Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jagen... beetje vastgelopen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Re: Jagen... beetje vastgelopen

Ongelezen bericht door lucie »

blondie schreef:Zelf kan ik er niets zinnigs over zeggen. En je ziet ook hier de meningen verdeeld en niet alleen in dit topic. Ik lees vaker van mensen die het jagen of opjagen op zich ok vinden omdat hun honden of toch terug te fluiten zijn, of als ze wat pakken dan is het een ziek of zwak dier.
Ik had een herder die niet opjoeg of achter wild aan ging, en ik kreeg er een herder bij die dat wel deed en ik had daar heel veel moeite mee en ik wilde het niet hebben.
Zelf ben ik zwart wit gaan denken, want er was geen middenweg bij een hond waar het van jongs af aan al was toegestaan. Ik kon haar niet duidelijk maken dat het grappig was om eendjes te laten schrikken, en anderzijds dat ik het niet leuk vond als ze achter een kat of haas ree of hond aan ging en niet meer te bereiken was.
Later hoorde ik dat ze in haar jonge jaren ook wel koeten had gegrepen, dat wist ik niet en dat is bij mij ook nooit gebeurd, maar ze mocht ook niet even de eenden dus opjagen in het park. Terwijl anderen zeiden, jeetje joh, het is een hond hoor, laat haar toch even.
In mijn hoofd zat dat ze vervolgens weer niet terug te roepen zou zijn bij een kat, of een kleine angstige hond of bij ander wild. Ik wilde het gewoon niet meer hebben, en dat moest zij gaan begrijpen.
En ik vond dat dat niet kon als ik haar af en toe dus wel liet gaan onder het mom van, het kan geen kwaad. En merkte dat trouwens ook, en dat heb ik hier ook wel eens gedeeld. Want het gedrag zat écht ingebakken in haar. Dat ik dan op een haas stapte hielp niet mee, en dan baalde ik als een stekker, maar snapte ook wel dat die drang om niet te gaan dan echt te groot was :engel:
Wel was duidelijk dat na een behoorlijke tijd consequent zijn, zij dus wel degelijk minder de drang had om te gaan. Toen kon ik ook los in de schemer door duin. En zag ik dat zij de konijnen spotte, maar bleef ze bereikbaar en terug te roepen in plaats van te gaan. En dan moet je niet kat op spek binden, maar zorgen dat ze beloond wordt voor het niet achterna jagen, dat deed ik ook wel, maar daarna ook wel even het lijntje eraan want de gang om te gaan bleef groot. En dan maar verder afleiden en doorlopen op een leuke manier.
Maar hé iedereen heeft zo zijn eigen grenzen van het toelaatbare. Ik wil geen hond die zomaar er vandoor gaat achter wat dan ook aan, dus heb ik er bewust voor gekozen om de hond die dat wel deed daar zoveel mogelijk niet de gelegenheid toe te geven. Maar wel dus zo geoefend en getraind dat het wel mogelijk was om redelijk veel en vaak los te lopen. En niet alleen in de buurt, ook op vakantie in gebieden met weilanden en akkers waar het uiteraard ook opletten bleef, maar omdat ze zoveel bereikbaarder was had ik dat vertrouwen ook dat ze gewoon los kon.
Maar vanuit mijn beleving had dat te maken met het feit dat ik haar toch wel ruim een jaar duidelijk heb gemaakt dat het jagen negatief was, en omkeren en winst halen bij mij positief.
grappig dat dit topic weer naar boven komt nu ik het bij Kailen aardig onder controle heb gekregen. Ik quote Blondie's reactie omdat dit uiteindelijk het laatste stukje was wat nog ontbrak bij mijn tactiek. Ik vond het nl wel ok dat hij op sommige plekken nog de bosjes in verdween, als ik dacht dat het veilig was. Onder het mom van: ik gun mijn honden zoveel mogelijk vrijheid hun eigen hondending te doen. En zeker het rondje bij mijn huis, want hij weet toch wel de weg terug.
Maar op een dag was ie weer drie kwartier spoorloos verdwenen nadat ie in de verte het geblaf van een ree had gehoord :gvd: . Terwijl het op dat moment al echt heel goed ging en hij meestal wel kwam als ik riep (en ik daar dus iets te veel op had vertrouwd). Ik was het zo zat dat ik ter plekke besloot dat hij gewoon NOOIT meer de bosjes in mocht :cry: . Ja, voor mij een hele grote stap maar er zat niets anders op. Zolang hij op het pad bleef, kon ik hem zien en ingrijpen wanneer nodig. Ik maakte voor mezelf een lijstje met keiharde criteria en eigenlijk pikte hij het heel snel op. Nu doet hij nog maar zelden een poging om het pad echt te verlaten (berm sta ik wel toe) en hij lijkt er baat bij te hebben deze stricte kaders te krijgen al haat ik het om ze op te leggen...
Het vreemde is ook dat ik niets heb om het leuk te laten zijn om naar mij toe te komen. Speeltjes, voer, opdrachtjes of wat dan ook boeien hem niets. Hij luistert ook het best als ik hem recht voor zijn raap commandeer, keihard eis, ipv te vragen. Bij Lizzy werkt dat juist volstrekt averechts, die blokkeert dan. Ik neem aan dat het de herder in hem is die hem laat gehoorzamen om het gehoorzamen en daar genoegen mee neemt :19:
Een neus met iets te veel interesse het bos in levert hem een strenge 'UH' op, en dan zeg ik (wellicht meer voor mezelf dan voor hem) goed zo als hij luistert.
Loopt ie het bos een beetje in: HIER!!! in mijn ogen zwaar overdreven want er is nog niet veel aan de hand, maar als ik poeslief 'Keetje kom je' zeg, dan is hij stokdoof.

