Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Droom, verwachting of verplichting?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Re: Droom, verwachting of verplichting?

Ongelezen bericht door mijke »

Hilde schreef:Wat ik heel veel hoor is 'hij gaat later behendigheid lopen', 'het wordt een dekreu', 'het is mijn nieuwe frisbee hond', etc.
Ik hoor dat eigenlijk nooit, gelukkig. Maar ik ben ook niet bij een hondenschool, misschien maakt dat verschil. Zelf kan ik niet goed tegen wekelijkse verplichtingen, vooral niet als ze onhandig te bereiken zijn met het OV (dat is bij alle hondenscholen in de stad zo voor mij) en het dus vreselijk veel reistijd slurpt. Dus ik ben sowieso nooit van plan geweest om een sport te doen met Oor. Ik vind het wel leuk om af en toe dingen met haar te ondernemen, maar dat moeten dan wel dingen zijn die we leuk vinden om samen te doen. Ik ontleen mijn plezier aan het feit dat ik mét Oor plezier heb, en als Oor ergens iets niks aan vindt, dan vind ik er dus ook niks aan. In ieder geval niet om het met Oor te doen. Dat kan bij een volgende hond natuurlijk weer anders zijn.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

maart schreef:Ja, voor de africhting wat ontzettend goed geslaagd is.
Ook nu weer een dijk van een hond.

Helaas blijkt de jaloezie onder mensen zo groot te zijn dat ze je echt kapot willen maken, tot nu toe bleef het maar bij luttele dingen, maar onlangs kreeg ik de dierenbescherming over de vloer, aangegeven door iemand uit de sport en weet je, ik zie mijn dieren veel liever dan de sport, ik vrees voor een eventueel volgende stap en het daadwerkelijk fysiek iets aandoen van 1 van ze, dus ja, dan trek ik me wel terug. Zoveel is het me allemaal niet waard.
Jammer voor de (kwaliteiten van de) hond, maar we hebben zo ook wel plezier, in tegenstelling tot diegeen die zich zo belachelijk moeten gedragen en waarvan de hond er enkel maar is ter noodzakelijk object van de sport.

Dus nu hebben we gewoon plezier en doen we gezellig iets anders ;)
Waaaattttt???? Oké wist dat er wat speelde maar zo ver......pfffftttt
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Ik heb 0 verwachtingen van een hond. Zoek vooral een hond gezellig voor in huis. Als een hond dat buiten ook gezellig is vind ik dat alleen maar mooi. Met Izzy dacht ik dat ze behendigheid wel leuk zou vinden. Ze leert snel opzich alleen nu heeft ze al 9 lessen basis cursus gehad en merk dat ze wel graag mee gaat maar eenmaal daar hoeft het voor haar niet zo. Ze is niet zo van het oneindig commando's uitvoeren een uur lang doen wat ik vraag. Droef is wat dat betreft al een stuk makkelijker al doet hij veel dingen wel op zijn manier en tempo alleen is hij lichamelijk niet echt geschikt om echt te sporten.
Met Droef wilde ik wel graag eens een show doen, gewoon om het eens mee te maken. Dat heb ik nu 3 x gedaan en vond het erg leuk. Ook zijn we afgelopen april op show geweest voor alle honden, ook erg leuk.

Ik vind het erg fijn om dingen voor de lol te doen en er geen verplichtingen aan te hangen en dat werkt nu best prima. Ook in de toekomst zal ik het zo doen.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hippo »

Ik schaf mijn honden wel aan met een specifiek doel en dat is KNPV. Ik zoek de mechels daarvoor uit op bloedlijnen en verdiep mij in de ouderdieren. Of bij herplaatsers met onbekende achtergrond doe ik wat testjes om een eerste indruk te krijgen.
Als een hond niet geschikt blijkt, dan kijk ik waar hij/zij het beste op zijn/haar plaats zou zijn. Die wordt herplaatst, gelukkig is dat nog maar 1x gebeurd. Die hond was niet geschikt als huishond en vond zoekwerk geweldig, dus die werkt nu al speurhond bij de overheid in Groot-Brittannië.

