Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
wanneer ontwormen na vakantie
Moderator: moderatorteam
- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
- Aantal honden: 2
wanneer ontwormen na vakantie
Wanneer moet je de honden ontwormen als ze in Zuid Frankrijk zijn geweest, direct na thuiskomst en na een paar weken herhalen?
Ik las op een site van een dierenarts dat je voor de vakantie ook al moet ontwormen, geen idee waarom.
Ik las op een site van een dierenarts dat je voor de vakantie ook al moet ontwormen, geen idee waarom.

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: wanneer ontwormen na vakantie
Direct bij thuiskomst en dan na 4 weken nog eens. Vooraf is totale onzin want je kunt niet preventief ontwormen

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Ik dacht dat je nou net voor hartworm wel preventief kunt behandelen omdat die middelen dus wel voorkomen dat je hond die wormen krijgt?
Suzanne
Suzanne
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee dat kan niet. Heb diverse dierenartsen gevraagd omdat de mijne destijds t ook zei maar geen enkele was t er mee eens

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Hier hebben ze amper ervaring met hartworm. Ga dan ook niet blind op wat ze hier zeggen. Ik behandel wel ook al voor vertrek. Het is niet iets om mee te spottenmalinois schreef:Nee dat kan niet. Heb diverse dierenartsen gevraagd omdat de mijne destijds t ook zei maar geen enkele was t er mee eens
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Dat snap ikcrutz schreef:Hier hebben ze amper ervaring met hartworm. Ga dan ook niet blind op wat ze hier zeggen. Ik behandel wel ook al voor vertrek. Het is niet iets om mee te spottenmalinois schreef:Nee dat kan niet. Heb diverse dierenartsen gevraagd omdat de mijne destijds t ook zei maar geen enkele was t er mee eens
maar ik dacht vanuit een aantal dierenrescue/dierenarts programma's op tv begrepen te hebben dat ze daar wel degelijk preventief ontwormen tegen hartworm. Nou moet je neit alles geloven wat ze op tv zeggen
Suzanne
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik doe t niet... zeker omdat de da in t land zelf helemaal zaten te rollen met hun ogen erover. Maar goed iedereen moet weten wat ie doet. Ik doe t niet want ik ga geen onnodige rotzooi meer in mn honden gooien zeker omdat er 1 al bijna destijds t loodje gelegd heeft met ontwormen (wel ander middel natuurlijk).crutz schreef:Hier hebben ze amper ervaring met hartworm. Ga dan ook niet blind op wat ze hier zeggen. Ik behandel wel ook al voor vertrek. Het is niet iets om mee te spottenmalinois schreef:Nee dat kan niet. Heb diverse dierenartsen gevraagd omdat de mijne destijds t ook zei maar geen enkele was t er mee eens
Als je logisch nadenkt kan t ook eigenlijk niet werken vind ik. Overigens zei de fabrikant hetzelfde tijdens als t langer dan een maand is en erna 2x

- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ontworming (Milbemax) doodt de larfjes van de hartworm. Op die manier kunnen er dus geen volwassen, schadelijke hartwormen ontstaan. Het werkt dus preventief tegen volwassen hartworm omdat het de larven doodt, maar als er geen larven zijn, heeft het verder geen preventieve werking.
Toen ik met Mila naar Spanje ging, kreeg ik het advies tijdens het verblijf elke vier weken te ontwormen, bij thuiskomst en dan nog eens een maand na thuiskomst.
Toen ik met Mila naar Spanje ging, kreeg ik het advies tijdens het verblijf elke vier weken te ontwormen, bij thuiskomst en dan nog eens een maand na thuiskomst.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Dit kreeg ik ook zowel van de fabrikant als van diverse dierenartsen hier en in t land zelf.DeDiana schreef:Ontworming (Milbemax) doodt de larfjes van de hartworm. Op die manier kunnen er dus geen volwassen, schadelijke hartwormen ontstaan. Het werkt dus preventief tegen volwassen hartworm omdat het de larven doodt, maar als er geen larven zijn, heeft het verder geen preventieve werking.

- Pemba
- Zeer actief
Bedankt voor de antwoorden. 2 keer na de vakantie ontwormen lijkt mij ook het meest logische.
Mijn eigen da had er geen antwoord op.

- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Hartworm komt nu ook in Nederland voor en dan wel Oostvaardersplassen en de Veluwe en alle gebieden zuidelijker dan dat. Het is een worm waarbij de besmetting bijna niet in de mest is terug te vinden en je de (vaak dodelijke) symptomen pas ziet ongeveer 4 jaar na besmetting. Bij jonge dieren kan het echter zijn dat ze al voor het 1e levensjaar er aan overlijden.
Ik ontwormde nooit maar ben op aanraden van fokker van mijn toekomstige pup wel begonnen met ontwormen. Ik neem met deze worm geen enkel risico!!! Vooral om dat het in mestonderzoek dus zo moeilijk terug te zien is.
Het komt dus niet meer alleen in Zuid-Europa voor maar ook in Nederland.
Besmetting gaat via slakken en kikkers overigens.
https://dogzine.nl/nl/nieuwsartikelen/f ... an-je-hond
Ik ontwormde nooit maar ben op aanraden van fokker van mijn toekomstige pup wel begonnen met ontwormen. Ik neem met deze worm geen enkel risico!!! Vooral om dat het in mestonderzoek dus zo moeilijk terug te zien is.
- blacky
- Zeer actief
nieuwste advies is bij thuiskomst ontwormen en dan na 2 weken nog eens.Pemba schreef:Bedankt voor de antwoorden. 2 keer na de vakantie ontwormen lijkt mij ook het meest logische.
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
De 'gewone' hartworm die via muggen verspreid wordt kan je wel preventief tegen behandelen. Misschien is dat de verwarring? Zover ik weet komt deze in europa niet voor.
Toen ik met mijn honden in de VS woonde moest ik regelmatig een langwerkend middel er tegen geven.
Sinds ik over de franse hartworm heb gelezen ben ik weer regelmatig (2 keer per jaar ofzo, halverwege en na de zomer) met milbemax gaan ontwormen. Het is inderdaad niet iets om risico's mee te nemen vind ik.
Toen ik met mijn honden in de VS woonde moest ik regelmatig een langwerkend middel er tegen geven.
Sinds ik over de franse hartworm heb gelezen ben ik weer regelmatig (2 keer per jaar ofzo, halverwege en na de zomer) met milbemax gaan ontwormen. Het is inderdaad niet iets om risico's mee te nemen vind ik.
- DeDiana
- Zeer actief
Dit is de Franse hartworm, ook wel longworm genoemd. Dat is een andere soort hartworm dan die je in Zuid-Europa vindt en die wordt overgedragen door muggen.blacky schreef:Hartworm komt nu ook in Nederland voor en dan wel Oostvaardersplassen en de Veluwe en alle gebieden zuidelijker dan dat. Het is een worm waarbij de besmetting bijna niet in de mest is terug te vinden en je de (vaak dodelijke) symptomen pas ziet ongeveer 4 jaar na besmetting. Bij jonge dieren kan het echter zijn dat ze al voor het 1e levensjaar er aan overlijden.
- blacky
- Zeer actief
ja dat klopt maar net zo dodelijk voor een hond of zelfs erger omdat met name jonge honden (jonger dan een jaar) er zeer snel aan kunnen overlijden. We denken dat we in Nederland veilig zitten en er hier geen hartworm voorkomt maar dus wel. Het verhaal "ik ontworm alleen bij besmetting" kan bij besmetting met deze worm dus juist te laat zijn.DeDiana schreef:Dit is de Franse hartworm, ook wel longworm genoemd. Dat is een andere soort hartworm dan die je in Zuid-Europa vindt en die wordt overgedragen door muggen.blacky schreef:Hartworm komt nu ook in Nederland voor en dan wel Oostvaardersplassen en de Veluwe en alle gebieden zuidelijker dan dat. Het is een worm waarbij de besmetting bijna niet in de mest is terug te vinden en je de (vaak dodelijke) symptomen pas ziet ongeveer 4 jaar na besmetting. Bij jonge dieren kan het echter zijn dat ze al voor het 1e levensjaar er aan overlijden.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Daar ging t toch niet over? TS gaat naar t buitenland met t risico wat daar is....blacky schreef:ja dat klopt maar net zo dodelijk voor een hond of zelfs erger omdat met name jonge honden (jonger dan een jaar) er zeer snel aan kunnen overlijden. We denken dat we in Nederland veilig zitten en er hier geen hartworm voorkomt maar dus wel. Het verhaal "ik ontworm alleen bij besmetting" kan bij besmetting met deze worm dus juist te laat zijn.DeDiana schreef:Dit is de Franse hartworm, ook wel longworm genoemd. Dat is een andere soort hartworm dan die je in Zuid-Europa vindt en die wordt overgedragen door muggen.blacky schreef:Hartworm komt nu ook in Nederland voor en dan wel Oostvaardersplassen en de Veluwe en alle gebieden zuidelijker dan dat. Het is een worm waarbij de besmetting bijna niet in de mest is terug te vinden en je de (vaak dodelijke) symptomen pas ziet ongeveer 4 jaar na besmetting. Bij jonge dieren kan het echter zijn dat ze al voor het 1e levensjaar er aan overlijden.

