden ook behoorlijk verpesten door te snel te willen gaan.
Ervaring vraagt, per definitie, tijd.
Ook bij honden..
Hier ben ik het wel mee eens. De huidige KNPV legt een uitstekende fundament neer waarop je verder kunt bouwen naar een perfecte diensthond.
Je loopt bij erg jonge diensthonden nog wel eens tegen wat instabiliteit aan als deze te veel belast wordt. En als je met hem aan het werk bent heb je niet altijd de keuze zware belasting uit de weg te gaan.
Een gedegen fundament leggen is heel erg belangrijk en naar mijn mening voldoet de KNPV daar uitstekend aan.
Gr. Aniek

Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

Rocco schreef:Goede vraag er zou een overzicht moeten komen van de KNPV mijn eigen ervaring en mensen op me heen die ik ken zeker70- 80 procent binnen en meeste buitenland. Maar ik heb geen overzicht wat er allemaal landelijk gebeurd.
Dat denk ik ook wel. Van wat er naar de keuring gebracht wordt wordt het gros toch verkocht heb ik de indruk.
Niet altijd aan de politie maar ik hoor niet vaak dat honden worden aangehouden, ja teven vaak nog wel. Maar dat is nog steeds een minderheid.
Gr. Aniek

Afbeelding
Budkes
Zeer actief

Rocco schreef:Ik zou het huidige KNPV veel beter indelen en zinvoller maken en geen tijd verspillen aan oefeneningen die toch niet worden gebruikt.

Nou wordt er heel veel in routine standaard oefeningen gewerkt waar je weinig aan hebt ik zou er veel meer variatie in leggen vanaf jonge leeftijd honden al laten wennen aan verschillende scenarios/locaties en oefeningen,
maar wel laten groeien uiteraard mentaal.

En veeeel meer samenwerken met mensen uit de praktijk en niet zoals nu enkel met een kraan chauffeur of, bouwvakker die nog nooit in de praktijk heeft gewerkt met alle respect.

Ik denk persoonlijk dat er weinig gaat veranderen omdat het merendeel nou eenmaal blijft hangen in het huidige ouderwetse punten sport systeem , zullen ze dit omgooien zal er een deel mee gaan stoppen vrees ik.

Natuurlijk is het een prachtige sport naar mijn mening het meest veelzijdige programma zonder teveel kunstmatige dressuur waar je puur de kwaliteit en het beste van de honden naar boven ziet komen in diversiteit van oefeningen maar naar mijn mening toch iets achterhaald.
Ik zou het met je eens zijn als zou blijken dat de KNPVhonden niet (meer) zouden voldoen in de praktijk. En dat is absoluut niet aan de orde.
Kijk als je het persoonlijk niet meer zinvol vind om te doen, moet je vooral iets anders gaan doen uiteraard, maar vanuit de praktijk komt, hier in Oost Nederland althans, die vraag absoluut niet.

Goed praktijkwerk zit hem toch vooral in de juiste combinatie van hond en geleider. Elke hond werkt anders bij een andere geleider, daar kun je pas in investeren als de combinatie gemaakt is.
Dan kun je beginnen met vormen. Elke combinatie vergt een andere op de combinatie toegespitste aanpak.
Ik zie de meerwaarde niet echt van praktijktraining voordat de hond bij de politie komt. Juist niet zou ik zeggen. Leg dat waardevolle fundament en laat hem verder mooi blanco.

Maar zoals gezegd als je het persoonlijk niet meer zin- of waardevol vindt houdt niets je tegen om wat anders te gaan doen. Maar wat ik zelf ben zeer tevreden over de route zoals die nu loopt.
Gr. Aniek

Afbeelding
Rocco
Zeer actief

Ik denk persooonlijk dat het fundament toch eerst bij de hond ligt en daar in te investeren
dat geld voor elke afgeleverde/aangekochte hond of de combinatie ook klikt en dat het vervolg in de praktijk succesvol is stap 2. Kijk maar eens hoeveel jonge honden er worden verpest , ook een verkeerde geleider kan heel makkelijk een goede hond verpesten maar dan ruilen ze niet de geleider in maar de hond.

Je kan er mee eens zijn of niet ieder zijn voorkeur laat ik het zo zeggen ik heb de laatste jaren honden afgeleverd en getraind voor zowel single als dual purpose
volgens eigen inzicht getraind met mensen om mij heen waar ik de KNPV niet voor nodig heb, deze honden werken wereldwijd bij diverse korpsen en voldoen uitstekend. Ik denk dat ik een heleboel tijd heb bespaard door meer efficiënter te trainen en hier zeker mijn voordeel uit gehaald.

Het is natuurlijk prachtig dat de huidige politie nog steeds tevreden is met het huidige ouderwetse programma :ok:

Op pagina 8 staat de aanpassing van politie surveillance keurings regelement

http://www.knpv.nl/files/home-page-knpv ... -3-web.pdf
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Rocco schreef: Je kan er mee eens zijn of niet ieder zijn voorkeur laat ik het zo zeggen ik heb de laatste jaren honden afgeleverd en getraind voor zowel single als dual purpose
volgens eigen inzicht getraind met mensen om mij heen waar ik de KNPV niet voor nodig heb, deze honden werken wereldwijd bij diverse korpsen en voldoen uitstekend. Ik denk dat ik een heleboel tijd heb bespaard door meer efficiënter te trainen en hier zeker mijn voordeel uit gehaald.