Ik heb nu weer een pup gereserveerd. Als zij niet geschikt blijkt, maar die wij wel graag willen aanhouden als actieve huishond dan doe ik dat. Als ze daar niet op past, dan wordt ze ook herplaatst op een plek waar ze past. Nu zijn mechels uit dergelijke bloedlijnen wel makkelijke honden die over het algemeen weinig stress ervaren bij herplaatsen.
Hippo heb ik gekozen als actieve huishond die wel tegen een stootje kan. Dat waren de enige 'eisen', Hippo hoeft niet zo persé te sporten, dus dat doen we niet.
lieke schreef:Ik denk dat het niet zo zwart wit is. De meeste mensen schaffen een hond aan met een bepaald doel. Of het nou voor een specifieke sport is of als huishond en stemmen daar (als het goed is tenminste) de keuze van de hond op af. Iemand die dus alleen een gezellige huishond wil, gaat niet voor een bordercollie/mechelaar/labrador uit de werklijnen. En omgekeerd iemand die actief en competatief op hoog niveau wil sporten zal niet snel voor een maltezer of frans bulletje gaan.
Was het maar zo, ik zie helaas nog bij bosjes dat mensen een hond kiezen op het uiterlijk en waar de hond dan behoefte aan heeft is voor zulke mensen totaal van ondergeschikt belang :blauwoog: . Zo appte mijn schoonzus vanmorgen verbouwereerd dat haar nieuwe collega vertelde dat hun border collie van net 1 jaar is ingeslapen. Ze hadden al antidepressieve geprobeerd maar 'niks hielp'. Toen ze ging doorvragen hadden ze de hond uitgekozen op het uiterlijk en deden ze 3x per dag een rondje om het blok. Ja fietsen hadden ze 1x geprobeerd maar daar was hij te wild voor dus dat was niks :80:
Ody
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ody »

Hippo schreef:Was het maar zo, ik zie helaas nog bij bosjes dat mensen een hond kiezen op het uiterlijk en waar de hond dan behoefte aan heeft is voor zulke mensen totaal van ondergeschikt belang :blauwoog: . Zo appte mijn schoonzus vanmorgen verbouwereerd dat haar nieuwe collega vertelde dat hun border collie van net 1 jaar is ingeslapen. Ze hadden al antidepressieve geprobeerd maar 'niks hielp'. Toen ze ging doorvragen hadden ze de hond uitgekozen op het uiterlijk en deden ze 3x per dag een rondje om het blok. Ja fietsen hadden ze 1x geprobeerd maar daar was hij te wild voor dus dat was niks :80:
Serieus??? :O:
En er zijn dierenartsen die daar aan meewerken????
Though paw prints fade away, they remain forever in your heart.
Until you meet again one day......
Hakuna Matata
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Hakuna Matata »

maart schreef:Ja, voor de africhting wat ontzettend goed geslaagd is.
Ook nu weer een dijk van een hond.

Helaas blijkt de jaloezie onder mensen zo groot te zijn dat ze je echt kapot willen maken, tot nu toe bleef het maar bij luttele dingen, maar onlangs kreeg ik de dierenbescherming over de vloer, aangegeven door iemand uit de sport en weet je, ik zie mijn dieren veel liever dan de sport, ik vrees voor een eventueel volgende stap en het daadwerkelijk fysiek iets aandoen van 1 van ze, dus ja, dan trek ik me wel terug. Zoveel is het me allemaal niet waard.
Jammer voor de (kwaliteiten van de) hond, maar we hebben zo ook wel plezier, in tegenstelling tot diegeen die zich zo belachelijk moeten gedragen en waarvan de hond er enkel maar is ter noodzakelijk object van de sport.

Dus nu hebben we gewoon plezier en doen we gezellig iets anders ;)
Wtf, kan je geen aangifte doen bij de politie?
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

malinois schreef:Wat zeg je nou Maart???
Ach, er zijn ergere zaken... train nog wel gewoon hoor, voor de hond is een training tenslotte wel plezanter dan een wedstrijd.
Het is gewoon zielig, als iemand nou echt zo graag die gratis kledij van een wk wil, kan die dat ook gewoon vragen, hoef je daarvoor geen leugens bij de overheid gaan verkondigen :Q: :lol1:
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

