Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Droom, verwachting of verplichting?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Droom, verwachting of verplichting?

Ongelezen bericht door Maeve »

Hier verschilde dat wel per hond.
Nilo kwam er omdat ik gewoon leuk hondensporten wilde doen, wat precies wist ik niet en maakte niet zoveel uit. Als hij maar graag wilde samenwerken dus.
Coda eigenlijk hetzelfde, maar met de toevoeging dat als ze geschikt zou zijn, ik er ook ooit eens een nestje mee wilde fokken. Al vond ik dit van ondergeschikt belang, als ze maar net als Nilo graag wilde samenwerken. Met haar kwam ik in contact met jachttraining en ik kwam erachter dat ik dat zelf erg leuk vindt. Leuker dan de rest dus. Het is niet alleen leuk tijdverdrijf maar ook iets waar ik al m'n vrije uurtjes in wil steken, steeds beter in wil worden. Dat enthousiasme :ok: Dus dat ik met haar pup ook jachttraining wilde doen stond al vrij snel vast, en daar heb ik ook rekening mee gehouden met de keuze.

Segno is eigenlijk de eerste hond waarbij ik heel specifiek heb gekeken wat ik wil. En ja, van haar zeg ik dan ook dat ze m'n volgende wedstrijdhond gaat worden. Plannen kunnen altijd veranderen natuurlijk, maar dan moet er wel veel gebeuren in dit geval. Toen ik ging oriënteren voor een nieuwe pup kwam ik allerlei combinaties tegen. Een aantal met veel showpotentie, veel combinaties waaruit leuke allround werkhondjes verwacht werden. Maar bij al die combinaties had ik zo'n stemmetje in m'n achterhoofd dat zei: maar ik wil gewoon jachttraining doen! Geen shows, geen agility, geen flyball. Gewoon jacht!
Dus toen ging ik voor Segno, afkomstig van een jager en uit lijnen die hun sporen hebben verdiend in het jachtveld. In die zin staat haar toekomst dus al wel wat meer vast dan m'n vorige honden. Maar goed, stel dat blijkt ze geen jacht kan/wil doen (al betwijfel ik dat laatste ten zeerste :wink: ) kan ik alsnog met haar gaan agility-en ofzo hoor. Maar dat was dan niet het originele plan.
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Ik heb helemaal geen verwachtingen gehad bij aanschaf. Niet qua sport, qua niks eigenlijk :lol1: Mijn sledehond wil niet trekken, ik had het wel lollig gevonden af en toe wat te steppen maar nee. Opzich prima want ik hoef hem niet te entertainen, we hebben aan wandelen genoeg. Uma is gewoon niet mee te sporten, ze vindt niks leuk. We gaan speuren eens proberen over een tijdje maar zodra iets moet wil ze niet.
Ik had het leuk gevonden als onze volgende hond ook graag survivals meeloopt. Maar we hebben liever weer zo'n gemakkelijke en sociale hond dus die sport"ambitie" schuiven we daarvoor graag naar achteren.
Gimmick
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gimmick »

Ik heb taxi wel met een doel aangeschaft.
Maar als hij het niet leuk vind dan zoeken we iets anders.
Hij blijft sowieso.
Ik wilde graag een hond waarmee in kon sporten.
Maar een gezellige sociale hond stond wel voorop in wat we wilden.
Taxi vind agility helemaal het einde. Maar ik wil ook nog graag hoopers en flyball uitproberen.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

bij de keuze van mijn herplaatshonden heb ik vooral gelet op het energie niveau, dat die past bij wat ik te bieden heb en handelen kan. Sport doe ik sowieso niet aan, dat is hier op het platteland niet te vinden al lijkt me dat best leuk. Maar wel lekker met ze bezig zijn en erop uit trekken.
Ik heb dus echt goed gezocht naar niet al te fanatieke herders en ze passen dan ook uitstekend bij mij. Dat vind ik een van voordelen van herplaatsers. Voor de opvangers hier heb ik ook altijd goed gekeken of het energieniveau matche.

