Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Rassen gezocht
Moderator: moderatorteam
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Rassen gezocht
Voor een studie opdracht ben ik op zoek naar de "ideale kruising" om als hulphond te functioneren.
Naast de bekende GR X LR moeten er wel meer kruisingen zijn die dichtbij het ideaal komen.
Ik moet jullie antwoorden wel gaan staven met wetenschappelijke literatuur maar als er iemand echt uit persoonlijke ervaring spreekt en het niet echt erg vindt om als bron genoemd te worden kan ik dat nog ook gebruiken.
Het gaat dus om de gemiddelde hond van zo'n ras. Van ieder rassen bestaan er rotzakjes en van de minder geschikte rassen bestaan er ook individuen die misschien wel helemaal aan de eisen voldoen. Ik wil van jullie graag horen welke rassen je het meest vindt passen bij de volgende eigenschappen:
1. wil tot samenwerken
2. weerbaar
3. baasgericht (maar niet al te mensgericht, dus op vreemde mensen)
4. sociaal met andere honden (of niet geïnteresseerd in andere honden)
5. geen uitgesproken waterliefhebber
6. gezeglijk
7. stabiel
8. rust uitstralend (dus bv een langzame motoriek)
Het ras hoeft zeker niet aan alle punten te voldoen. Het is handig als je kan aangeven waar ze (gemiddeld) helemaal wel, en helemaal niet aan voldoen.
Wat we liever niet in de honden zien is:
1. waaks
2. veel jacht
3. nerveusheid
4. snel hoog in opwinding
Het is handig als je kan aangeven dat een ras de eerste punten bezit maar helaas ook één of meer van deze.
Naast de bekende GR X LR moeten er wel meer kruisingen zijn die dichtbij het ideaal komen.
Ik moet jullie antwoorden wel gaan staven met wetenschappelijke literatuur maar als er iemand echt uit persoonlijke ervaring spreekt en het niet echt erg vindt om als bron genoemd te worden kan ik dat nog ook gebruiken.
Het gaat dus om de gemiddelde hond van zo'n ras. Van ieder rassen bestaan er rotzakjes en van de minder geschikte rassen bestaan er ook individuen die misschien wel helemaal aan de eisen voldoen. Ik wil van jullie graag horen welke rassen je het meest vindt passen bij de volgende eigenschappen:
1. wil tot samenwerken
2. weerbaar
6. gezeglijk
7. stabiel
Het ras hoeft zeker niet aan alle punten te voldoen. Het is handig als je kan aangeven waar ze (gemiddeld) helemaal wel, en helemaal niet aan voldoen.
1. waaks
2. veel jacht
3. nerveusheid
Het is handig als je kan aangeven dat een ras de eerste punten bezit maar helaas ook één of meer van deze.
- Judith
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedels
- Aantal honden: 2
Re: Rassen gezocht
Ik weet dat bij Bp vandaan, onder andere uit Dana's nest poedels naar hulphond stichtingen gegaan zijn.
Als ik het eisen lijstje naast Dana neer zou leggen zou ze aan alle punten voldoen.
Enige "negatieve" punt is dat ze af en toe waaks is, maar dat is melden dat er een hond voorbij loopt, met 1 of 2x blaffen, het is geen blafconcert waar ze in blijft hangen.
Als ik het eisen lijstje naast Dana neer zou leggen zou ze aan alle punten voldoen.
Enige "negatieve" punt is dat ze af en toe waaks is, maar dat is melden dat er een hond voorbij loopt, met 1 of 2x blaffen, het is geen blafconcert waar ze in blijft hangen.

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Poedels worden idd ook zeer vaak gebruikt. Ik weet dat er een poedel van BP PTSS hond is geworden maar dat is bij poedels wel een uitzondering. De meeste volle poedels zijn niet stabiel genoeg en zelf te wiebelig in nieuwe situaties. Vooral als kruising (doodles) worden ze wel gewaardeerd inderdaad.Judith schreef:Ik weet dat bij Bp vandaan, onder andere uit Dana's nest poedels naar hulphond stichtingen gegaan zijn.
Dankjewel voor je reactie!
- Judith
- Zeer actief
Als ik trouwens naar Dino kijk kan het lijstje er ook naast, alleen heeft hij wel ene wat grotere liefde voor water haha
en hij is iets drukker in zijn doen en laten
HIj is bij het vorige gezin aangeschaft als autisme hond voor de zoon
en hij is iets drukker in zijn doen en laten
HIj is bij het vorige gezin aangeschaft als autisme hond voor de zoon