Het is natuurlijk prachtig dat de huidige politie nog steeds tevreden is met het huidige ouderwetse programma :ok:
Zoals Aniek al opmerkte, als je je niet kunt vinden in het KNPV programma dan doe je dat toch niet? :wink:

In ons land werkt het prima. In andere landen zijn weer andere manieren van de honden opleiden. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden (of naar een goed functionerende hond bij de politie).
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Aniek, ik heb nog een vraag aan jou, in andere landen zie je ook dat politiehonden muilkorf werk doen in bepaalde situaties (bijvoorbeeld in een stadion of andere mensenmassa). Maar in Nederland hoor ik dat nooit. Wat is daar de reden eigenlijk voor?
Rocco
Zeer actief

Zeker ieder moet het voor zich zelf weten :ok: voor mij ieder geval niet langer efficiënt genoeg
Rocco
Zeer actief

Ik zie veel politie koprsen muilkorf gebruiken vooral preventief zonder werkelijke inzet in sommige landen mogen honden al helemaal niet meer bijten....

Niet iedere hond is geschikt voor muilkorf met inzet heb je een hond nodig met veel moed,drive en vechtlust

Ik train al mijn honden wel met muilkorf op jonge leeftijd om ze er vooral aan te laten wennen (in Nederland heb ik nog nooit een politiehond gezien met inzet met muilkorf om, maar ik kan het verkeerd hebben.)

Heb zelf eens hond diensthond gehad (bond voor diensthonden deze was zeer scherp hele goede hond overigens )maar tussen de menigte om festivals ging er mooi een muilkorf om.

Ben zelf niet zo,n voorstander van de muilkorf want je belet de hond het kunnen bijten en een verdachte vast te kunnen houden met grip, mocht je de hond wel inzetten.( hoewel er tegenwoordig wel speciale muilkorven zijn om snel te kunnen switchen)
Rocco
Zeer actief

Vreemd dat men denkt hier dat het huidige KNPV systeem voldoet als meer dan 50 procent van de huidige oefeningen nooit zal worden toegepast huidige systeem is al 100 jaar oud vanuit dezelfde basis en de maatschappij heeft zich juist meer en meer ontwikkeld, hierbij zou je juist je tijd beter kunnen investeren in meer praktijk gerichte oefeningen waar de hond aan tal van nieuwe omgevings factoren kan wennen dan vanuit de huidige
routine, Zag laatst weer een KNPV hond die niet wilde stellen op een helper in het water, dit had de hond
nog nooit gedaan hier zou je hond dus helemaal opnieuw moeten conditioneren, zelfde als honden die alleen maar op het pak hebben gebeten en nooit echt burger bijten hebben gedaan.

Natuurlijk gaat de politie zeggen dat het huidige systeem voldoet ,ze moeten immers de africhters binnen de KNPV wel te vriend houden en zo weinig mogelijk nieuwe aanpassingen of helemaal updaten, dan zullen er waarschijnlijk een boel africhters stoppen en heeft de politie geen aanvoer meer van nieuwe honden en zullen ze alles zelf moeten doen en daar hebben ze helemaal geen tijd voor.
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Rocco schreef:Vreemd dat men denkt hier dat het huidige KNPV systeem voldoet als meer dan 50 procent van de huidige oefeningen nooit zal worden toegepast huidige systeem is al 100 jaar oud vanuit dezelfde basis en de maatschappij heeft zich juist meer en meer ontwikkeld, hierbij zou je juist je tijd beter kunnen investeren in meer praktijk gerichte oefeningen waar de hond aan tal van nieuwe omgevings factoren kan wennen dan vanuit de huidige
routine, Zag laatst weer een KNPV hond die niet wilde stellen op een helper in het water, dit had de hond
nog nooit gedaan hier zou je hond dus helemaal opnieuw moeten conditioneren, zelfde als honden die alleen maar op het pak hebben gebeten en nooit echt burger bijten hebben gedaan.

Natuurlijk gaat de politie zeggen dat het huidige systeem voldoet ,ze moeten immers de africhters binnen de KNPV wel te vriend houden en zo weinig mogelijk nieuwe aanpassingen of helemaal updaten, dan zullen er waarschijnlijk een boel africhters stoppen en heeft de politie geen aanvoer meer van nieuwe honden en zullen ze alles zelf moeten doen en daar hebben ze helemaal geen tijd voor.
Zou je het waterfiets stellen ook nog aan moeten leren. Je weet het maar nooit.
Rocco
Zeer actief

korthaar schreef:
Rocco schreef:Vreemd dat men denkt hier dat het huidige KNPV systeem voldoet als meer dan 50 procent van de huidige oefeningen nooit zal worden toegepast huidige systeem is al 100 jaar oud vanuit dezelfde basis en de maatschappij heeft zich juist meer en meer ontwikkeld, hierbij zou je juist je tijd beter kunnen investeren in meer praktijk gerichte oefeningen waar de hond aan tal van nieuwe omgevings factoren kan wennen dan vanuit de huidige

Zou je het waterfiets stellen ook nog aan moeten leren. Je weet het maar nooit.
Heb afgelopen jaren nog nooit een politiehond in de praktijk fiets zien stellen, op de training en keuring zijn de wielen dicht met kunstof en zonder spaken , in de praktijk veeeeeeel te gevaarlijk dat
de poten tussen de spaken komen en kunnen breken. Stellen vanaf en op een boot lijkt me meer zinvoller en minder risico
maar goed.....heb er geen vertrouwen in dat dit antieke programma op korte termijn gaat veranderen. Heb vorig jaar ergens gelezen dat er ook een speciaal certificaat zou komen voor praktijk
oefeningen ?? als dat er komt doe ik weer mee.
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”