En hoewel iedereen het voor zich moet weten, kan ik mij persoonlijk niet voorstellen dat je een hond alleen (of vooral) neemt voor je eigen ambities. Een dier is wat mij betreft geen middel om een sportdoel te bereiken. Voldoet ie niet dan dumpen maar :ugh:
Afbeelding
joyce83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door joyce83 »

Ik ben met onze boxer gestart met een pupcursus, onze eerste hond dus wilde ik dat wel doen. Beiden veel plezier in de cursus en het ging goed dus door gegaan. Nadat de gehoorzaamheidscursussen allemaal doorlopen waren naar een andere hondenschool gegaan en daar gehoorzaamheid en behendigheid gaan doen. Wegens gezondheidsproblemen ben ik met haar moeten stoppen. Bij het zoeken naar een tweede hond wel rekening ermee gehouden dat ik graag een hond wilde welke fysiek wat kon doen maar ook voor je wil werken. Bij het uitzoeken van een fokker ook gekeken naar de ouder dieren of deze wel wat temperament genoeg hadden.

Mijn hoop was om behendigheid met de hond te kunnen gaan doen en daar zijn we nu mee bezig. Niet op wedstrijd niveau maar gewoon lekker lessen. Maar in mijn hoofd wel altijd dat ik kijk naar wat mijn hond en ik samen leuk vinden. Maar meestal is het als mijn hond er plezier in heeft heb ik dat ook. Binnenkort starten we met mantrailen en de gehoorzaamheid was na een aantal cursussen duidelijk dat we er samen wat minder gemotiveerd voor waren dus ook mee gestopt.
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Ja, voor de africhting wat ontzettend goed geslaagd is.
Ook nu weer een dijk van een hond.

Helaas blijkt de jaloezie onder mensen zo groot te zijn dat ze je echt kapot willen maken, tot nu toe bleef het maar bij luttele dingen, maar onlangs kreeg ik de dierenbescherming over de vloer, aangegeven door iemand uit de sport en weet je, ik zie mijn dieren veel liever dan de sport, ik vrees voor een eventueel volgende stap en het daadwerkelijk fysiek iets aandoen van 1 van ze, dus ja, dan trek ik me wel terug. Zoveel is het me allemaal niet waard.
Jammer voor de (kwaliteiten van de) hond, maar we hebben zo ook wel plezier, in tegenstelling tot diegeen die zich zo belachelijk moeten gedragen en waarvan de hond er enkel maar is ter noodzakelijk object van de sport.

Dus nu hebben we gewoon plezier en doen we gezellig iets anders ;)
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Wat zeg je nou Maart???
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Overigens ben ik ook wat betreft andere verwachtingen flexibel. Voorheen wilde ik nooit jagende honden die niet overal los konden lopen :mrgreen: Toen kwam Amy en vond ik daar ook wel een weg in. En durfde ik een tweede podenco ook wel aan. ;-)
Ik denk dat ik aan heel veel wel een mouw kan passen. Ik vind het ook geen enkel probleem om me op dat gebied aan te passen aan de hond en energie te steken in training. Zolang de hond goed met de rest van de roedel kan en met de katten, kan ik eigenlijk overal wel mee leven.
Met meerdere honden is de kans ook wel behoorlijk groot dat er voor elke activiteit die ik leuk vind om te doen, wel een hond tussenzit die dat ook leuk vindt.
Barkley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spinone Italiano
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Barkley »

Ik ben me, toen ik voor een spinone gekozen had, gaan verdiepen in jachthonden en hun behoeftes.
Met Fred ben ik jachttraining gaan doen. Eigenlijk zou ik me met hem meer moeten richtten op veldwerk maar met een puppy met extreme wagenziekte hebben we gekozen voor iets dichtbij. En toen hij het echt leuk bleek te vinden zijn we doorgegaan.

Ook wil ik kijken of hij iets van speuren of mantrailing leuk vind want hij gebruikt zijn neus echt heel goed.

