Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Het lossen van de hond bij politie examen

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Rocco
Zeer actief
Aantal honden: 2

Het lossen van de hond bij politie examen

Ongelezen bericht door Rocco »

Snap niet waarom de KNPV nog niet met die sticks werken. doe jij heel veel moeite voor je examen
verkoop je de hond bij de politie doen ze zo examen.

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Het lossen van de hond bij politie examen

Ongelezen bericht door laeken »

Wat doet dat stokje precies? Want de hond laat meteen los?
Afbeelding
Wolfsblut
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

laeken schreef:Wat doet dat stokje precies? Want de hond laat meteen los?
Budkes heeft daar recentelijk uitleg over gegeven. Het is een lepelvormig voorwerp dat richting keel geduwd word waardoor braakneigingen ontstaan waardoor de hond direct loslaat.

Afbeelding
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
laeken
Zeer actief

Ok, ik vind het maar niks. Een voorwerp in de keel van je hond steken gaat mij persoonlijk veel te ver. Snap dat het vast allemaal weer normaal gevonden wordt maar voor mij gaat het weer eens alle boekjes te buiten. Dacht al, waarom gaat de bek van die hond ineens zover open. Hij wordt dus gewoon effe met een voorwerp in zijn keel gestoken zodat hij braakneigingen gaat krijgen.

Leuk!
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ik vind het enorm creatief hoe er in de africhting gewerkt wordt door een aantal mensen. De voorwerpen die ze daar bedenken is echt onvoorstelbaar. Straks gaan ze nog zit aanleren door een voorwerp in de kont van de hond te steken zodat hij poepneigingen krijgt en de zithouding aan neemt....
Afbeelding
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

als het op deze manier moet, dan staat de hond toch duidelijk niet goed onder appél,
is dit nu gemakzucht?
altijd gedacht en gemeend dat zulk soort honden extra goed onder controle moeten zijn te houden.
chaos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door chaos »

Lees even het stuk wat Budkes geschreven heeft hierover, dan krijg je een wat beter beeld. Het is allemaal niet zo simpel en of makkelijk zoals je soms zou verwachten. Het gaat hier om een praktijksituatie. Het is geen sporthond die met prik en of tt of ander materiaal naar een andere level wordt gebracht.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

chaos schreef:Lees even het stuk wat Budkes geschreven heeft hierover, dan krijg je een wat beter beeld. Het is allemaal niet zo simpel en of makkelijk zoals je soms zou verwachten. Het gaat hier om een praktijksituatie. Het is geen sporthond die met prik en of tt of ander materiaal naar een andere level wordt gebracht.
Ik denk dat zo'n ding achter de hand hebben in de praktijk best handig kan zijn. Deze hond is echter bezig in een gecontroleerde situatie en er wordt niet eens iets gezegd. Steken gewoon dat ding in zijn keel.
Neem aan dat deze hond geen proefdier is waar de agenten op leren hoe die kokhalsstok te gebruiken.

Kijk, dat dat ding handig is snap ik. Leuk voor pitbull baasjes ook. Maar effe tijdens een oefening zomaar....
Afbeelding
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Handig zo'n tongspatel voor het boevengilde.
Rocco
Zeer actief

Ik vind het idd gemakzucht en gebrek kwaliteit van de geleider appél lossen.

Budkes heeft er inderdaad een uitleg aan gegeven zij ziet het heel anders ziet het er voordeel wel van in
laeken
Zeer actief

Ik vind het hoe dan ook kul. Als noodmiddel bij pitbull en co en bv in de praktijk bij een hond die lastig burgers loslaat kan ik er nog wat mee. Maar honden leren mensen te bijten om vervolgens iets in hun keel te steken waardoor ze kokhalzen en dus vanzelf loslaten is gewoon belachelijk. De geleider zegt niet eens los! Deze honden worden veel teveel getraind met knopjes, bandjes, wurgdingen en nu kokhalsstokjes.
Afbeelding
CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

Kort geleden een hondengeleider gesproken over oa de break-stick.
Die gaf aan dat bij een inzet van de hond hij geen moeite meer deed om de hond te laten lossen op commando maar direct de break-stick gebruikt. De reden daarvoor was dat tegenwoordig iedereen alles van de politie filmt en op internet gooit. Wanneer de hond een paar commando's nodig heeft om los te laten dan loopt hij kans dat een letselschade advocaat er op springt en hij voor de rechter van alles moet verantwoorden. Wanneer laatste toetsing? Is de hond nog wel geschikt voor zijn werk? enz enz
Dus met een break-stick hoeft hij minder te verantwoorden en beperkt ook de schade voor de arrestant/verdachte
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

