Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hondsdolheid

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver
Aantal honden: 2

hondsdolheid

Ongelezen bericht door Eefje83 »

IS er ergens terug te vinden hoe vaak het nog voorkomt in Nederland?
Ik was gisteren op een privéstal alwaar ze vorige week een hond hadden die naar eigen zeggen hondsdolheid had.
Ik heb het filmpje gezien wat ze gemaakt hebben en buiten dat het enorm zielig was was het ook angstaanjagend, het arme beest was totaal in de war.
Niet dol maar wel helemaal kniftig, en tanden bloot hijgend en rondjes om de as draaiend, grommend en wel, schuimbekken , de hele rats.
Heel naar om te zien.
Maar geen autopsie laten doen dus zeker weten doe je het nooit
Ik was werkelijk overtuigd dat het niet meer voorkwam in Nederland. Deze hond is niet in het buitenland geweest, heeft geen contact gehad met andere honden die daar zijn geweest dus heel vaag dit.Ze zeiden dat ie misschien een vleermuis te pakken had gehad....zou het echt :80:
~Suzanne~
Zeer actief

Re: hondsdolheid

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Volgens mij kan het. Dat is wat anders dan "het is waarschijnlijk" ;-)
Was er niet een paar jaar geleden de situatie dat een hondje / pup uit het buitenland het meenam en dat dieren in de omgeving zijn ge-euthenaseerd?

Zolang er geen onderzoek is gedaan.. is er geen zekerheid. Ik zou het overigens hebben willen weten; al was het maar voor mijn andere hond, de buurt enzo.

*edit... snel wat googelen leverde dit:
https://www.licg.nl/2xx/praktisch/gezon ... abies.html

Ik vind nog wel meer over mensen, maar niet over honden.

't lijkt me wel een zeer linke situatie als het echt rabies was... andere honden? Paarden? Kunnen die het ook krijgen??

Suzanne
Eefje83
Zeer actief

ze wilden geen autopsie want dood was ze toch....en met andere honden kwam ze niet in aanraking werd gezegd, ik was er voor het eerst en wilde ook niet al te bijdehand gaan doen dus heb het aangehoord maar het houd me wel bezig. Het was echt een naar filmpje. Al dacht ik meer aan iets neurologisch, ze had heel veel pijn, dat was echt duidelijk. Maar volgens de mensen die het me lieten zien was dit ook een gevolg van rabies.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

~Suzanne~ schreef:Volgens mij kan het. Dat is wat anders dan "het is waarschijnlijk" ;-)
Was er niet een paar jaar geleden de situatie dat een hondje / pup uit het buitenland het meenam en dat dieren in de omgeving zijn ge-euthenaseerd?

Zolang er geen onderzoek is gedaan.. is er geen zekerheid. Ik zou het overigens hebben willen weten; al was het maar voor mijn andere hond, de buurt enzo.

't lijkt me wel een zeer linke situatie als het echt rabies was... andere honden? Paarden? Kunnen die het ook krijgen??

Suzanne
Ja, die geëuthanaseerde hond bleek achteraf geen rabiës te hebben :wink:
Er is een meldingsplicht bij rabiës en ze zijn er heel voorzichtig mee. Ik kan me niet zo goed voorstellen dat deze hond het echt had. Het kan ook een neurologische aandoening zijn geweest denk ik?
Eefje83
Zeer actief

ZivaNomi schreef:Ik dacht altijd dat je rabiës (of vermoedelijk rabiës) moest melden aan autoriteiten? Ik weet het niet zeker wat honden betreft, maar wat wilde dieren betreft moet je dat wel melden toch? Lijkt mij in ieder geval niet een gevalletje begraven in de tuin en klaar.
ik weet het echt niet, en dat is ook niet waarom ik het vraag overigens.
Het is gewoon meer dat ik er in mijn hoofd mee bezig blijf omdat ik echt dacht dat het niet voorkwam hier
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Domor »