- blacky
- Zeer actief
En deze worm komt daar niet voor? ik weet dat niet weet jij dat wel. Heb je daar geen slakken dan?
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Niet elke slak draagt dit bij zich. Ja ik kom dagelijks slakken tegen en nee ik ontworm niet. Ik ben nl een hond aan t ontwormen verloren. Te risicovol vind ik dus. En ik woon daarnaast buiten t risicogebied
Zoals je kunt lezen is t een totaal andere hartworm die zich totaal anders verspreid.
Zoals je kunt lezen is t een totaal andere hartworm die zich totaal anders verspreid.

- blacky
- Zeer actief
daar ging het niet om, het gaat er om of ts naar een risico gebied op vakantie gaat. Ik woon ook buiten het risico gebied maar kom er soms wel eens met mijn honden. Op vakantie overigens ook. Ik weet niet of deze slakken niet in Frankrijk, België of Oostenrijk voorkomen. Ik waarschuw alleen maar. De fokker van mijn toekomstige pup heeft overigens een hond verloren aan deze worm. Dus er zitten altijd 2 kanten aan een verhaal.
Overigens als je hond besmet is met deze worm is gewoon ontwormen erg gevaarlijk. Ontwormen moet je dus doen voordat het echt wormen zijn geworden. Dit staat overigens in het stuk wat ik deelde.
Overigens als je hond besmet is met deze worm is gewoon ontwormen erg gevaarlijk. Ontwormen moet je dus doen voordat het echt wormen zijn geworden. Dit staat overigens in het stuk wat ik deelde.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Die gaat naar een risicogebied met zandvliegen. Dan volstaat na 4 weken of eerder bij terugkomst en dan nog eens na 4 weken ontwormen. Dat heeft dus niet met de hier voorkomende te maken. Zandvliegen zijn daar t risico.blacky schreef:daar ging het niet om, het gaat er om of ts naar een risico gebied op vakantie gaat. Ik woon ook buiten het risico gebied maar kom er soms wel eens met mijn honden. Op vakantie overigens ook. Ik weet niet of deze slakken niet in Frankrijk, België of Oostenrijk voorkomen. Ik waarschuw alleen maar. De fokker van mijn toekomstige pup heeft overigens een hond verloren aan deze worm. Dus er zitten altijd 2 kanten aan een verhaal.
En hartworm overgebracht door muggen
Edit: toevoeging
Laatst gewijzigd door malinois op 11 jul 2017 22:24, 2 keer totaal gewijzigd.

