Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Keurfok
Moderator: moderatorteam
- Benthe
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Jack Russel - Aantal honden: 1
Keurfok
Nou was ik op FB lid van een groep waar in DH met stambomen worden aangeboden. Ik stelde een vraag onder een advertentie.
En wel de volgende vraag: Keurfok ? En witte pootjes? Ok misschien had ik de zin wat langer moeten maken.
Prompt daarop een ban zonder enige of waarschuwing.
Het zal aan mij liggen maar keurfok
en dat geldt voor elk ras volgens mij zijn fokfouten niet wenselijk ( überhaupt zijn dit soort fouten niet wenselijk) . Als dit dan ook nog eens de tweede keer is in je nest dan wil je toch niet dat dit vererft?
En wel de volgende vraag: Keurfok ? En witte pootjes? Ok misschien had ik de zin wat langer moeten maken.
Prompt daarop een ban zonder enige of waarschuwing.
Het zal aan mij liggen maar keurfok
en dat geldt voor elk ras volgens mij zijn fokfouten niet wenselijk ( überhaupt zijn dit soort fouten niet wenselijk) . Als dit dan ook nog eens de tweede keer is in je nest dan wil je toch niet dat dit vererft?
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
- Aantal honden: 2
Re: Keurfok
Wat wilde je bereiken met die vraag?
Ik vind het niet eens een vraag. Als het mijn advertentie was geweest had ik geen benul gehad wat je nou wilde horen. Witte pootjes is wel het minste waar je je druk om zou moeten maken bij het kiezen van een duitse herder.
Ik vind het niet eens een vraag. Als het mijn advertentie was geweest had ik geen benul gehad wat je nou wilde horen. Witte pootjes is wel het minste waar je je druk om zou moeten maken bij het kiezen van een duitse herder.

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Iemand die zo'n hond te koop aanbied weet dat. Zelfs ik weet t en zit niet eens in t dh wereldje. Maar dat geban ken ik ook bij de fb pagina van herders. Als er een (x) nest staat en je vraagt of de ouders gerontgend zijn als dit er niet staat wordt je ook geband door de plaatser van de advertentie.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Benthe
- Zeer actief
Keurfok
Nou heel simpel het hoort niet voor te komen. Ik verbaas me dan over het feit dat je nog een keer een combi inzet waarin je weer dat het niet goed vererft.
Ik had inderdaad wel de vraag beter kunnen formuleren dat ben ik met je eens.
Maar dan struikel ik wel over het woordje keurfok...
Ik had inderdaad wel de vraag beter kunnen formuleren dat ben ik met je eens.
Maar dan struikel ik wel over het woordje keurfok...
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
als bij de dh's de ouders voldoen aan de door de vdh gestelde eisen zijn de pups uit keurfok.
dat daar dan fokfouten in voorkomen heeft verder met die keurfok-titel niks te maken.
dat daar dan fokfouten in voorkomen heeft verder met die keurfok-titel niks te maken.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Benthe
- Zeer actief
Maar dan vraag ik mij serieus af in hoeverre je op gezonde basis een nest fokt. Als je zo prat op de titel gaat.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
duitse herder
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Precies dat. Flaporen horen ook niet en toch komen die vaak voor. Witte voeten trekt bijna altijd weg.Nanna schreef:Witte pootjes. En Duitse herder.
Ik geloof dat witte voetjes echt de mínste van je problemen zijn in dit ras.
Laten we niet te selectief worden, zeker niet als zoiets onbenulligs als witte tenen.
- renee-uk
- Zeer actief
wat hebben witte voetjes te maken met gezondheid?Benthe schreef:Maar dan vraag ik mij serieus af in hoeverre je op gezonde basis een nest fokt. Als je zo prat op de titel gaat.
de ouderhonden zijn aangekeurd, moeten daarvoor aan bepaalde eisen voldoen en dat doen ze blijkbaar, anders hadden de pups niet uit keurfok geweest.
en daar ging je vraag over toch?

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Benthe schreef:Maar dan vraag ik mij serieus af in hoeverre je op gezonde basis een nest fokt. Als je zo prat op de titel gaat.
Wat heeft witte teentjes met de gezondheid te maken?
Bij de mechelse herder "hoort" het ook niet, toch heb ik het geregeld en velen met mij. Zie geen probleem in een paar witte haren, komt zelfs soms witte voeten voor (altijd al denk ik maar vroeger verdwenen die waarschijnlijk)
- Benthe
- Zeer actief
Als je over de gehele lijn witte borstvlekken en tenen ziet dan lijkt mij dat niet geheel correct? Je fokt toch oa ook op goede vererving?
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Er zijn in de fok belangrijkere zaken dan een witte borstvlek of witte tenenBenthe schreef:Als je over de gehele lijn witte borstvlekken en tenen ziet dan lijkt mij dat niet geheel correct? Je fokt toch oa ook op goede vererving?
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
De nakomelingen van Elgos herkende je juist vooral aan de borstvlek 