Weet je hoe lang de hond nog leefde na deze symptomen?
Eefje83
Zeer actief

Maeve schreef:
~Suzanne~ schreef:Volgens mij kan het. Dat is wat anders dan "het is waarschijnlijk" ;-)

Suzanne
Ja, die geëuthanaseerde hond bleek achteraf geen rabiës te hebben :wink:
Er is een meldingsplicht bij rabiës en ze zijn er heel voorzichtig mee. Ik kan me niet zo goed voorstellen dat deze hond het echt had. Het kan ook een neurologische aandoening zijn geweest denk ik?
ik zei ook tegen ze dat ik het meer iets neurologisch vond, herders zijn veel met die tandjes bloot bij pijn en spanning en dit dier was echt in de war door de pijn die ze ervoer. Ze ging daar enorm van hijgen en als gevolg daarvan logisch ook schuimbekken.
De heren die het me lieten zien waren echt overtuigd dat het rabies was en ik vraag me nu af waar ze haar hebben gebracht.....of ze haar ergens hebben gebracht.....om in te slapen dan wel te cremeren.
Eefje83
Zeer actief

Domor schreef:Weet je hoe lang de hond nog leefde na deze symptomen?
toen ze dit ging vertonen hebben ze haar snel uit haar lijden verlost begreep ik maar ik vraag me wel af hoe, een dierenarts zou bij vermoeden rabies toch ook meldplicht hebben lijkt me
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Omega »

De dierenarts zou de symptomen toch moeten herkennen en dan onderzoek doen/melden.
Ik dacht dat het in Nederland niet meer voorkomt, ook niet bij vleermuizen.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
Eefje83
Zeer actief

nou ja ik denk dus ook eerder iets neurologisch hoor, ik ben niet overtuigd van rabies.
Alles wat ik weet is wat ze mij vertelden. vreemd verhaal.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

ZivaNomi schreef:Ik dacht altijd dat je rabiës (of vermoedelijk rabiës) moest melden aan autoriteiten? Ik weet het niet zeker wat honden betreft, maar wat wilde dieren betreft moet je dat wel melden toch? Lijkt mij in ieder geval niet een gevalletje begraven in de tuin en klaar.
Klopt, dat is wettelijk verplicht! Voor elk dier / mens als er ook maar een verdenking is.
Ik zou in overweging nemen het zelf alsnog te melden.

Suzanne
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Ik zou het ook melden en alle mensen en dieren die met de hond in aanraking zijn geweest laten enten.
Weet je zeker dat de hond niets of niemand gebeten heeft? Als ze bijten zijn ze binnen 12 uur dood (vaak eerder)

Ik zou toch echt autopsie laten doen op de hond.
Ody
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ody »

De kans is niet groot, maar het kan dus wel.
Ik zou er zelf alsnog melding van maken, rabiës is gewoon ontzettend gevaarlijk.
Though paw prints fade away, they remain forever in your heart.
Until you meet again one day......
mosquito1980
Zeer actief

Ody schreef:https://www.licg.nl/2xx/praktisch/gezon ... abies.html

De kans is niet groot, maar het kan dus wel.
Ik zou er zelf alsnog melding van maken, rabiës is gewoon ontzettend gevaarlijk.
:ok:
Ze kunnen (konden) een Rapid test voor Rabiës doen......... 10 minuutjes en je weet het resultaat
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

mosquito1980 schreef:Ik zou het ook melden en alle mensen en dieren die met de hond in aanraking zijn geweest laten enten.
Weet je zeker dat de hond niets of niemand gebeten heeft? Als ze bijten zijn ze binnen 12 uur dood (vaak eerder)

Aangezien die hond vorige week de symptomen had en gestorven is, denk ik niet dat autopsie nog mogelijk is. Of hij moet begraven zijn.
Als die hond iets of iemand gebeten heeft en rabiës doorgegeven zou hebben, dan is die nu ook dood. Dan zou je autopsie op die persoon of dier kunnen doen.