CharlesvdBerkt schreef:Kort geleden een hondengeleider gesproken over oa de break-stick.
Die gaf aan dat bij een inzet van de hond hij geen moeite meer deed om de hond te laten lossen op commando maar direct de break-stick gebruikt. De reden daarvoor was dat tegenwoordig iedereen alles van de politie filmt en op internet gooit. Wanneer de hond een paar commando's nodig heeft om los te laten dan loopt hij kans dat een letselschade advocaat er op springt en hij voor de rechter van alles moet verantwoorden. Wanneer laatste toetsing? Is de hond nog wel geschikt voor zijn werk? enz enz
Dus met een break-stick hoeft hij minder te verantwoorden en beperkt ook de schade voor de arrestant/verdachte
En ze hebben nog gelijk ook... zie dat ook heel vaak voorbij komen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Rocco
Zeer actief

Het is natuurlijk niet dat dit standaard noodzakelijk is heb laatst een hele mooie praktijk demo gezien waar de hond
en geleider onder meer druk en stress situaties zaten met een best pittige driftvolle hond en dat loste
perfect na 1 commando.
laeken
Zeer actief

Dit is geen breakstick want volgens mij steken ze dat ding diep in de keel van de hond. Dat geeft een hele sterke braakprikkel. Een breakstick is gewoon de bek open maken met een plat iets en dat dan dwars wrikken. Gaat de bek vanzelf open. Dat is andere koek dan een ding diep in de keel steken wat mij betreft. Dit gaat mij dus te ver. Steek eens een potlood in je keel en voel eens hoe je keel reageert. Je gaat vrijwel meteen kotsen als reflex.
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

@ Rocco Zoals ik al eerder een keer heb aangegeven heeft het gebruik van de breakstick, danwel huighaak, niets met gemakzucht vd geleider of gebrek aan appel te maken.

Binnen de KNPV eindigen alle steloefeningen met een passieve verdachte. helper zet zich schrap, beweegt niet meer, maakt geen geluid, waarna de geleider zijn hond los commandeert.Keurig uit het boekje in een gecontroleerde omgeving.

In de praktijk komt dit nagenoeg nooit voor. De verdachte verzet zich tegen de hond, of tegen zijn aanhouding, door met de hond in gevecht te gaan of door te proberen weg te komen. En de verdachte heeft pijn, waardoor hij blijft schreeuwen.

Ik heb meegemaakt dat een verdachte (inbreker) volop met de hond in gevecht ging terwijl ik alleen met de hond was in een verder verlaten bos.Nadat ik met al mijn macht ook met de verdachte in gevecht moest om de hond bij te staan, duurde het even voordat een collega ter plaatse was om de verdachte mee onder controle te brengen en af te voeren. Dus duurt het enige tijd voordat ik uiteindelijk het commando los kon geven.De gemoedstoestand van een hond is dan, begrijpelijk, iets anders als in een gecontroleerde omgeving op het trainingsveld terwijl de helper in leer en jute keurig stil afwacht tot de hond zo spoedig mogelijk los gecommandeerd wordt.

Ik heb ook rellen meegemaakt waarbij ik mijn diensthond in 35 minuten 12 x in heb moeten zetten. Daar komt geen stilstaande zwijgende helper aan te pas. Dat is een kakofonie van schreeuwende, vechtende mensen, waarbij er met van alles, steigerbuizen, flessen, zware glazen asbakken en stenen, op ons wordt gegooid. Dan kom je niet echt tot een gecontroleerd moment waarbij de verdachten zich, stilzwijgend, stilstaand, overgeven aan de hond zodat je als geleider de hond met een eenmalig commando los kunt commanderen, aan een slap lijntje, want elke KNPVer kan vertellen dat spanning op de lijn niet meewerkt aan een goed lossen, aangezien oa spanning op de lijn vaak gebruikt wordt om de hond vast te leren houden. Een los lijntje is in dat soort hectiek niet aan te bevelen ivm de vele mederellers en ook collega's in de korte nabijheid van de hond. Daarnaast is er in die situaties enorm veel spanning, voor iedereen, geleiders, collega's, verdachten en hond. Dus is de gemoedstoestand van een hond op zo'n moment ook ietwat andere als op een trainingsveld in een gecontroleerde oefen/keuringssituatie. Om nog maar te zwijgen over de frequentie van bijten, 12 x in 35 minuten tegenover 7 x in het gehele middag programma.

Ervaren diensthonden komen met regelmaat in situaties terecht waarbij direct lossen niet gewenst is, of waarbij ze in gevecht komen met de verdachte.
Als ik met mijn hond scharges uit moet voeren tegen relschoppers of hooligans blijft het appel achter in de kennel. Het is namelijk de bedoeling dat hij zo hard en snel mogelijk voor mij uitloopt om de meute weg te jagen, aan een strakke lijn , op eigen initiatief zonder commando's. Daar komt geen appel aan te pas, dat zou juist op dat moment onwerkbaar zijn.

Door de jaren heen zijn mensen uit de praktijk, waaronder geleiders afkomstig met KNPV achtergrond of uit een politie achtergrond tegen dit soort zaken aangelopen. En zijn gaan zoeken naar manieren van werken, daaronder begrepen ook het lossen, die voor alle betrokkenen,mens en dier, humaan en betrouwbaar zijn. En daar is de breakstick/huighaak uitgerold.

