Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Nieuwe karakter test Duitse herder SV

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Rocco
Zeer actief
Aantal honden: 2

Nieuwe karakter test Duitse herder SV

Ongelezen bericht door Rocco »

Laatst gewijzigd door Rocco op 28 jun 2017 08:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Maryanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
Aantal honden: 12
Contacteer:

Re: Nieuwe karakter test Duitse herder SV

Ongelezen bericht door Maryanne »

Waarom? En wat is SV?
Rocco
Zeer actief

SV is de grootste duitse herder organisatie die de standaard bepaald van het ras en met de meeste invloed.

Dit geval een test karakter of de hond wel fok waardig is..........
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Ik zie het nut er niet van in... Ja, er zitten dingen in die wel goed zijn om te zorgen dat er niet met te angstige dieren gefokt wordt, maar andere dingen vraag ik me echt af wat ze ermee willen bereiken? Waarom moet die hond op een gladde plank gaan staan die ze tig keer heen en weer bewegen waardoor de hond er af valt? Mag die daar dan ook beslissen dat ze het zelf maar doen? :LOL: En de hond met een ander laten spelen, leuk als dat kan, maar is het zo'n ramp als dat niet kan? Bij mijn reu kan je als bekende en als hij je mag echt met hem spelen, bal laten lossen enzovoorts. Een vreemde niet, maar dat is toch niet gek voor dit ras.
Die bal zoeken vind ik dan wel weer grappig, maar wat zou het idee geweest zijn erbij?

Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik nog niks over een nieuwe test gehoord had, ook niet waarvoor het in de plaats zou komen of waar het aanvulling bij zou zijn. En ik weet niet hoe serieus je het moet nemen, zolang er tijdens clubmatches honden gewoon winnen die boven op andere honden klappen, honden die uit de ketting schieten bij het schot en wegrennen, honden op wedstrijden die niet gecontroleerd kunnen worden op chip en dan de geleider zelf laten doen en noem maar op.
Rocco
Zeer actief

Klopt Tessa maar als je weet dat dit er komt kun je de hond hier prima op conditioneren en oefenen
dan is het geen echte test meer,( ben er ook niet van onder indruk) ik zag dit op buitenlandse forum voorbij komen.
Rocco
Zeer actief

Bedankt voor de toelichting Mizzsylver wat ik had bergrepen dat het niet meer noodzaklijk gaat worden
om eerst IPO 1 te halen, maar dat de test voldoende is dit omdat er vele mensen geen tijd in IPO 1 willen steken om toch leden te behouden, maar kan zijn dat ik het verkeerd begrepen heb.
TessaThomas
Zeer actief

Maar waarom er nog een onderdeel aan toevoegen? En wat wordt er daar verwacht? Dat haal ik namelijk niet uit de test. Aan de ene kant goed voor de mensen die geen IPO willen doen met hun hond, maar bijvoorbeeld behendigheid lopen. Die moeten om aan te laten keuren ineens wel IPO gaan doen en ik snap wel dat je dat niet doet, is toch wel een tijd trainen. Maar ik gok dat je dan straks helemaal 2 aparte werelden krijgt, nu hoort elke aangekeurde hond nog ipo 1 te hebben en vzh. Waarom de VZH er ook af halen bij de andere route? Dat is iets wat elke hond zou moeten kunnen?
Rocco
Zeer actief

Ik zeg ook niet dat dit de IPO vervangt er is dus een alternatief voor fokgeschiktheid dus je hoeft het traject IPO niet meer te doorlopen.

Dit houdt in dat er nog zwakkere exemplaren worden gefokt immers je hoeft geen A B en C van het IPO
programma te doorlopen en toch nesten gaan fokken met fok geschikheid certificaat. Want het alternatief wordt het ras niet beter van vermoed ik. En het dramatisch keuren van keurmeesters geeft ook weinig hoop.
Laatst gewijzigd door Rocco op 27 jun 2017 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Rocco
Zeer actief

ff geleend :mrgreen:

Took me a while to write this down, because most people won´t understand the importance of this change of rules, maybe even nobody including the majority of Germans even cares ...

I told you about the "mandatory" temperament test, now finally called " ZAP1 ", last year, as I already guessed this test now becomes a rule for every dog born after June 2017...

