Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Particulier en bestelauto
Moderator: moderatorteam
- Lothian
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
- Aantal honden: 3
Particulier en bestelauto
Ik heb besloten dat mijn volgende auto een kleine tweedehands bestelbus moet worden. Lijkt me ideaal qua honden en ik hoef geen achterbank.
Maar ik ben een particulier en ik geloof dat de overheid dat níet ideaal vindt. Ik begin door de bomen het bos niet meer te zien.
Ik begrijp dus dat:
- De vermelde prijzen op occasionsites meestal exclusief BTW zijn, tenzij anders vermeld;
- Ik daar dus 21% aan naheffing (?) bij op moet tellen;
- Er kennelijk helemaal niet zo'n grote markt in tweedehands particuliere bestelbusjes is?
- Als ik de auto ooit weer wil verkopen, deze minder waard is omdat het een marge-auto is geworden :S
Tweede waar ik tegenaan loop is dat ik absoluut geen luchtdicht tussenschot wil. Ik wil dat de honden in de laadruimte van de airco in de cabine kunnen profiteren. Op de site van de Belastingdienst lees ik het volgende:
Uw bestelauto moet voor de bpm voldoen aan eisen, anders is het een personenauto. Uw bestelauto kan een personenauto worden als u uw bestelauto ombouwt, bijvoorbeeld door een bank in de laadruimte te plaatsen. Hieronder leest u de algemene eisen voor elke bestelauto, en de specifieke eisen die afhankelijk zijn van het type bestelauto.
Gaat dit nou wel of niet op voor mij als particulier? En hoe kan ik auto's vinden zonder dat stomme dichte tussenschot, dus met traliegaas of wat dan ook?
Help.
Tips voor merk en model zijn ook welkom. Ik denk aan de categorie Kangoo, Caddy etc, en een budget tot zo'n 5000 euro.
Maar ik ben een particulier en ik geloof dat de overheid dat níet ideaal vindt. Ik begin door de bomen het bos niet meer te zien.
Ik begrijp dus dat:
- De vermelde prijzen op occasionsites meestal exclusief BTW zijn, tenzij anders vermeld;
- Ik daar dus 21% aan naheffing (?) bij op moet tellen;
- Er kennelijk helemaal niet zo'n grote markt in tweedehands particuliere bestelbusjes is?
- Als ik de auto ooit weer wil verkopen, deze minder waard is omdat het een marge-auto is geworden :S
Tweede waar ik tegenaan loop is dat ik absoluut geen luchtdicht tussenschot wil. Ik wil dat de honden in de laadruimte van de airco in de cabine kunnen profiteren. Op de site van de Belastingdienst lees ik het volgende:
Uw bestelauto moet voor de bpm voldoen aan eisen, anders is het een personenauto. Uw bestelauto kan een personenauto worden als u uw bestelauto ombouwt, bijvoorbeeld door een bank in de laadruimte te plaatsen. Hieronder leest u de algemene eisen voor elke bestelauto, en de specifieke eisen die afhankelijk zijn van het type bestelauto.
Gaat dit nou wel of niet op voor mij als particulier? En hoe kan ik auto's vinden zonder dat stomme dichte tussenschot, dus met traliegaas of wat dan ook?
Help.
Tips voor merk en model zijn ook welkom. Ik denk aan de categorie Kangoo, Caddy etc, en een budget tot zo'n 5000 euro.

- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
- Aantal honden: 2
Re: Particulier en bestelauto
Ik heb een half jaartje in een Caddy gereden. Volgens mij is er juist een hele levendige handel in bestelbussen voor particulieren, ik zie ze echt overal te koop staan. Ik ben ze ook niet tegen gekomen met luchtdicht tussenschot. De meesten hebben iets als gaas en dat is handig, omdat je niet je lading in je nek wilt krijgen als je op de rem gaat.
De regel die je quote is volgens mij alleen van toepassing als je meer zitruimte wilt. Maar als particulier kun je gewoon een bestelbusje kopen en ff slikken als je de aanslag voor de wegenbelasting krijgt (die diesel caddys zitten rond de 80 euro per maand)
Soms kun je je huidige autoverzekering niet overnemen, omdat niet alle verzekeraars bestelauto's voor particulieren verzekeren. Ik moest daardoor over op FBTO, die deed dat wel.
De regel die je quote is volgens mij alleen van toepassing als je meer zitruimte wilt. Maar als particulier kun je gewoon een bestelbusje kopen en ff slikken als je de aanslag voor de wegenbelasting krijgt (die diesel caddys zitten rond de 80 euro per maand)
Soms kun je je huidige autoverzekering niet overnemen, omdat niet alle verzekeraars bestelauto's voor particulieren verzekeren. Ik moest daardoor over op FBTO, die deed dat wel.
Laatst gewijzigd door Paisley op 28 mei 2017 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.