Aanlijnen doe ik zo min mogelijk omdat ik vind dat hij aangelijnd niets leert. Natuurlijk gaat hij aan de lijn als er reeel gevaar dreigt bv als ik huizen met mogelijk schapen/kippen/katten passeer, of als ik zelf een ree spot (ben inmiddels zelf een uitstekend zichtjager geworden :F: ). Heel blij ben ik te merken dat hij ondanks deze inperking gewoon happy is. Hij rent weliswaar heel wat minder dan voorheen, maar hij vermaakt zich nog steeds prima.

Al met al veel geleerd van deze hond en het bewijst maar weer eens dat er niet één methode is die voor alle honden werkt. Laat onverlet dat ik er wel van overtuigd ben dat de basis van alles een goede band en vertrouwen tussen jou en je hond is. Dus mijn volstrekt clichétip aan Billy is daar toch vooral aan te werken.
Afbeelding
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

lucie schreef: Al met al veel geleerd van deze hond en het bewijst maar weer eens dat er niet één methode is die voor alle honden werkt. Laat onverlet dat ik er wel van overtuigd ben dat de basis van alles een goede band en vertrouwen tussen jou en je hond is. Dus mijn volstrekt clichétip aan Billy is daar toch vooral aan te werken.
En dat vetgedrukte klopt volgens mij ook weer niet, het gaat tenminste niet voor alle honden op (dus het eerste klopt weer wel :wink: )

Ik heb één zeer onafhankelijk jager en één redelijk onafhankelijk jager. Ik heb met beide een goede band, er is genoeg vertrouwen, maar ik hoef ze niet met z'n tweeën in het bos los te laten want ze schieten de bosjes in en zijn stofdoof. Ook het voorkomen dat ze de bosjes in schieten zal waarschijnlijk niet haalbaar zijn want ze zijn snel en nemen veel ruimte. Voor een DH kan dat dan weer goed werken, zoals jij het uitlegt. Voor een terriër misschien ook wel. Wel heel interessant, jouw verhaal te lezen, en zo fijn dat het je gelukt is :ok: . Ik neem nu maar standaard een lange lijn mee voor moeilijke losloopgebieden, dat werkt (bijna) 100% en geeft een stuk meer rust.

Over Tara's uitleg, daar moest ik ook laatst aan denken. Maar zij gebruikt meen ik een TT, dus dat is natuurlijk een heel andere benadering en kan je niet zomaar uit de trainingsbeschrijving laten (zou ik denken). Maar ben hoe dan ook benieuwd, hoop dat we nog wat horen.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik ben ondertussen met verschillende dingen bezig geweest. Ik heb de fluit aangeleerd voor het hierkomen. Voornamelijk als vangnet voor mijn eigen gevoel, Amy komt immers op zich prima als ik haar gewoon roep, maar ik wilde iets achter de hand hebben voor als ze er toch eens vandoor gaat, ik kan namelijk niet zo hard roepen :mrgreen: De fluit vindt ze hartstikke leuk en dan komt ze er direct in volle vaart aan sjezen, dat automatisme zit er inmiddels goed in.
Daarnaast ben ik bezig met haar interesse in een bal aanwakkeren als superbeloning. Op het moment dat ze ergens door getriggerd wordt, roep ik 'bal!' en gooi ik de bal weg. Ook dat pakt ze heel leuk op.
Ook zijn we bezig gebleven met zelfbeheersingsoefeningen, ik merk dat het kunnen weerstaan van verleidingen en daarbij in contact blijven met mij bij Amy ook veel oplevert.
Het blijven methodes waarbij ik vooral zelf heel erg alert moet blijven. In het bos wemelt het nu van de beestjes en is ze nog steeds constant in jachtmodus, daar veranderen deze trainingsmethodes natuurlijk niets aan en blijft ze nu grotendeels aan de lijn. Het is me ook opgevallen dat het erg plaatsgebonden is. Zeker op plekken waar ze ooit heeft gejaagd of ooit iets heeft gespot, is ze alleen met jagen bezig. Op andere plekken is dat minder en lukt het trainen dus ook veel beter.
Al met al gaat het goed en blijft er wat vooruitgang in zitten in de zin dat ik er steeds wat meer grip op krijg, maar wat niet verandert is dat zij tijdens wandelen gewoon constant bezig is met jagen zodra ik haar vrij laat.