IPO will not be mandatory in the future ( 2018 ??? ) prior to breeding any more, there will be a " ZAP2 " = kind of " IPO light "; SV is still working out the final rules ( ZAP2 will still involve tracking, obedience, bitework, but less difficult than IPO1 ).

This means that in the near future you will be able to breed with HD/ED/DNA/ZAP1/ZAP2/show rating/breed survey, no more IPO necessary, only for the VA dogs ( for those few IPO2 at least ).

All of this for the sake of WUSV, and for the sake of the amount of German puppies bred - quantity more important than quality - instead of insisting on our rules lowering them for the sake of the rest of the world.

I told you we are following you - we are on the highway already ... guess, there will be no "German" revolution... the easier = the better...too much international money involved...

Only for the record, in case no miracle happens:

ZAP1 + ZAP2 + breed survey = breed worthy
or
ZAP1 + IPO + breed survey = breed worthy

I don´t need to be a hellsayer to say that the breed survey will change sooner or later, too....

It´s time to welcome the GSD breed in the already existing pet dog world of Dobermann, Boxer, Rottweiler, Schnauzer, and all the other "ex" working dog breeds...
TessaThomas
Zeer actief

Mizzsylver schreef:Weet je, ik denk niet dat er veel veranderd. Ik vind het positieve van de zap1 dat je die voor 13 maanden moet doen. Met jonge honden moet dus worden getraind, en niet zoals nu een jaar in de kennel, röntgenen, naar de africhter brengen waar zsm vzh, cm, uv, ipo en keuring erop gezet worden. Of erop gekocht.

Vorig jaar was ik op de hauptzuchtschau en heb me bij vele honden afgevraagd hoe ze in godsnaam de aankeuring zijn doorgekomen. Wat dat betreft zal er niks veranderen met deze constructie.

Ik ben geen topafrichter en heb dus meer tijd nodig voor ik mijn hond klaar heb voor IPO1, met dit programma zou ik sneller klaar zijn voor de keuring en dat vind ik wel een voordeel.
Ik vraag me af of die honden dan echt wel uit de kennel gehaald gaan worden, maar dat zou wel fijn zijn voor ze. Maar dat is een stuk mentaliteit van die mensen en of dat gaat veranderen?

Maar wat is meer tijd? En hoe erg is dat? Want als ik het dus goed begrijp blijft die 2e test wel een soort IPO achtig, maar dan simpeler? Dus je moet alsnog speuren, appel en manwerk doen. En wat gaan ze dan simpeler maken? Maar die verhalen gaan ook over het IPO 1 programa, dat dat makkelijker gemaakt gaat worden. Of volgens mij is dat wel zeker, alleen de precieze veranderingen nog niet. Eigenlijk kan je er niks over zeggen tot beide testen 'klaar' zijn denk ik.

En zou jij dan per hond gaan bekijken welke route je aflegt?

EDIT: Ik vind opzich een test die meer kijkt naar het karakter van de hond niet zo verkeerd. Maar ik snap het filmpje in dit topic niet echt. Wat ze daar nu mee willen testen. Of het geen agressieve of angstige hond is?
TessaThomas
Zeer actief

