Ingrid48 schreef:agossie, wat doet ze het goed

Steeds een stapje verder en nu zomaar een vreemd huis in, lief hoor! Het scheelt natuurlijk wel ze een voorbeeld kan nemen aan de andere honden, dat zal haar zeker letterlijk en figuurlijk over een drempel helpen
Wordt ze nu buiten, met de andere honden om haar heen, ook wat minder angstig?
Ik vond Nikki al vrij snel minder angstig buiten. Ik loop ook steeds dezelfde rondes en doe dezelfde dingen voor we weggaan. De routine doet haar heel goed merk ik, twee of drie keer hetzelfde doen en je ziet een heel ander hondje. Het blijft wel opletten want de basis blijft wel angst, als zich er een nieuwe situatie voordoet vind Nikki dat spannend en wil ze het liefst zo snel mogelijk terug naar veiligheid (de auto, de voordeur). Daarom ben ik ook erg blij met het nieuwe tuigje, dat geeft mij rust als er zich iets onverwachts voordoet. Gister kwam er bijvoorbeeld een hele stoet nordic walkers voorbij het veld, nou zijn dat ook enge mensen hoor dus dat snap ik wel
Ik heb Nikki aangelijnd en we hebben gewacht totdat ze voorbij waren. Op zo'n moment trekt Nikki heel erg en zou ze het liefste zo door de stoet naar de auto rennen. Toen ze het andere tuigje nog omhad werd ik daar zelf zenuwachtig van, een gek beweginkje en ze zou zo uit het tuigje zijn, dat kan nu niet meer.
Gek genoeg vond ze de paarden helemaal niet eng, ook niet met koets. Ik heb mijn honden aangeleerd dat we aan de kant gaan staan wanneer de paarden voorbij komen en dat ze dan koekjes krijgen, Nikki deed gewoon mee en nam ook de koekjes aan. Als ze echt bang is neemt ze niks aan. Ze ziet alleen het nut niet zo om te gaan zitten, ze gaat liever af of blijft staan.
Ogen schoonmaken gaat ook steeds beter, ze vind het echt niet leuk maar worstelt nu niet meer als ik het doe. Wel doe ik het steeds buiten omdat ze snel plast als ze iets eng vind. Als ze ooit naar de dierenarts moet is het handig om een handdoek mee te nemen denk ik. Nikki heeft wel heel goed in de gaten dat ze heel veel koekjes krijgt na het enge gebeuren dus ze staat direct daarna weer vrolijk te kwispelen om de snaai in ontvangst te nemen