maart schreef:
Ach, er zijn ergere zaken... train nog wel gewoon hoor, voor de hond is een training tenslotte wel plezanter dan een wedstrijd.
Het is gewoon zielig, als iemand nou echt zo graag die gratis kledij van een wk wil, kan die dat ook gewoon vragen, hoef je daarvoor geen leugens bij de overheid gaan verkondigen :Q: :lol1:
Wat een idioten zeg! Wat jammer dat je daarom stopt. Maar ik begrijp wel dat je je honden voor laat gaan. Je vraagt je wel af of mensen die zoiets doen, überhaupt wel plezier hebben in hun sport.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Hippo schreef:
lieke schreef:Ik denk dat het niet zo zwart wit is. De meeste mensen schaffen een hond aan met een bepaald doel. Of het nou voor een specifieke sport is of als huishond en stemmen daar (als het goed is tenminste) de keuze van de hond op af. Iemand die dus alleen een gezellige huishond wil, gaat niet voor een bordercollie/mechelaar/labrador uit de werklijnen. En omgekeerd iemand die actief en competatief op hoog niveau wil sporten zal niet snel voor een maltezer of frans bulletje gaan.
Was het maar zo, ik zie helaas nog bij bosjes dat mensen een hond kiezen op het uiterlijk en waar de hond dan behoefte aan heeft is voor zulke mensen totaal van ondergeschikt belang :blauwoog: . Zo appte mijn schoonzus vanmorgen verbouwereerd dat haar nieuwe collega vertelde dat hun border collie van net 1 jaar is ingeslapen. Ze hadden al antidepressieve geprobeerd maar 'niks hielp'. Toen ze ging doorvragen hadden ze de hond uitgekozen op het uiterlijk en deden ze 3x per dag een rondje om het blok. Ja fietsen hadden ze 1x geprobeerd maar daar was hij te wild voor dus dat was niks :80:
Wat vreselijk... :cry:
Nou ja, die vallen dan onder de legio idioten die ook met hun hond op MP staan omdat hond toch meer werk blijkt te zijn dan gedacht, naast werk, kinderen en hobby's.
Maar ik heb het nu over serieuze mensen die van te voren er over hebben nagedacht. Ik kan me bijvoorbeeld ook voorstellen dat als je een fokker bent en een pup koopt/houdt als voortzetting van je kennel en de hond blijkt achteraf niet geschikt te zijn, dat je herplaatsing overweegt. Want het blijft natuurlijk koffiedik kijken bij zo'n jong ding. En dan kan je wel zeggen dat je de hond moet houden, maar je hebt ook nog honden die te oud zijn om nog mee te fokken. En als je alles aanhoudt onder het motto 'je mag ze niet wegdoen', dan heb je zo 6 of 7 honden waar je niks mee kan en moet je dan 10 jaar wachten met de fok tot alles een natuurlijke dood is gestorven en je fysiek weer plaats hebt in je rijtjeswoning.
Dan kan ik me voorstellen dat je liever een jonge hond van een jaar of 2 herplaatst dan je oudjes.
Enfin, ik fok niet dus ik heb daar geen last van, maar ik heb een aantal keren een verschrikkelijk fijne hond kunnen krijgen van een fokker die een goed tehuis zocht voor een fokongeschikte of te oude hond.
Afbeelding
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

mijke schreef:Ik ontleen mijn plezier aan het feit dat ik mét Oor plezier heb, en als Oor ergens iets niks aan vindt, dan vind ik er dus ook niks aan. In ieder geval niet om het met Oor te doen.
Precies dit ja :ok:
Waaruit dat plezier dan bestaat maakt me weinig uit.
Het enige waar ik het erg moeilijk mee zou hebben is een hond die liever lui dan moe is en zelfs wandelen een opgave vindt. Nu moet ik me daar bij het type hond waar ik voor kies gelukkig niet zoveel zorgen om maken.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

maart schreef:
Maar kun je hem/haar niet bij de FCI aangeven? Dat is toch van de zotte???
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Dromen doe ik 's nachts.

