Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Ik scheer mijn hond vanwege de warmte
Moderator: moderatorteam
- Shiloh86
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder
- Aantal honden: 1
Re: Ik scheer mijn hond vanwege de warmte
Nog een toevoeging:
Lesje thermoregulatie.
Het lichaam regelt de temperatuur door de warmte juist naar de huid te sturen, of deze juist bij de huid weg te houden. Doordat de huid in contact staat met de buitenlucht is dat de plek waar je je warmte verliest zolang de buitenlucht kouder is dan de lichaamstemperatuur.
Als je het warm hebt, zwellen je handen en voeten op, ze worden dik en warm. Je lichaam heeft je warmte via het bloed naar deze extremiteiten gestuurd waar de huid dun is, en de warmte afgifte aan de koudere buitenlucht optimaal is. Het is niet de buitenlucht die je handen opwarmt, dat doet je lichaam.
Als je het koud hebt, worden je handen en voeten juist heel koud. Je lichaam haalt zijn warmte zoveel mogelijk weg bij de extrimiteiten, maar houd dit goed vast in het binnenste van zijn lichaam. Doordat de extremiteiten als handen en voeten daardoor kouder worden en überhaubt plaatselijk minder warmte vast houden, hebben ze ook minder warmte om aan de koude buitenlucht af te geven.
Kortom, als het warm is, is je huid ook warm, als het koud is, is je huid ook koud. Dus JA, het is JUIST goed dat de geschoren huid warmer is dan de niet geschoren delen van het lichaam.
Lesje thermoregulatie.
Het lichaam regelt de temperatuur door de warmte juist naar de huid te sturen, of deze juist bij de huid weg te houden. Doordat de huid in contact staat met de buitenlucht is dat de plek waar je je warmte verliest zolang de buitenlucht kouder is dan de lichaamstemperatuur.
Als je het warm hebt, zwellen je handen en voeten op, ze worden dik en warm. Je lichaam heeft je warmte via het bloed naar deze extremiteiten gestuurd waar de huid dun is, en de warmte afgifte aan de koudere buitenlucht optimaal is. Het is niet de buitenlucht die je handen opwarmt, dat doet je lichaam.
Als je het koud hebt, worden je handen en voeten juist heel koud. Je lichaam haalt zijn warmte zoveel mogelijk weg bij de extrimiteiten, maar houd dit goed vast in het binnenste van zijn lichaam. Doordat de extremiteiten als handen en voeten daardoor kouder worden en überhaubt plaatselijk minder warmte vast houden, hebben ze ook minder warmte om aan de koude buitenlucht af te geven.
Kortom, als het warm is, is je huid ook warm, als het koud is, is je huid ook koud. Dus JA, het is JUIST goed dat de geschoren huid warmer is dan de niet geschoren delen van het lichaam.
Laatst gewijzigd door Shiloh86 op 20 jun 2017 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
Shiloh86 schreef:Sorry Nanna, maar je conclusie in je openingspost is écht niet correct.
Warmte wordt afgegeven van warm naar koud.
Lichaam 37 graden, buiten temperatuur 30 graden: lichaam verliest warmte aan buitenlucht. Waarom hebben honden het dan zo moeilijk? Omdat het afgeven van de warmte een stuk moeilijker gaat bij 30 graden dan bij 15 graden, omdat het verschil tussen lichaam en buitenlucht nou eenmaal groter is bij 15 graden en het verlies van warmte dus sneller gaat. PLUS lichaam die actief is, produceert zelf extra warmte, die die ook moeilijker kwijt raakt dan bij 15 graden. PLUS, zon kan er voor zorgen dat het plaatselijk een stuk warmer is dan puur de temperatuur van de lucht zelf.
Lichaam 37 graden, buiten temperatuur 40+: lichaam warmt op door buitenlucht.
Wat doet een isolatielaag? Simpel, een isolatie laag vertraagd/bemoeilijkt de uitwisseling van warmte.
Wat betekend dat? Dat een koude hond langzamer opwarmt, en een warme hond langzamer koud wordt.
Oftewel:
Hond 1: weinig vacht, ligt in de volle zon. Zon zorgt plaatselijk voor een stuk hogere temperatuur. Weinig isolatie. Warmte uitwisseling gaat snel. Hond heeft het dus eerder warm, en zoekt binnen een koele plek op. Hond is ook snel weer afgekoeld.
Hond 2: dikke vacht met veel isolate, ligt in de zon. Veel isolatie, Warmte uitwisseling gaat langzaam. Het duurt dus langer voor de hond het te warm heeft en binnen een koele plek op zoekt. Eenmaal binnen duurt het een stuk langer voor deze hond weer is afgekoeld.
Honden die actief zijn, produceren veel lichaamswarmte, voor actieve honden is een dunne vacht dus beter dan een dikke vacht, want ze raken de intern opgebouwde lichaamswarmte makkelijker kwijt.
Samenvatting. Je moet maar twee dingen onthouden. De warmste geeft af aan de koudste, en een isolatie laag vertraagd. Niet meer, niet minder.
Dat de geschoren huid warmer is dan de ongeschoren huid is SUPER logisch en juist nodig. Een te warm lichaam regelt je warmte verlies en stuurt de warmte (via het bloed) naar de oppervlaktes waar hij die warmte het beste kwijt raakt. Kale huid heeft weinig isolatie, die huid wordt warmer, zodat je die warmte makkelijker kan afgeven aan de koelere buitenlucht. Het heeft toch totaal geen nut als je wilt afkoelen om je warmte onder je isolatie laag te houden? Waarom zou je warmte willen vasthouden? Jouw denkfout zit hem erin dat jij denkt dat het gaat om de warmte die van buiten naar binnen komt. Nee. Het gaat juist om de warmte die van binnen naar buiten gaat! Je wilt die warmte JUIST kwijt uit je lichaam, dus stuur je het naar die oppervlaktes waar de uitwisseling van warmte het beste gaat. Want het lichaam is warmer dan de buitenlucht, en warmte gaat dus van binnen naar buiten en niet andersom.
En ja, natuurlijk, net als bij ons mensen, moet je een kale huid beschermen tegen verbranden.
[edit] een paar foutjes verbeterd.

