Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Keurfok

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Keurfok

Ongelezen bericht door sbientje »

bijna al dit soort witte aftekeningen bij pups trekt volgens mij weg. Karel had een borstvlekje, dat moet je nu echt met een vergrootglas zoeken, zijn volgens mij nog 10 witte haren. Nou is hij geen DH maar een LR ;) maar ik kan me niet voorstellen dat dat heel anders is. Bovendien, wat boeit een paar witte tenen of een borstvlekje nou. Echt witte aftekeningen (zoals sokken bijv, of een bles) vind ik alweer wat anders, alhoewel dat ook niet schadelijk is voor de gezondheid uiteraard.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Marjoleine schreef:Ik heb ooit een artikel gedaan over de vererving van borstvlekken en witte tenen.
Daarvoor wilde ik een foto van oa een DH met witte tenen, omdat dat zo'n mooi voorbeeld is van witte tenen die altijd wegtrekken. Dus ik op zoek.

Het heeft me een jaar gekost en toen ik eindelijk een foto kreeg mocht ik die alleen zo gebruiken dat de omgeving onherleidbaar was, ik mocht nooit vertellen waar de foto vandaan kwam en dat moest ik garanderen. Schriftelijk.
:piew: :piew: :piew:

De OP bewijst dat er nog niets in veranderd.
Xena had witte voetjes bij de geboorte. Idd niets meer te zien na een tijdje tot ze grijs werd... toen kwamen de witte voetjes ook weer terug... maar ja ze was wel een mechel ... ;)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Nanna schreef:Witte voetjes witte schmoetjes.

Wat kan het je toch rotten dat er wit in zit. Ik vind veel wit er in trouwens wel mooi.
Afbeelding
Vind deze herder er trouwens honderd keer beter uitzien dan veel van zijn hoepelruggende hyenasoortgenoten. :19:
Ik kan dit dus ook wel waarderen, maar ja dat zal niemand verbazen. Ik hou wel van fokfoutjes. Gelukkig laat de natuur zich nooit helemaal in een model kneden. :lekkerpuh:

Maar Benthe, was voor gezondheidsrisico's brengen die witte tenen volgens jou mee dan? Jij hebt dus liever dat dergelijke duitse herders uitgesloten worden van (keur)fok? Terwijl het een gezonde hond is, met een kleine fokfout? Is een fokfout nu echt slecht? Of zijn sommige eisen van een rasvereniging misschien eigenlijk gewoon een beetje overdreven. Zeker mensen uit de sport zouden die witte tenen/voeten niks moeten kunnen schelen. Die fokken op karakter van de Duitse Herder en zijn sporteigenschappen en niet op een paar vlekjes......
Afbeelding
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Ik heb vorig jaar een Duitse aangekeurde reu gebruikt die zelf lichtere tenen heeft
Dat wisten we , maar behalve dat was het plaatje van wat wij zochten helemaal compleet en dan ga ik een reu niet laten zitten vanwege een paar lichtere tenen ( en met mij nog anderen want wij waren zijn eerste dek en daarna is hij nog een aantal x gebruikt )

Er was 1 pup met aan alle 4 de poten wit en een grote witte borstvlek
Ik zit nu op mn telefoon en foto uploaden is echt een ramp
Maar je mag m opzoeken ; Brico Brenda From Kyars Home

Geweldig hondje , en nog belangrijker ...kerngezond

Hij bleef als laatste over , maar we hadden echt heel veel mensen voor dat hondje
Er werd zelfs ruzie om gemaakt , want Tsja t was wel apart zeg maar
We hebben er lang over gedaan om t juiste adres te kiezen , mensen die niet voor zijn uiterlijk gingen maar om wie t hondje is

Hij heeft nu een gouden leventje , en t wit zit er nog steeds trouwens
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Hakuna Matata
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Hakuna Matata »

Wat maken die witte voeten uit?? :scratch:
De kleuren (die niks met gezondheid te maken hebben) van een dh zijn echt het laatste van je problemen als dh fokker.
Liever een dh met witte tenen en borstvlek met een normale bouw dan een dh die de juiste kleuren heeft, maar een halve hyena is.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Benthe schreef:
crutz schreef:
Benthe schreef:
crutz schreef:Overselectie op zaken als witte aftekeningen geeft juist een nog veel kleinere genenpool met grotere gevolgen voor de gezondheid
Ok bijzonder nooit geweten!

Misschien voor je fokkers af gaat kraken je meer verdiepen in populatie, vererving, genenpool, inteelt & outcross etc.

Ah op die toer nu! Prima weet ik dat ook even weer.

Heeft niets met afkraken te maken hoor, en ben zeker niet de enige die over dit nest viel. Afijn het is goed zo.
Nou ja, het is toch vrij simpel te bedenken dat hoe meer kenmerken je uit gaat sluiten van de fok, hoe minder diversiteit in genen er overblijft.
En in de huidige tijd, waarin erfelijke gebreken en aandoeningen schering en inslag zijn, is het zonde om, vanwege een klein uiterlijk dingetje, een verder gezonde hond niet te gebruiken.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”