Mizzsylver schreef:Als honden die test doorkomen zonder dat ze daarvoor vantevoren uit de kennel zijn gehaald zijn dat in wesen voor mij goede honden.
Oh, dat zeker, ik bedoelde ook meer dat de eigenaren die honden nu niet uit kennel halen dat denk ik ook dan niet gaan doen.
Mizzsylver schreef:Ik zie soms op cm bij het schieten en bij de standkeuring honden die bang zijn, terugschrikken en toch hoog geplaatst worden. Zulke honden komen niet door deze test. Als de km tenminste keurt zoals het hoort want dat is nu ook in veel gevallen het punt. Sinds SVdocx heb ik me ook verbaasd over de aantallen Nederlandse honden die in Servië of Kroatië aangekeurd zijn. En als je dan eens informeert naar welke africhter is die opeens ziek of net gestopt.
Het is af en toe gewoon bizar. Helemaal mee eens.
Mizzsylver schreef:Daarom wil ik altijd van te voren de reu zien, meemaken en een indruk krijgen. Punten interesseren me minder.
Dat zou ik idd ook willen, hoewel me dat niet altijd makkelijk lijkt? Ik hoef ze ook niet alleen met trainen te zien, maar juist ook in normale omgang. Nu heb ik het geluk dat 1e nestje nog wel even duurt en ik tegen die tijd wel een hoop mensen om advies zou kunnen vragen.
Mizzsylver schreef:Meer tijd is voor mij toch wel een jaar of 4. En dan is ze 5 als ik voor het eerst kan fokken, dat moet dan meteen goed gaan want met 6 mag het al niet meer.
Ah, dat is natuurlijk zo. Hier met Tay ook al 4 jaar bezig en alleen VZH :schrik: Okee, en UV en CM enzovoorts. Maar bij hem hoef ik niet na te denken over fokken en al helemaal niet over 1e nest voor de 6 jaar.
Mizzsylver schreef:Over de nieuwe IPO is op de afgelopen AV gezegd dat er toch niet zo veel zal veranderen, er was teveel commentaar gekomen op het eerste voorstel. Hoe het wel wordt kon niet gezegd worden, er was nog geen nieuw concept.
Ach, stellen ze het toch weer uit ;) Ik heb me er eerlijk gezegd niet zo mee bezig gehouden, zou ik wel moeten doen.
CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

TessaThomas schreef:
Mizzsylver schreef:Over de nieuwe IPO is op de afgelopen AV gezegd dat er toch niet zo veel zal veranderen, er was teveel commentaar gekomen op het eerste voorstel. Hoe het wel wordt kon niet gezegd worden, er was nog geen nieuw concept.
Ach, stellen ze het toch weer uit ;) Ik heb me er eerlijk gezegd niet zo mee bezig gehouden, zou ik wel moeten doen.
De grote lijn is al bekend hoor en inderdaad verandert er niet zo heel veel. In IPO 1 een paar kleine dingen en de ZAP is er bij gekomen. Vanaf 2019 moet het nieuwe reglement gaan gelden

trouwens op de WUSV afgelopen jaar in Meppen was al een demo te zien
TessaThomas
Zeer actief

CharlesvdBerkt schreef:
TessaThomas schreef:
De grote lijn is al bekend hoor en inderdaad verandert er niet zo heel veel. In IPO 1 een paar kleine dingen en de ZAP is er bij gekomen. Vanaf 2019 moet het nieuwe reglement gaan gelden

trouwens op de WUSV afgelopen jaar in Meppen was al een demo te zien
Daar was ik niet, Charles :engel: Ik heb het één en ander wel gevolgd, maar toen daar weer reactie op kwam dat het weer anders zou worden ben ik het een beetje kwijt geraakt. Ik weet dat ze het hadden over het apporteren en het bijten, maar ik zal het vanzelf wel horen. Voor 2019 hope wij dat toch wel gedaan te hebben.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Mag toch hopen dat ze die achterlijke apporteervoorstellen geschrapt hebben en t een programma laten voor niet alle honden... niet een programma om zoveel mogelijk honden te laten slagen... maar dat zal wel niet... t moet steeds makkelijker elke hond moet kunnen slagen helaas
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
CharlesvdBerkt
Zeer actief

malinois schreef:Mag toch hopen dat ze die achterlijke apporteervoorstellen geschrapt hebben en t een programma laten voor niet alle honden... niet een programma om zoveel mogelijk honden te laten slagen... maar dat zal wel niet... t moet steeds makkelijker elke hond moet kunnen slagen helaas
Voor zover ik weet is het nog steeds het gooien van het blok.
Bij IPO1 is de klimsprong 1.60 meter en is het alleen de terugsprong. Hond wordt aan de ene kant neergezet en geleider gaat aan de andere kant staan en roept dan de hond bij zich. Na het revieren is het de hond ophalen aanlijnen en 5 pas terug. Na vlucht en aanval hond aanlijnen en zijtransport.
In IPO2 en 3 eigenlijk geen verandering. Wel willen ze er naar toe dat het opvangen van de hond vanuit stilstand wordt gedaan.