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Daar heb je gelijk in. Het liefst geschikt voor alles. Voor zowel aan de rolstoel als voor PTSS (andere honden zijn meer specifiek).Nanna schreef:Hulphond waarvoor? Dat scheelt nogalsirene schreef: hulphond
Als PTSS-hond maakt het idd niet uit als je zwemt. Aan de rolstoel wordt het wat vervelend als de hond niet afgedroogd kan worden.
Een NF is qua motoriek inderdaad ook fijn. Ik ken er geen persoonlijk. Wel van tegenkomen. Die waren sociaal maar hoefden niet persé (uitbundig) contact. Ze liepen snel weer door. Is dat typisch? Naar mens en hond?Ik zie bijvoorbeeld wel een Newfoundlander bij iemand met PTST. Niet uit het lood te rámmen, rustig in de beweging, mensgericht. Wel waterliefhebberd maar of dat nou zo onoverkomelijk is? Die van mij heb ik het naar eigen inzicht in de plomp springen afgeleerd. Hij mocht het wel maar pas na toestemming.
Of je kruist ze met een Labrador. Ben je het plaat-voor-de-kopperige wat kwijt (een NF is bedachtzaam) en je hebt iets meer will to please.
Ik denk bij een kruising NFx Lab aan een hond die bezeten is van water. Dat hij zwemt bij een PTSS-er okee, maar zal zo'n hond nog bereikbaar zijn en ook nog terug te roepen bij een cliënt? Want dat is het lastige hè. Je kunt wel zeggen, bij mij doen ze dat niet. Maar gaat zo'n hond het ook niet doen bij een cliënt die minder in de pap te brokkelen heeft?
- Judith
- Zeer actief
Als je dan kiest voor ene Newf x poedelsirene schreef:Daar heb je gelijk in. Het liefst geschikt voor alles. Voor zowel aan de rolstoel als voor PTSS (andere honden zijn meer specifiek).Nanna schreef:Hulphond waarvoor? Dat scheelt nogalsirene schreef: hulphond
Als PTSS-hond maakt het idd niet uit als je zwemt. Aan de rolstoel wordt het wat vervelend als de hond niet afgedroogd kan worden.
Een NF is qua motoriek inderdaad ook fijn. Ik ken er geen persoonlijk. Wel van tegenkomen. Die waren sociaal maar hoefden niet persé (uitbundig) contact. Ze liepen snel weer door. Is dat typisch? Naar mens en hond?Ik zie bijvoorbeeld wel een Newfoundlander bij iemand met PTST. Niet uit het lood te rámmen, rustig in de beweging, mensgericht. Wel waterliefhebberd maar of dat nou zo onoverkomelijk is? Die van mij heb ik het naar eigen inzicht in de plomp springen afgeleerd. Hij mocht het wel maar pas na toestemming.
Of je kruist ze met een Labrador. Ben je het plaat-voor-de-kopperige wat kwijt (een NF is bedachtzaam) en je hebt iets meer will to please.
Ik denk bij een kruising NFx Lab aan een hond die bezeten is van water. Dat hij zwemt bij een PTSS-er okee, maar zal zo'n hond nog bereikbaar zijn en ook nog terug te roepen bij een cliënt? Want dat is het lastige hè. Je kunt wel zeggen, bij mij doen ze dat niet. Maar gaat zo'n hond het ook niet doen bij een cliënt die minder in de pap te brokkelen heeft?

- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
Hoeft niet hoor. Herinner mij een NF van vrienden van mijn ouders waarvan de eigenaar opmerkte dat in de "handleiding stond dat het een waterhond was". Maar een poging op het strand om de hond te laten zwemmen leverde een natte eigenaar en droge hond op. Penny was duidelijk de uitzondering op de regel want ze had een bloedhekel aan water.Nanna schreef:NF's die ik ken komen rustig kennismaken. Zijn eigenlijk nooit uit op oorlog. En heel belangrijk, ze springen niet tegen mensen op. Ik heb het er nog nooit eentje zien doen.sirene schreef: Een NF is qua motoriek inderdaad ook fijn. Ik ken er geen persoonlijk. Wel van tegenkomen. Die waren sociaal maar hoefden niet persé (uitbundig) contact. Ze liepen snel weer door. Is dat typisch? Naar mens en hond?
En ja, water zal een dingetje zijn wellicht maar hé, je móet natuurlijk niet langs die vijver of dat kanaal hèOf je houdt ze daar ff aangelijnd.

- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Ik ken een paar collies (langhaar en korthaar) die als hulphond zijn getraind. Als ze uit goede lijnen (niet al te nerveus) komen, zijn ze zeer geschikt. Maar dan moet je wel heel goed zoeken naar goede lijnen.sirene schreef:Voor een studie opdracht ben ik op zoek naar de "ideale kruising" om als hulphond te functioneren.
1. wil tot samenwerken
2. weerbaar
6. gezeglijk
7. stabiel
1. waaks
2. veel jacht
3. nerveusheid
Op alle punten, behalve punt 7 (stabiel) en bij het negatieve rijtje 3 (nervositeit) scoren ze heel goed.
Misschien kan er eens worden gekeken naar een kruising labrador x collie. Zou denk ik een heel goede hulphonden kunnen opleveren met een fantastisch karakter.