Nog een leuke anekdote: we hadden een workshop behendigheid op een voor ons onbekend terrein en daar bleek een ren met kippen pal naast het oefenveld te zijn :schrik: Ik zag de bui al hangen dat we daar helemaal voor niets gekomen waren, maar niets was minder waar. Amy heeft supergoed haar best gedaan en terwijl we bezig waren, nog geen seconde naar die kippen gekeken. Tussen de oefeningen door wel natuurlijk, maar zodra we begonnen, bestonden die kippen niet meer. Dat vond ik echt superknap van haar en was toch ook wel weer hoopgevend. :D
lucie
Zeer actief

*Wolf* schreef:
lucie schreef: Al met al veel geleerd van deze hond en het bewijst maar weer eens dat er niet één methode is die voor alle honden werkt. Laat onverlet dat ik er wel van overtuigd ben dat de basis van alles een goede band en vertrouwen tussen jou en je hond is. Dus mijn volstrekt clichétip aan Billy is daar toch vooral aan te werken.
En dat vetgedrukte klopt volgens mij ook weer niet, het gaat tenminste niet voor alle honden op (dus het eerste klopt weer wel :wink: )

Ik heb één zeer onafhankelijk jager en één redelijk onafhankelijk jager. Ik heb met beide een goede band, er is genoeg vertrouwen, maar ik hoef ze niet met z'n tweeën in het bos los te laten want ze schieten de bosjes in en zijn stofdoof. Ook het voorkomen dat ze de bosjes in schieten zal waarschijnlijk niet haalbaar zijn want ze zijn snel en nemen veel ruimte. Voor een DH kan dat dan weer goed werken, zoals jij het uitlegt. Voor een terriër misschien ook wel. Wel heel interessant, jouw verhaal te lezen, en zo fijn dat het je gelukt is :ok: . Ik neem nu maar standaard een lange lijn mee voor moeilijke losloopgebieden, dat werkt (bijna) 100% en geeft een stuk meer rust.

Over Tara's uitleg, daar moest ik ook laatst aan denken. Maar zij gebruikt meen ik een TT, dus dat is natuurlijk een heel andere benadering en kan je niet zomaar uit de trainingsbeschrijving laten (zou ik denken). Maar ben hoe dan ook benieuwd, hoop dat we nog wat horen.
ik bedoelde hiermee te zeggen dat een goede band een voorwaarde is om uberhaupt te kunnen werken aan het jagen. Ik denk niet dat ik dit resultaat had kunnen bereiken als ik verder niets had gedaan om hem gevoeliger voor mij te maken. Het interesseerde hem in het eerste jaar namelijk sowieso geen reet wat ik ergens van vond, zelfbewust als ie was en (vermoed ik) het vertrouwen in mensen inmiddels aardig kwijt geraakt. Op wandeling is ie, ook nu nog, erg weinig met mij bezig, dus heb ik vooral buiten de wandelingen om hard gewerkt aan vertrouwen en 'roedelgevoel'.
Dat roedelgevoel is bij Lizzy altijd in ruime mate aanwezig geweest, en daarom is het jagen bij haar ook minder een probleem geweest al is zij nog zo'n zelfstandige jager. Maar zij kwam altijd snel terug en wist mij altijd perfect terug te vinden. Kailen kon het gewoon niet boeien waar ik was. Als dit nog steeds het geval was geweest, had ik hem denk ik nooit zo kunnen commanderen.

Hoe dan ook, als de lange lijn voor jou werkt is het ook prima toch?
Afbeelding
lucie
Zeer actief

DeDiana schreef:Ik ben ondertussen met verschillende dingen bezig geweest. Ik heb de fluit aangeleerd voor het hierkomen. Voornamelijk als vangnet voor mijn eigen gevoel, Amy komt immers op zich prima als ik haar gewoon roep, maar ik wilde iets achter de hand hebben voor als ze er toch eens vandoor gaat, ik kan namelijk niet zo hard roepen :mrgreen: De fluit vindt ze hartstikke leuk en dan komt ze er direct in volle vaart aan sjezen, dat automatisme zit er inmiddels goed in.
Daarnaast ben ik bezig met haar interesse in een bal aanwakkeren als superbeloning. Op het moment dat ze ergens door getriggerd wordt, roep ik 'bal!' en gooi ik de bal weg. Ook dat pakt ze heel leuk op.
Ook zijn we bezig gebleven met zelfbeheersingsoefeningen, ik merk dat het kunnen weerstaan van verleidingen en daarbij in contact blijven met mij bij Amy ook veel oplevert.
Het blijven methodes waarbij ik vooral zelf heel erg alert moet blijven. In het bos wemelt het nu van de beestjes en is ze nog steeds constant in jachtmodus, daar veranderen deze trainingsmethodes natuurlijk niets aan en blijft ze nu grotendeels aan de lijn. Het is me ook opgevallen dat het erg plaatsgebonden is. Zeker op plekken waar ze ooit heeft gejaagd of ooit iets heeft gespot, is ze alleen met jagen bezig. Op andere plekken is dat minder en lukt het trainen dus ook veel beter.
Al met al gaat het goed en blijft er wat vooruitgang in zitten in de zin dat ik er steeds wat meer grip op krijg, maar wat niet verandert is dat zij tijdens wandelen gewoon constant bezig is met jagen zodra ik haar vrij laat.

