Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Bescherming zandvliegen?
Moderator: moderatorteam
- Crescent
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Bescherming zandvliegen?
Hallo! Omdat onze honden op vakantie gaan in middelands zeegebied willen we ze beschermen tegen zandvliegen en de rest van het gespuis. Is scalibor het enige middel op dit moment tegen zandvliegen? Naast advantix natuurlijk. Groet!
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
-Nothing but the rain…
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Re: Bescherming zandvliegen?
Seresto is inmiddels ook geregistreerd tegen zandvliegen.
- kipo
- Zeer actief
Scalibor, moet 14 dagen voor vertrek om. Advantix moet voor zandvliegen om de 14 dagen gegeven worden en dan kun je nog kiezen voor Vectra 3d. Ook een pipet, hoeft maar 1 keer per maand.
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
-
Sterre
Ik heb van de dierenarts een Vectra 3D pipet gekregen. Moet hem nog gebruiken want we gaan over een paar weken. Volgens bijsluiter helpt het tegen vlooien, teken en zandvliegen.
- Crescent
- Zeer actief
Dankjewel voor de reacties, heel behulpzaam allemaal. Dan zullen we kiezen in dit geval voor druppels of de spray, want vertrek is over 4 dagen en dan werkt de scalibor / seresto niet afdoende.
-Nothing but the rain…
-Nothing but the rain…
- DeDiana
- Zeer actief
Inderdaad, de banden moet je ca. 2 weken van tevoren omdoen.Crescent schreef:Dankjewel voor de reacties, heel behulpzaam allemaal. Dan zullen we kiezen in dit geval voor druppels of de spray, want vertrek is over 4 dagen en dan werkt de scalibor / seresto niet afdoende.
De zandvliegen zijn actief tussen zonsondergang en zonsopkomst, dus het helpt ook veel om je hond binnen te houden als het donker is.
- Crescent
- Zeer actief
DeDiana schreef:Inderdaad, de banden moet je ca. 2 weken van tevoren omdoen.Crescent schreef:Dankjewel voor de reacties, heel behulpzaam allemaal. Dan zullen we kiezen in dit geval voor druppels of de spray, want vertrek is over 4 dagen en dan werkt de scalibor / seresto niet afdoende.
De zandvliegen zijn actief tussen zonsondergang en zonsopkomst, dus het helpt ook veel om je hond binnen te houden als het donker is.
-Nothing but the rain…
-Nothing but the rain…
- DeDiana
- Zeer actief
Ja, alle honden in die gebieden zijn natuurlijk wel eens geprikt door een besmette zandvlieg, maar ze krijgen inderdaad niet allemaal leishmania. Dat heeft te maken met hoe het afweersysteem op de parasiet reageert.Crescent schreef:DeDiana schreef:Inderdaad, de banden moet je ca. 2 weken van tevoren omdoen.Crescent schreef:Dankjewel voor de reacties, heel behulpzaam allemaal. Dan zullen we kiezen in dit geval voor druppels of de spray, want vertrek is over 4 dagen en dan werkt de scalibor / seresto niet afdoende.
De zandvliegen zijn actief tussen zonsondergang en zonsopkomst, dus het helpt ook veel om je hond binnen te houden als het donker is.Ze komen allebei uit middelands zeegebied en zijn leish negatief, mijn vorige hond ook (met 8 jaar van de straten van Athene geplukt). Toen ik zelf werkte in Griekenland waren de gezondse blommen leish positief, en de oudste stoffels negatief. Sta er altijd weer van te kijken hoe willekeurig die leishmania is, en hoe lastig het is om het te onderzoeken met de incubatietijd.
Ik heb zelf twee Leish-positieve honden: Amy heeft zeer actieve leish gehad maar is nu weer kerngezond en Amoz is er nooit voor behandeld en bij hem is het ook nooit actief geworden (bloed wordt wel geregeld gecheckt). Een kleine 50% van de honden die positief testen op Leish, worden er nooit ziek van. Maar garanties heb je met leishmania nooit, het is een erg grillige ziekte.
Waar gaan jullie naartoe op vakantie?
-
Alfilillo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Ik heb ook seresto, maar die is voor jou niet handig dus.
Diana, je bent beter op de hoogte dan mijn da. Die vertelde dat seresto nog niet geregistreerd was maar dat binnenkort wel zou zijn.
Diana, je bent beter op de hoogte dan mijn da. Die vertelde dat seresto nog niet geregistreerd was maar dat binnenkort wel zou zijn.
- DeDiana
- Zeer actief
O, misschien praat ik voor mijn beurt danAlfilillo schreef:Ik heb ook seresto, maar die is voor jou niet handig dus.
Ik weet dat ze er al jaren mee bezig zijn om die registratie te krijgen en dat ze in Spanje ook al veel gebruikt worden als preventie tegen de zandvlieg. Ik dacht recent ergens gelezen te hebben dat die registratie er nu eindelijk door was, maar weet niet meer waar/in welke context.
