Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

bestaat er een boek "honden-anatomie voor dummies"

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

~Suzanne~
Zeer actief

bestaat er een boek "honden-anatomie voor dummies"

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Kleine catch; het moet in het nederlands zijn en geschikt voor mensen die echt vanaf nul de kennis op willen bouwen. Ik heb op school ooit biologie gehad maar eh... daar is niet veel van blijven hangen. Het mag een boek zijn op lagere schoolnivo om mee te beginnen maar moet wel gericht zijn op honden. Mag van mijn part verouderd zijn ;-)
Ik weet (vrijwel) niets van honden-anatomie, al begrijp ik waar de staart en poten zitten uiteraard ;-)

als iemand 2-e hands iets aan te bieden heeft: ook welkom!

Suzanne
Neeltje

Re: bestaat er een boek "honden-anatomie voor dummies"

Ongelezen bericht door Neeltje »

Ik heb de uitgebreide cursus EHBO voor Dieren bestaande uit 60 lessen van het LOI liggen. Maar ik geloof niet dat de cursus in deze opzet nog bestaat. Toch nog wel (heb de cursus eind jaren 90 gedaan) https://www.loi.nl/n-3058-dieren-ehbo-e ... ige-kennis
~Suzanne~
Zeer actief

Neeltje schreef:Ik heb de uitgebreide cursus EHBO voor Dieren bestaande uit 60 lessen van het LOI liggen. Maar ik geloof niet dat de cursus in deze opzet nog bestaat. Toch nog wel (heb de cursus eind jaren 90 gedaan) https://www.loi.nl/n-3058-dieren-ehbo-e ... ige-kennis

Dat is een optie, maar al met al een dure van zo'n 300 euro ;-)

Suzanne
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Niet in het Nederlands, wel enorm overzichtelijk/duidelijk

The Dog Anatomy Workbook op bol.com: ht ... 0002213988
~Suzanne~
Zeer actief

Re: bestaat er een boek

crutz schreef:Niet in het Nederlands, wel enorm overzichtelijk/duidelijk

The Dog Anatomy Workbook op bol.com: ht ... 0002213988

Helaas is engels echt geen optie; daar is mijn taalkennis niet (meer) op berekend.

Suzanne
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
~Suzanne~
Zeer actief

Die had ik gevonden, bij Bol.com voor ruim 10 euro minder ;-) maar ik twijfel of die wel geschikt is voor "dummies" dus zonder enige voor-kennis / voor-opleiding.. en dat zoek ik eigenlijk..

Suzanne
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ja, deze is geweldig! :ok: Het oogt misschien wat hooggegrepen maar alle terminologie wordt ook uitgelegd. Het is niet helemaal jip-en-janneke-taal maar volgens mij wel te doen zonder vooropleiding hoor.
Liesbeth
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
~Suzanne~
Zeer actief

~Suzanne~ schreef:
Die had ik gevonden, bij Bol.com voor ruim 10 euro minder ;-) maar ik twijfel of die wel geschikt is voor "dummies" dus zonder enige voor-kennis / voor-opleiding.. en dat zoek ik eigenlijk..

Suzanne
Inmiddels heb ik dit boek. Heerlijk boek. Veel dingen waar ik wat aan heb, maar... geen letter over spieren. Dat zoek ik nu nog.
Dus: waar loopt die spier, van waar naar waar, wat doettie en hoe heettie. Het boek zelf moet echt in het nederlands zijn, de spierbenaming mag nederlands, engels of latijn zijn maar de begeleidende uitleggende text in het NL. Ik kan dat in een andere taal niet voldoende volgen, tenzij het een behoorlijk letterlijk "for dummies" is.

Suzanne
~Suzanne~
Zeer actief

Maya en Pluto schreef:Ik heb het boek "Medisch handboek honden"
Dit is met name gericht op allerlei aandoeningen, maar beschrijft alle orgaansystemen.
Goed leesbaar maar prijzig boek.