Mijn oudste mechel kwam met het idee dat ze alleen actieve huishond zou zijn, maar aangezien ze geschikt was en mijn man toch graag weer wat wilde sporten, zijn we er toch mee aan de gang gegaan (met goede resultaten). Toen ze 6 was kwam er een pup bij, van een nestzuster van mijn oudste. Die kwam wel met de verwachting ermee te kunnen sporten, maar mijn ambities reiken niet verder dan wat ik zelf kan :wink: En dat is dan het voor mijzelf maximale uit de hond halen, met dien verstande dat we er beiden plezier aan moeten beleven en zonder tijdsdruk. Deze mechel was voor mij veel lastiger af te richten, maar de voldoening van het overwinnen van allerlei obstakels die je bij de hond en jezelf tegenkomt, is dan ook wel weer erg groot als het toch lukt. Daarnaast is het een hele fijne hond in dingen buiten de sport, dus ik denk dat als het ons niet gelukt was, ze toch ook niet weggegaan was en ik iets anders was gaan doen (of de andere tak binnen de KNPV). Ze is bovendien de moeder van onze reu, waar mijn man mee sport en die heel goed bij hem past. Als deze hond echt niet geschikt was geweest, denk ik wel dat hij een ander thuis voor hem had gezocht, maar hij is het wel dus het is niet aan de orde. Voor ons staat het plezier in de sport voorop, en ook al streef je naar het best mogelijke resultaat, dat is niet voor iedere combinatie hetzelfde en dat vinden we prima.

Het is voor osn wel belangrijk dat de hond ja buiten de sport om ook goed ligt en dat ze met elkaar kunnen ontspannen. Met deze 3 gaat dat eigenlijk perfect (hahaha behalve als moeder loops is, dan veelt ze haar zoon niet te dicht om zich heen) en dat is dan denk ik wel een droom :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Gos op 15 jun 2017 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

-Saskia- schreef:
mijke schreef:Ik ontleen mijn plezier aan het feit dat ik mét Oor plezier heb, en als Oor ergens iets niks aan vindt, dan vind ik er dus ook niks aan. In ieder geval niet om het met Oor te doen.
Het enige waar ik het erg moeilijk mee zou hebben is een hond die liever lui dan moe is en zelfs wandelen een opgave vindt. Nu moet ik me daar bij het type hond waar ik voor kies gelukkig niet zoveel zorgen om maken.
Oh dat zou ik ook vreselijk vinden ja. Ik vind het wel leuk dat Oor in het algemeen genoeg drive heeft om dingen te doen. Dat ik haar op de renbaan zet en dat ze dan gáát! Of gewoon zoiets simpels als een bal gooien. De keeshond van mijn moeder speelt niet echt met je, apporteert niet, rent nauwelijks, zwemt niet, kan niet naast de fiets, heeft geen zin in truucjes, niet voldoende concentratie voor hersenwerkjes en als je te ver wandelt naar zn zin parkeert ie zn gat op de grond en dat is dat. Dat je echt moeite moet doen om iets te vinden waar je samen plezier aan beleeft, dat lijkt me lastig aan een hond en dat zou voor mij misschien wel een reden kunnen zijn om een hond te herplaatsen, al doe ik geen sport. Gewoon omdat dat niet bij me past, maar waarschijnlijk zou ik zo'n hond uberhaupt al niet uitkiezen. Er moet wel een beetje actie in de hond zitten en als dat zo is maakt het me verder niet zo veel uit wat we dan af en toe samen doen voor ons beider plezier.
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Jack kwam omdat ik wel een labrador wilde maar dan een meer atletische, de hond moest baasgericht zijn en veel will to please hebben.
Dus ik nam een werklijn en dat kwam allemaal uit en het was nog veel mooier dan ik ooit had durven dromen.
Ik ging dus met Jack de jacht in want daar had hij uiteraard wel erg veel aanleg voor en al snel kwamen we tot grote successen.
Toen ik er eentje bij wilde wist ik het dus al gelijk: daar wilde ik ook jacht mee gaan doen.
Dus weer gekozen voor een bepaalde lijn binnen de labrador en weer een groot succes.
Als Jack en Jones niet geschikt waren geweest voor de jacht hadden we gewoon iets anders gedaan, ze zijn in de 1e plaats ook gewoon huishond en mijn beste maatjes natuurlijk.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