Ik denk dat Eefje gelijk heeft met haar idee dat het iets neurologisch was. Anders misschien even doorvragen bij die mensen voor wat meer duidelijkheid.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
mosquito1980
Zeer actief

Liesbeth schreef:
mosquito1980 schreef:Ik zou het ook melden en alle mensen en dieren die met de hond in aanraking zijn geweest laten enten.

Aangezien die hond vorige week de symptomen had en gestorven is, denk ik niet dat autopsie nog mogelijk is. Of hij moet begraven zijn.
Als die hond iets of iemand gebeten heeft en rabiës doorgegeven zou hebben, dan is die nu ook dood. Dan zou je autopsie op die persoon of dier kunnen doen.

Ik denk dat Eefje gelijk heeft met haar idee dat het iets neurologisch was. Anders misschien even doorvragen bij die mensen voor wat meer duidelijkheid.
Oei, dat is wel hele snelle rabiës :W:
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Jij hebt het enkele malen in het echt gezien, misschien kunnen ze jou de video laten zien?
mosquito1980
Zeer actief

crutz schreef:

Jij hebt het enkele malen in het echt gezien, misschien kunnen ze jou de video laten zien?
Ja...
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

mosquito1980 schreef:
Liesbeth schreef:

Oei, dat is wel hele snelle rabiës :W:
:oohja: Sorry, een beetje te snel gereageerd zonder me goed in te lezen :ugh: .
Ik heb jouw reactie "Weet je zeker dat de hond niets of niemand gebeten heeft? Als ze bijten zijn ze binnen 12 uur dood (vaak eerder)" verkeerd geïnterpreteerd.
Ik las dat de gebetene binnen 12 uur dood zou zijn :oeps: . Ik weet nu beter, mea culpa.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik neem aan dat de hond door de dierenarts ingeslapen is? Die zou dan toch wel actie hebben ondernomen als het mogelijk om rabiës ging?
De kans dat de hond in Nederland rabiës heeft opgelopen, is echt minimaal:
Rabiës komt in Nederland niet vaak voor. In het verleden is rabiës bij vijf personen vastgesteld (1962, 1996, 2007, 2013 en 2014). Vier personen waren door een hond in het buitenland gebeten en één persoon is gekrabd door een vleermuis in Kenia. In de landen van de Europese Unie a zijn tussen 2008 en 2012 tien mensen met rabiës gemeld. Vijf van hen in Roemenië, twee in het Verenigd Koninkrijk, één in Frankrijk, één in Portugal en één in Zwitserland.
Bron: http://www.rivm.nl/Documenten_en_public ... ISI_Rabies
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Dat verhaal heeft op een Duitse herder pagina gestaan
Het bericht is verwijderd toen er reacties kwamen met de vraag of ze wel zeker wisten dat t rabies was en waarom niet verder onderzocht (ze zei dierenarts kwam en heeft gelijk de hond ingeslapen ) of autopsie

Ja die autopsie zou €1600 zei ze

En dierenarts had niet gemeld want de hond was toch dood dus nergens voor nodig
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

** Angela ** schreef:Dat verhaal heeft op een Duitse herder pagina gestaan
Het bericht is verwijderd toen er reacties kwamen met de vraag of ze wel zeker wisten dat t rabies was en waarom niet verder onderzocht (ze zei dierenarts kwam en heeft gelijk de hond ingeslapen ) of autopsie

Destijds Amor in Utrecht gebracht voor sectie en kostte een paar 100 gulden. Toxisch onderzoek in Deventer daarna was ook nog 300/350 gulden
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Volgens mij als de DA of baas melding doet bij de autoriteiten dan word dat hondenlijk gewoon in beslag genomen en onderzocht zonder verdere kosten voor de eigenaar.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Ik geloof dit verhaal niet zo.