- Paisley
- Zeer actief
- kipo
- Zeer actief
Die eisen zijn alleen voor de belasting, als je er niet aan voldoet, krijg je geen grijs kenteken, maar volgens mij krijg je dat als particulier sowieso niet meer. Ik heb -tot 5 jaar geleden- jaren in een Seat Inca gereden, imo even goed als een Caddy, maar veel goedkoper in aanschaf. Restwaarde moet je je niet teveel van voorstellen, ik heb er iets van 2-300 euro voor teruggekregen.
Belasting is slikken, als je een diesel hebt, benzine-versies zijn er ook, maar niet zoveel volgens mij. Staat tegenover dat de SDI-motor van de Caddy en Inca niet kapot te krijgen zijn (letterlijk nooit iets stuk gehad in 6-7 jaar), starten altijd en mijn verbruik was 1op 19.
Belasting is slikken, als je een diesel hebt, benzine-versies zijn er ook, maar niet zoveel volgens mij. Staat tegenover dat de SDI-motor van de Caddy en Inca niet kapot te krijgen zijn (letterlijk nooit iets stuk gehad in 6-7 jaar), starten altijd en mijn verbruik was 1op 19.
- Paisley
- Zeer actief
Nou, het is mij gelukt. Het nadeel van bestelbussen met trekhaak is dat ze echt lomp op hun sodemieter hebben gehad. Als je niet persé een trekhaak nodig hebt, zou ik er 1 nemen zonder trekhaak.kipo schreef: Staat tegenover dat de SDI-motor van de Caddy en Inca niet kapot te krijgen zijn (letterlijk nooit iets stuk gehad in 6-7 jaar), starten altijd en mijn verbruik was 1op 19.
Maar goed, over het algemeen zijn het wel goede auto's. Ik had een beetje pech. Wat me wel echt tegen viel, is dat ik het verschrikkelijk slecht vond rijden. Ik ben dus weer overgegaan op een personenauto.

- Sassy
- moderator
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 4
Als je in NL woont loont een bestelwagen idd niet meer, grijs kenteken (en dus minder wegenbelasting) krijg je alleen nog als ingeschreven bedrijf.
In BE kan het nog wel als particulier (maar dat gaat in de toekomst ook nog wel veranderen vermoed ik eens)
Een beetje diesel kost in NL een godsvermogen aan wegenbelasting, waar in in BE voor mijn Citroen Jumpy 127 euro wegenbelasting per jaar(!) betaal. Een 1,6 diesel die ruim 1500 kilo weegt.
Die heeft weliswaar een haast dicht schot, met ventilatie-gleuven.
Maar wij hebben voor niet te veel geld een elektrische dak-ventilator laten inbouwen. (Bejabo)
Te bedienen met een knopje op het dashboard op twee standen, kan minstens een uur draaien ook als de motor niet loopt. Deze auto heeft ook de mogelijkheid een tweede accu te plaatsen en daarop de koeling aan te sluiten. En als ik de airco voorin aanzet wordt het achterin echt heel koel voor de hondjes.
Die ventilator trekt als het ware de koude lucht vanuit de cabine naar achterin.
In BE kan het nog wel als particulier (maar dat gaat in de toekomst ook nog wel veranderen vermoed ik eens)
Een beetje diesel kost in NL een godsvermogen aan wegenbelasting, waar in in BE voor mijn Citroen Jumpy 127 euro wegenbelasting per jaar(!) betaal. Een 1,6 diesel die ruim 1500 kilo weegt.
Die heeft weliswaar een haast dicht schot, met ventilatie-gleuven.
Maar wij hebben voor niet te veel geld een elektrische dak-ventilator laten inbouwen. (Bejabo)
Te bedienen met een knopje op het dashboard op twee standen, kan minstens een uur draaien ook als de motor niet loopt. Deze auto heeft ook de mogelijkheid een tweede accu te plaatsen en daarop de koeling aan te sluiten. En als ik de airco voorin aanzet wordt het achterin echt heel koel voor de hondjes.
Die ventilator trekt als het ware de koude lucht vanuit de cabine naar achterin.
- Lothian
- Zeer actief
Haha, die kost echt niets.Paisley schreef:https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bes ... =lr&pos=33
Kijk houd je nog geld over ook
Maar het mag van mij echt wel wat duurder en dan wat minder km's op de teller. Ik weet dat het geen garantie is maar ik ben de jaarlijkse dure reparaties ontzettend zat en hoop ook weer zo vijf of meer jaar vooruit te kunnen met de auto
Trekhaak leek me wel ok zodat ik misschien ooit met een paardentrailer op pad kan, maar dat is een langetermijnplan want ik heb niet eens E achter B.
Huidige autoverzekering overnemen had ik helemaal niet over nagedacht, dank voor de reminder!
En 80 euro wegenbelasting is wel wat anders dan de 25 die ik nu betaal, ieeek. Maar goed, voor 25 rij je niet snel een ruime hondenauto.
Bedankt voor de tips!
Hebben/hadden jullie je honden los achterin of in autokennels?

