DeDiana schreef:ranetje schreef:DeDiana schreef:ranetje schreef:Wat leuk

Als jij aan Amy ziet wanneer ze van het spoor afdwaalt kan je dan zelf ook zien waar ze nog op spoor zat en haar bij grote twijfel daar terug zetten?
Ik zie het heel duidelijk aan haar houding of ze goed op het spoor zit. Als ze afdwaalt (dan gaat ze wat langzamer lopen, meer rechtop en op den duur staat ze helemaal stil en gaat om zich heen kijken), weet ik dus meestal ook wel waar dat is gebeurd. Maar ze is zelf slim genoeg om dan terug te lopen om het spoor weer te gaan zoeken, dus ik hoef dat eigenlijk niet voor haar te doen.

Bij het lopen van zweetsporen wordt nog wel eens een "markeer" achtergelaten op momenten dat de voorjager/geleider zeker weet dat de hond op het spoor zit.
Mocht er toch een probleempje ontstaan dan kan hij de hond helpen door hem terug te zetten op het eigen laatste markeerpunt.
Natuurlijk wil je het liefst dat de hond dat spoor zelf terugpakt, maar voor noodgevallen is het wel handig.
Sommigen gebruiken voor zo'n "markeer" een plukje wit meel.
Verontreinigt de omgeving niet en is omdat het wit is gemakkelijk terug te vinden.
Ik weet eigenlijk niet of zoiets bij praktijkspeuren ook gebeurt.
Volgens mij is het juist de bedoeling dat de honden het zelf oplossen. Maar in theorie zou het wel kunnen dus.
Dat is het bij het zweetwerk ook, dat schreef ik al.
Maar een hond moet leren.
Niet welke hond loopt vanaf het begin alle sporen feilloos uit.
Tijdens het leerproces ondersteunen vond ik geen gek idee.
Er zijn ook mensen die het spoor herkenbaar maken voor de geleider/voorjager door tekens op bomen of struiken achter te laten tijdens het uitzetten van een spoor.
Door zelf een markeer achter te laten werk je beter omdat je dan goed op je hond moet letten en zelf dus ook beter leert.
Als er merktekens zijn geplaatst tijdens het uitzetten van het spoor, heb je de neiging om merktekens te zoeken in plaats van op je hond te letten
Ik zit een beetje te vergelijken tussen loopsporen zoeken en zweetsporen
Het is zeker geen aanmerking, kritiek of iets dergelijks hoor!