Als een da een vermoeden heeft dat het hondsdolheid zou kunnen zijn, laten ze ongetwijfeld een onderzoek doen. Zou een da werkelijk zeggen 'ach, hij is toch al dood?'
Lijkt op een gevalletje interessantdoenerij.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
bouvierpoedel
Zeer actief

Kruimel53 schreef:
bouvierpoedel schreef:Volgens mij als de DA of baas melding doet bij de autoriteiten dan word dat hondenlijk gewoon in beslag genomen en onderzocht zonder verdere kosten voor de eigenaar.
Volgens mij ook. Ik geloof helemaal niks van het verhaal dat die da de boel onder het tapijt zou willen vegen. Denk dat ze niks gezegd hebben en de da ook niet aan rabiës heeft gedacht.
DA heeft ook meldingsplicht met besmettelijke dodelijke ziektes net als een gewone HA.
bouvierpoedel
Zeer actief

Alfilillo schreef:Ik geloof dit verhaal niet zo.

Als een da een vermoeden heeft dat het hondsdolheid zou kunnen zijn, laten ze ongetwijfeld een onderzoek doen. Zou een da werkelijk zeggen 'ach, hij is toch al dood?'
Lijkt op een gevalletje interessantdoenerij.
Juist. Net als de hond had een tumor in de kop dus we hebben hem maar in laten slapen.
mosquito1980
Zeer actief

crutz schreef:

Destijds Amor in Utrecht gebracht voor sectie en kostte een paar 100 gulden. Toxisch onderzoek in Deventer daarna was ook nog 300/350 gulden
Een dooie rabiës hond kan nog steeds de ziekte verder brengen :(
Eefje83
Zeer actief

ik heb gelijk gezegd dat ik niet aan rabies dacht omdat het niet tot zelden voorkwam hier. En zij bleven erbij maar autopsie had geen zin want hond was toch al dood.....
Ik heb me er niet teveel op gestort omdat ik niet gelijk als de betweter wilde overkomen aldaar, ik wil er graag nog vaker komen en ken de mensen verder helemaal niet.
De hond zat in een kennel en kwam niet bij de andere dieren begreep ik.
Als het dier door de dierenarts is ingeslapen dan zal die het ook heus wel weten want als ze er verder zo van overtuigd zijn zullen ze dat tegen hem/haar ook wel gedaan hebben.
Ik hoop maar dat ze het dier hebben laten cremeren en niet op het terrein hebben begraven.
mosquito1980
Zeer actief

Eefje83 schreef:ik heb gelijk gezegd dat ik niet aan rabies dacht omdat het niet tot zelden voorkwam hier. En zij bleven erbij maar autopsie had geen zin want hond was toch al dood.....
Ik heb me er niet teveel op gestort omdat ik niet gelijk als de betweter wilde overkomen aldaar, ik wil er graag nog vaker komen en ken de mensen verder helemaal niet.
De hond zat in een kennel en kwam niet bij de andere dieren begreep ik.
Als het dier door de dierenarts is ingeslapen dan zal die het ook heus wel weten want als ze er verder zo van overtuigd zijn zullen ze dat tegen hem/haar ook wel gedaan hebben.
Ik hoop maar dat ze het dier hebben laten cremeren en niet op het terrein hebben begraven.
Ik denk ook wel dat de DA weet wat hij/zij doet :ok:

Vorig jaar kwam er een dooie hond bij onze DA, hij ging als vuilniszak verkleed het beest onderzoeken. Hij was er bijna zeker van dat het geen Rabiës was maar verzocht toch de eigenaar om het lijk te verbranden.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Tara schreef:

Jesis!
Wat is dat laatste nou weer voor een instelling? Omdat het niet waarschijnlijk is kun je het nog niet zomaar afdoen als een onmogelijkheid natuurlijk. Heel slechte zaak als een dierenarts dat zo makkelijk afdoet.
Ik denk niet dat dit de instelling van de DA was (als er al iets klopt van het hele verhaal)
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”