Machie schreef:
lucie schreef:
En hoewel iedereen het voor zich moet weten, kan ik mij persoonlijk niet voorstellen dat je een hond alleen (of vooral) neemt voor je eigen ambities. Een dier is wat mij betreft geen middel om een sportdoel te bereiken. Voldoet ie niet dan dumpen maar :ugh:
Waar lees jij dat mensen dan honden dumpen? Ik heb een hond idd gekocht ook voor de sport maar bij niet geschikt blijft ze gewoon.
hier niet, maar dat gebeurt natuurlijk wel
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

mijke schreef:
-Saskia- schreef:
Oh dat zou ik ook vreselijk vinden ja. Ik vind het wel leuk dat Oor in het algemeen genoeg drive heeft om dingen te doen. Dat ik haar op de renbaan zet en dat ze dan gáát! Of gewoon zoiets simpels als een bal gooien. De keeshond van mijn moeder speelt niet echt met je, apporteert niet, rent nauwelijks, zwemt niet, kan niet naast de fiets, heeft geen zin in truucjes, niet voldoende concentratie voor hersenwerkjes en als je te ver wandelt naar zn zin parkeert ie zn gat op de grond en dat is dat. Dat je echt moeite moet doen om iets te vinden waar je samen plezier aan beleeft, dat lijkt me lastig aan een hond en dat zou voor mij misschien wel een reden kunnen zijn om een hond te herplaatsen, al doe ik geen sport. Gewoon omdat dat niet bij me past, maar waarschijnlijk zou ik zo'n hond uberhaupt al niet uitkiezen. Er moet wel een beetje actie in de hond zitten en als dat zo is maakt het me verder niet zo veel uit wat we dan af en toe samen doen voor ons beider plezier.
Hahaha je beschrijft nu Mika in één zin, en Gollum voldoet grotendeels :LOL:
Ik vind het wel een uitdaging om te ontdekken wat ze dan wél leuk vinden, en ik kan ook heel erg lachen om dat stoïcijnse gedrag. Het was dan ook best wennen toen Rani bombari erbij kwam, maar daar geniet ik ook enorm van. Eindelijk een hond die apporteert en vol overtuiging doet wat je vraagt, met passie knuffelt en speelt en als je niet snel genoeg bent je in je kuiten bijt, hop hop! :mrgreen:

Ik geloof dat ik een maf zooitje hier heb verzameld en ik denk dat er in de toekomst nog meer gekke exemplaren bijkomen. Hier maakt het denk ik niet zoveel uit wat voor hond bij ons komt wonen, we passen ons wel aan.
Mieke2
Actief

Ongelezen bericht door Mieke2 »

Onze vorige hondjes waren Tibetaanse Terriers, en ik bleek behendigheid heel leuk te vinden. Hun drive hiervoor was niet zo heel groot, een van de redenen voor ons om na hun overlijden (ze zijn 15 en 16 geworden) te gaan kiezen voor een ander ras.
We kwamen uit bij de Kelpie. We hebben er nu 2, die heel verschillend zijn.
Ik doe nu agility, flyball en frisbee met ze. Een kelpie wil eigenlijk alles wel, maar toch heeft de ene meer met agility en de ander meer met frisbee. Flyball kunnen ze beide even goed en doen het beide even graag.
Waar ik het meest tegenaangelopen ben is dat je zonder auto eigenlijk geen hondensport kan doen. Met het OV kun je op heel veel plaatsen niet komen waar trainingen zijn of wedstrijden worden gehouden.
De bereidheid van anderen om ons te laten meerijden is veel kleiner dan ik had verwacht, men is heel individualistisch ingesteld.
Ik zal nooit een hond herplaatsen die niet aan mijn verwachtingen beantwoord.
Ik ben altijd meer bezig met de vraag: beantwoord ik aan de behoeftes van mijn hond?
Nu ik voor een actief ras heb gekozen, moet ik dat ook waarmaken.
In mijn geval kost me dat meer moeite dan de gemiddelde hondensporter omdat ik eerst nog een uur moet fietsen met de fietskar
om op het trainingsveld te komen. Ik doe dat uiteraard met liefde, omdat ik mijn honden wil geven wat ze nodig hebben.
Maar een eventuele volgende hond gaat er misschien toch weer een worden die wat minder nodig heeft qua activiteiten, en ook gezien mijn leeftijd (62) is dat dan wel verstandiger.
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Ik vind het wel een lastige vraag.