- Shiloh86
- Zeer actief
Scheren is ook niet ideaal. Je vernielt de vacht er behoorlijk mee. Maar voor honden die ook in de schaduw en met rust zichzelf niet meer koel kunnen houden, heb je weinig andere keuze.Manuma schreef:Bij ons op stal loopt een Samojeed die geschoren wordt. Die heeft dus een afschuwelijke vacht nu. Pluizig, het klit en het groeit (heel) onregelmatig terug.
Ik vind het allemaal logisch klinken maar ik kan me zo slecht voorstellen dat ook oerhonden uit landen met hete zomers die vacht voor niets hebben. Sterker nog: dat het onhandig is in hitte. En waarom scheert men de honden met dubbele vacht dan niet standaard als het zoveel handiger is?
Het is wel zo dat ik zie en lees dat men poolhonden enkel onder de 15 graden laat werken. Zij hebben echt zomerstop. Dat ze warmte niet goed kwijt kunnen lijkt me logisch maar of scheren van een vacht in de zomer prettiger is voor de hond betwijfel ik nog.
Door het fokken met onze honden en het houden van onze honden in huizen, zijn de vachten van onze honden sowieso niet meer te vergelijken met de vachten van wolven en de voorvaderen van onze honden. Lothian maakte hierover in het andere topic een heel goed punt.
Quote van Lothian:
Ik zou sowieso Lothian haar post in het andere topic nog eens lezen over vacht en warmte, zij zette het ook goed uiteen: http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 5&t=318761Een timberwolf in de winter:
https://thumbs.dreamstime.com/z/lone-ti ... 996891.jpg
En een timberwolf in de zomer:
https://thumbs.dreamstime.com/z/lone-ti ... 804179.jpg
De vachten van oerhonden toen ze nog echt oer waren, deden dit zeker te weten ook als zij in een klimaat leefde met koude winters en hete zomers. Dat kan niet anders, anders hadden ze dat nooit overleefd als ze ook actief moesten zijn en moesten jagen voor hun eten. In de domesticatie zijn ze dat gewoon verloren. Het was immers niet nodig om actief te zijn bij hitte, voor hun eten werd gezorgd, dus is het ook niet nodig om hun vacht zo extreem te verliezen voor hun overleving. Ze zijn daar dus niet geselecteerd op het zomers vacht verlies, en dus doen ze dat niet meer zo extreem.
Laatst gewijzigd door Shiloh86 op 21 jun 2017 08:14, 3 keer totaal gewijzigd.

- Shiloh86
- Zeer actief
Uuh, ja, dat kan een hond dus wel en jij trouwens ook. Dat heet dus thermoregulatie. Look it up.Cleva schreef:Nee, dit is geen logisch verhaal.Shiloh86 schreef: Kortom, als het warm is, is je houd ook warm, als het koud is, is je huid ook koud. Dus JA, het is JUIST goed dat de geschoren huid warmer is dan de niet geschoren delen van het lichaam.
Je hebt het eerst over ledematen en daarna trek je dat ineens door naar geschoren delen alsof een hond pleksgewijs de huid kan gebruiken om dit of dat te doen.
Overigens klopt je conclusie ook niet. Als de geschoren huid warmer is dan de ongeschoren huid dan heeft de hond het daar volgens je eigen logica dus warmer.
En ja, de hond heeft het daar ook warmer. want dat is de plek dat die de warmte verliest aan de buitenlucht.
Het is wel een logisch verhaal, jij snapt het alleen niet.
Hoe wil je warmte verliezen als je het niet stuurt naar de plek waar deze warmte in contact komt met de koelere buitenwereld? Of zijn jou handen soms niet koud als je het koud hebt en niet warm als je het warm hebt?
Laatst gewijzigd door Shiloh86 op 20 jun 2017 20:23, 2 keer totaal gewijzigd.