Nog een leuke anekdote: we hadden een workshop behendigheid op een voor ons onbekend terrein en daar bleek een ren met kippen pal naast het oefenveld te zijn :schrik: Ik zag de bui al hangen dat we daar helemaal voor niets gekomen waren, maar niets was minder waar. Amy heeft supergoed haar best gedaan en terwijl we bezig waren, nog geen seconde naar die kippen gekeken. Tussen de oefeningen door wel natuurlijk, maar zodra we begonnen, bestonden die kippen niet meer. Dat vond ik echt superknap van haar en was toch ook wel weer hoopgevend. :D
wat knap zeg :E: maar het klinkt wel als hard werken wil je haar een beetje in het gareel houden, respect voor je inzet!
Afbeelding
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

billy schreef:Hij is erg van de watervogels opjagen en hij mag dus niet meer trekken of naar de waterkant toe, verder let hij buiten totaal nog niet op mij maar je moet ergens beginnen :wink:
Als je een DJT losgooit is een slaapzak in je auto geen overbodige luxe.
DeDiana
Zeer actief

Tara schreef:Ik had hier nog eens op terug zullen komen bij Diana en Zamunda. Heb ik dat uiteindelijk ook gedaan? Of is het er weer bij ingeschoten?
Nee, wij hebben nog niets van jou vernomen ;-)
DeDiana
Zeer actief

Tara schreef:
DeDiana schreef:
Tara schreef:Ik had hier nog eens op terug zullen komen bij Diana en Zamunda. Heb ik dat uiteindelijk ook gedaan? Of is het er weer bij ingeschoten?
Nee, wij hebben nog niets van jou vernomen ;-)
Dacht ik het niet. Had me dan even een seintje gegeven! :hmmm:
Ik zei toch al dat ik het zou kunnen vergeten? :ugh:
Ik was het ook vergeten :lol1:
Goed dus dat dit topic ineens weer omhoog kwam, zo worden we er allebei nog eens aan herinnerd.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Tara schreef:Jullie hebben alletwee PB. :wink:
waarom kan dat niet gewoon in het topic zodat iedereen die ermee te maken heeft er wat aan heeft?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
renee-uk
Zeer actief

Tara schreef:
renee-uk schreef:
waarom kan dat niet gewoon in het topic zodat iedereen die ermee te maken heeft er wat aan heeft?
Omdat ik denk dat wanneer ik hier doe, of wanneer ik er zelf een topic over open er reacties kunnen komen die voor ruis gaan zorgen, en dat wil ik niet.
dat kun je dan toch weerleggen?
wat een idioot elitair gedoe op een forum :piew:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
lucie
Zeer actief

renee-uk schreef:
Tara schreef:
renee-uk schreef:
Omdat ik denk dat wanneer ik hier doe, of wanneer ik er zelf een topic over open er reacties kunnen komen die voor ruis gaan zorgen, en dat wil ik niet.
ik vind het ook jammer. er zijn zoveel mensen die met dit probleem worstelen; een aantal van hen geeft ook aan advies te willen.
Tara, jouw methode is toch ook alleen maar EEN methode, daar kan een ieder zich toch wel of niet wat van aantrekken?
Ik heb hier toch ook beschreven hoe ik het heb aangepakt? Als een ander dat niks vind, prima. Maar ik heb veel gehad aan tips en adviezen hier op het forum dus een ander kan weer baat hebben bij jouw ruime ervaring.
Afbeelding
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Ik zou het ook graag lezen.
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

DeDiana schreef:Ik ben ondertussen met verschillende dingen bezig geweest. Ik heb de fluit aangeleerd voor het hierkomen. Voornamelijk als vangnet voor mijn eigen gevoel, Amy komt immers op zich prima als ik haar gewoon roep, maar ik wilde iets achter de hand hebben voor als ze er toch eens vandoor gaat, ik kan namelijk niet zo hard roepen :mrgreen: De fluit vindt ze hartstikke leuk en dan komt ze er direct in volle vaart aan sjezen, dat automatisme zit er inmiddels goed in.
Het blijven methodes waarbij ik vooral zelf heel erg alert moet blijven.
Herkenbaar, en ook leuk om te lezen dat het in geval van Amy werkt. Met Bluf ging ik in aanvang ook zo te werk, "Bal" was een magisch woord geworden omdat ze inderdaad dan verwachte dat ik iets met de bal zou gaan doen.
En zelf fluiten werkte op een bepaald moment ook als een tierelier.

