Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pup ontwormen

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Re: Pup ontwormen

Ongelezen bericht door blacky »

Nanna schreef:O God, de paniek heeft weer toegeslagen :roll:
En iedereen meteen weer douwen met wormgif en entingen. Alsof dat allemaal zo gezond is.

Ik begin er gewoon niet aan :pffff:
Ik heb geloof ik tien jaar geleden voor het laatst ontwormd, toen ik pups had. Mijn volwassen honden ontworm ik nooit en ent ik liefst nooit (een poos terug moest het helaas wel omdat ze toen een paar dagen in een pension moesten :ugh: ). Maar anders? Echt niet. Één keer op een leven volstaat wat mij betreft.
lees het artikel wat Kells heeft gedeeld even wil je!!!
En dan wil ik graag nog eens horen hoe je er over denkt.
Afbeelding
gevni havanezers
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

blacky schreef:
Nanna schreef:O God, de paniek heeft weer toegeslagen :roll:
En iedereen meteen weer douwen met wormgif en entingen. Alsof dat allemaal zo gezond is.

Ik begin er gewoon niet aan :pffff:
Ik heb geloof ik tien jaar geleden voor het laatst ontwormd, toen ik pups had. Mijn volwassen honden ontworm ik nooit en ent ik liefst nooit (een poos terug moest het helaas wel omdat ze toen een paar dagen in een pension moesten :ugh: ). Maar anders? Echt niet. Één keer op een leven volstaat wat mij betreft.
lees het artikel wat Kells heeft gedeeld even wil je!!!
En dan wil ik graag nog eens horen hoe je er over denkt.
Daar gaat dit topic toch over? Daar reageert ze dus op
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

blacky schreef:
~Suzanne~ schreef:
elskeadrianne schreef:
~Suzanne~ schreef:Er bestaat tegen reguliere wormen gewoon niet zoiets als "preventief ontwormen". Je doodt wormen met zo'n pil of pasta, absoluut, maar als er geen wormen ZIJN... dan doodt je dus niets en geef je zo'n pil voor Jan Doedel.
Ik hou niet van gif voor Jan Doedel dus ik ontworm niet standaard.
Je kunt, ook van pups, ontlasting laten onderzoeken bij de DA of bij Het Woud (google maar ff) en mochten er dan toch eitjes zijn (en dan dus meer dan 1 ;-) dan kun je altijd nog besluiten een middel te geven.
Tweede nadeel: zo'n pil beschermd niet tegen een besmetting, dus zelfs ALS er op enig moment wormen zijn die gedood worden door zo'n pil.. dan voorkomt het niet dat er daags daarop weer opnieuw besmetting kan plaatsvinden.

In mijn optiek is het "preventief geven van een pil' dus volstrekte onzin.

Suzanne
Dan ben ik dus niet de enige die er zo over denkt... :engel: Had ik inderdaad al vlug iets over gelezen, ontlastingonderzoek. Toevallig laatst nog gedaan omdat ze aan de diarree was, maar toen is er alleen maar op giardia getest. Diarree is nu overigens al weer een tijdje verdwenen. Zo'n onderzoek doe je sowieso op een bepaald moment? Elke maand bijvoorbeeld? Of alleen als je een vermoeden hebt dat pup wormen o.i.d. heeft? Bedankt voor je reactie!
Ik zal volstrekt eerlijk zijn ;-)
Ik adviseer mensen om zo'n onderzoek 2-3 x per jaar te doen bij Het Woud. En natuurlijk als je zo 's naar de ontlasting kijkt en denkt.. gut, hij had toch geen rijst gegeten? ;-)
Maar.... onze Rowan is de laatste die er als pup is bijgekomen. Hij is bij mij niet ontwormd, bij de fokker wel standaard 'jammer genoeg'.... Rowan is van mei 2014 en daarna is hij bij mij niet ontwormd. We hebben wel nog een keer een onderzoekn laten doen eh... ik denk eh... december 2014 ofzo.... dus eh.. nee, ik hou miet niet zo aan mijn eigen advies ;-)
Dat gezegd hebbende... misschien toch wel weer 's handig om te doen ;-)

Suzanne
ik zou dit niet te hard roepen, er komt in Nederland nu de Franse Hartworm voor. Deze wordt overgedragen door slakken en kikkers. De fokker van mijn toekomstige hond heeft er een zeer jonge hond aan verloren. Dit terwijl ze ontlastingsonderzoek deed!!!! Haar advies is ontworm aub je jonge hond. Zij gaf zelfs het advies van 1x per maand.
Kijk even op google om te zien waar deze worm in Nederland voorkomt.

Die fokker zit hier gewoon op het forum en het verhaal van haar jonge hond staat hier ook.
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

ja dat weet ik.
Heb het net gelezen.
Afbeelding
gevni havanezers
Liesbeth
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Ik ontworm al jaren niet meer. Ontlasting onderzoek heb ik ook nooit aan gedaan, tot voor kort dan.
Luuk was aan het afvallen en ik wil alles uitsluiten, dus een ontlasting onderzoek laten doen. Uitslag negatief dus geen kuur nodig.

Over die Franse hartworm maak ik me niet zo druk. Slakken en kikkers zijn nou niet de meest smakelijke hapjes (voor oudere honden).
Dus nee, geen ontworming voor Luuk en Tessa.

Overigens las ik het volgende op de site van sterkliniek Ermelo; Behandeling: 4 x milbemycine met 1 week tussenpoos of het in de nek aanbrengen van een een spot on middel met imidacloprid en moxidectine.

En de volgende link is ook interessant https://www.rsdrnederland.nl/algemene-i ... h/longworm
Daarin staat dat de beste preventieve behandeling is met Advocate spot-on.

En laat imidacloprid nou in de Seresto banden zitten die Luuk en Tessa dragen. Weliswaar zit daar geen moxidectine, maar een ander middel extra en toch waag ik het erop.
Zeker gezien de haarden rondom Den Haag en de noord-west Veluwe liggen en laat ik daar nou nooit komen met mijn honden.

Nu dus helemaal overtuigd dat ik ze niet ga ontwormen als het niet nodig is.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”