Hoe dan ook is dat eigenlijk een formaliteit, want de banden zijn gewoon werkzaam tegen de zandvlieg, het was alleen die officiële registratie die nog op zich liet wachten (dat werd gedwarsboomd door de fabrikant van Scalibor).
-
Alfilillo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Ik bedoelde het ook niet ironisch! Ik vind het gewoon grappig dat je zo goed thuis bent in bepaalde dingen, meer zelfs dan de da's hier.
En idd, mijn da zei ook dat die registratie eigenlijk een formaliteit was.
- DeDiana
- Zeer actief
O nee, zo had ik het ook niet opgevat hoorAlfilillo schreef:Ik bedoelde het ook niet ironisch! Ik vind het gewoon grappig dat je zo goed thuis bent in bepaalde dingen, meer zelfs dan de da's hier.
-
Odi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border collie
Mijn honden hadden dit jaar voor het eerst een seresto om en bij terugkeer uit Zuid-Frankrijk krijgen ze milbemax.
Maar toen we in Zuid-Frankrijk waren werd mijn oudste hond van 12 niet lekker.
Niet willen eten, zijn bakje kwark met water wilde hij niet. Alleen maar liggen en toen begon hij ook nog te rillen en trillen.
Ik heb het telefoonnummer van de DA in het dorp altijd bij de hand. Maar ik snapte er niets van, want ik heb nooit zieke honden.
En toen dacht ik: seresto.
Ik heb hem de band afgedaan en binnen een paar uur weer mijn normale Jace.
Bij de meiden ook de banden afgedaan en Jace krijgt echt geen chemisch spul meer.
De 2 meiden heb ik bij terugkeer een milbemax gegeven. Jace dus niet.
Ik durf het bij hem niet meer.
Geen idee of het van seresto kwam, maar hij reageerde altijd al heel sterk op de vaccinaties.
Die krijgt hij ook al veel jaren niet meer.
Maar toen we in Zuid-Frankrijk waren werd mijn oudste hond van 12 niet lekker.
Niet willen eten, zijn bakje kwark met water wilde hij niet. Alleen maar liggen en toen begon hij ook nog te rillen en trillen.
Ik heb het telefoonnummer van de DA in het dorp altijd bij de hand. Maar ik snapte er niets van, want ik heb nooit zieke honden.
En toen dacht ik: seresto.
Ik heb hem de band afgedaan en binnen een paar uur weer mijn normale Jace.
Bij de meiden ook de banden afgedaan en Jace krijgt echt geen chemisch spul meer.
De 2 meiden heb ik bij terugkeer een milbemax gegeven. Jace dus niet.
Ik durf het bij hem niet meer.
Geen idee of het van seresto kwam, maar hij reageerde altijd al heel sterk op de vaccinaties.
Die krijgt hij ook al veel jaren niet meer.
- Crescent
- Zeer actief
Ja, het heeft een onvoorspelbaar verloop. We gaan naar het kustgebied bij Girona. Fijn dat bij Amy de boel weer is gaan liggen en hopelijk wordt het bij Amoz nooit actief.DeDiana schreef:Ja, alle honden in die gebieden zijn natuurlijk wel eens geprikt door een besmette zandvlieg, maar ze krijgen inderdaad niet allemaal leishmania. Dat heeft te maken met hoe het afweersysteem op de parasiet reageert.Crescent schreef:DeDiana schreef:Inderdaad, de banden moet je ca. 2 weken van tevoren omdoen.Crescent schreef:Dankjewel voor de reacties, heel behulpzaam allemaal. Dan zullen we kiezen in dit geval voor druppels of de spray, want vertrek is over 4 dagen en dan werkt de scalibor / seresto niet afdoende.
De zandvliegen zijn actief tussen zonsondergang en zonsopkomst, dus het helpt ook veel om je hond binnen te houden als het donker is.Ze komen allebei uit middelands zeegebied en zijn leish negatief, mijn vorige hond ook (met 8 jaar van de straten van Athene geplukt). Toen ik zelf werkte in Griekenland waren de gezondse blommen leish positief, en de oudste stoffels negatief. Sta er altijd weer van te kijken hoe willekeurig die leishmania is, en hoe lastig het is om het te onderzoeken met de incubatietijd.
Ik heb zelf twee Leish-positieve honden: Amy heeft zeer actieve leish gehad maar is nu weer kerngezond en Amoz is er nooit voor behandeld en bij hem is het ook nooit actief geworden (bloed wordt wel geregeld gecheckt). Een kleine 50% van de honden die positief testen op Leish, worden er nooit ziek van. Maar garanties heb je met leishmania nooit, het is een erg grillige ziekte.
Waar gaan jullie naartoe op vakantie?