Kortom; ik heb gekeken maar de hond en op basis daarvan verder gegaan. Had hij het niet leuk gevonden ook goed
dre
Zeer actief

Ongelezen bericht door dre »

Aankomend pupje is inderdaad wel uitgezocht met de verwachting/bedoeling/hoop dat deze agility erg leuk gaat vinden net als ik. Mijn vriend wil er obedience mee gaan doen. :wink:

Bij de fokker ook aangegeven dat we in de basis een huishond zoeken die het leuk doet in de sport. Ik heb zelf geen hoge verwachtingen, maar dat is ook omdat ik mezelf niet echt een topniveau handler vind :mrgreen:

En ja daarbij ben ik wel iemand die uit zichzelf en de hond wil halen wat erin zit en altijd verder kijkt naar verbetering *shoot me* :engel:
Afbeelding
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ik vind niet alle hondensporten leuk. jachttraining vind ik leuk en gelukkig mijn tollers ook. wedstrijden lopen hoeft van mij niet wegens "examenvrees" maar zolang de honden het leuk vinden, vind ik het ook leuk.
ellen
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Finn is gekomen zonder bepaalde verwachtingen, maar ik wilde wel graag behendigheid gaan doen. Lichamelijk was hij daarvoor in ieder geval geschikt en hij was vrolijk, blij en speels, dus op die punten zou het moeten kunnen. Nu blijkt dat hij een speciale handleiding heeft :engel: Met de tijd ben ik die beter gaan leren begrijpen en zo komen we ook steeds weer wat verder. Ik had kunnen denken 'Hij vindt het stom, we stoppen', maar ik denk dat hij het helemaal niet stom vindt, maar dat hij een bepaalde manier van trainen niet leuk/moeilijk vindt. Door dus steeds naar nieuwe oplossingen te zoeken, zijn we steeds wat verder gekomen. We zullen nooit een top niveau behalen, maar beetje leuk rondkomen op een A rondje moet toch wel lukken :wink: En ik merk het ook in andere dingen die ik met hem doe. Dus overstappen naar een andere sport had waarschijnlijk dezelfde strubbelingen gegeven.

Nu er een tweede hond komt, wil ik graag een hond met meer zekerheid in de sport. En de kans is er natuurlijk dat dat niet lukt zoals ik voor me zie, maar dat zien we dan wel weer. En dan bekijken we dan waarom het niet lukt en wat er dan wel lukt.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Noah is uitgezocht op sociale karakter, gezondheid en werk karakter. Nanni m'n vorige had 0 werk karakter. Nu wilde ik er iets mee gaan doen. Alleen wat Wist ik niet, was niet zo bekend in de sport wereld. Noah is gek op ballen, door Google kwam ik bij flyball uit. Daarmee begonnen en aantal jaren wedstrijd gelopen. Verder heeft ze behendigheid, gg, ipo en treibball gedaan. Momenteel hoopers en wil ik gaan speuren met haar.
Ik vind het ontzettend leuk om verschillende sporten te ontdekken. Gelukkig heb ik een hond die het ook leuk vindt om dingen te leren. Noah is geen hoogvlieger maar wel een leuke middenmoot. In 4 disciplines wedstrijden gedaan en bij hoopers, flyball en treibball is ze in de prijzen gevallen.

M'n volgende hond zal ook een sportieve hond worden. En dan net als Noah kijken wat wij samen leuk gaan vinden. Een sociale huishoud vind ik echt het allerbelangrijkste.
Perry en Noah

Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Ongelezen bericht door Machie »

lucie schreef:
En hoewel iedereen het voor zich moet weten, kan ik mij persoonlijk niet voorstellen dat je een hond alleen (of vooral) neemt voor je eigen ambities. Een dier is wat mij betreft geen middel om een sportdoel te bereiken. Voldoet ie niet dan dumpen maar :ugh:
Waar lees jij dat mensen dan honden dumpen? Ik heb een hond idd gekocht ook voor de sport maar bij niet geschikt blijft ze gewoon.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

DeDiana schreef:Overigens ben ik ook wat betreft andere verwachtingen flexibel. Voorheen wilde ik nooit jagende honden die niet overal los konden lopen :mrgreen: Toen kwam Amy en vond ik daar ook wel een weg in. En durfde ik een tweede podenco ook wel aan. ;-)
Ik denk dat ik aan heel veel wel een mouw kan passen. Ik vind het ook geen enkel probleem om me op dat gebied aan te passen aan de hond en energie te steken in training. Zolang de hond goed met de rest van de roedel kan en met de katten, kan ik eigenlijk overal wel mee leven.
Met meerdere honden is de kans ook wel behoorlijk groot dat er voor elke activiteit die ik leuk vind om te doen, wel een hond tussenzit die dat ook leuk vindt.
Dat is wel heel herkenbaar inderdaad :D