- Lieske_1977
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Bedoel je dat poedels niet stabiel genoeg zijn om PTSS-hond te worden of hulphond in het algemeen? Ik ken namelijk minstens vier koningspoedels die ADL-hulphond zijn.sirene schreef:Poedels worden idd ook zeer vaak gebruikt. Ik weet dat er een poedel van BP PTSS hond is geworden maar dat is bij poedels wel een uitzondering. De meeste volle poedels zijn niet stabiel genoeg en zelf te wiebelig in nieuwe situaties. Vooral als kruising (doodles) worden ze wel gewaardeerd inderdaad.Judith schreef:Ik weet dat bij Bp vandaan, onder andere uit Dana's nest poedels naar hulphond stichtingen gegaan zijn.
Joy mag als hulphond gewoon zwemmen. Oké, niet als we net op weg zijn naar Albert Heijn of de fysio, maar verder duikt ze zeer geregeld het water in. Niet kunnen afdrogen los ik op door haar een badjas aan te trekken.
In mijn ogen is de ideale hulphond de hond die perfect gematcht is met zijn baasje; niet alleen kijkend naar de (fysieke en emotionele) behoeften van de persoon, maar zeker ook naar zijn activiteitenniveau, karakter en interesses. Als die naadloos aansluiten bij het karakter en de behoeften van de hond, is er een stevige basis voor een goed werkende hond (willen (samen)werken is natuurlijk wel een vereiste).
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Als PTSS-hond ja. Als ADL-hond zijn ze zeker wel geschikt. PTSS ook wel hoor, maar dat zijn uitzonderingen.Lieske_1977 schreef: Bedoel je dat poedels niet stabiel genoeg zijn om PTSS-hond te worden of hulphond in het algemeen? Ik ken namelijk minstens vier koningspoedels die ADL-hulphond zijn.
Als het mag, en beheersbaar is (dus de hond is uit het water te houden als het moet, ook door een cliënt die niet zo makkelijk in kan grijpen) is het prima.Joy mag als hulphond gewoon zwemmen. Oké, niet als we net op weg zijn naar Albert Heijn of de fysio, maar verder duikt ze zeer geregeld het water in. Niet kunnen afdrogen los ik op door haar een badjas aan te trekken.
Maar er zijn dus echt honden die zo gek zijn op zijn water dat ze echt op zoek gaan en overal in duiken. Niet beheersbeer dus. Da's niet handig

Dat is ook zoIn mijn ogen is de ideale hulphond de hond die perfect gematcht is met zijn baasje; niet alleen kijkend naar de (fysieke en emotionele) behoeften van de persoon, maar zeker ook naar zijn activiteitenniveau, karakter en interesses. Als die naadloos aansluiten bij het karakter en de behoeften van de hond, is er een stevige basis voor een goed werkende hond (willen (samen)werken is natuurlijk wel een vereiste).

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Ik kende een leuke keeshond x golden retriever.
Fijne sociale hond, leergierig maar ook snel tevreden.
Totaal niet waaks en geen jachtinstinct.
Fijne sociale hond, leergierig maar ook snel tevreden.
Totaal niet waaks en geen jachtinstinct.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Een tervuerense herder omdat ik ze heel gevoelig en oplettend vind, maar dan zeker wel gekruist met een ras dat heel wat stabieler is en minder nerveus
Voor zij die aan me twijfelen. Twijfel je meer aan mij dan mij, ik betwijfel het.
Eigenlijk weet ik niet wat ik moet op de wereld, maar ik ben er en ik zit alleen te twijfelen.
Voor alle mensen die twijfelen, kom je daarmee verder, nee ik betwijfel het.
Eigenlijk weet niemand wat je moet op de wereld, maar je bent er en je moet niet zoveel twijfelen.
- fresku
Eigenlijk weet ik niet wat ik moet op de wereld, maar ik ben er en ik zit alleen te twijfelen.
Voor alle mensen die twijfelen, kom je daarmee verder, nee ik betwijfel het.
Eigenlijk weet niemand wat je moet op de wereld, maar je bent er en je moet niet zoveel twijfelen.
- fresku
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Ik zou iig de Hongaarse en Kroatische herdershondjes links laten liggen 
Misschien is een Beauceron wat? Vandaag ruim 40 van gezien en bijna allemaal vond ik ze zeer relax en stabiel. En werken voor de baas wilden ze allemaal.

