Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoesten, ontstoken oog

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Soooof
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse herder
Aantal honden: 1

Hoesten, ontstoken oog

Ongelezen bericht door Soooof »

Rex hoest, sinds gisterochtend. Soms met wat wit slijm, soms alleen hoesten. Het wordt erger bij opwinding. Nou las ik hier al wat berichten over het heersen van kennelhoest, dus dat zou best eens het euvel kunnen zijn. Zijn klieren in de hals zijn ook opgezwollen. Sinds vanmorgen heeft ie echter ook één ontstoken oogje. Niet heel erg, maar wel wat dikkig en er komt wat rommel uit. Ik maak dat nu steeds schoon met een watje dat ik in gekookt (afgekoeld, uiteraard) water gedoopt heb, maar of dat helpt is nog niet te zeggen.

Gebeld met de assistente van de dierenarts, maar zo lang ie niet zijn keel kapot hoest of er zelf veel last van heeft heeft het de voorkeur om geen behandeling te geven. Ik kan me daarin vinden, wil niet te snel met antibiotica gaan strooien. Ook het oog even aankijken, waarschijnlijk is schoonmaken genoeg. Langskomen als het verergert.

Wat zijn jullie ervaringen? Hoe lang mag zoiets duren? En kan ik nog wat anders voor hem doen om het herstel te bespoedigen?

Overigens kan het hem zelf nog minder dan niks schelen. Hij eet, drinkt, speelt gewoon even blij als altijd. Je kunt ook best hoesten met een bal in je bek, is zijn visie. :pffff:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Hoesten, ontstoken oog

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Kinderhoestsiroop geven. Dat verzacht de keel in ieder geval. Dat geirriteerde oogje heeft mogelijk te maken met de gebitswissel?
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Een beetje kindersiroop geven om de keel te verzachten. En even geen halsband om maar tuig die de hals ontziet. Als je een gezonde hond hebt gaat dit gewoon over, het is een soort verkoudheid.
Barkley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spinone Italiano

Ongelezen bericht door Barkley »

Fred had dat twee of drie weken geleden ook. Inclusief ontstoken ogen. Dus hoestsiroop gekocht. Let wel op de ingrediënten. Zonder Xylitol want dat is giftig. Volgens mij hebben wij kruidvat eigen merk gekocht
nomo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door nomo »

Beterschap voor Rex!

Zoals al gezegd, kinderhoestsiroop helpt goed. Lepeltje honing helpt ook om de keel te verzachten.
Soooof
Zeer actief

Dank voor de tips! Ik zal hem de beterschapswens doorbrieven. :) Hoestsiroop, check!
Soooof
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:Dat geirriteerde oogje heeft mogelijk te maken met de gebitswissel?
Denk het niet, hij heeft zijn volwassen gebit nu al een paar maanden compleet, dus dat zou me wat laat lijken? Hij is nu 8 maanden, ik denk dat het wisselen over was bij hem met 6 maanden ongeveer.
Soooof
Zeer actief

Nogmaals dank voor de tips! Het gaat vandaag al een stuk beter, gister nam het hoesten al af en vandaag heb ik het tot nu toe maar 1x gehoord. :) Ene oogje was gister al niet dik meer, vanmorgen de andere een klein beetje, maar zo weinig dat je het alleen ziet als je hem kent. Nou heb ik zelf ook altijd in de ochtend meer last als mijn ogen ontstoken zijn, dus wellicht trekt dat wel bij in de loop van de dag. We blijven braaf schoonmaken.
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Dat met die oogjes lijkt hier in de omgeving duidelijk een symptoom van kennelhoest te zijn. De meeste hadden dat er inderdaad bij.
Yuna heeft maar een hele lichte vorm van kennelhoest gehad, inclusief een druipoogje. Maar De pup van mijn zus had wel een ernstige vorm. Zowel oog als hoest zijn toch behandeld met a.b.

Fijn dat het alweer beter gaat. :E: :cheer:
Soooof
Zeer actief

Als zo zo goed blijft gaan, vermoed ik hier ook een vrij lichte vorm inderdaad. Hopelijk blijft het zo (:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”