En wat je schrijft over meerdere honden kan ik me ook wel in vinden. Ik vind behendigheid gewoon heel erg leuk om te doen. Met maar 1 hond probeer je dan toch wat meer om het tot een succes te maken, dan wanneer je er nog een of meer hebt waarmee het makkelijker gaat. En dan ga je met de ander wat anders proberen.
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

lucie schreef: En hoewel iedereen het voor zich moet weten, kan ik mij persoonlijk niet voorstellen dat je een hond alleen (of vooral) neemt voor je eigen ambities. Een dier is wat mij betreft geen middel om een sportdoel te bereiken. Voldoet ie niet dan dumpen maar :ugh:
Ik vind het in de hondenwereld wel meevallen, men houdt de hond vaak alsnog maar komt er één bij.
In de paardenwereld is dat veel triester. En als het niet lukt ligt het uiteraard altijd aan het paard dus moet het weg :roll:
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik denk dat het niet zo zwart wit is. De meeste mensen schaffen een hond aan met een bepaald doel. Of het nou voor een specifieke sport is of als huishond en stemmen daar (als het goed is tenminste) de keuze van de hond op af. Iemand die dus alleen een gezellige huishond wil, gaat niet voor een bordercollie/mechelaar/labrador uit de werklijnen. En omgekeerd iemand die actief en competatief op hoog niveau wil sporten zal niet snel voor een maltezer of frans bulletje gaan.
Ik kies bijvoorbeeld voor een collie omdat de meesten, net als ik, 0-competitiedrang hebben en alleen maar gezellig willen wandelen en een lollig spelletje doen. De enige keer dat ik een sheltie had (en het beessie was al 8 toen ik haar overnam en had een schildklieraandoening) dacht ik dat zij prima bij me zou passen. Helaas was het echt een werkpaardje en dat dwong mij ook met haar te werken. Iets wat ik helemaal niet leuk vond maar wat zij nodig had.

Ik heb me overigens aangepast aan haar behoefte en dat is wel iets wat ik persoonlijk noodzakelijk vind. Zowel in mijn geval met een werklustige sheltie als mensen die hun wensen moeten bijstellen omdat de hond waarvan ze hoge verwachtingen had werken of sporten niet kan of niet wil. Ik hou er niet zo van om een hond weg te doen omdat hij of zij geen hoge ogen in behendigheid, ipo, jacht of wat dan ook haalt. Voor mij is een hond geen wegwerpartikel die, als hij niet voldoet, maar moet worden ingeruild voor een beter exemplaar.
Maar dat je van te voren verwachtingen en ambities hebt vind ik alleen maar logisch.
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Nanna schreef:Ik zoek ze juist uit op zo min mogelijk werkwilligheid :engel:
Alleen wandelen en that's it.
Ik zal me dus ook nooit de poten branden aan Border Collies oid.
En verder moet het absoluut hondsociaal zijn. En dat zijn ze allevier ook, gelukkig. Was eentje dat niet dan ging ie toch echt wieberen. Want daar heb ik zó geen zin in.

Nou ja, agressie (naar hond en/of mens) is voor mij ook een absolute no go. Dat is echt de enige reden waarom een hond bij mij weg moet. En ik zal ook nooit meer de fout maken door eindeloos te blijven doormodderen en uiteindelijk te kiezen voor herplaatsing. Als me nou nog zoiets overkomt (en dan heb ik het over een collie, hè. Niet over een ras waar zulks te verwachten is), dan gaat-ie voor een enkele reis da.
Afbeelding
welshwitch
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Jack Hussell

Ongelezen bericht door welshwitch »