Zoals je op het filmpje kunt zien geeft de helper zich niet over, en blijft hij schreeuwen, Precies zoals ik aangeef wat in de praktijk gebeurd.
Voorts zie je dat de hond al vrijwel meteen lost als de geleider contact maakt met de hond met het huighaak/breakstick. Een bijkomend resultaat. De honden herkennen de handeling en laten al bij voorbaat los.

In de training wordt bij ons nog steeds getraind op lossen op commando, zonder lijn, danwel met een los lijntje. Dit om het appel op een zo hoog mogelijk niveau te houden. Echter wordt ook geoefend op het werken met de huighaak/breakstick. Zodat de geleider er mee omleert gaan en de hond het herkent.
Bij ons staat op de training het lossen op KNPV wijze nog steeds centraal, om voorgenoemde reden. Met andere woorden gemakzucht vd geleider heeft niets met het gebruik vd stick/haak te maken. Immers in de training doen we het voor 90% op de wijze zoals aangeleerd in de KNPV.

Leren uit de praktijk heeft er wel mee te maken. En het zou dom zijn om niet te leren van ervaringen.Heel erg dom.

Het hele programma van de KNPV ligt verder van het nieuwe politiecertificaat als van het oude. Best logisch ook, klein voorbeeldje: stellen op afstand komt in de praktijk nagenoeg nooit voor.
En 90 % van de tijd wordt in de praktijk met een aangelijnde hond gewerkt, dit in tegenstelling tot de KNPV waarin bij nagenoeg alle oefeningen de hond los wordt voortgebracht.

Echter de KNPVers die ik ken hebben enorm veel liefde voor hun hobby. Zij willen het hun club en zichzelf niet aan doen om niet te streven naar het hoogst haalbare certificaat.
Daar steken ze jaren bloed, zweet en tranen in en heel veel tijd.De keuring is een clubhappening die we met elkaar beleven. Een hoogtepunt.Bij elke geleider en elke hond weer, keer op keer. Genieten tot in je tenen.
Terwijl jij net zo goed weet als ik dat wij, politie, een goeie hond net zo makkelijk kopen zonder certificaat.
Dus de openingspost van jou is er alvast 1 waarin geen rechtgeaarde KNPVer zich in zal kunnen vinden.
En zo hoort het ook. De honden die wij aankopen, moeten in het bezit zijn van de juiste karaktereigenschappen en de juiste moed.Die veranderd niet door het behaalde certificaat. Absoluut niet. Die karaktereigenschappen en die moed zien we echter wel terug in de training en in het programma.
Ook jij zult honden hebben gezien die nog net niet werden weggejaagd op de stok en gewoon een certificaat met lof behaalden....
Een certificaat halen binnen de KNPV doe je voor jezelf en je club. Niet omdat je hem moet verkopen aan de politie.
Gr. Aniek

Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Budkes schreef:@ Rocco Zoals ik al eerder een keer heb aangegeven heeft het gebruik van de breakstick, danwel huighaak, niets met gemakzucht vd geleider of gebrek aan appel te maken.

Binnen de KNPV eindigen alle steloefeningen met een passieve verdachte. helper zet zich schrap, beweegt niet meer, maakt geen geluid, waarna de geleider zijn hond los commandeert.Keurig uit het boekje in een gecontroleerde omgeving.

In de praktijk komt dit nagenoeg nooit voor. De verdachte verzet zich tegen de hond, of tegen zijn aanhouding, door met de hond in gevecht te gaan of door te proberen weg te komen. En de verdachte heeft pijn, waardoor hij blijft schreeuwen.

Ik heb meegemaakt dat een verdachte (inbreker) volop met de hond in gevecht ging terwijl ik alleen met de hond was in een verder verlaten bos.Nadat ik met al mijn macht ook met de verdachte in gevecht moest om de hond bij te staan, duurde het even voordat een collega ter plaatse was om de verdachte mee onder controle te brengen en af te voeren. Dus duurt het enige tijd voordat ik uiteindelijk het commando los kon geven.De gemoedstoestand van een hond is dan, begrijpelijk, iets anders als in een gecontroleerde omgeving op het trainingsveld terwijl de helper in leer en jute keurig stil afwacht tot de hond zo spoedig mogelijk los gecommandeerd wordt.

Ik heb ook rellen meegemaakt waarbij ik mijn diensthond in 35 minuten 12 x in heb moeten zetten. Daar komt geen stilstaande zwijgende helper aan te pas. Dat is een kakofonie van schreeuwende, vechtende mensen, waarbij er met van alles, steigerbuizen, flessen, zware glazen asbakken en stenen, op ons wordt gegooid. Dan kom je niet echt tot een gecontroleerd moment waarbij de verdachten zich, stilzwijgend, stilstaand, overgeven aan de hond zodat je als geleider de hond met een eenmalig commando los kunt commanderen, aan een slap lijntje, want elke KNPVer kan vertellen dat spanning op de lijn niet meewerkt aan een goed lossen, aangezien oa spanning op de lijn vaak gebruikt wordt om de hond vast te leren houden. Een los lijntje is in dat soort hectiek niet aan te bevelen ivm de vele mederellers en ook collega's in de korte nabijheid van de hond. Daarnaast is er in die situaties enorm veel spanning, voor iedereen, geleiders, collega's, verdachten en hond. Dus is de gemoedstoestand van een hond op zo'n moment ook ietwat andere als op een trainingsveld in een gecontroleerde oefen/keuringssituatie. Om nog maar te zwijgen over de frequentie van bijten, 12 x in 35 minuten tegenover 7 x in het gehele middag programma.