Misschien is een Beauceron wat? Vandaag ruim 40 van gezien en bijna allemaal vond ik ze zeer relax en stabiel. En werken voor de baas wilden ze allemaal.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Nee hoor Poedels zijn geen uitzondering en zijn helemaal niet zo labiel. Zijn gevoelig maar dat is juist een voordeel.sirene schreef:Poedels worden idd ook zeer vaak gebruikt. Ik weet dat er een poedel van BP PTSS hond is geworden maar dat is bij poedels wel een uitzondering. De meeste volle poedels zijn niet stabiel genoeg en zelf te wiebelig in nieuwe situaties. Vooral als kruising (doodles) worden ze wel gewaardeerd inderdaad.Judith schreef:Ik weet dat bij Bp vandaan, onder andere uit Dana's nest poedels naar hulphond stichtingen gegaan zijn.
Ken ze als begeleidingshond voor autisme , blindengeleidehond, PTSS of Veteranenhond ,therapiehond, ADLhond, Hypohond en noem er nog maar wat.
Ook soms nog met een dubbele functie zoals ADL en dan nog ook voor bv hypo of epilepsie .
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
- Zeer actief
Juist een goede hulp is ook belangrijk met wie en voor wie hij werkt.Lieske_1977 schreef:Bedoel je dat poedels niet stabiel genoeg zijn om PTSS-hond te worden of hulphond in het algemeen? Ik ken namelijk minstens vier koningspoedels die ADL-hulphond zijn.sirene schreef:Poedels worden idd ook zeer vaak gebruikt. Ik weet dat er een poedel van BP PTSS hond is geworden maar dat is bij poedels wel een uitzondering. De meeste volle poedels zijn niet stabiel genoeg en zelf te wiebelig in nieuwe situaties. Vooral als kruising (doodles) worden ze wel gewaardeerd inderdaad.Judith schreef:Ik weet dat bij Bp vandaan, onder andere uit Dana's nest poedels naar hulphond stichtingen gegaan zijn.
Joy mag als hulphond gewoon zwemmen. Oké, niet als we net op weg zijn naar Albert Heijn of de fysio, maar verder duikt ze zeer geregeld het water in. Niet kunnen afdrogen los ik op door haar een badjas aan te trekken.
In mijn ogen is de ideale hulphond de hond die perfect gematcht is met zijn baasje; niet alleen kijkend naar de (fysieke en emotionele) behoeften van de persoon, maar zeker ook naar zijn activiteitenniveau, karakter en interesses. Als die naadloos aansluiten bij het karakter en de behoeften van de hond, is er een stevige basis voor een goed werkende hond (willen (samen)werken is natuurlijk wel een vereiste).
En die opgeleide hond weet heus wel wanneer de werktijd er opzit en hij mag ravotten net als ieder andere hond.

-
- Zeer actief
Golden en lab staan nog steeds wel hoog op de ranglijst maar ook de vele kruisingen met andere rassen.
Volle bouviers ,D herders , en veel andere rassen waar je ook niet snel aan denkt doen het soms ook goed.
Ken zelfs een boxer die blindengeleidehond is en samen woond met de poedel die het hier voor was en nu met pensioen en er loopt nog een Mops .
Poedel kruisingen met met DH zie je ook wel eens. Paar poedel x Bouvier xsingen doen het ook goed.
De ideale zijn ze nog steeds naar op zoek en je ziet steeds meer van alles wat rondlopen in de opleidingen en in de praktijk.
Word ook steeds meer gekeken bij dierenasielen , stichtingen, fokkers of bij particulieren die van de hond af moeten.
Volle bouviers ,D herders , en veel andere rassen waar je ook niet snel aan denkt doen het soms ook goed.
Ken zelfs een boxer die blindengeleidehond is en samen woond met de poedel die het hier voor was en nu met pensioen en er loopt nog een Mops .
Poedel kruisingen met met DH zie je ook wel eens. Paar poedel x Bouvier xsingen doen het ook goed.
De ideale zijn ze nog steeds naar op zoek en je ziet steeds meer van alles wat rondlopen in de opleidingen en in de praktijk.
Word ook steeds meer gekeken bij dierenasielen , stichtingen, fokkers of bij particulieren die van de hond af moeten.

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Kees, je hebt een pb!
Bedankt voor de antwoorden allemaal!
Om toch uit elke rasgroep een ras te hebben knal ik hem er gewoon inNanna schreef:Ik was afgelopen donderdag op de KCM van de Deerhoundclub.
Als je het nou over stabiel, lief, vriendelijk, rustig, geen blaffer (heb die dag geen blafje gehoord, eng gewoon) en allemansvrienden hebt (ik zat naast de keurmeesterstafel onder de tent en daar stonden ook de honden die bijna aan de beurt waren en ik ben compleet afgelikt) dan staat wmb de Deerhound op plek 1. Nee, het zijn geen kunstenvertoners maar het zijn wel pleasers.
Kruis dat met een werkwillig ras en ik denk dat je een gouden combi in de poten hebt.

Bedankt voor de antwoorden allemaal!