Het enige waar ik naar gezocht heb toen we besloten hadden dat Tommy bij ons kwam was een goede cursus. Mijn ervaring met Jack Russells was geen beste, ik kende ze als onopgevoede eigengereide mormels.
Na de puppycursus en een jaartje GG zijn we met behendigheid begonnen en dat doen we nog steeds. We zijn er min of meer ingerold en het doel is nu om te zien hoe ver we kunnen komen.
Mocht het over een paar jaar niet meer willen dan blijven er nog genoeg dingen over, speuren onder andere.
Ik denk dat ik bij een volgende hond wel meer rekening zal houden met geschiktheid voor behendigheid, maar in de eerste plaats is een fijne, sociale huishond belangrijker (maar waarschijnlijk toch weer een Jack, want ze zijn zo leuk).
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Machie schreef:
lucie schreef:
Waar lees jij dat mensen dan honden dumpen? Ik heb een hond idd gekocht ook voor de sport maar bij niet geschikt blijft ze gewoon.
Veel forummers zullen de hond wel houden denk ik, al zullen er natuurlijk altijd wel een paar zijn die de hond weg doen en vrolijk overnieuw beginnen in de hoop dat het nu wel gaat lukken. Maar goed dat is wel eerder uitzondering denk ik.
Laatst gewijzigd door Brindlecardi op 15 jun 2017 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Mijn droom en verwachting was niet zo hoog gegrepen, dat scheelt: ik wil graag een hondje dat mee kan en wil en geniet van lange wandelingen en spelen met andere honden.

Dat is gelukkig goed gekomen, maar al was dat niet het geval, eenmaal naar mijn gevoel 'mijn hond', dan hou ik er gewoon zielsveel van en pas ik de verwachting of droom aan. Mijn berners vonden wandelen en spelen maar een paar jaar leuk, daarna gingen ze veel prijs stellen op hun gemak. :lol1:

Kreeg ze wel mee hoor, maar dat ging in slenterpas en spelen met andere honden? Mens, veel te vermoeiend. Ik geloof wel dat de kleine Yuna dit veel langer leuk gaat vinden en misschien ontdekken we er wel een sport bij wanneer ze echt volkomen gedomesticeerd is.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen

Ongelezen bericht door DeDiana »

veertje schreef:
DeDiana schreef:Overigens ben ik ook wat betreft andere verwachtingen flexibel. Voorheen wilde ik nooit jagende honden die niet overal los konden lopen :mrgreen: Toen kwam Amy en vond ik daar ook wel een weg in. En durfde ik een tweede podenco ook wel aan. ;-)
Dat is wel heel herkenbaar inderdaad :D

En wat je schrijft over meerdere honden kan ik me ook wel in vinden. Ik vind behendigheid gewoon heel erg leuk om te doen. Met maar 1 hond probeer je dan toch wat meer om het tot een succes te maken, dan wanneer je er nog een of meer hebt waarmee het makkelijker gaat. En dan ga je met de ander wat anders proberen.
Inderdaad. Ik vind behendigheid ook heel leuk, maar mijn honden zijn allemaal eigenlijk best veelzijdig. Amy heeft qua behendigheid meer drive en potentie dan Mila, maar aangezien ik ze met wedstrijden beide geen plezier zou doen, is dat geen doorslaggevende factor zolang we maar lol hebben in de lessen en we er allebei iets van leren. Ik vind het juist ook erg leuk om te kijken waar hun talenten en interesses liggen en zo komen er ook weer nieuwe dingen op mijn pad. Speuren vond ik bijvoorbeeld nooit zo interessant, maar als ik dan zie hoe goed Amy dat doet en hoe leuk ze het vindt, wordt mijn interesse daardoor ook vanzelf groter.
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen

Ongelezen bericht door Suuz! »

Mijn eerste honden kwamen zonder verwachtingen en daar ben ik uiteindelijk heel veel mee gaan trainen.
Vooral Sorbonne was heel erg gek op behendigheid.