Ervaren diensthonden komen met regelmaat in situaties terecht waarbij direct lossen niet gewenst is, of waarbij ze in gevecht komen met de verdachte.
Als ik met mijn hond scharges uit moet voeren tegen relschoppers of hooligans blijft het appel achter in de kennel. Het is namelijk de bedoeling dat hij zo hard en snel mogelijk voor mij uitloopt om de meute weg te jagen, aan een strakke lijn , op eigen initiatief zonder commando's. Daar komt geen appel aan te pas, dat zou juist op dat moment onwerkbaar zijn.

Door de jaren heen zijn mensen uit de praktijk, waaronder geleiders afkomstig met KNPV achtergrond of uit een politie achtergrond tegen dit soort zaken aangelopen. En zijn gaan zoeken naar manieren van werken, daaronder begrepen ook het lossen, die voor alle betrokkenen,mens en dier, humaan en betrouwbaar zijn. En daar is de breakstick/huighaak uitgerold.

Zoals je op het filmpje kunt zien geeft de helper zich niet over, en blijft hij schreeuwen, Precies zoals ik aangeef wat in de praktijk gebeurd.
Voorts zie je dat de hond al vrijwel meteen lost als de geleider contact maakt met de hond met het huighaak/breakstick. Een bijkomend resultaat. De honden herkennen de handeling en laten al bij voorbaat los.

In de training wordt bij ons nog steeds getraind op lossen op commando, zonder lijn, danwel met een los lijntje. Dit om het appel op een zo hoog mogelijk niveau te houden. Echter wordt ook geoefend op het werken met de huighaak/breakstick. Zodat de geleider er mee omleert gaan en de hond het herkent.
Bij ons staat op de training het lossen op KNPV wijze nog steeds centraal, om voorgenoemde reden. Met andere woorden gemakzucht vd geleider heeft niets met het gebruik vd stick/haak te maken. Immers in de training doen we het voor 90% op de wijze zoals aangeleerd in de KNPV.

Leren uit de praktijk heeft er wel mee te maken. En het zou dom zijn om niet te leren van ervaringen.Heel erg dom.

Het hele programma van de KNPV ligt verder van het nieuwe politiecertificaat als van het oude. Best logisch ook, klein voorbeeldje: stellen op afstand komt in de praktijk nagenoeg nooit voor.
En 90 % van de tijd wordt in de praktijk met een aangelijnde hond gewerkt, dit in tegenstelling tot de KNPV waarin bij nagenoeg alle oefeningen de hond los wordt voortgebracht.

Echter de KNPVers die ik ken hebben enorm veel liefde voor hun hobby. Zij willen het hun club en zichzelf niet aan doen om niet te streven naar het hoogst haalbare certificaat.
Daar steken ze jaren bloed, zweet en tranen in en heel veel tijd.De keuring is een clubhappening die we met elkaar beleven. Een hoogtepunt.Bij elke geleider en elke hond weer, keer op keer. Genieten tot in je tenen.
Terwijl jij net zo goed weet als ik dat wij, politie, een goeie hond net zo makkelijk kopen zonder certificaat.
Dus de openingspost van jou is er alvast 1 waarin geen rechtgeaarde KNPVer zich in zal kunnen vinden.
En zo hoort het ook. De honden die wij aankopen, moeten in het bezit zijn van de juiste karaktereigenschappen en de juiste moed.Die veranderd niet door het behaalde certificaat. Absoluut niet. Die karaktereigenschappen en die moed zien we echter wel terug in de training en in het programma.
Ook jij zult honden hebben gezien die nog net niet werden weggejaagd op de stok en gewoon een certificaat met lof behaalden....
Een certificaat halen binnen de KNPV doe je voor jezelf en je club. Niet omdat je hem moet verkopen aan de politie.

Helemaal mee eens. En bv als voorbeeld mijn "sporthondje" Inno afgelopen januari tijdens de praktijkwedstrijd. Een hond die in z'n programma al uit zichzelf lost over het algemeen. Die daar door mij losgemaakt moest worden op iedere oefening daar en bij de laatste oefeningen werd ook van dichtbij losmaken een uitdaging ;)
Rocco
Zeer actief

