Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
100% podenco?, update: 1 jaar, nieuwe foto's
Moderator: moderatorteam
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Re: 100% podenco?, update: 1 jaar, nieuwe foto's
Ze heeft een wat stompere snuit dan je van een podenco zou verwachten, dus ik denk wel dat er naast Andaluz en evt. maneto nog iets in zit.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
- Aantal honden: 2
@DeDiana: leuk dat je dat zegt van die maneto. Ik dacht het zelf ook, maar heb het niet in mijn bericht gezet omdat ik benieuwd was naar jullie mening. De pensionhoudster en verschillende jagers die met podenco's werken hebben me het ook gezegd: 'het is een kruising van verschillende soorten podenco's', of 'het is een kruising van podenco met maneto'. Dat obstinate gedrag in het struikgewas vind ik ook wel maneto-achtig.
Op zich zou het me niet verbazen als er ook een heel klein vleugje terrier in zit. Ik zie dan eerder een bullterrier dan een pitbull.
Haar zusjes zijn overigens een stuk ranker, staan hoger op de poten en hebben een zwarte neus. Lily is de enige die kleiner is gebleven dan de moeder. Maar goed, dat zou kunnen komen doordat er verschillende vaders in het spel zijn.
Zo'n dna-test lijkt me nog steeds leuk, maar aangezien de podenco andaluz en de podenco maneto niet in de database zitten, betwijfel ik of dat veel zin heeft.
Op zich zou het me niet verbazen als er ook een heel klein vleugje terrier in zit. Ik zie dan eerder een bullterrier dan een pitbull.
Haar zusjes zijn overigens een stuk ranker, staan hoger op de poten en hebben een zwarte neus. Lily is de enige die kleiner is gebleven dan de moeder. Maar goed, dat zou kunnen komen doordat er verschillende vaders in het spel zijn.
Zo'n dna-test lijkt me nog steeds leuk, maar aangezien de podenco andaluz en de podenco maneto niet in de database zitten, betwijfel ik of dat veel zin heeft.
- DeDiana
- Zeer actief
Inderdaad, dan zul je aan zo'n DNA-test waarschijnlijk ook niet veel hebben. Tenzij er ook Ibicenco inzit (zoals bij Amy volgens de DNA-test), die staat wel in de database, maar alle andere podenco's niet.
Het is natuurlijk heel goed mogelijk dat Lily van een andere vader is dan de rest van het nest, dus wat dat betreft hoeven de broertjes en zusjes ook geen duidelijkheid te geven over de vader.
Het is natuurlijk heel goed mogelijk dat Lily van een andere vader is dan de rest van het nest, dus wat dat betreft hoeven de broertjes en zusjes ook geen duidelijkheid te geven over de vader.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Ik vind haar snoet te rond en kort en de wangen wat te dik voor een 100% podenco. Ze lijkt ook meer bovenlip te hebben.
Daarnaast is de bouw ook wat robuuster. Grote kans dat ze binnen nu een één jaar ook nog verder zal uitzwaren.
Ik denk niet dat ze uit een 100% pitbull vader komt trouwens, maar ik denk wel dat het ergens in zit.
Zou wel leuk zijn een DNA test, beetje jammer dat die niet in de database staan.
Even onder elkaar zodat je goed ziet dat de kopvorm beduidend anders is. Het kan natuurlijk nog steeds zo zijn dat het gewoon een kruising is van onderstaande rassen, al blijf ik bij mijn 'vleugje pitbull' theorie.

Daarnaast is de bouw ook wat robuuster. Grote kans dat ze binnen nu een één jaar ook nog verder zal uitzwaren.
Ik denk niet dat ze uit een 100% pitbull vader komt trouwens, maar ik denk wel dat het ergens in zit.
Zou wel leuk zijn een DNA test, beetje jammer dat die niet in de database staan.
Even onder elkaar zodat je goed ziet dat de kopvorm beduidend anders is. Het kan natuurlijk nog steeds zo zijn dat het gewoon een kruising is van onderstaande rassen, al blijf ik bij mijn 'vleugje pitbull' theorie.

- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
- Aantal honden: 1
Ja dat van die kop zie ik ook wel, maar er zijn natuurlijk nog veel meer rassen die een breed hoofd met een stope snuit hebben. Labrador bijvoorbeeld, husky, dogachtigen. Ik vind Lilly's hoofd op die nieuwe foto's qua vorm best wel op Oor lijken trouwens.
- DeDiana
- Zeer actief
@Apple: jouw eerste foto is een podenco Canario, dat is alweer een heel ander type, zeker qua hoofd 
Overigens zie je bij de Andaluz een behoorlijke variëteit tussen de echte spitssnuiten en de types met een wat breder hoofd en kortere snuit. De talla chica (kleine Andaluz) heeft ook weer een heel ander hoofd dan de Andaluz grande.