Maar dat heeft dan wel voor een groot deel te maken met de "will to please" van de hond uit ben ik me van bewust. Niet iedere hond is op die manier te motiveren of kun je op die manier het gedrag bij ombuigen.

Geloof dat bijvoorbeeld Manu absoluut niet met balletjes of voertjes het jagen er bij Manu heeft uitgekregen, dacht ik ergens te lezen.

Daarom vind ook ik het jammer dat Tara niet haar manier/methode hier wil delen. Over hoe ik het deed zullen de meningen ook verdeeld zijn immers :19:
DeDiana
Zeer actief

blondie schreef:
Het blijven methodes waarbij ik vooral zelf heel erg alert moet blijven.
Herkenbaar, en ook leuk om te lezen dat het in geval van Amy werkt. Met Bluf ging ik in aanvang ook zo te werk, "Bal" was een magisch woord geworden omdat ze inderdaad dan verwachte dat ik iets met de bal zou gaan doen.
En zelf fluiten werkte op een bepaald moment ook als een tierelier.

Maar dat heeft dan wel voor een groot deel te maken met de "will to please" van de hond uit ben ik me van bewust. Niet iedere hond is op die manier te motiveren of kun je op die manier het gedrag bij ombuigen.

Geloof dat bijvoorbeeld Manu absoluut niet met balletjes of voertjes het jagen er bij Manu heeft uitgekregen, dacht ik ergens te lezen.

Daarom vind ook ik het jammer dat Tara niet haar manier/methode hier wil delen. Over hoe ik het deed zullen de meningen ook verdeeld zijn immers :19:
Ja, Amy is ontzettend voergemotiveerd en ook met spelen kan ik haar meestal goed motiveren. Dat was tot nu toe vooral de voerdummy, maar die zet ik natuurlijk heel veel in tijdens de wandelingen omdat ze daarin een groot deel van haar dagelijkse portie eten krijgt. Dus vandaar dat ik de bal heb geïntroduceerd. Dit was een tip van lucie (de link staat nog ergens in dit topic), die in het heel kort op het volgende neerkomt: je maakt je hond eerst helemaal idolaat van één speeltje, en gaat dan oefenen met de drift om na te jagen in combinatie met dat superspeeltje. Dus ik gooi de voerdummy weg, daar gaat Amy dan achteraan; in de achtervolging roep ik 'Bal!' en dan staakt ze de achtervolging om achter haar bal aan te gaan. We zijn nog in het stadium van het trainen op het woord 'Bal' zonder dat ik eerst iets anders weggooi, maar ze bal wordt steeds leuker en leuker, dus wie weet kunnen we hier nog veel aan hebben. Het is sowieso een leuke motivatietraining. Amy is eigenlijk voor alles wel in en heeft veel will to please. Zal wel dat 1/8ste deeltje Mechelaar zijn wat erin zit, want van de podenco/whippet/pinscher zal het denk ik niet komen ;-)
blondie
Zeer actief

Heb je de bal aan het touwtje al geïntroduceerd ? Ik had/heb een felgele (die ook kan drijven) aan een touw. Die bal was zo belangrijk geworden want er werd altijd even mee gespeeld en dan ging hij mijn jaszak weer in.
Op afstand kon ik op een bepaald moment scherp fluiten en vervolgen draaide ik de bal in de rondte, Bluf (en ook Aki) reageerden op het fluiten, zagen dan de bal en reageerden daar dan al op, en zodra ze aan kwamen rennen gooide ik dan de bal weg.
DeDiana
Zeer actief

blondie schreef:Heb je de bal aan het touwtje al geïntroduceerd ? Ik had/heb een felgele (die ook kan drijven) aan een touw. Die bal was zo belangrijk geworden want er werd altijd even mee gespeeld en dan ging hij mijn jaszak weer in.
Op afstand kon ik op een bepaald moment scherp fluiten en vervolgen draaide ik de bal in de rondte, Bluf (en ook Aki) reageerden op het fluiten, zagen dan de bal en reageerden daar dan al op, en zodra ze aan kwamen rennen gooide ik dan de bal weg.
Ik heb wel vergelijkbare speeltjes met touw of handvat, maar trekspelletjes vindt Amy lang niet altijd leuk. Ik moet dan ook heel erg uitkijken dat ik haar niet aankijk, want zodra ik haar aankijk, laat ze meteen gedwee het speeltje los. Maar zodra Amy iets snel over de grond ziet bewegen, wordt ze wel enorm getriggerd, dus een bal laag over de grond weggooien vindt ze het allerleukst. En die ballen rollen beter en harder als er geen touw of handvat aan zit :lol1:
*Wolf*
Zeer actief