Ayleen kwam als huishond, waarmee ik 'iets' wil doen. Had zelf voorkeur voor behendigheid, maar op dat moment vond ik het niet erg als ze iets anders leuker vond.
Nu vinden we behendigheid helemaal geweldig. Ik merk dat het voor mezelf ook de ultieme ontspanning is op de vrijdagavond, meer dan andere cursussen die ik gedaan heb.

Als een volgende hond behendigheid niet leuk zou vinden, zou ik eerlijk gezegd enorm teleurgesteld zijn. :wink: Ik hoef niet in de top te lopen/te winnen - maar wil het erg graag blijven doen.
Gelukkig genoeg hondenrassen die willen sporten, dus vast geen probleem in de toekomst.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Hilde schreef:
Neeltje schreef:
ranetje schreef: Ik denk dat veel mensen trouwens ook bedoelen dat ze hopen dat hun nieuwe hond een bepaalde sport zal kunnen doen.
Maar dat ze altijd verwachten dat het een uitblinker zal worden hoeft niet.
Heb je die mensen dat wel eens gevraagd? :wink:
Dat denk ik dus ook, dat ze het op die manier bedoelen.
Ja, dat heb ik hier en daar wel gevraagd. Ik ken er dieze om die reden hebben herplaatst en ook die blijven trainen en trainen terwijl de hond aangeeft het niet leuk te vinden. Ik hang er verder niet zo'n oordeel aan, als iemand dat wil, tja... Niet mijn ding, maar dat hoeft ook niet.

Natuurlijk zou ik het geweldig vinden als Elmo behendigheid/hoopers/etc ook heel leuk vindt, ik heb wel het type hond gekozen wat dat waarschijnlijk wel lollig gaat vinden en die er ook lichamelijk wel raad mee kan. Ben zelf geen fanatiekeling dus voor mij geen border of iets dergelijks. Maar als hij het allemaal stom vindt, prima. Ik heb zelf niet extreem veel met jachttraining, maar als mijn hond dat geweldig vindt dan gaan we dat doen, ik ga het vanzelf leuker vinden. Ik ben gewoon benieuwd hoe forummers er in staan :)
Als een sport voor iemand heel belangrijk is (en dat kan) dan kan het soms nodig zijn om een hond te herplaatsen.
Bijvoorbeeld vanwege onmogelijkheid meerdere honden te hebben bijv. omdat de kosten van verzorging dan niet meer te dragen zijn.
Of - en dat heb ik ook wel meegemaakt- wordt de hond herplaatst als blijkt dat hij fysiek een sport niet aankan en daardoor thuis ook buiten de roedel zal vallen omdat hij wel graag wil, maar niet mag.
Dat je dan een plek zoekt waar die hond beter tot zijn recht komt kan ik me ook voorstellen.
Of ik het zelf zou kunnen is een ander verhaal :wink:
Maar ik begrijp het wel en zal het ook niet veroordelen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Een hond kies ik omdat ik een hond wil en dan kijk ik wel wat de hond leuk vind en wil en kan.
Samara adopteerde ik omdat ik een wat grotere hond wilde waarmee ik kon fietsen etc maar die kwam uit Spanje met kapotte poten dus verder dan wandelen kwamen we niet maar dat was ook helemaal prima... ik pas me aan de hond aan en zie het wel.
Bowie vond in haar jonge jaren actief bezig zijn helemaal top, daar heb ik mee gefietst, hardlopen, skeeleren en als test op de baan geweest... de baan vond ze dus niet leuk omdat ze dan alleen moest zonder mij en dat was niet de bedoeling.
Inmiddels is Bowie 10+ en wil ze eigenlijk alleen lekker wandelen en beetje sprintje trekken.. echt heel actief doen hoeft van haar niet meer.. ok prima.
Afbeelding
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro

Ongelezen bericht door Lothian »

Ik ontmoette gisteren een Italiaans windhondje. Die kon kneiterhard gaan op de renbaan, maar nam onderweg wel steeds even korte pauzes om de omgeving te markeren :goeie:
Afbeelding
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Ik heb behalve Khaleesi, Sjon en Roosje niets gekozen dat hebben andere voor mij gedaan :mrgreen: ik heb geen verwachtingen en het enigste wat ik alleen hoop is dat de hond leuk in de roedel past verder zal het me een worst zijn of ze sociaal zijn of niet, kunnen sporten of niet. Ik zie het wel als de hond hier is hoe het loopt. Ik heb gehoorzaamheid gedaan met allemaal en Khaleesi doet nog nog een keer voor de fun de puppyklas over. Met Katniss doe ik nu behendigheid en daar hebben we veel lol in, mochten ze iets niet leuk vinden dan stoppen we er gewoon mee en gaan we iets anders proberen. Ik kijk naar de hond en naar wat ik denk waar die het meest plezier in heeft dat doen we.
tycha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Smoothies
Contacteer:

Ongelezen bericht door tycha »

Ik heb Triss gekozen omdat ik in eerste instantie gewoon een leuke sociale huishond wilde, maar ik heb bij het kiezen van het ras wel gekeken of ik er ook iets van een sport mee kon doen. En dan het liefste reddingshond.
Nu verwacht ik met Triss niet heel veel te gaan halen, ze is daarvoor misschien toch iets te onzeker en te voorzichtig. Maar ze vindt het wel heel leuk om te doen, en ik merk dat het ook heel goed is voor haar zelfvertrouwen en moed. Na iedere training groeit ze toch weer. En ik ben ook van mening dat het trainen ons een betere band geeft, daarnaast vindt ze het ook nog eens leuk om samen aan het 'werk' te zijn. En daarom gaan we nog steeds door. Mocht ze het echt niet leuk meer vinden dan gaan we wel iets anders doen.

Tycha had ik speciaal gekocht voor de IPO, dat is uiteindelijk KNPV geworden. Dat is goed gegaan met haar, maar had het allemaal niet gelukt dan had ze nooit en te nimmer weggegaan. Dan hadden we wel iets anders gezocht.
Afbeelding
Groetjes Marja
tycha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Smoothies
Contacteer:

Ongelezen bericht door tycha »

Dubbel
Laatst gewijzigd door tycha op 26 jun 2017 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Groetjes Marja
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

lieke schreef:
Hippo schreef:
Nou ja, die vallen dan onder de legio idioten die ook met hun hond op MP staan omdat hond toch meer werk blijkt te zijn dan gedacht, naast werk, kinderen en hobby's.
Maar ik heb het nu over serieuze mensen die van te voren er over hebben nagedacht. Ik kan me bijvoorbeeld ook voorstellen dat als je een fokker bent en een pup koopt/houdt als voortzetting van je kennel en de hond blijkt achteraf niet geschikt te zijn, dat je herplaatsing overweegt. Want het blijft natuurlijk koffiedik kijken bij zo'n jong ding. En dan kan je wel zeggen dat je de hond moet houden, maar je hebt ook nog honden die te oud zijn om nog mee te fokken. En als je alles aanhoudt onder het motto 'je mag ze niet wegdoen', dan heb je zo 6 of 7 honden waar je niks mee kan en moet je dan 10 jaar wachten met de fok tot alles een natuurlijke dood is gestorven en je fysiek weer plaats hebt in je rijtjeswoning.
Dan kan ik me voorstellen dat je liever een jonge hond van een jaar of 2 herplaatst dan je oudjes.
Enfin, ik fok niet dus ik heb daar geen last van, maar ik heb een aantal keren een verschrikkelijk fijne hond kunnen krijgen van een fokker die een goed tehuis zocht voor een fokongeschikte of te oude hond.
Had dit bericht over het hoofd gezien.

Ja de border is ingeslapen. Ze wilde niet herplaatsen en ik denk dat het gedrag van een border er niet veel beter op wordt als hij in een kennel in het asiel komt, het zijn toch gevoelige honden. Deze hond is dus 100% de dupe van zijn eigenaren. Maar het lag natuurlijk niet aan hen (cognitieve dissonantie...) , was allemaal omdat de hond gewoon verknipt was aldus de eigenaren.
wilma23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff, Boerboel, Rottweiler, Engelse mastiff

Ongelezen bericht door wilma23 »

Ik zoek mijn honden in de eerste instantie uit voor het fokken. Kan dat allemaal niet dan niet ook geen drama.
ik dacht dat ik wat meer shows wou/zou gaan doen. Maar 2 van mijn honden worden er al miserable van en voor de anderen is meer een ok omdat dat dan moet.dus we showen ook niet. Ik doe voormezelf behendigheid met 2. Ik doe gehoorzaamheid en doggydance. Ik heb een speelgoed tic en Mijn honden vinden dat prachtig dus ja we spelen heel veel en we wandelen elke dag geweldige wandelingen in de bossen of het strand. En ook dat vinden ze geweldige.