- blacky
- Zeer actief
Oke, fijn om te horen. Weet jij waar de Franse hartworm dan allemaal voorkomt?malinois schreef:Die gaat naar een risicogebied met zandvliegen. Dan volstaat na 4 weken of eerder bij terugkomst en dan nog eens na 4 weken ontwormen. Dat heeft dus niet met de hier voorkomende te maken. Zandvliegen zijn daar t risico.blacky schreef:daar ging het niet om, het gaat er om of ts naar een risico gebied op vakantie gaat. Ik woon ook buiten het risico gebied maar kom er soms wel eens met mijn honden. Op vakantie overigens ook. Ik weet niet of deze slakken niet in Frankrijk, België of Oostenrijk voorkomen. Ik waarschuw alleen maar. De fokker van mijn toekomstige pup heeft overigens een hond verloren aan deze worm. Dus er zitten altijd 2 kanten aan een verhaal.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Even googlenblacky schreef:Oke, fijn om te horen. Weet jij waar de Franse hartworm dan allemaal voorkomt?malinois schreef:Die gaat naar een risicogebied met zandvliegen. Dan volstaat na 4 weken of eerder bij terugkomst en dan nog eens na 4 weken ontwormen. Dat heeft dus niet met de hier voorkomende te maken. Zandvliegen zijn daar t risico.blacky schreef:daar ging het niet om, het gaat er om of ts naar een risico gebied op vakantie gaat. Ik woon ook buiten het risico gebied maar kom er soms wel eens met mijn honden. Op vakantie overigens ook. Ik weet niet of deze slakken niet in Frankrijk, België of Oostenrijk voorkomen. Ik waarschuw alleen maar. De fokker van mijn toekomstige pup heeft overigens een hond verloren aan deze worm. Dus er zitten altijd 2 kanten aan een verhaal.

- blacky
- Zeer actief
ja maar dat levert mij echt wel Zuid Frankrijk op en heel Oost Europa.malinois schreef:Even googlenblacky schreef:Oke, fijn om te horen. Weet jij waar de Franse hartworm dan allemaal voorkomt?malinois schreef:Die gaat naar een risicogebied met zandvliegen. Dan volstaat na 4 weken of eerder bij terugkomst en dan nog eens na 4 weken ontwormen. Dat heeft dus niet met de hier voorkomende te maken. Zandvliegen zijn daar t risico.blacky schreef:daar ging het niet om, het gaat er om of ts naar een risico gebied op vakantie gaat. Ik woon ook buiten het risico gebied maar kom er soms wel eens met mijn honden. Op vakantie overigens ook. Ik weet niet of deze slakken niet in Frankrijk, België of Oostenrijk voorkomen. Ik waarschuw alleen maar. De fokker van mijn toekomstige pup heeft overigens een hond verloren aan deze worm. Dus er zitten altijd 2 kanten aan een verhaal.
Wat ik dan vind is niet wat het moet zijn dan lijkt mij. Ik kan wel heel makkelijk vinden waar het in Nederland voorkomt maar het buitenland kan ik niet vinden behalve dan een kaartje die niet erg precies is. (zeg maar helemaal niet)
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ben naar zowel tsjechie als hongarije geweest en de daar aangeschreven dierenartsen en fokkers mailden dat t daar voor kwam. Dus dat geloof ik dan ook. Voor mij zou dus idd geheel Frankrijk risicogebied zijn overigens.blacky schreef: ja maar dat levert mij echt wel Zuid Frankrijk op en heel Oost Europa.
Wat ik dan vind is niet wat het moet zijn dan lijkt mij. Ik kan wel heel makkelijk vinden waar het in Nederland voorkomt maar het buitenland kan ik niet vinden behalve dan een kaartje die niet erg precies is. (zeg maar helemaal niet)

- Pemba
- Zeer actief
En volgens de bijsluiter Advantix na 14 dagen nogmaals geven, het werkt maar 2 weken tegen zandvliegen.Kells schreef:Ontwormen zou ik doen met Milbemax na de vakantie. Preventief zou ik een week voor de vakantie Advantix druppels geven. Better safe than sorry.

- DeDiana
- Zeer actief
Zandvliegen veroorzaken Leishmania, geen hartworm. Hartworm wordt overgebracht door muggen.
Natuurlijk heel belangrijk om goed tegen zandvliegen te beschermen, maar het heeft niets met hartworm te maken.
O.a. de scaliborband heeft een afwerende werking tegen deze muggen (en ook tegen zandvliegen), maar hiervoor wordt ook in bijvoorbeeld Spanje aangeraden zowel de band als Milbemax te gebruiken voor een optimale preventieve werking. Alleen de band geeft dus niet voldoende bescherming.
Natuurlijk heel belangrijk om goed tegen zandvliegen te beschermen, maar het heeft niets met hartworm te maken.
O.a. de scaliborband heeft een afwerende werking tegen deze muggen (en ook tegen zandvliegen), maar hiervoor wordt ook in bijvoorbeeld Spanje aangeraden zowel de band als Milbemax te gebruiken voor een optimale preventieve werking. Alleen de band geeft dus niet voldoende bescherming.