Is het gek dat ik denk dat er, zoals ik al aangaf, een TT in het spel is? Dan snap ik waar dat 'ruis' vandaan komt :U:

Zo niet, dan ben ik heel benieuwd wat voor narigheid er dan wel in zit :wink:
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Tara schreef:
renee-uk schreef:
Wat jammer dat het zo geheimzinnig moet. De gemiddelde HF'er weet toch wel dat voor een probleem niet 1 oplossing is die bij elke hond toepasbaar is?
blondie
Zeer actief

*Wolf* schreef:Is het gek dat ik denk dat er, zoals ik al aangaf, een TT in het spel is? Dan snap ik waar dat 'ruis' vandaan komt :U:

Ach, áls dat zo zou zijn dan is dat ook gewoon een methode waar ik zelf niet negatief tegenover sta mits de persoon die het in wil gaan zetten goed begeleid wordt.
Er zijn mensen op het forum die er niet omheen draaien en zeggen dat ze de tt, al dan niet op shock of op tril inzetten of hebben ingezet om bepaalde niet wenselijke gedragingen te voorkomen of om af te leren.

Had ik met mijn ene hond het niet bereikt met andere manieren dan tt, dan had ik die voor het jagen als ze los liep ook onder begeleiding ingezet, daar ben ik eerlijk in.
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Daar zijn we al mee bezig :ok:

Verder al heel goede dingen gelezen in dit topic :E:
Hippo schreef:
Tara schreef:
renee-uk schreef:
Wat jammer dat het zo geheimzinnig moet. De gemiddelde HF'er weet toch wel dat voor een probleem niet 1 oplossing is die bij elke hond toepasbaar is?
Lijkt mij ook :19: maar goed ga er niet om smeken :hmmm: :mrgreen:
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Ik ben er ook heel benieuwd naar. We hebben behoorlijk veel bereikt met Jura op onze manier. Ze zit nu toch meestal aan de lange lijn (al dan niet los achter haar aan slepend) in bosgebied, en moet op de paden blijven. Heb haar goed leren lezen door de jaren heen en met speurlessen, dus ik lijn altijd op tijd aan als ik merk dat er te veel geuren hangen voor haar. Maar wellicht dat er met een andere aanpak nog meer uit te halen valt?
Ze is nu bijna 6 jaar oud, en ik zou behoorlijk veel tijd/moeite etc willen investeren als het voor ons meer appel kan opleveren in gebieden met wild.
renee-uk
Zeer actief

Cleva schreef:
renee-uk schreef:
Tara schreef:
renee-uk schreef: waarom kan dat niet gewoon in het topic zodat iedereen die ermee te maken heeft er wat aan heeft?
Jezus christus. Stel je niet zo aan, mens.
ik dacht al, waar blijf je, maar daar ben je dan toch :cheer:
zo voorspelbaar dit :LOL:
Afbeelding

lucie
Zeer actief

runninggirl schreef:Ik ben er ook heel benieuwd naar. We hebben behoorlijk veel bereikt met Jura op onze manier. Ze zit nu toch meestal aan de lange lijn (al dan niet los achter haar aan slepend) in bosgebied, en moet op de paden blijven. Heb haar goed leren lezen door de jaren heen en met speurlessen, dus ik lijn altijd op tijd aan als ik merk dat er te veel geuren hangen voor haar. Maar wellicht dat er met een andere aanpak nog meer uit te halen valt?
Ze is nu bijna 6 jaar oud, en ik zou behoorlijk veel tijd/moeite etc willen investeren als het voor ons meer appel kan opleveren in gebieden met wild.
wat ik mij altijd afvraag met zo'n lange lijn is in welke mate dit nu daadwerkelijk een jacht kan voorkomen (serieuze vraag hoor!).
Stel zo'n lijn is 20 meter, dan mag de hond nooit meer dan 20 meter van je verwijderd zijn anders ben je sowieso te laat om er op te gaan staan. En als een hond plotseling een sprintje trekt, moet je al helemaal razendsnel zijn lijkt me. Hoe leer je een hond zo dichtbij te blijven en hoe zorg je ervoor dat hij niet verstrikt raakt in de bosjes?
Voor mij was het om die redenen alleen al geen optie, zo'n lange lijn.

Bij Kailen heb ik in eerste instantie gewerkt met 'in het zicht blijven'. Maar ja, hoe maak je dat zo'n hond duidelijk, het is geen duidelijk afgekaderde aanduiding. Daarom ben ik maar gegaan naar 'op het pad blijven'. Hij neemt graag veel ruimte maar dat geeft dan niet. Als ie 50 meter voor me loopt kan ik nog steeds zien wat ie van plan is en (verbaal) ingrijpen. Zit ie 10 meter verderop in het dichte struikgewas, dan weet ik niet wat ie uitspookt.