Overigens zie je bij de Andaluz een behoorlijke variëteit tussen de echte spitssnuiten en de types met een wat breder hoofd en kortere snuit. De talla chica (kleine Andaluz) heeft ook weer een heel ander hoofd dan de Andaluz grande.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Oh
verkeerde foto gevonden DeDiana. Ik ben duidelijk niet zo thuis in podenco's.
Maar, ook mbt de honden die je laat zien, zie ik bij de foto's van Lilly gewoon een bollere snoet en een hond die steviger is. Waarom ik aan de pitbull denk is vooral de kleur en het ontbreken van een zwarte neus. Gevoelsmatig zou er iets bij moeten zitten wat ervoor zorgt dat ze de podenco kleur heeft behouden. Maar, het zou ook best labrador of iets dergelijks kunnen zijn.

Maar, ook mbt de honden die je laat zien, zie ik bij de foto's van Lilly gewoon een bollere snoet en een hond die steviger is. Waarom ik aan de pitbull denk is vooral de kleur en het ontbreken van een zwarte neus. Gevoelsmatig zou er iets bij moeten zitten wat ervoor zorgt dat ze de podenco kleur heeft behouden. Maar, het zou ook best labrador of iets dergelijks kunnen zijn.
- DeDiana
- Zeer actief
Ja, ik denk ook om die redenen dat er nog wat anders doorheen zit, maar het is duidelijk dat niet alle podenco Andaluz heel spitse, smalle koppies hebben en de maneto's ook niet.Brindlecardi schreef:Ohverkeerde foto gevonden DeDiana. Ik ben duidelijk niet zo thuis in podenco's.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
- Aantal honden: 2
@Cleva: officieel zijn alle podencos andaluces en manetos ook kruisingen, want het zijn geen erkende rassen. Misschien dat je daardoor behoorlijk veel varieteit ziet? (Corrigeer me als ik het mis heb, DeDiana.) Als jij zegt 50% podenco en 50% iets anders, wat zou dat iets anders dan zijn?
@Brindlecardi: die tweede foto die je plaatst, dan zijn toch maneto's? (Door het hoge gras is het niet heel goed te zien.) Die voorste met die witte bles vind ik sprekend Lily, behalve dat Lily wat langere poten heeft.
@Mijke: dat stevige en die lange rug zie ik ook in Oor inderdaad.
@Brindlecardi: die tweede foto die je plaatst, dan zijn toch maneto's? (Door het hoge gras is het niet heel goed te zien.) Die voorste met die witte bles vind ik sprekend Lily, behalve dat Lily wat langere poten heeft.
@Mijke: dat stevige en die lange rug zie ik ook in Oor inderdaad.
- DeDiana
- Zeer actief
De podenco Andaluz in in Spanje sinds kort wel een erkend ras. Maar het zijn natuurlijk honden die vele honderden jaren lang puur en alleen op functionaliteit zijn gefokt, raszuiverheid en uiterlijkheden hadden weinig prioriteit. Daarom zie je ook een flinke diversiteit in types: in bepaalde streken zal een meer robuuste bouw functioneler zijn geweest dan in andere regio's, je ziet in het noorden en koelere gebieden ook podenco's met meer vacht en ondervacht, en kruisingen tussen de verschillende soorten podenco's komen in Spanje meer voor dan raszuivere podenco's. Er zijn relatief nog steeds veel jagers die op de traditionele manier fokken (= gewoon de best jagende honden op elkaar zetten, en daar zit soms ook wel - bewust of onbewust - ander bloed doorheen) en relatief weinig fokkers die zich bezighouden met fokken voor shows volgens een rasstandaard. De honden die in de asielen terechtkomen en zwervend op straat worden gevonden, komen natuurlijk niet bij de showfokkers vandaanAlfilillo schreef:@Cleva: officieel zijn alle podencos andaluces en manetos ook kruisingen, want het zijn geen erkende rassen. Misschien dat je daardoor behoorlijk veel varieteit ziet? (Corrigeer me als ik het mis heb, DeDiana.) Als jij zegt 50% podenco en 50% iets anders, wat zou dat iets anders dan zijn?