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Benthe
- Zeer actief
malinois schreef:De nakomelingen van Elgos herkende je juist vooral aan de borstvlek
DH of Mechelaar?
- Benthe
- Zeer actief
crutz schreef:Er zijn in de fok belangrijkere zaken dan een witte borstvlek of witte tenenBenthe schreef:Als je over de gehele lijn witte borstvlekken en tenen ziet dan lijkt mij dat niet geheel correct? Je fokt toch oa ook op goede vererving?
Toch hoor ik van veel DH fokkers en dan met name uit de sport sector dat dit niet wenselijk is in je lijnen vandaar mijn reactie ook.
Maar goed het zal mede ook vanwege de aankeuring dat men er blijkbaar genoegen mee neemt. Een hangoor vind ik nog iets anders dan een bloedlijn waar veelvuldig wit in voorkomt.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Keurfok
Mijn Elgos zoon had juist haast geen wit. Komt nu wel terug in z'n achterkleinkinderen en verdermalinois schreef:De nakomelingen van Elgos herkende je juist vooral aan de borstvlek
Mechelse herder Benthe maar voor de discussie mbt wit maakt dat toch weinig uit
- Benthe
- Zeer actief
crutz schreef:Mijn Elgos zoon had juist haast geen wit. Komt nu wel terug in z'n achterkleinkinderen en verdermalinois schreef:De nakomelingen van Elgos herkende je juist vooral aan de borstvlek![]()
Mechelse herder Benthe maar voor de discussie mbt wit maakt dat toch weinig uit?
Ik weet niet wat de rasstandaard van de Mechelaar is
Smaken verschillen dat weet ik maar ik dacht juist dat fokken van goede gezonde bloedlijnen, ook het voorkomen van fokfouten inhield.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Nogmaals, wat hebben witte haren in de vorm van aftekeningen in vredesnaam te maken met de gezondheid????Benthe schreef:crutz schreef:Mijn Elgos zoon had juist haast geen wit. Komt nu wel terug in z'n achterkleinkinderen en verdermalinois schreef:De nakomelingen van Elgos herkende je juist vooral aan de borstvlek![]()
Mechelse herder Benthe maar voor de discussie mbt wit maakt dat toch weinig uit?
Ik weet niet wat de rasstandaard van de Mechelaar is.
Smaken verschillen dat weet ik maar ik dacht juist dat fokken van goede gezonde bloedlijnen, ook het voorkomen van fokfouten inhield.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Crisis, dan koop je daar toch GEEN hond?Benthe schreef: Toch hoor ik van veel DH fokkers en dan met name uit de sport sector dat dit niet wenselijk is in je lijnen vandaar mijn reactie ook.
Maar goed het zal mede ook vanwege de aankeuring dat men er blijkbaar genoegen mee neemt. Een hangoor vind ik nog iets anders dan een bloedlijn waar veelvuldig wit in voorkomt.
Wat wil je nou bereiken met die vragen in die advertentie? Je afschuw ten aanzijn van witte voetjes de wereld in slingeren?
Ik snap best dat de eigenaar dit verwijderd heeft. Hele discussies over wat dan wel en niet wenselijk is op het internet slingeren, met iemand die toch geen hond van je wil kopen. Wat moet je daar nou mee?
Laatst gewijzigd door Paisley op 05 jun 2017 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.

- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Overselectie op zaken als witte aftekeningen geeft juist een nog veel kleinere genenpool met grotere gevolgen voor de gezondheid
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
"Alle variëteiten: een weinig wit op de voorborst en de tenen wordt geduld."Benthe schreef:crutz schreef:Mijn Elgos zoon had juist haast geen wit. Komt nu wel terug in z'n achterkleinkinderen en verdermalinois schreef:De nakomelingen van Elgos herkende je juist vooral aan de borstvlek![]()
Ik weet niet wat de rasstandaard van de Mechelaar is.
http://www.mechelseherders.com/de-mechelse-herder/
Maar dat maakt niet uit voor de discussie... t gaat om wat wit wat ze liever niet zien maar niets afdoet aan gezondheid. Dat is toch veel belangrijker dan een paar witte haartjes?