De eeuwige vraag is altijd: hoe krijg jij je hond gemotiveerd terug te komen. Bij Lizzy is dit door heel enthousiast te doen en haar iets lekkers in het vooruitzicht te stellen. Bij Kailen is het 'omdat ik het zeg'. Het lijkt soms (achteraf) zo simpel, maar eer je dat knopje hebt gevonden :schrik:
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

lucie schreef: wat ik mij altijd afvraag met zo'n lange lijn is in welke mate dit nu daadwerkelijk een jacht kan voorkomen (serieuze vraag hoor!).
Stel zo'n lijn is 20 meter, dan mag de hond nooit meer dan 20 meter van je verwijderd zijn anders ben je sowieso te laat om er op te gaan staan. En als een hond plotseling een sprintje trekt, moet je al helemaal razendsnel zijn lijkt me. Hoe leer je een hond zo dichtbij te blijven en hoe zorg je ervoor dat hij niet verstrikt raakt in de bosjes?
Ik merk dus heel duidelijk bij Jura een verschil in hoe ze luistert met 10 meter lijn los achter haar aan slepend (dus ook verder weg dan die 10 meter) dan zonder lijn er aan hangend. Het heeft dus er niks mee te maken of ik er op kan gaan staan of niet.

Ik antwoord later even uitgebreider op je andere punten. Nu even wat anders doen. :wink:
lucie
Zeer actief

Cleva schreef:Ik ben een open boek. Wat zal ik zeggen?

Ik vind het alleen een beetje kansloos om te gaan lopen kankeren dat je je zinnetje niet krijgt.
Als iemand pb's stuurt dan doen ze dat. Wat heb jij daar in godesnaam mee te schaften?
Oh.
eigenlijk vind ik het veel interessanter te horen hoe jij het (potentiele( jachtgedrag van Mira in de hand houdt / wilt gaan houden, dan dit soort opmerkingen.
Afbeelding
lucie
Zeer actief

runninggirl schreef:
lucie schreef: wat ik mij altijd afvraag met zo'n lange lijn is in welke mate dit nu daadwerkelijk een jacht kan voorkomen (serieuze vraag hoor!).
Ik merk dus heel duidelijk bij Jura een verschil in hoe ze luistert met 10 meter lijn los achter haar aan slepend (dus ook verder weg dan die 10 meter) dan zonder lijn er aan hangend. Het heeft dus er niks mee te maken of ik er op kan gaan staan of niet.

Ik antwoord later even uitgebreider op je andere punten. Nu even wat anders doen. :wink:
ah ok :ok: ik heb het ooit eens bij Kailen geprobeerd en toen merkte ik ook dat effect. Alleen vond ik dat ie dus op die manier niks kon leren (dwz vanuit zichzelf de juiste keuze maken) maar bovendien was ik veels te bang dat ie toch plotseling het struikgewas in zou duiken en zichzelf zou ophangen...
Afbeelding
lucie
Zeer actief

Cleva schreef:Mira is makkelijker dan Cleo (podenco/husky).
Vaste rituelen, vaste wandelingen (zodat je je hond niet in onbekend terrein kwijtraakt).
Constant bezig zijn met waar ze mee bezig is en dat afkappen als het ongewenst is. Afkappen door haar gewoon positief af te leiden.

"Omdat ik het zeg" is niet zinnig. Met Hein werkt dat uitstekend maar Mira is te zelfstandig. Zodra je gaat dreigen loopt ze juist weg. Ze heeft geen enkele intrinsieke motivatie om mij blij te maken. Ze denkt helemaal niet in hiërarchische kaders.

Dat klinkt allemaal heel lastig maar dat is het niet. Het is gewoon een gezellige hond die 90% van de tijd los loopt.
precies als bij Lizzy inderdaad. zij blokkeert als ik commandeer maar komt hard naar me toegerend als ze denkt dat er iets leuks te beleven valt.
Omdat ik hier aan gewend was, was de omslag naar 'omdat ik het zeg' echt heel groot. Zo ga ik uberhaupt nooit met mijn honden om dus het vergde wel een andere instelling. Maar wat werkt, werkt.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

lucie schreef:
runninggirl schreef:Ik ben er ook heel benieuwd naar. We hebben behoorlijk veel bereikt met Jura op onze manier. Ze zit nu toch meestal aan de lange lijn (al dan niet los achter haar aan slepend) in bosgebied, en moet op de paden blijven. Heb haar goed leren lezen door de jaren heen en met speurlessen, dus ik lijn altijd op tijd aan als ik merk dat er te veel geuren hangen voor haar. Maar wellicht dat er met een andere aanpak nog meer uit te halen valt?
wat ik mij altijd afvraag met zo'n lange lijn is in welke mate dit nu daadwerkelijk een jacht kan voorkomen (serieuze vraag hoor!).