En makkelijker ja daar gaat de ZAP 1 en 2 wel voor zorgen. Daarmee kunnen heel veel van die (mislukte) showlijnen toch naar een aankeuring
Rocco
Zeer actief

Bedankt voor de toelichting .
Rocco
Zeer actief

malinois schreef:Mag toch hopen dat ze die achterlijke apporteervoorstellen geschrapt hebben en t een programma laten voor niet alle honden... niet een programma om zoveel mogelijk honden te laten slagen... maar dat zal wel niet... t moet steeds makkelijker elke hond moet kunnen slagen helaas

Yep !!!
malinois
Zeer actief
Contacteer:

CharlesvdBerkt schreef:
Bij IPO1 is de klimsprong 1.60 meter en is het alleen de terugsprong. Hond wordt aan de ene kant neergezet en geleider gaat aan de andere kant staan en roept dan de hond bij zich. Na het revieren is het de hond ophalen aanlijnen en 5 pas terug. Na vlucht en aanval hond aanlijnen en zijtransport.
In IPO2 en 3 eigenlijk geen verandering. Wel willen ze er naar toe dat het opvangen van de hond vanuit stilstand wordt gedaan.

En makkelijker ja daar gaat de ZAP 1 en 2 wel voor zorgen. Daarmee kunnen heel veel van die (mislukte) showlijnen toch naar een aankeuring
Dank je! Nou iig snel mn IPO I halen want dat zogenaamd makkelijker maken van t vzh heeft tot nu toe alleen maar ellende gebracht in de IPO programma's.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

CharlesvdBerkt schreef:

Maar nog even terugkomend op.t apporteren: vlakke grond blijft dus hetzelfde? En de haag ook?
Alleen de klimsprong dan niet?
Dat aanlijnen is overigens een crime...
Wanneer was de planning van t ingaan?
Afbeelding
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

Een groepje gasten die staan te neuzelen bij een herder die kruislings met zijn hakken staat. Wat een exterieur. Niet te pruimen dit.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
CharlesvdBerkt
Zeer actief

Mizzsylver schreef:
CharlesvdBerkt schreef: En makkelijker ja daar gaat de ZAP 1 en 2 wel voor zorgen. Daarmee kunnen heel veel van die (mislukte) showlijnen toch naar een aankeuring
Denk je dat die nu niet aangekeurd worden dan :Q:
Ja helaas wel maar je vraagt je dan wel af wat de waarde nog is van het certificaat
CharlesvdBerkt
Zeer actief

malinois schreef: Maar nog even terugkomend op.t apporteren: vlakke grond blijft dus hetzelfde? En de haag ook?

grond blijft hetzelfde, de haag ook maar de haag zelf moet een draaiend deel hebben aan de bovenkant.

Aanlijnen is inderdaad een crime maar je zou het ook los mogen doen schijnt

Planning is 2019
CharlesvdBerkt
Zeer actief

Crescent schreef:Een groepje gasten die staan te neuzelen bij een herder die kruislings met zijn hakken staat. Wat een exterieur. Niet te pruimen dit.

Dat zal je op een siegershow niet snel zien maar daar zie je er wel genoeg die bij de ""moedproef"" niet eens aan de pakwerker komen (terwijl ze wel een africhtingscertificaat hebben)
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

CharlesvdBerkt schreef:
Crescent schreef:Een groepje gasten die staan te neuzelen bij een herder die kruislings met zijn hakken staat. Wat een exterieur. Niet te pruimen dit.

Dat zal je op een siegershow niet snel zien maar daar zie je er wel genoeg die bij de ""moedproef"" niet eens aan de pakwerker komen (terwijl ze wel een africhtingscertificaat hebben)
Het is natuurlijk ook wel logisch dat de graad van de proeven naar beneden toe afgerond worden, mee omlaag met de helling van de rug :mrgreen:
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
malinois
Zeer actief
Contacteer:

CharlesvdBerkt schreef:
malinois schreef: Maar nog even terugkomend op.t apporteren: vlakke grond blijft dus hetzelfde? En de haag ook?

grond blijft hetzelfde, de haag ook maar de haag zelf moet een draaiend deel hebben aan de bovenkant.

Aanlijnen is inderdaad een crime maar je zou het ook los mogen doen schijnt

Planning is 2019
Dank je!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”