Cleva schreef:
Nee, je bent niet verplicht om filantropie te bedrijven maar een goed lopende dierenartsenpraktijk heeft ALTIJD eerst een reputatie van kundigheid, redelijkheid en klantvriendelijkheid. Je hoeft geen heilige roeping te voelen maar als je niet begrijpt wat het dier voor de eigenaar betekent zaag je als dierenarts de poten onder je eigen stoel vandaan.
Als je lekker nuchter gaat zitten doen over het ontzeggen van zorg maak je jezelf als dierenarts onbelangrijk. Niet slim.
Een echte ondernemer kijkt verder dan de volgende factuur.
Ah, dus als je als dierenarts geen lening verstrekt aan iemand die absoluut niet kredietwaardig is (bank, familie en vrienden willen immers ook geen lening verstrekken) dan maak je jezelf 'onbelangrijk'? Onbelangrijk voor wie eigenlijk, voor mensen die wel honden hebben maar niet de financiële middelen om voor ze te zorgen? Nou laat mij dan maar lekker onbelangrijk zijn, lijkt me heerlijk als al dat soort klanten naar andere dierenartsen gaan en mij vooral links laten liggen
In de werkelijke wereld leer je helaas heel snel dat krediet geven in werkelijkheid te vaak neerkomt op geld weggeven. En daar pas je de regels dus op aan. Dus normaalgesproken betaal je bij ons operaties e.d. altijd 50% vooraf, en de rest bij ophalen. Bij noodgevallen wilden we daar nog wel eens soepel mee zijn. Tot twee gevallen: 1 Ierse wolfhond met maagtorsie om 1 am, en 1 boxer met bijtwonden om 10 pm. De eerste heeft dus pas na 4 maanden betaald, terwijl jij met je team om 5 uur 's ochtends nog de kots en de stront uit je operatiekamer staat te boenen. Plus dat zo'n operatie gewoon erg duur is, qua geneesmiddelen, anestesie en hechtingen. Moet ik dat allemaal maar voorschieten omdat die mensen een hond hebben die ze niet kunnen betalen?
De tweede hond, die de dag tevoren al gebeten was maar pas 's avonds gebracht, is geopereerd na een aanbetaling van ong. 100 euro. Ook tot diep in de nacht bezig geweest, uiteindelijk is de hond om 3 uur 's ochtends overleden, en je raadt het niet, de rest van de rekening is dus never nooit betaald. Dat was dus een consult, een dure operatie incl. team en anestesie, en vervolgens de crematie van het lichaam en daar hebben we ook na lang soebatten niets meer van gezien.
Sindsdien zijn de regels dus aangepast. Voor 'eigen' klanten nog steeds 50% aanbetaling, maar voor externe klanten geldt dat bij spoed de operatiekosten 100% voldaan moeten zijn voor de hond naar de operatiekamer gaat. Is men het daar niet mee eens dan bellen ze hun 'eigen' dierenarts maar uit bed, of ze zoeken een andere kliniek die bij nacht en ontij gratis een hond wil opereren. We accepteren wel creditcard hoor, dus voor mensen die kredietwaardig zijn (volgens de bank dus, de proffesionals als het hierom gaat) is dit helemaal geen probleem.