Bij Kailen heb ik in eerste instantie gewerkt met 'in het zicht blijven'. Maar ja, hoe maak je dat zo'n hond duidelijk, het is geen duidelijk afgekaderde aanduiding. Daarom ben ik maar gegaan naar 'op het pad blijven'. Hij neemt graag veel ruimte maar dat geeft dan niet. Als ie 50 meter voor me loopt kan ik nog steeds zien wat ie van plan is en (verbaal) ingrijpen. Zit ie 10 meter verderop in het dichte struikgewas, dan weet ik niet wat ie uitspookt.

De eeuwige vraag is altijd: hoe krijg jij je hond gemotiveerd terug te komen. Bij Lizzy is dit door heel enthousiast te doen en haar iets lekkers in het vooruitzicht te stellen. Bij Kailen is het 'omdat ik het zeg'. Het lijkt soms (achteraf) zo simpel, maar eer je dat knopje hebt gevonden :schrik:
Die motivatie is het probleem totaal niet bij Amy gelukkig (dat is meer Taartjes afdeling). Dus dat terugkomen gaat perfect als ik op tijd roep, los of aan een lange lijn maakt niet uit, ook niet of ze 5 of 20 meter bij me vandaan is. Maar als ze gaat, dan gaat ze en dan ben ik haar kwijt. Als ze in de bosjes loopt, kan ik dat niet voorkomen omdat ik het dan altijd te laat zie. Dus ze mag nu alleen nog maar op het pad of in de berm direct aan het pad waar het nog open is, maar niet de struikjes meer in. Dat gaat eigenlijk al heel goed. Aan een lange lijn heb ik dan alleen iets als ze toevallig zo dicht in de buurt is dat ik daar nog op kan gaan staan, maar dat zal maar zelden zo zijn als ik haar echt vrij geef.
*Wolf*
Zeer actief

blondie schreef:
*Wolf* schreef:Is het gek dat ik denk dat er, zoals ik al aangaf, een TT in het spel is? Dan snap ik waar dat 'ruis' vandaan komt :U:

Ach, áls dat zo zou zijn dan is dat ook gewoon een methode waar ik zelf niet negatief tegenover sta mits de persoon die het in wil gaan zetten goed begeleid wordt.
Er zijn mensen op het forum die er niet omheen draaien en zeggen dat ze de tt, al dan niet op shock of op tril inzetten of hebben ingezet om bepaalde niet wenselijke gedragingen te voorkomen of om af te leren.
Maar ja, iedereen (nou ja, ik niet echt :mrgreen: ) was vol verwachting over deze bijzonder methode om jachthonden betrouwbaar los te laten lopen. En dan, na al die tijd, tja, kan me voorstellen dat je dan niet echt graag bekent dat de inzet van een heftig hulpmiddel als een tt deel uitmaakt van je 'unieke' training. Vooral ook omdat verreweg de meesten hier dat niet als een optie zien voor hun eigen hond :wink:
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Tara schreef:
*Wolf* schreef:
Maar ja, iedereen (nou ja, ik niet echt :mrgreen: ) was vol verwachting over deze bijzonder methode om jachthonden betrouwbaar los te laten lopen. En dan, na al die tijd, tja, kan me voorstellen dat je dan niet echt graag bekent dat de inzet van een heftig hulpmiddel als een tt deel uitmaakt van je 'unieke' training. Vooral ook omdat verreweg de meesten hier dat niet als een optie zien voor hun eigen hond :wink:
Nou ja, jij vooral wel eigenlijk. :roll:
Je zit allemaal aannames te doen, ik claim geen "bijzonder methode" te hebben, noch dat ik een "unieke training" heb.
Ik heb zelfs nergens geclaimd dat ik mijn methodiek hier wel even uiteen zou zetten, ik zou ingaan op een paar vragen van DeDiana en Zamunda en dat heb ik dan ook gedaan. Nou had ik net om ook anderen die met diezelfde vragen zitten een reactie getypt, maar die heb ik maar weer weggehaald. Jouw reactie hierboven, met de insinuaties en waar de vooringenomenheid vanafdruipen zijn nu precies de reden dat ik helemaal geen zin heb om in een openbaar topic een hele uiteenzetting te gaan doen van een weloverwogen manier en diervriendelijke manier van opvoeden. Jouw reacties zijn namelijk exáct het soort ruis dat ik bedoel. Niks geheimzinnigs aan verder, maar wel iets waar ik gewoon totaal geen trek in heb.
Vul jij maar lekker in wat je wilt, het zit mij wel goed. Vooralsnog lopen mijn honden allemaal zonder "een heftig hulpmiddel als een tt" lekker betrouwbaar los en die van jou kennelijk niet.
Nou net te laat met kopie maken :mrgreen:
Even snel gelezen en kan daar wel wat mee :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”