-
- Zeer actief
Bedankt voor je uitgebreide uitlegShiloh86 schreef:Scheren is ook niet ideaal. Je vernielt de vacht er behoorlijk mee. Maar voor honden die ook in de schaduw en met rust zichzelf niet meer koel kunnen houden, heb je weinig andere keuze.Manuma schreef:Bij ons op stal loopt een Samojeed die geschoren wordt. Die heeft dus een afschuwelijke vacht nu. Pluizig, het klit en het groeit (heel) onregelmatig terug.
Ik vind het allemaal logisch klinken maar ik kan me zo slecht voorstellen dat ook oerhonden uit landen met hete zomers die vacht voor niets hebben. Sterker nog: dat het onhandig is in hitte. En waarom scheert men de honden met dubbele vacht dan niet standaard als het zoveel handiger is?
Het is wel zo dat ik zie en lees dat men poolhonden enkel onder de 15 graden laat werken. Zij hebben echt zomerstop. Dat ze warmte niet goed kwijt kunnen lijkt me logisch maar of scheren van een vacht in de zomer prettiger is voor de hond betwijfel ik nog.
Door het fokken met onze honden en het houden van onze honden in huizen, zijn de vachten van onze honden sowieso niet meer te vergelijken met de vachten van wolven en de voorvaderen van onze honden. Lothian maakte hierover in het andere topic een heel goed punt.
Quote van Lothian:
Een timberwolf in de winter:
https://thumbs.dreamstime.com/z/lone-ti ... 996891.jpg
En een timberwolf in de zomer:
https://thumbs.dreamstime.com/z/lone-ti ... 804179.jpg
De vachten van oerhonden toen ze nog echt oer waren, deden dit zeker te weten ook als zij in een klimaat leefde met koude winters en hete zomers. Dat kan niet anders, anders hadden ze dat nooit overleefd als ze ook actief moesten zijn en moesten jagen voor hun eten. In de domesticatie zijn ze dat gewoon verloren. Het was immers niet nodig om actief te zijn bij hitte, voor hun eten werd gezorgd, dus is het ook niet nodig om hun vacht zo extreem te verliezen voor hun overleving. Ze zijn daar dus niet geselecteerd op het zomers vacht verlies, en dus doen ze dat niet meer zo extreem.
Ik zou sowieso Lothian haar post in het andere topic nog eens lezen, zij zette het ook goed uiteen: http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 5&t=318761

- Lothian
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
- Aantal honden: 3
Ja. De Kanaanhond uit de Negevwoestijn, waar temperaturen boven de 40°C niet uitzonderlijk zijn. Nog maar een keertje:Cleva schreef:Nanna schreef:Dat kan. Of deze.kipo schreef: En dit is dan de hond van die expert...![]()
Precies. Maar als je toch interessant wil gaan zitten doen met vachten tegen de hitte considereer dan eens de kanaanhond.
Recht uit de woestijn en een "wild" ras.
Moet je kijken wat voor vacht die heeft.
Mira heeft het meteen bloedheet. Dat vind ze overigenhs heerlijk maar daar hadden we het niet over. Dat beest ligt het liefst amechtig te hijgen onder een dekbed.
En dan nu een straathond uit een warm land waar de temperatuur constant ergens tussen de 27 en 33 graden zit. Dit was op Borneo en werkelijk alle honden daar zien er zo uit.Kruimel53 schreef:Waar deze woont is het overdag vaak ruim boven de 40º. Dan kun je met isolatie daadwerkelijk warmte buiten houden. Ook 's nachts praktisch trouwens, dan is het vaak tegen het vriespunt.
In Afghanistan kan het verhipt koud wezen. En die Afghanenvachten zijn veel herrie, weinig wol, daar gaat warmte goed doorheen naar buiten.

Dat er kortharige honden zijn die het warmer hebben dan hun langharige huisgenoot geloof ik direct. Het gedrag van iedere hond is anders, het basaalmetabolisme is anders, en zelfs de optimale lichaamstenperatuur kan iets verschillen tussen individuen. Dat doet niks af aan het verhaal.

- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Superduidelijk uitgelegd allemaal! Doet kleur van de vacht ook nog iets in dit verhaal?
En een langharige hond met veel ondervacht kan de warmte bij activiteit natuurlijk wel een stuk sneller kwijtraken in koel water.
En een langharige hond met veel ondervacht kan de warmte bij activiteit natuurlijk wel een stuk sneller kwijtraken in koel water.
- Shiloh86
- Zeer actief
Cleva: wat extra uitleg:
Het stukje wat ik dus probeerde uit te leggen met bloed dat warmte naar de huid brengt is vanaf 1:55 minuten. Wel in het engels helaas, een goed nederlandsfilmpje kon ik niet vinden.
Het stukje wat ik dus probeerde uit te leggen met bloed dat warmte naar de huid brengt is vanaf 1:55 minuten. Wel in het engels helaas, een goed nederlandsfilmpje kon ik niet vinden.

- Shiloh86
- Zeer actief
Kleur heeft zeker invloed, zwart haar neemt meer en sneller warmte op dan blond haar. Hoeveel een hond daar last van heeft, hangt dan weer af van de hond en zijn haar voorkeuren en lichaam etc etc etc.DeDiana schreef:Superduidelijk uitgelegd allemaal! Doet kleur van de vacht ook nog iets in dit verhaal?
Ja, warmte verlies van huid naar water is makkelijker dan van huid naar lucht, dus voor een langharige hond kan zwemmen in koel water zeker goed helpen. Maar ook daar koelt een hond met weinig haar sneller af, dan een hond met veel haar.

-
- Zeer actief
Dat zie ik inderdaad. Als Uma in water is geweest is ze weer actief en alert en Manu moet daarvoor wel een paar keer echt zwemmen terwijl pootjebaden voor Uma voldoende is.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Wat wel helpt is als die isolatielaag een beetje luchtig is. Dus laten 'wassen en blazen' en de dode wol eruit halen maakt dat de uitwisseling van warm en koud beter gaat. Die Samojeed klinkt alsof hij scheeralopecia heeft. Niet mooi, maar ook niet gevaarlijk ofzo. Waarschijnlijk is hij ook castraat? Daar gaan deze vachten ook van op hol. Iedere zes weken naar de salon en je hebt een aardig uiterlijk en een draagbaar leven.Manuma schreef:Bij ons op stal loopt een Samojeed die geschoren wordt. Die heeft dus een afschuwelijke vacht nu. Pluizig, het klit en het groeit (heel) onregelmatig terug.
- DeDiana
- Zeer actief
Dat merk ik hier niet echt eigenlijk. Dat wil zeggen: Mila heeft een heel luchtige vacht, als zij zwemt is ze ook meteen wel goed nat tot op de huid. En weer zo goed als nieuwManuma schreef:Dat zie ik inderdaad. Als Uma in water is geweest is ze weer actief en alert en Manu moet daarvoor wel een paar keer echt zwemmen terwijl pootjebaden voor Uma voldoende is.

Amoz lijkt hier het langst nodig te hebben om af te koelen. Hij heeft ook aardig wat ondervacht en zijn vacht is dichter en wat vettiger, dus het water komt bij hem denk ik minder snel op de huid.
- Shiloh86
- Zeer actief
Maar Mila en Amoz hebben beide een behoorlijke vacht.DeDiana schreef:Dat merk ik hier niet echt eigenlijk. Dat wil zeggen: Mila heeft een heel luchtige vacht, als zij zwemt is ze ook meteen wel goed nat tot op de huid. En weer zo goed als nieuwManuma schreef:Dat zie ik inderdaad. Als Uma in water is geweest is ze weer actief en alert en Manu moet daarvoor wel een paar keer echt zwemmen terwijl pootjebaden voor Uma voldoende is.
Amoz lijkt hier het langst nodig te hebben om af te koelen. Hij heeft ook aardig wat ondervacht en zijn vacht is dichter en wat vettiger, dus het water komt bij hem denk ik minder snel op de huid.
Zijn van de vier Amy en Tara niet het snelste afgekoeld met water?

- DeDiana
- Zeer actief
Ja, Amy koelt ook heel makkelijk af in water, maar ik merk eigenlijk geen verschil met Mila. Ik moet het natuurlijk baseren op wat ik zie, ik loop niet met een thermometer op zak, maar ik zou denken dat Amy en Mila ongeveer even snel afkoelen en Amoz er langer over doet.Shiloh86 schreef:Maar Mila en Amoz hebben beide een behoorlijke vacht.DeDiana schreef:Dat merk ik hier niet echt eigenlijk. Dat wil zeggen: Mila heeft een heel luchtige vacht, als zij zwemt is ze ook meteen wel goed nat tot op de huid. En weer zo goed als nieuwManuma schreef:Dat zie ik inderdaad. Als Uma in water is geweest is ze weer actief en alert en Manu moet daarvoor wel een paar keer echt zwemmen terwijl pootjebaden voor Uma voldoende is.
Taartje gaat niet in het water