Bedankt voor je uitleg Budkes het KNPV sport programma loopt niet helemaal synchroon als met een praktijk hond , puur om het feit dat het sportprogramma in routine( er komen wel steeds meer praktijk wedstijden ) wordt getraind op standaard oefeningen en in de praktijk zul je dit niet altijd tegen komen. Echter heb vind ik het onder appél hebben van je hond 1 van de belangrijkste oefeningen en het lossen hoort daarbij/ Ik heb er met een paar instructeurs over gesproken en oud geleiders die helemaal niks van de breakstick moeten hebben die houden het op kwaliteit training en kwaliteit geleider, ook binnen de KNPV zijn ze er niet echt enthousaist over die mensen trainen jaren om het zo goed mogelijk met ook hele moeijlk pittige moeilijke honden het commando lossen onder controle te hebben, want dit kan je mooi een certificaat kosten, echter op een HG politie examen kan ook rustig een breakstick worden gebruikt voor het lossen vind ik not done.Verder vind ik de getoonde oefening in de video vrij passief met de helper die niet echt in verzet gaat in moeilijke positie ligt, of dat de hond veel stress onder vond. Mocht je een keer je breakstick verliezen in alle tumult heb je een groot probleem, ook voorzie ik problemen en inwendige belessures bij de hond in de strot of bek, tanden zeker bij heel harde driftige honden.

Nogmaals heb laatst een mooie demo gezien met perfect nagebootste praktijk situaties onder veel stress en daar ging het perfect zonder sticks met niet de makkelijkste honden ,dus het kan zeker m.i
Laatst gewijzigd door Rocco op 24 jul 2017 08:53, 3 keer totaal gewijzigd.
laeken
Zeer actief

Ik vraag me oprecht af of je ongestraft een stokje in de keel van je hond kan blijven steken zonder medische of andere gevolgen. Noodgevallen kan ik inkomen. Hoe krijg je de hond zover om geen conclusies te trekken op den duur? Pijnlijke keel, steeds een ding in zijn strot steken en verwachten dat hij vol overgave blijft bijten? Op lange termijn? Zeker omdat er niet eens meer een commando gegeven wordt. Hij krijgt niet eens de kans het te voorkomen door zelf te lossen....in en in triest gebeuren vind ik dit.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Dit is geen breakstick dus noem het ook niet zo. Een breakstick is een heel ander iets en totaal niet dieronvriendelijk.
Afbeelding
Rocco
Zeer actief

http://www.dogsportholland.nl/index.php ... 89&lang=NL

Afbeelding

Goede vraag Laekens ik ken honden die niet zo snel onder indruk zijn van een stick die toch even door gaan met alle gevolgen van dien.
Pienda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Pienda »

Budkes schreef:@ Rocco Zoals ik al eerder een keer heb aangegeven heeft het gebruik van de breakstick, danwel huighaak, niets met gemakzucht vd geleider of gebrek aan appel te maken. (...) Niet omdat je hem moet verkopen aan de politie.
Echt ongelooflijk hoe goed jij je altijd kan verwoorden. Duidelijk en met respect naar alle kanten van het verhaal.
Fantastisch!
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

laeken schreef:Dit is geen breakstick dus noem het ook niet zo. Een breakstick is een heel ander iets en totaal niet dieronvriendelijk.
Jawel hoor, ik gebruik hem gewoon als breakstick, degene die Wolfsblut heeft getoond is inderdaad de mijne en ik gebruik ik hem gewoon als breakstick bij mijn diensthond, niet als huighaak dus.
Gr. Aniek

Afbeelding
Budkes
Zeer actief

Rocco schreef:Bedankt voor je uitleg Budkes het KNPV sport programma loopt niet helemaal synchroon als met een praktijk hond , puur om het feit dat het sportprogramma in routine( er komen wel steeds meer praktijk wedstijden ) wordt getraind op standaard oefeningen en in de praktijk zul je dit niet altijd tegen komen. Echter heb vind ik het onder appél hebben van je hond 1 van de belangrijkste oefeningen en het lossen hoort daarbij/ Ik heb er met een paar instructeurs over gesproken en oud geleiders die helemaal niks van de breakstick moeten hebben die houden het op kwaliteit training en kwaliteit geleider, ook binnen de KNPV zijn ze er niet echt enthousaist over die mensen trainen jaren om het zo goed mogelijk met ook hele moeijlk pittige moeilijke honden het commando lossen onder controle te hebben, want dit kan je mooi een certificaat kosten, echter op een HG politie examen kan ook rustig een breakstick worden gebruikt voor het lossen vind ik not done.Verder vind ik de getoonde oefening in de video vrij passief met de helper die niet echt in verzet gaat in moeilijke positie ligt, of dat de hond veel stress onder vond. Mocht je een keer je breakstick verliezen in alle tumult heb je een groot probleem, ook voorzie ik problemen en inwendige belessures bij de hond in de strot of bek, tanden zeker bij heel harde driftige honden.

Nogmaals heb laatst een mooie demo gezien met perfect nagebootste praktijk situaties onder veel stress en daar ging het perfect zonder sticks met niet de makkelijkste honden ,dus het kan zeker m.i
Ik vind de discussies hieromtrent van andere instructeurs, oud geleiders en KNPVers altijd een beetje een haantjesgedoe.
Blijft toch een mannenwereld waarin de een niet voor de ander onder wil doen en waar veel grootspraak heerst.

Prima hoor maar het is natuurlijk onzin om niet te vernieuwen uit een soort van misplaatst niet onder willen doen voor een ander.