- Benthe
- Zeer actief
Keurfok
Paisley schreef:Crisis, dan koop je daar toch GEEN hond?Benthe schreef: Toch hoor ik van veel DH fokkers en dan met name uit de sport sector dat dit niet wenselijk is in je lijnen vandaar mijn reactie ook.
Wat wil je nou bereiken met die vragen in die advertentie? Je afschuw ten aanzijn van witte voetjes de wereld in slingeren?![]()
Ik snap best dat de eigenaar dit verwijderd heeft. Hele discussies over wat dan wel en niet wenselijk is op het internet slingeren, met iemand die toch geen hond van je wil kopen. Wat moet je daar nou mee?
Nu komt er sowieso geen hond meer bij maar idd daar zal ik hem nooit weghalen, kleine letter waren ook goed geweest hoor
- Benthe
- Zeer actief
Ok bijzonder nooit geweten!crutz schreef:Overselectie op zaken als witte aftekeningen geeft juist een nog veel kleinere genenpool met grotere gevolgen voor de gezondheid
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Benthe schreef:Ok bijzonder nooit geweten!crutz schreef:Overselectie op zaken als witte aftekeningen geeft juist een nog veel kleinere genenpool met grotere gevolgen voor de gezondheid
Misschien voor je fokkers af gaat kraken je meer verdiepen in populatie, vererving, genenpool, inteelt & outcross etc.
- Benthe
- Zeer actief
crutz schreef:Benthe schreef:Ok bijzonder nooit geweten!crutz schreef:Overselectie op zaken als witte aftekeningen geeft juist een nog veel kleinere genenpool met grotere gevolgen voor de gezondheid
Misschien voor je fokkers af gaat kraken je meer verdiepen in populatie, vererving, genenpool, inteelt & outcross etc.
Ah op die toer nu! Prima weet ik dat ook even weer.
Heeft niets met afkraken te maken hoor, en ben zeker niet de enige die over dit nest viel. Afijn het is goed zo.
- TessaThomas
- Zeer actief
Keurfok heeft niks te maken met witte voetjes. Enige probleem wat je krijgt bij te grote witte vlekken is dat die honden zelf niet aangekeurd kunnen worden. Kleine witte vlekken/witte haren kunnen ze gewoon mee aangekeurd worden, gelukkig. Anders gooi je ook een hoop genen weg op basis van kleur, terwijl de belangrijkere dingen misschien wel top zijn.
Zo komt blauw ook wel eens voor, die honden kunnen zelf niet aangekeurd worden, nestgenootjes die wel een erkende kleur hebben en aan de rest van de eisen voldoen wel.
Zo komt blauw ook wel eens voor, die honden kunnen zelf niet aangekeurd worden, nestgenootjes die wel een erkende kleur hebben en aan de rest van de eisen voldoen wel.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik heb ooit een artikel gedaan over de vererving van borstvlekken en witte tenen.
Daarvoor wilde ik een foto van oa een DH met witte tenen, omdat dat zo'n mooi voorbeeld is van witte tenen die altijd wegtrekken. Dus ik op zoek.
Het heeft me een jaar gekost en toen ik eindelijk een foto kreeg mocht ik die alleen zo gebruiken dat de omgeving onherleidbaar was, ik mocht nooit vertellen waar de foto vandaan kwam en dat moest ik garanderen. Schriftelijk.
De OP bewijst dat er nog niets in veranderd.
Daarvoor wilde ik een foto van oa een DH met witte tenen, omdat dat zo'n mooi voorbeeld is van witte tenen die altijd wegtrekken. Dus ik op zoek.
Het heeft me een jaar gekost en toen ik eindelijk een foto kreeg mocht ik die alleen zo gebruiken dat de omgeving onherleidbaar was, ik mocht nooit vertellen waar de foto vandaan kwam en dat moest ik garanderen. Schriftelijk.
De OP bewijst dat er nog niets in veranderd.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Ik zou juist applaudisseren voor het niet uitsluiten van goede dieren alleen omdat ze een ongewenst, maar onschuldig kleurtje doorgeven. Gezondheid en karakter zijn belangrijker!
- TessaThomas
- Zeer actief
Zo'n pup heb ik pas in NL gezien, Nanna. Iets anders tekening, maar die kwam ook gewoon uit 'normale' keurfok ouders.
Tay had trouwens ook een wit vlekje op zijn borst als pup. Klein, maar wel aanwezig en nu is die weg.
Tay had trouwens ook een wit vlekje op zijn borst als pup. Klein, maar wel aanwezig en nu is die weg.
- renee-uk
- Zeer actief
keurfokpup jan had ook wat witte teentjes als pup, was weg toen ie groter werd.
volgens mij heb ik daar toen nog een foto van geplaatst.
volgens mij heb ik daar toen nog een foto van geplaatst.

-
Basje41
- Vaste gebruiker
- Aantal honden: 5
Ik als DH liefhebber snap je vraag wel.Misschien wat kort gesteld van je.Maar ik wil ook geen herder met witte aftekeningen dus zal mede vraag ook stelen als ik ze zie.Of ik er een hond voor laat staan zal liggen aan de grote van de aftekening en verder hoe en wat.
Aan de andere kant heb ik idd gezien dat in het nest van onze reu ook aftekeningen voorkwamen die met volwassen worden volledig weg waren
Aan de andere kant heb ik idd gezien dat in het nest van onze reu ook aftekeningen voorkwamen die met volwassen worden volledig weg waren