- Shiloh86
- Zeer actief
Nu is het natuurlijk ook zo dat de dichtheid of luchtigheid van de ondervacht een vele grotere rol speelt dan de lengte van de bovenvacht.DeDiana schreef:Ja, Amy koelt ook heel makkelijk af in water, maar ik merk eigenlijk geen verschil met Mila. Ik moet het natuurlijk baseren op wat ik zie, ik loop niet met een thermometer op zak, maar ik zou denken dat Amy en Mila ongeveer even snel afkoelen en Amoz er langer over doet.Shiloh86 schreef:Maar Mila en Amoz hebben beide een behoorlijke vacht.DeDiana schreef:Dat merk ik hier niet echt eigenlijk. Dat wil zeggen: Mila heeft een heel luchtige vacht, als zij zwemt is ze ook meteen wel goed nat tot op de huid. En weer zo goed als nieuwManuma schreef:Dat zie ik inderdaad. Als Uma in water is geweest is ze weer actief en alert en Manu moet daarvoor wel een paar keer echt zwemmen terwijl pootjebaden voor Uma voldoende is.
Taartje gaat niet in het waterMaar die rent ook niet, dus warmt ook veel minder op dan de rest.
En je blijft natuurlijk ook gewoon weer houden van wat een hond zijn voorkeur is, hoe hoog zijn interne metabolisme (en dus warmte opwekking) is etc. Elke hond is anders, dus is het ook lastig om honden te vergelijken. Om echt te kunnen vergelijken heb je een kopie van dezelfde hond nodig met 1 verschil. De vacht. En dá kan níe

Daarom kan ik zelf ook niet zoveel met "mijn hond met die en die vacht vind juist dat en dat fijner"

- DeDiana
- Zeer actief
Ja, dat denk ik ook. Als de ondervacht luchtig is en het water goed en snel op de huid kan komen, koelt de hond dus snel af door zwemmen. Bij een dichte ondervacht die het water tegenhoudt, koelt de hond minder snel af.Shiloh86 schreef:Nu is het natuurlijk ook zo dat de dichtheid of luchtigheid van de ondervacht een vele grotere rol speelt dan de lengte van de bovenvacht.DeDiana schreef:Ja, Amy koelt ook heel makkelijk af in water, maar ik merk eigenlijk geen verschil met Mila. Ik moet het natuurlijk baseren op wat ik zie, ik loop niet met een thermometer op zak, maar ik zou denken dat Amy en Mila ongeveer even snel afkoelen en Amoz er langer over doet.Shiloh86 schreef:Maar Mila en Amoz hebben beide een behoorlijke vacht.DeDiana schreef: Dat merk ik hier niet echt eigenlijk. Dat wil zeggen: Mila heeft een heel luchtige vacht, als zij zwemt is ze ook meteen wel goed nat tot op de huid. En weer zo goed als nieuw
Taartje gaat niet in het waterMaar die rent ook niet, dus warmt ook veel minder op dan de rest.
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Leuk om te lezen Shiloh, duidelijke uitleg! Dan klopt het dus inderdaad wat ik constateerde qua Oor en Shoosha.
- Anne&Taar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes
Helemaal correct.Cowboy_Bebop schreef:De test bewijst eigenlijk het tegenovergestelde van wat je denkt dat het doet.Nanna schreef:Hier even een thermografische foto van een gedeeltelijk geschoren Collie om te bewijzen dat je dan juist verkeerd bezig bent.
Zorg wèl dat de hond absoluut klitvrij is met een goed uitgeborstelde ondervacht.
En ik zie het hier zelf. Als we wandelen heeft Topsi het veel sneller warm dan Glenn. De test bewijst het dus![]()
De reden dat de hond het warmer heeft en aanvoelt op de geschoren plekken, is net omdat hij zijn warmte daar beter kwijt geraakt aan de contactomgeving en jouw hand (wat juist goed is bij hoge temperaturen), terwijl de andere plekken kouder aanvoelen omdat de vacht daar een isolerend effect heeft (de warmte kan niet naar buiten, niet goed).
Om het bijkomend te illustreren:
Deze foto toont aan dat dit huis de meeste warmte verliest via zijn ramen. Als je wil isoleren en warmte wil vasthouden is dat dus slecht. Maar voor je hond wil je juist het omgekeerde bij warm weer: warmte verliezen. Dus scheren maar.
Precies! Dit dus.wolvster schreef: Oprechte vraag: is die 30 graden ook niet gewoon lichaamstemperatuur die je door de vacht niet kan meten?
Dat die 24 minder is, dat dat komt omdat de meter niet door de vacht heen komt maar dat het daaronder misschien nog wel warmer is dan 30+ graden?

- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
- Aantal honden: 2
Mijn oude bes Silka is de afgelopen drie zomers geschoren en ze hijgt niet of nauwelijks meer, ze is super vrolijk en lekker snel voor haar leeftijd (volgende maand hopen we haar 16e verjaardag te vieren).
Ik was dit jaar wat aan de late kant en zie echt een enorm verschil. Ze voelt zich echt veel beter dan met haar superdikke vacht. En mensen die Sil wel eens in het echt hebben gezien kunnen beamen dat de haar vacht zo megadik is, dat het niet anders kan dan dat ze zich veel beter voelt zonder die vracht wol.
Ik was dit jaar wat aan de late kant en zie echt een enorm verschil. Ze voelt zich echt veel beter dan met haar superdikke vacht. En mensen die Sil wel eens in het echt hebben gezien kunnen beamen dat de haar vacht zo megadik is, dat het niet anders kan dan dat ze zich veel beter voelt zonder die vracht wol.
Idd, de herder heeft het veel en veel moeilijker dan de rest, die vachten hebben wel degelijk nut, idd wel goed onderhouden vachten dan 

-
- Actief
En wat is daarstraks gezegd?Nanna schreef: Laten we het de expert eens vragen![]()
Dus tenzij je hond hier in Belg/Nederland bij 48°C in de blakende zon zit zoals die Arabier in jouw foto is dat voorbeeld niet echt relevant.Cowboy_Bebop schreef: De enige situatie waarin een vacht theoretisch gezien voordeel levert, is wanneer je hond in een hitte zit die meer dan zijn eigen lichaamstemperatuur (38-39°C) bedraagt en de hogere externe temperatuur buiten gehouden moet worden.
Wat je echter ook niet mag vergeten is dat de woestijn overdag snikheet is, maar dat de temperatuur van de Sahara 's nachts onder nul kan gaan. Die vacht gaat dus ook nodig zijn om 's nachts niet onderkoeld te geraken.Cleva schreef: Precies. Maar als je toch interessant wil gaan zitten doen met vachten tegen de hitte considereer dan eens de kanaanhond.
Recht uit de woestijn en een "wild" ras.
Moet je kijken wat voor vacht die heeft.
Ander interessant dier is de woestijnvos.

Die gebruikt zijn grote, kale oren om overdag warmte af te staan en extra af te kunnen koelen.
-
- Zeer actief
Die oren doen me denken aan Uma's flappen. Die zal ook warmte kwijt raken via die enorme oren. Die honden worden gefokt om achter konijnen aan te hollen in de Spaanse zon. Al is Uma daarin echt mislukt
Het enige Spaanse dat zij aanhoudt is de siësta en dan wel 22 uur per dag!
Per 6 weken gaat Manu niet naar de trimmer
Hij wordt wel ontwold met een wasbeurt en de blazer. Over 3 weken verhuizen we en neem ik zelf een waterblazer. Dat zal wel voor hem schelen. Hij zwemt ook veel en verliest dan ook plukken wol tegelijk. Ik zie wel Husky's die 's zomers dun in de vacht worden en dat heeft hij nooit gehad. Hij verliest wel wat volume maar het blijft een fluffig geval.
Heel interessant al die informatie! Ik heb weer wat bijgeleerd