Het gebruik van de huighaak/breakstick is natuurlijk niet ontstaan omdat elke diensthond in alle situaties ten alle tijden lost. En hij is ook niet ontstaan omdat het nagenoeg niet voorkwam dat een diensthond in bepaalde situaties slecht loste op commando.
Met andere woorden er lag een probleem in de praktijk. En gezien alle ontwikkelingen van het op handen zijnde TTverbod en de animo om veel geweld te gebruiken tijdens de traning en africhting (terecht) heel erg afneemt is het logisch dat men daardoor op zoek gaat naar andere methoden.

Let wel het gebruik van een huighaak/breakstick is geen verplichting geworden. Het is en blijft een hulpmiddel. Als je hem niet nodig hebt in de praktijk dan gebruik je hem dus niet. Sommige combinaties hebben hem soms nodig, sommige nooit en sommige standaard.

Het filmpje dat jij toont is de laatste oefening van de keuring, waarin de hond zich een hele dag heeft opgebouwd, zoals Crutz al aangeeft in haar verhaal een veel voorkomend euvel bij dienst en sporthonden, dus kiest de geleider er (verstandig) voor zijn huighaak te gebruiken. Maar ook hier mag je gewoon lossen op commando. Geen enkel probleem.

In de praktijk zou je wel bijzonder onprofessioneel bezig zijn om de hond tegen heug en meug los te blijven commanderen terwijl je de mogelijkheid hebt om hem na het eerste commando los te maken op verantwoorde manier.

Wij gebruiken het al minstens 3 jaar en er is nog nooit een hond door gewond geraakt, er is ook nog nooit een hond geweest die daardoor niet meer wilde bijten.

Ik heb al eerder aangehaald dat ik in een regio werk die barst van de KNPVers onder de geleiders. Een enorme luxe ten opzichte van veel andere regio's. Ik ben nog geen collega tegengekomen die afkerig is van het gebruik van de stick, ongeacht of ze hem nu gebruiken of niet, iedereen draagt hem standaard bij zich, al is het alleen al voor het geval dat.
Ik heb ook het grote voorrecht dat ik dagelijks werk met een collega-instructeur die meermaals op de NK heeft gestaan en die samen met een andere collega, die weer meerdere malen op het NK heeft gestaan als helper, over de hele wereld op de KNPV gebaseerde seminars verzorgd, vorige maand nog in Maleisië, volgende maand weer in de VS. Beiden lopen al dertig + jaar in de KNPV, en zijn beide KNPV keurmeesters.
MAW aan ervaring, kennis en deskundigheid geen gebrek. Duzzzz beat you wat het opbieden met kennissen binnen de sport en politie betreft. :wink: :mrgreen:

Maar ook deze heren omarmen het werken met de huighaak/breakstick, omdat ze zien dat het werkt, MITS we in de training gewoon ouderwets appelmatig blijven werken. Want wat dat betreft wijken we niet zoveel af van de gemiddelde KNPV vereniging. Er wordt elke dag hard en serieus getraind om de combinaties op alle fronten te blijven verbeteren. Ook wij streven naar het hoogst haalbare voor elke hond en elke geleider, dressuurtechnisch én in de praktijk.

En zoals ik in het andere topic ook al aanhaalde, ook bij de politie worden fouten gemaakt, we zijn verre van perfect, en er lopen ook geleiders waarvan je denkt, laat maar. Het gros wil echter gewoon het beste uit het werk halen, en als daar een huighaak/breakstick bij nodig is, so be it.

En wat betreft die Demo, jij dacht niet dat wij daar de juiste honden voor uitkozen? :mrgreen:
Elke hond is anders, heeft zijn eigen karakter en voor en nadelen. Sommige zijn toppers in demo's, anderen hebben weer hele andere kwaliteiten, geen hond is gelijk, gelukkig, en geen geleider ook trouwens.
Laatst gewijzigd door Budkes op 24 jul 2017 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr. Aniek

Afbeelding
Budkes
Zeer actief

laeken schreef:Ik vraag me oprecht af of je ongestraft een stokje in de keel van je hond kan blijven steken zonder medische of andere gevolgen. Noodgevallen kan ik inkomen. Hoe krijg je de hond zover om geen conclusies te trekken op den duur? Pijnlijke keel, steeds een ding in zijn strot steken en verwachten dat hij vol overgave blijft bijten? Op lange termijn? Zeker omdat er niet eens meer een commando gegeven wordt. Hij krijgt niet eens de kans het te voorkomen door zelf te lossen....in en in triest gebeuren vind ik dit.
Hij krijgt zeker wel de kans het zelf op te lossen, hij krijgt gewoon een commando, en als hij niet lost kun je hem daarna losmaken.
Er is ook geen sprake van steeds een ding in zijn strot steken. Zoals ik net al aangaf wordt hij bij ons op de training zelden gebruikt, en heb ik ook uitgelegd waarom. We blijven trainen op gewoon op commando lossen en trainen heel af en toe met opdat de geleider weet hoe hem te gebruiken en de hond hem ook kent. Hij wordt in de praktijk alleen gebruikt als een hond niet lost.
Er is geen hond die niet vol overgave blijft bijten, nog nooit 1 tegen gekomen in de afgelopen 3 jaar dat wij er mee werken, dat vind ik wel lange termijn eigenlijk. En dat er niet eens meer een commando wordt gegeven is zoals gezegd dus niet juist. Er wordt altijd een commando gegeven. De huighaak/breakstick is gewoon de noodrem als het ware.
De voorstelling die jij er van had is, gelukkig, dus niet zoals het gaat, maar dat kon je uiteraard ook niet weten.
Gr. Aniek