Lune kwam wel met een voor opgezet idee. Ik wilde graag een teefje die ik voor de fok in kon zetten. Daar heb ik haar als pup op uitgezocht.
Wel met de gedachte dat er uiteindelijk de kans in zat dat ze wellicht niet goed uit zou groeien of niet ingezet zou kunnen worden.
Om die reden herplaatsen doe ik dus ook niet zomaar. Uiteindelijk had ik mazzel en heb 2 nestjes met haar gehad.
Pompidou heb ik uit het eerste nest aangehouden omdat ik het een enorm mooie teef vond als pup al. En ja, dat is ze nog steeds.
Eigenlijk had ik haar ook voor de fok in willen zetten, maar uiteindelijk waren er teveel dingen opgeteld bij elkaar gezondheidstechnisch waardoor dat niet gebeurd is.
En nu geniet ik gewoon heerlijk van haar als onze gezinshond. Doelen zijn er om bijgesteld te worden.

Dartagnan is hier gekomen omdat hij een huisje zocht en ik op zoek was naar een nieuwe herplaatser. Daar heb ik geen plannen mee en ook niet toen hij kwam, behalve dan een gelukkig leven te geven net als mijn andere honden.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
Bishy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bishy »

Wat erg maart :80:

Ik zocht een sportieve hond en had vooraf wel wat sporten in gedachten die mij leuk leken om te doen. Die doen we nu niet :mrgreen:
Voor ik Dexter had, had ik nog nooit van schapenhoeden gehoord, maar dat doen we nu heel fanatiek. Dexter vindt alles leuk om samen te doen, maar het is duidelijk dat zijn hart ligt bij het schapenhoeden. We volgen workshops in binnen- en buitenland. Ik (als notoire avondmens) zet de wekker midden in de nacht om s ochtends vroeg mee te kunnen met een schaapskudde en we genieten er enorm van.
nomo
Zeer actief

Ongelezen bericht door nomo »

Ik wou gewoon een leuke huishond die het leuk zou vinden om lekker mee op pad te gaan. Een hond die een hele dag lekker mee kon, en waar de kans niet zo groot was dat hij zou gaan jagen, sociaal naar mens en dier. Was van plan na de pupcursus/vervolgcursus niet meer naar de hondenschool te gaan. Maar Morris bleek er wel behoefte aan te hebben om naast wandelen meer te doen, dus zijn we al snel weer begonnen met trainen. Hij zou agility een geweldig spelletje vinden, maar met zijn doldrieste instelling vind ik dat wat riskant, dus hebben we een tijd gehooperd. Zou nog graag met hem willen treibballen, maar helaas kan ik dat nergens in de buurt vinden. Nu doen we gewoon van alles wat op de hondenschool. Hij heeft er ontzettend veel plezier in en tot mijn verrassing heb ik dat eigenlijk ook wel.

Ik pas me dus wel aan aan wat de hond wil. Het had natuurlijk ook de andere kant op kunnen gaan, dat ik een gruwelijk lui haardkleedje had gekregen, dat had ik wel minder leuk gevonden. Maar daar had ik hem niet om weggedaan.
Een volgende hond zal ik niet uitzoeken op fok, show of sportambities. Gewoon een leuke actieve huishond en dan kijken we wel wat we samen leuk vinden om te doen.
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Pia kwam als huishond, gewoon een wandelmaatje en 's avonds samen op de bank. Via de stichting waar Pia vandaan komt (Mirtos) was één van de "eisen" dat we cursus zouden gaan doen en daar is mijn interesse voor samen dingen met je hond doen geboren. Alfy kwam ook gewoon als huishond maar stiekem hoopte ik ook dat hij het samenwerken leuk zou vinden. Nou die hoop is uitgekomen, Alfy vond (en vindt) alles leuk zo ongeveer!

Uiteindelijk de agility in gerold en daar ben ik in aanraking gekomen met de border collie. Ik had al vlug besloten dat ik meer serieus wilde gaan sporten + ik vind het mooie honden met een karakter wat bij mij goed past. Zo kwam Oryn, doel was samen sporten met een voorkeur voor agility. Het werd treibball en show, helaas jong overleden. Kenji kwam met hetzelfde doel als Oryn al heb ik bij Kenji wel bewust gekeken naar wat pittigere lijnen. Een volgende pup komt er ook weer met als voornaamste doel samen sporten en lekker bezig zijn.