Per 6 weken gaat Manu niet naar de trimmer

Heel interessant al die informatie! Ik heb weer wat bijgeleerd

- Lieske_1977
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
-
- Actief
Klopt volledig en om hier nog wat dieper op in te gaan: de reden dat je handen warmer of kouder aanvoelen en verkleuren afhankelijk van de buitenlucht komt omdat je lichaam vasoconstrictie (aders vernauwen) of vasodilatatie (aders verbreden) gaat toepassen.Shiloh86 schreef:Uuh, ja, dat kan een hond dus wel en jij trouwens ook. Dat heet dus thermoregulatie. Look it up.Cleva schreef: Nee, dit is geen logisch verhaal.
Je hebt het eerst over ledematen en daarna trek je dat ineens door naar geschoren delen alsof een hond pleksgewijs de huid kan gebruiken om dit of dat te doen.
Overigens klopt je conclusie ook niet. Als de geschoren huid warmer is dan de ongeschoren huid dan heeft de hond het daar volgens je eigen logica dus warmer.
En ja, de hond heeft het daar ook warmer. want dat is de plek dat die de warmte verliest aan de buitenlucht.
Het is wel een logisch verhaal, jij snapt het alleen niet.
Hoe wil je warmte verliezen als je het niet stuurt naar de plek waar deze warmte in contact komt met de koelere buitenwereld? Of zijn jou handen soms niet koud als je het koud hebt en niet warm als je het warm hebt?
Bij hoge warmte of intense inspanningen (kijk maar eens in de fitness) zullen je aders onder je huid verbreden zodat er meer bloed en lichaamswarmte naar je handen en voeten kan stromen, om vervolgens af te staan aan de huid en zo de buitenomgeving. Je huid ziet daardoor ook roder als je sport of bij hoge temperaturen. Dat is eigenlijk het bloed dat door je uitgezette haarvaten stroomt.
Bij lage temperatuur zie je wit omdat je lichaam de haarvaten zo klein mogelijk maakt om geen warmte te verliezen en zo min mogelijk bloed in contact te stellen met de huid.
Een heel averechts effect is het drinken van alcohol in de koude winter. Alcohol veroorzaakt eveneens vasodilatatie (denk ook aan rode neus bij wijndrinkers). Je krijgt daardoor een warm gevoel. Maar dit is bij extreme koude juist gevaarlijk want je gaat daardoor nog sneller onderkoelen. Je zet je lichaam aan om meer warmte af te staan waardoor je een warmte sensatie op de huid krijgt terwijl je eigenlijk zou moeten isoleren.
Ook, de reden dat water beter afkoelt dan lucht, is omdat het verdampingsproces van water energie en dus ook warmte onttrekt van je huid. Iedere gram water die verdampt, onttrekt het 0.540 kcal warmte.Shiloh86 schreef: Kleur heeft zeker invloed, zwart haar neemt meer en sneller warmte op dan blond haar. Hoeveel een hond daar last van heeft, hangt dan weer af van de hond en zijn haar voorkeuren en lichaam etc etc etc.
Ja, warmte verlies van huid naar water is makkelijker dan van huid naar lucht, dus voor een langharige hond kan zwemmen in koel water zeker goed helpen. Maar ook daar koelt een hond met weinig haar sneller af, dan een hond met veel haar.
Daarom ook dat water een koude sensatie op de huid is.
En hoe sneller een vloeistof verdampt, hoe groter de koude sensatie. Daarom voelt ether op je huid nog kouder aan dan water.
Mensen zeggen ook wel eens dat staal kouder aanvoelt als hout. Dat komt ook niet omdat de temperatuur van hout effectief hoger ligt dan die van staal. Dat komt omdat staal een betere warmtegeleider is dan hout. Het onttrekt net zoals water warmte van je huid waardoor het zo koud aanvoelt. Je voelt dus je eigen huidtemperatuur, en niet die van het object.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
En dan hangt t nog enorm van de individuele hond. Ik heb zondag in de volle zon getraind en na t manwerk een filmpje gemaakt omdat nooit iemand me gelooft dat ze t niet warmer hebben dan na de gemiddelde wandeling. Sterker nog ze kwamen t veld af (direct koelvest aan) en liepen er gewoon normaal bij. Niets overdrevem hijgen oid. Als je dan na t filmpje van gisteravond 18.00 uur kijkt na t wandelen dan zijn ze niet vooruit te branden.
Xito had een dikke vacht en t nooit echt heel warm was mrt een uur droog. Xena had een veel dunnere vacht en t bloedheet en een vacht die ook amper droogde dat duurde zeker 8 uur.
Xito had een dikke vacht en t nooit echt heel warm was mrt een uur droog. Xena had een veel dunnere vacht en t bloedheet en een vacht die ook amper droogde dat duurde zeker 8 uur.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Nee, zelfs met deze temperaturen is mijn huid gewoon koud. Ook als ik het bloedheet heb. Op plekken waar ik gezweet heb kan ik dat nog snappen, maar op andere plekken niet.Shiloh86 schreef: Hoe wil je warmte verliezen als je het niet stuurt naar de plek waar deze warmte in contact komt met de koelere buitenwereld? Of zijn jou handen soms niet koud als je het koud hebt en niet warm als je het warm hebt?