Afbeelding
Budkes
Zeer actief

crutz schreef:

Helemaal mee eens. En bv als voorbeeld mijn "sporthondje" Inno afgelopen januari tijdens de praktijkwedstrijd. Een hond die in z'n programma al uit zichzelf lost over het algemeen. Die daar door mij losgemaakt moest worden op iedere oefening daar en bij de laatste oefeningen werd ook van dichtbij losmaken een uitdaging ;)

En je was zeker niet de enige. :mrgreen: Er kwamen er nogal wat voor verrassingen te staan.
Volkomen natuurlijk gedrag van een hond, moet je ook gewoon kunnen respecteren toch?
Gr. Aniek

Afbeelding
Rocco
Zeer actief

Die demo die ik heb gezien zaten ook groene honden bij en met wisselende honden geleiders dit was een demo
van politie en de KNPV door elkaar heen ook met onbekende helpers van de KNPV op vreemd terrein.
Maar goed. Die oefening op het filmpje daar op terug te komen stelt echt weinig voor en om daar een breakstick voor te gebruiken totaal onnodig (heeft het commando amper gegeven of de breakstick is er al). Ik kan daar eeuwig over discusseren maar ga daar maar eens discusseren binnen de KNPV dat lijkt mij heel interessant hoe er tegen aan wordt gekeken
:mrgreen: ik heb er nog niet 1 mee gemaakt die er erg positief over is( Crutz wel las ik), verder geloof ik graag dat jou contacten verder reiken dan die van mij en die zullen dan wel positief zijn.......... :ok:
Budkes
Zeer actief

Rocco schreef:Die demo die ik heb gezien zaten ook groene honden bij en met wisselende honden geleiders dit was een demo
van politie en de KNPV door elkaar heen ook met onbekende helpers van de KNPV op vreemd terrein.
Maar goed. Die oefening op het filmpje daar op terug te komen stelt echt weinig voor en om daar een breakstick voor te gebruiken totaal onnodig (heeft het commando amper gegeven of de breakstick is er al). Ik kan daar eeuwig over discusseren maar ga daar maar eens discusseren binnen de KNPV dat lijkt mij heel interessant hoe er tegen aan wordt gekeken
:mrgreen: ik heb er nog niet 1 mee gemaakt die er erg positief over is( Crutz wel las ik), verder geloof ik graag dat jou contacten verder reiken dan die van mij en die zullen dan wel positief zijn.......... :ok:

Had ik een hele lap tekst getikt, moest ik even weg tekst weg....

Nieuwe poging dan maar.

Wat dit betreft praten we echt langs elkaar heen en verschillen wij denk ik helemaal niet zo veel van mening.
Ik ken namelijk geen enkele KNPVer, NIET zijnde politieagent, die een voorstander is van de haak/stick. Volkomen logisch ook aangezien zij op geen enkele manier in de omstandigheid komen dat ze dat ding uberhaupt zouden moeten en willen gebruiken.

Het werken met een diensthond in de praktijk staat mijlenver van het KNPVprogramma af. Is dat erg? Ik vind van niet.

Het KNPV programma is een fantastisch mooi programma, voor geleiders, hond en publiek. Een programma ook waaruit duidelijk blijkt of een hond de moed en de karaktereigenschappen bezit om een goed politiehond te kunnen zijn. En voor de KNPVers een programma waarin zij kunnen laten zien of zij de skills hebben een hond tot een mooi certificaat te brengen.
Ik zou er niet aan moeten denken om binnen de KNPV met een haak/stick te moeten gaan werken, waarom en met welk doel? Het doel is namelijk om een hond, met elkaar, te brengen naar een mooi certificaat waarin je alle aspecten van een hond kunt laten zien die hem moeten maken tot een goede diensthond, en waarin de niet geschikten duidelijk door de mand vallen.
Niets aan veranderen, brengt niemand wat.