Ja ik heb mijn honden voor een doel aangeschaft maar ik maak er geen punt van als dat niet kan. Vind mijn roedel heerlijk en wat we allemaal doen samen dat is wat telt.
wilma23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff, Boerboel, Rottweiler, Engelse mastiff

Ongelezen bericht door wilma23 »

Hippo schreef:
lieke schreef:
Hippo schreef:
Had dit bericht over het hoofd gezien.

Ja de border is ingeslapen. Ze wilde niet herplaatsen en ik denk dat het gedrag van een border er niet veel beter op wordt als hij in een kennel in het asiel komt, het zijn toch gevoelige honden. Deze hond is dus 100% de dupe van zijn eigenaren. Maar het lag natuurlijk niet aan hen (cognitieve dissonantie...) , was allemaal omdat de hond gewoon verknipt was aldus de eigenaren.
Tja je moet je schuldgevoel toch goed praten. Toch zou ik best nieuwschierig wat ze echt echt diep van binnen voelen/weten, was de hond echt verknipt of is hij zo geworden en gevormd door te kort aan wat hij nodig had.

Wat ik mij wel afvraag is welke dierenarts hier niet doorheen kan kijken en hier dan aan meewerkt.
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Hippo schreef: Ja de border is ingeslapen. Ze wilde niet herplaatsen en ik denk dat het gedrag van een border er niet veel beter op wordt als hij in een kennel in het asiel komt, het zijn toch gevoelige honden. Deze hond is dus 100% de dupe van zijn eigenaren. Maar het lag natuurlijk niet aan hen (cognitieve dissonantie...) , was allemaal omdat de hond gewoon verknipt was aldus de eigenaren.
Sommige mensen zijn echt geen hond waard. Helaas ken ik wel meer van dergelijke gevallen bij dit door mij zo geliefde ras :(:
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

Voor mij bestaat het delen van een hondenleven uit wat de hond leuk vindt. Als dat beest blij is vind ik het toch allemaal primo. Oud en gedeukt? Aangepaste beweging. Brakkentype? Speuren en GPS eromheen. Poolding? voor de kar en rennen maar, al zie ik dat niet zo gauw gebeuren omdat ik het een beetje out of colour vind om zo'n spartaans beest in NL te houden. Een tijdje terug zelfs gedroomd dat ik m'n ultieme hond had gevonden in een pibble, dus ja, mocht er ooit eentje op mijn pad komen dan gaat daar ook met gepaste maatregelen mee geleefd worden. Als ik het durf.

Maar nee, ik heb dus vooraf geen idee wat er mee gebeurt. Dat vertelt de hond zelf wel.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Iedereen heeft een verwachting. Ook jij. Jij wilt bepaalde dingen doen, daarvoor heb je naar een bepaalde hond gezocht met de kans dat dat het beste bij jou past. Als iemands leven agility is, dan ga je niet thuiskomen met een mastif. Dan kies je een hond waarvan de kans groot is dat ie dat gaat doen en leuk vinden.

Ja ik heb mijn honden uitgekozen om er agility mee te doen. Maar het mag van mij ook een andere sport zijn. Ik zit niet specifiek vast in een sport. Gehoorzaamheid, doggydance, frisbee, show of ipo ik had het allemaal gedaan hoor. Maar je ziet een hond om actief mee bezig te zijn. Dan wil ik best aanpassen.

Voor erbij had er best een hond met minder hoge eisen mogen zijn, omdat twee sportievelingen voor mij alleen genoeg is.

Maar op dit moment gaan wij bijvoorbeeld best tegen een dilemma lopen. Kay zal het niet lang meer op lange afstandswandelingen gaan volhouden. Zijn eerste uitval heeft hij gehad. Dat betekend dat wij ons doel moeten gaan aanpassen en minder verre afstanden moeten gaan doen. Niet gaan is geen optie en hem niet meenemen ook niet en ach 25 km is ook leuk.

Een volgende hond wordt geen specifieke agilityhond trouwens meer. Het wordt nooit wat met mij (4 honden verder)haha
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”