Nu vind ik het ook wel erg hondafhankelijk. Ik heb 3 honden met dezelfde vachtsoort en dat zijn echt 3 totaal verschillende dieren met die warmte. Tay gaat absoluut niet in de zon liggen, maar heeft het in de schaduw al erg warm. Hij slaapt buiten, dus zou de 'natuurlijkste' vacht moeten hebben. Tessa is gecastreerd en heeft daar een slechte vacht aan over gehouden, maar heeft eigenlijk geen last van de warmte. Die moet ik uit de zon houden, want zij gaat daar rustig in liggen bakken. Winni laat eigenlijk niks merken qua hijgen, ligt gewoon rustig, niet continu heen en weer drentelen oid en moet je tegenhouden wat die wil het liefste nog voor de volle 100% werken. En dat heeft dan weer niks met kleur te maken, want alle drie liggen ze in de schaduw. Winni haar vacht is het dikst, die van Tessa het slechtst en Tay heeft een dunne zomervacht nu. Ook qua karakter, Tay is in huis een luie donder, maar heeft ook met niks doen last. Winni is ADHD en laat weinig merken (ook niet nadat ze druk heeft gedaan eigenlijk). Alle drie drogen ze heel langzaam na het zwemmen. Tay zelfs nog langzamer dan Winni.
Aan de vachten durf ik qua scheren oid niks te doen, want als die vacht verandert na het scheren, dan heb ik straks van de winter een probleem. Maar ik denk dat als het een goede optie voor de hond is, dat mensen het dan moeten doen. Als andere opties niet werken, want het lijkt mij wel belangrijk om ook aan de gevolgen te denken voor de vacht?
EDIT: Even buiten het hele wetenschappelijke verhaal om, want dat klinkt idd wel logisch.
- Crescent
- Zeer actief
Dat klopt gedeeltelijk; ze zweten niet over hun lichaam maar wel degelijk uit hun voetkussens.Manuma schreef:Honden zweten nietCowboy_Bebop schreef:
Misschien gaat je hond met ondervacht meer zweten?
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
-Nothing but the rain…
- Crescent
- Zeer actief
Voor zover ik weet is;
lange vacht langer warm worden en langer afkoelen
korte vacht sneller warm worden en sneller afkoelen
Uiteraard maakt kleur ook iets uit. Een hond met een zwarte lange vacht zal een andere warmteregulering hebben dan eentje met een korte witte vacht. En wel of geen ondervacht natuurlijk ook. Er is geen enkele diersoort met zoveel verschillende lichamen als een hond en daar hoort ook een verschillende warmtehuishouding bij.
lange vacht langer warm worden en langer afkoelen
korte vacht sneller warm worden en sneller afkoelen
Uiteraard maakt kleur ook iets uit. Een hond met een zwarte lange vacht zal een andere warmteregulering hebben dan eentje met een korte witte vacht. En wel of geen ondervacht natuurlijk ook. Er is geen enkele diersoort met zoveel verschillende lichamen als een hond en daar hoort ook een verschillende warmtehuishouding bij.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
-Nothing but the rain…
-
- Zeer actief
Dat weet ik, daarom zet ik het er ook bij.Neeltje schreef:Maar dan heb je ook geen hond meer met een goed verzorgde vacht. Dat kun je niet vergelijken.joline schreef:Mijn oude castraat werd de laatste paar jaar van zijn leven ook geschoren. Na zijn castratie werd zijn vacht een drama, pluizerig, veel klitten en moeilijk te onderhouden. Hij knapte enorm op van het scheren en was veel actiever.
Van mijn huidige honden heeft de korthaar het sneller warm als mijn hond met de poolhondenvacht.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Of een hond het warm heeft heeft heel erg met de bouw te maken. Een dunne hond is sneller koel. Een hond met lange poten heeft het veel minder warm op de warme straat. En ga zo door. Bas kan totaal niet tegen warmte en die wandelt dus alleen nog maar smorgens. Tom heb ik kaal geknipt en die heeft nergens last van. Hij is zwart, mager en kortharig. Bas is breed en kortpotig en heeft een dikke korte vacht met onderwol. Tom heeft meer een poedel x ruwhaar vacht.
De foto laat zien dat een hond meer warmte verliest uit de stukken met kort haar. Met andere woorden, de hond is sneller koel omdat er meer contact is met de lucht waaraan de hond warmte verliest. De meting is precies andersom. Wel is het zo dat warmte die van buiten komt een hond minder makkelijk kan binnendringen. Helaas is die warmte ook niet direct waar de hond oververhit van raakt. Hij raakt over verhit van zijn eigen warmte die hij moeilijk kwijt raakt als de omgeving ook warm is. Een hond is van binnen sowieso warmer als de buitenlucht dus dat een hond oververhit raakt bij 30 graden komt puur en alleen omdat hij dan zijn interne eigen warmte niet kwijt komt.
Bas kan gewoon in de zon liggen. Dat is het punt niet. Maar wandelen in de zon is een heel ander verhaal. Dan gaat ze over de kook door haar bouw, haar dikke ondervacht en haar korte pootjes op het warme asfalt
Bas lijkt op een shitzu kwa bouw en Tom op een dwergpoedel. Totaal anders en nu in de warmte maakt dat dus ook een wereld van verschil in wat ze aan kunnen in de zon.
De foto laat zien dat een hond meer warmte verliest uit de stukken met kort haar. Met andere woorden, de hond is sneller koel omdat er meer contact is met de lucht waaraan de hond warmte verliest. De meting is precies andersom. Wel is het zo dat warmte die van buiten komt een hond minder makkelijk kan binnendringen. Helaas is die warmte ook niet direct waar de hond oververhit van raakt. Hij raakt over verhit van zijn eigen warmte die hij moeilijk kwijt raakt als de omgeving ook warm is. Een hond is van binnen sowieso warmer als de buitenlucht dus dat een hond oververhit raakt bij 30 graden komt puur en alleen omdat hij dan zijn interne eigen warmte niet kwijt komt.
Bas kan gewoon in de zon liggen. Dat is het punt niet. Maar wandelen in de zon is een heel ander verhaal. Dan gaat ze over de kook door haar bouw, haar dikke ondervacht en haar korte pootjes op het warme asfalt

Bas lijkt op een shitzu kwa bouw en Tom op een dwergpoedel. Totaal anders en nu in de warmte maakt dat dus ook een wereld van verschil in wat ze aan kunnen in de zon.