Sinds april is het diensthondencertificaat vernieuwd, het is er beslist niet mooier op geworden, het is het aanzien niet meer waard. Ook voor de helpers is er veel en veel minder eer te behalen. Leuker is het zeker niet geworden maar het sluit 200% beter aan bij de praktijk.
Ik heb een magnifiek mooi stellende hond. Ik kan er intens van genieten het is nog steeds iedere keer een lust voor het oog hem te zien stellen, in de praktijk heb ik er echter geen moer aan, helemaal niks. In de afgelopen 15 jaar heb ik nog nooit een hond op afstand kunnen laten stellen. En het komt ook echt nagenoeg nooit voor.
Terugroepen op 60 meter afstand met de verdachte in zicht? Geloof mij, in de praktijk bestaat dit niet. Wel op 5 meter, hooguit op 10 meter, maar grotere afstanden, echt niet.
Zelfs het zoeken heeft weinig met de praktijk te maken, een mooi kort geschoren vierkantje met 3 voorwerpen, terwijl de praktijk een variëteit aan ondergrond brengt en geen idee of er wat ligt en waar het ligt.

In de praktijk hangt je hond aan een schreeuwende verdachte, terwijl anderen aan die verdachte lopen te trekken en/of aan je hond. Waarbij je als geleider de omgeving moet scannen en waarbij jij en je hond worden bekogeld met allerhande rotzooi. De prioriteit ligt dan bij het zo snel mogelijk op een fatsoenlijke manier laten lossen van je hond. Dat eist de verdachte, de al dan niet filmende omstanders, facebook, de officier van justitie en de al haast ter plekke gearriveerde advocaat. Waardoor de prioriteit komt te liggen bij het proportioneel toegepaste geweld onder alle omstandigheden zo snel mogelijk te doen eindigen, en volkomen terecht, maar wel een heel andere doelstelling dan geen toegekende punten meer na 5 extra commando's om te lossen. Dus gebruik je de haak/stick na een eerste commando als de hond niet lost. Ook al zou je met je KNPVhart voor een mooi stukje appel willen gaan en lossen op commando aan een los lijntje. Daar is de tijd niet meer naar. Dus moet je vernieuwen, aanpassen en oplossingen zoeken.

Wordt het daar mooier en spectaculairder van? Nee, zeker niet, maar nood breekt wet. Heeft dat, ik val in herhaling, met kwaliteit en gemakzucht te maken, nee zeker niet, maar herkennen en erkennen van veel voorkomende situaties en daar op acteren.

Je kunt demo's lopen wat je wilt, hoe spannend en hectisch ook, niets maar dan ook niets kan je voorbereiden op een daadwerkelijke inzet met je hond. De adrenaline, de hectiek, de angst, de onvoorziene omstandigheden links, rechts, voor en achter je.
Roepen we als hondenmensen niet altijd dat je beter niet kunt gaan trainen met je hond als je niet lekker in je vel zit omdat de riem een open lijntje is? Van diezelfde hond verwachten we dat ie keurig stoïcijns blijft als ie met een geleider naast zich loopt met de bek vol pepperspray en in zwaar bedreigende situaties.
Gelukkig is dat geen schering en inslag, maar ik heb vaker in dat soort situaties gewerkt dan ik op 2 handen kan tellen. Als je collega met de kop kapot naast je staat en je met zijn vijven belaagd wordt door een twintigtal 40-tigers van kaliber met een zeer discutabele achtergrond dan is appelmatig lossen wel het allerlaatste waar je je druk om maakt. Ik heb mijn hond wel eens door de linie moeten gooien op een verdachte om een collega voor zwaar letsel te behoeden, wat denk je dat dat doet met zijn gevoel voor appel?

Maar om dan weer terug te komen op het KNPVprogramma, dat is oh zo belangrijk om honden af te leveren die nodig zijn voor dat soort situaties, en om terug te komen op de KNPVers zelf, dat zijn mensen die o zo nodig zijn om dit soort fantastische honden op te leiden voor mij en mijn collega's. Ik koester ze in ieder geval. En laten we in godsvredesnaam het KNPV programma laten zoals het is. Het allermooiste en zwaarste programma dat ik ken in de hondensport :ok: :ok:

edit- ik zie dat ik mss wel een beetje doordraafde, excuses daarvoor, maar er kwam het één en ander aan herinneringen naar boven. En wat is je hond en de samenwerking met hem dan zijn gewicht in goud waard. Je kunt niet meer van dat beest houden als op de momenten dat je elkaar er door heen hebt gesleept
Gr. Aniek

Afbeelding
Rocco
Zeer actief

Het enige voordeel, nou ja voordeel is de bevestiging voor mij dat het huidige KNPV programma flink achterhaald is waar ik vorige keer al een topic over opende. Waarom nog met zo,n achterhaald programma werken waarvan meer dan de helft van de oefeningen toch niet wordt gebruikt., of wordt aangepast zie het lossen....

Onlangs had ik begrepen dat er misschien een meer gerichte praktijk certificaat aankomt die wel meer aansluit met de praktijk.Dat zou voor mij nog een motivatie/uitdaging zijn meer gericht trainen met meer afwisseling op diverse locaties en ook onverwachte scenarios.

Ik moet nog zien of dat er gaat komen ........................
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

Je hebt een basis, fundament nodig om verder te kunnen werken.
Als het KNPV programma daaraan voldoet, moet je dat zo houden.
Je kan honden ook behoorlijk verpesten door te snel te willen gaan.
Ervaring vraagt, per definitie, tijd.
Ook bij honden..
Wiel
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”