Als blijkt dat een hond agility niet leuk vindt, gaan we wat anders zoeken. Keuze zat. Als sporten als geheel niet leuk gevonden wordt, dan is dat jammer maar dan gaan ze zeker niet weg. Gelukkig heb ik het met Alfy en helemaal met Kenji waanzinnig getroffen wat dat betreft, die doe ik geen groter plezier dan een dag mee op wedstrijd en dan samen aan de bak.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

ik wilde een multi functionele hond, een hond die niet één ding echt het einde zou vinden omdat zelf ook nog wel eens uitgekeken raak op bepaalde zaken. Met Laicka heb ik echt van alles gedaan en ze vond alles leuk om te doen. Toch is werken bij de schapen helemaal haar ding. Als ze beter is dan wil ik dat, vooral voor haar, weer gaan oppakken.
Fix vindt alles leuk om te doen, die maak ik zelfs blij met G&G dus om haar tevreden te houden is ook niet zo'n punt. Momenteel train ik met haar detectie, wat ook weer ontzettend leuk is.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Ody
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ody »

Ja en nee. In eerste instantie zochten wij vooral een lieve huishond, maar we zochten wel steeds een hond die het leuk zou vinden om een hondensport te gaan doen, dus niet het bankhangende type zeg maar. Wedstrijden of echt hoog niveau behalen hoeft niet van mij, maar wel lekker samen bezig zijn.

Met Ody ben ik redelijk ver gekomen in behendigheid, toen bleek dat ze ernstige HD en spondylose had. Sporten was toen meteen afgelopen, maar ze is gewoon bij ons oud geworden.

Toen het sporten met Ody definitief klaar was, kwam Sira ook echt als doel om dan met haar verder te sporten. Wat maakte niet uit, als we het beiden maar leuk vonden. Sira was ontzettend goed in flyball, echt debiel fanatiek en snel. We zijn toen ook gevraagd voor het wedstrijdteam, daar was ik eigenlijk nog over na aan het denken, toen Sira haar kruisband afscheurde. Omdat ze zo bloedfanatiek was zijn we na haar herstel nooit meer verder gegaan, ze zou dan constant haar eigen grenzen over gaan, omdat ze veel te graag wil.
Nu doen wel op rustig tempo behendigheid, dat vindt ze ook leuk, maar niet zo fanatiek. Sommige dingen zoals de schutting sla ik over, dat vind ik niks met haar knie.

Nu hebben we 6 maanden oude Lana, ook wel geselecteerd via de stichting als een hondje wat het leuk vindt om wat te gaan doen. We zien nog wel wat het gaat worden. Voorlopig hebben we nog een flink aantal cursussen te gaan, voor ze überhaupt aan sport mag gaan beginnen en dan kijken we wel wat bij haar past en wat ze leuk vind. Ik hoop stiekem op behendigheid, maar ik denk dat ze flyball ook super zou vinden. Ze is ook opgegeven bij een kijkdag voor reddingswerk, dat lijkt me ook te gek.
Though paw prints fade away, they remain forever in your heart.
Until you meet again one day......
Dianevk
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Dianevk »

In eerste instantie was ik gewoon op zoek naar een maatje voor ons gezin. Toen we bij de fokker zaten gaf ze al wel aan dat dit ras het wel erg fijn vindt om samen met de baas iets van een soort van training te doen.

Ik ben begonnen met gewone puppytraining en omdat het toch een jachthond is ben ik op zoek gegaan naar een jachttraining. Tot nu toe vind hij alles heel erg leuk en dat maakt het voor mij ook heel erg leuk om trainingen met hem te doen.
Afbeelding
mirriejj
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie, kruising, middenslag keeshond

Ongelezen bericht door mirriejj »

Tender heb ik bewust gekozen voor de sport ja. Nu vind hij het ook geweldig om te doen, maar mocht dat niet zo zijn geweest, dan hadden we wel iets anders gezocht wat hij wel leuk vond.

Juna en Sem heb ik beide niet genomen voor de sport. Ik riep bij beide zelfs dat ze juist niet voor de sport waren en dat ik het alleen recreatief ging doen als zij het ook leuk vonden. Nu vinden ze het toevallig beide ook leuk om agility te doen en dan is dat ook prima.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”