Staan hier ook de spieren /spiergroepen e.d in genoemd? Zou je mij evt per pb een paar foto's van dergelijke pagina's willen sturen? Dan kan ik beoordelen of dit wat voor me is ;-)

Suzanne
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

~Suzanne~ schreef:

Suzanne
Je kunt gewoon mensen anatomie bekijken in biologieboeken. Van alle zoogdieren zijn de orgaanstelsels gelijk alleen in een andere verpakking gedrukt. Daarbij zijn zowel mensen als honden omnivoren dus er zit ook in het spijsverteringsstelsel weinig verschil.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Paisley schreef:
~Suzanne~ schreef:

Suzanne
Je kunt gewoon mensen anatomie bekijken in biologieboeken. Van alle zoogdieren zijn de orgaanstelsels gelijk alleen in een andere verpakking gedrukt. Daarbij zijn zowel mensen als honden omnivoren dus er zit ook in het spijsverteringsstelsel weinig verschil.
Hm.. ja, maar spieren lopen toch anders en heten toch anders? Het gaat mij nu nog specifiek om spieren, hun functie en naam. En van waar naar waar ze lopen.

Suzanne
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

De spieren heten wel hetzelfde en de spieren hebben bijna allemaal dezelfde functie. Om te snappen hoe de spieren lopen heb je wel al enige kennis nodig van de bouw van de hond (en de mens). Dan kun je de meeste spieren wel vertalen van mens (op armen en benen lopend) naar hond.
Maar dan moet je bv dus wel snappen dat de elleboog van de hond bij zijn borstkas zit en het opperarm (onze bovenarm zeg maar) bij de hond in de romp "verwerkt zit".
Ik denk dat in het boek Kynologische Kennis van Robert van der Molen wel spieren staan maar ik weet het niet zeker.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

~Suzanne~ schreef:
Paisley schreef:
~Suzanne~ schreef:

Suzanne
Hm.. ja, maar spieren lopen toch anders en heten toch anders? Het gaat mij nu nog specifiek om spieren, hun functie en naam. En van waar naar waar ze lopen.

Suzanne
Mogen we je volgende week overhoren?? :engel:

Maar al die namen, daar heb je toch niets aan? Geen 'hond' die dat uit zn hoofd weet zonder er actief wat mee te moeten doen.
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/or ... 00d738.jpg

https://i.pinimg.com/736x/5a/de/0c/5ade ... system.jpg
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Paisley schreef:
~Suzanne~ schreef:
Paisley schreef:
~Suzanne~ schreef:

Suzanne

Suzanne
Mogen we je volgende week overhoren?? :engel:

Maar al die namen, daar heb je toch niets aan? Geen 'hond' die dat uit zn hoofd weet zonder er actief wat mee te moeten doen.
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/or ... 00d738.jpg

https://i.pinimg.com/736x/5a/de/0c/5ade ... system.jpg

Ik moet de namen weten voor (inderdaad) de overhoringen ;) Ik moet ook weten wat ik er mee moet en kan ;-)
Het puur leren hoe de spieren heten om het weten hoe de spieren heten is niet de bedoeling maar ik moet het wel weten.

Ik ga met all info weer verder, thanks!

Suzanne
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Maeve schreef:
Ja, deze is geweldig! :ok: Het oogt misschien wat hooggegrepen maar alle terminologie wordt ook uitgelegd. Het is niet helemaal jip-en-janneke-taal maar volgens mij wel te doen zonder vooropleiding hoor.
Ben ik even een bofferd, die heb ik pas gekregen van iemand die jaren geleden een pup van ons heeft gekocht.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
lunayvita
Actief
Mijn ras(sen): Havanezer
Contacteer:

Ongelezen bericht door lunayvita »

Bij kk2 krijg je de spieren uitgebreid. Wellicht heeft iemand die cursus gevolgd?
Afbeelding
Mutt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Retrievermixen
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Mutt »

Is dit niet wat:
https://www.uk.elsevierhealth.com/veter ... 76849.html
Dit is een dus een 'kleurboek', populair onder diergeneeskunde studenten voor anatomie toetsen. Er staan meer diersoorten in, maar de verschillende spieren van de hond dus ook (en ook de benige delen). Ik heb daarom zelf ook de eerste editie aangeschaft.
Er is dus geen geschreven tekst bij, maar eigenlijk heb je die ook niet nodig. De functie van een spier is namelijk gewoon te beredeneren. Een spier trekt samen dus aan de hand van de aanhechtingsplaatsen is te beredeneren wat het gevolg hiervan zal zijn.
Zelf tekende ik dus ook veel in. Eventueel kan je de spieren opzoeken op internet voor extra info.

EDIT: De illustraties zijn gebaseerd op de afbeeldingen uit Textbook of Veterinary Medicine (Dyce), toch wel HET veterinaire anatomie boek (wel in het Engels dus)
Afbeelding
Because boy you were amazing just the way you were
Mazzel <3 15/05/2008 - 16/12/2014
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”