-Nothing but the rain…
-Nothing but the rain…
- Liesbeth
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
DeDiana schreef:O nee, zo had ik het ook niet opgevat hoorAlfilillo schreef:Ik bedoelde het ook niet ironisch! Ik vind het gewoon grappig dat je zo goed thuis bent in bepaalde dingen, meer zelfs dan de da's hier.
En idd, mijn da zei ook dat die registratie eigenlijk een formaliteit was.Maar ineens twijfelde ik zelf of het er nu inderdaad helemaal door was of dat het er zo goed als door was.
Dat een middel voor een bepaald iets, in Nederland, nog niet door de registratie gekomen is wil nog niet zeggen dat het niet werkt
Als een middel in de zuidelijke landen wel geregistreerd is voor ziektes die daar voorkomen mag je er (volgens mij) vanuit gaan dat ze doen wat ze doen moeten.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
- DeDiana
- Zeer actief
Milbemax geef je niet tegen zandvliegen, maar ter preventie van hartworm (wordt overgebracht door muggen). Het enige alternatief dat bij mij bekend is, is Frontline, maar dat mag ze dan denk ik ook niet?Boutje schreef:Ik was vandaag bij de dierenarts met enkele die nog rabiës vaccinatie moesten om mee naar Oostenrijk te gaan.
Nu zei ze ook dat ze bescherming tegen zandvliegen moesten, adventix voor vertrek en dan 2 keer milbemax na terugkomst.
In Oostenrijk in de bergen???? Zitten daar ook zandvliegen?
En zo ja is er een alternatief voor milbemax? Pippa mag dat niet en de dierenarts wist niet wat werkt tegen zandvliegen en veilig is bij MDR1 gen defect, ze ging het opzoeken tegen dan maar ik zoek liever meevoor het geval dat.
Overigens lijkt het mij in de bergen in Oostenrijk te koud voor zandvliegen of de muggen die hartworm overbrengen, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Nee Oostenrijk niet. Wel in Tsjechie en HongarijeBoutje schreef:Ik was vandaag bij de dierenarts met enkele die nog rabiës vaccinatie moesten om mee naar Oostenrijk te gaan.
Nu zei ze ook dat ze bescherming tegen zandvliegen moesten, adventix voor vertrek en dan 2 keer milbemax na terugkomst.
En zo ja is er een alternatief voor milbemax? Pippa mag dat niet en de dierenarts wist niet wat werkt tegen zandvliegen en veilig is bij MDR1 gen defect, ze ging het opzoeken tegen dan maar ik zoek liever meevoor het geval dat.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Zie t kaartje

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Wat ik zelf deed was een aantal fokkers in t land mailen met deze vraag, stuk of 10. En als er 2 of meer zeiden dat t voorkwam dan nam ik t risico niet. Die weten t imo beter dan de da hier. Of je mailt een aantal plaatselijke dierenartsen.

- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
In Polen inmiddels ook. Een van m'n B-pups is overleden aan een door zandvliegen overgebrachte ziekte, leishmania en is Polen nooit uit geweestmalinois schreef:Nee Oostenrijk niet. Wel in Tsjechie en HongarijeBoutje schreef:Ik was vandaag bij de dierenarts met enkele die nog rabiës vaccinatie moesten om mee naar Oostenrijk te gaan.
- Crescent
- Zeer actief
Slim, zo heb je je info up to datemalinois schreef:Wat ik zelf deed was een aantal fokkers in t land mailen met deze vraag, stuk of 10. En als er 2 of meer zeiden dat t voorkwam dan nam ik t risico niet. Die weten t imo beter dan de da hier. Of je mailt een aantal plaatselijke dierenartsen.
-Nothing but the rain…
-Nothing but the rain…
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Wat mag ze wel? Ik heb nog stronghold, simparica, advantix en bravecto liggen (haast niet voor te stellen zo dat Finn nog geen enkel middel gehad heeft hèBoutje schreef:Dank je, dat ga ik nog even met de dierenarts overleggen dan ( en vragen aan een oudere en meer ervaren collega van haar, ze werkt er nog niet zo lang) of dat echt wel nodig is.malinois schreef:Nee Oostenrijk niet. Wel in Tsjechie en HongarijeBoutje schreef:Ik was vandaag bij de dierenarts met enkele die nog rabiës vaccinatie moesten om mee naar Oostenrijk te gaan.
-
Pienda
- Zeer actief
Milbemax is veilig bevonden bij honden met het MDR1 gen.
Mijn collie is dan een -/+ en die krijgt het gewoon.
http://vcpl.vetmed.wsu.edu/problem-drugs
http://www.nederlandsesheltievereniging ... =nl&id=203
- DeDiana
- Zeer actief
Mijn collie is ook drager en verdraagt het ook prima!Pienda schreef:Milbemax is veilig bevonden bij honden met het MDR1 gen.