- Sassy
- moderator
- Anne&Taar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes
Ik heb ook jaren een busje gehad, maar het slechte zicht (geen zijramen want grijs kenteken) en het lompe rijden heeft mij doen besluiten het bij n personenauto te laten. Plus inderdaad de busjes zijn vaak echt afgetuigd tegen de tijd dat je ze als particulier koopt, ik had veel onderhoud helaas. Ook vond ik dat een bus, door de laadcabine, veel herrie maakt. Ik had trouwens de honden los in de bus, dat ging prima, maar dan moet je je rijstijl erop aanpassen, anders schuiven ze heen en weer...al met al was ik er zelf niet zo over te spreken. Ik had overigens een Ford courrier. Een vriendin heeft recent een duster gekocht, een personen-auto maar wel meer een bus-idee (veel meer ruimte, hogere opstap) mogelijk is zoiets nog een betere optie?
Laatst gewijzigd door Anne&Taar op 28 mei 2017 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.
- Paisley
- Zeer actief
Ik denk dat je je er nog eens in moet verdiepen wat je precies wilt, want veruit de meeste bestelauto's mogen echt geen paardentrailer trekken. En daar zijn ze ook helemaal niet geschikt voor. Even uit mijn hoofd - volgens mij mocht mijn caddy/inca 800kg geremd gewicht trekken, met een 1.9sdi motor. En een paard/trailer combinatie zit al gauw op 1000kg en dan moet je officieel zelfs de maximale belasting rekenen, die natuurlijk veel hoger is dan het werkelijke gewicht.Lothian schreef:Haha, die kost echt niets.Paisley schreef:https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bes ... =lr&pos=33
Maar het mag van mij echt wel wat duurder en dan wat minder km's op de teller. Ik weet dat het geen garantie is maar ik ben de jaarlijkse dure reparaties ontzettend zat en hoop ook weer zo vijf of meer jaar vooruit te kunnen met de auto
Trekhaak leek me wel ok zodat ik misschien ooit met een paardentrailer op pad kan, maar dat is een langetermijnplan want ik heb niet eens E achter B.
Huidige autoverzekering overnemen had ik helemaal niet over nagedacht, dank voor de reminder!
En 80 euro wegenbelasting is wel wat anders dan de 25 die ik nu betaal, ieeek. Maar goed, voor 25 rij je niet snel een ruime hondenauto.
Bedankt voor de tips!
Er zijn ook combinaties waarbij je geen E rijbewijs nodig hebt voor een paardentrailer. Een vriendin van me had het er zorgvuldig op uitgezocht en kwam aanzetten met een kleine trailer (1 of 1,5 paards) en een hele grote auto (een ex ambulance uit duitsland). Dan kan t zonder E, maar dat moet je nog eens goed nalezen.
Mijn honden zaten los in de laadruimte, met hek tussen laadruimte en cabine.

- Anne&Taar
- Zeer actief
De auto's trekken ook dramatisch slecht op...ik zou t niet prettig vinden met ook nog n trailer erachter...Paisley schreef:Ik denk dat je je er nog eens in moet verdiepen wat je precies wilt, want veruit de meeste bestelauto's mogen echt geen paardentrailer trekken. En daar zijn ze ook helemaal niet geschikt voor. Even uit mijn hoofd - volgens mij mocht mijn caddy/inca 800kg geremd gewicht trekken, met een 1.9sdi motor. En een paard/trailer combinatie zit al gauw op 1000kg en dan moet je officieel zelfs de maximale belasting rekenen, die natuurlijk veel hoger is dan het werkelijke gewicht.Lothian schreef:Haha, die kost echt niets.Paisley schreef:https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bes ... =lr&pos=33
Bedankt voor de tips!
Er zijn ook combinaties waarbij je geen E rijbewijs nodig hebt voor een paardentrailer. Een vriendin van me had het er zorgvuldig op uitgezocht en kwam aanzetten met een kleine trailer (1 of 1,5 paards) en een hele grote auto (een ex ambulance uit duitsland). Dan kan t zonder E, maar dat moet je nog eens goed nalezen.
Mijn honden zaten los in de laadruimte, met hek tussen laadruimte en cabine.
- Paisley
- Zeer actief
Inderdaad, heel luidruchtige auto's, vooral de lichter gebouwde bestelbussen zoals die caddy's en belingo's etc.Anne&Taar schreef:Ik heb ook jaren een busje gehad, maar het slechte zicht (geen zijramen want grijs kenteken) en het lompe rijden heeft mij doen besluiten het bij n personenauto te laten. Plus inderdaad de busjes zijn vaak echt afgetuigd tegen de tijd dat je ze als particulier koopt, ik had veel onderhoud helaas. Ook vond ik dat een bus, door de laadcabine, veel herrie maakt.
Ik zat gewoon met oordopjes met muziek in de auto, de radio hoorde ik toch niet

- Paisley
- Zeer actief
Inderdaad en de hele wegligging is niet geschikt. Als een paard 1 stap opzij stapt, slingert de kont van de bestelbus er achteraan. Bij een bestelbus zit er relatief veel gewicht in de voorkant en weinig in de achterkant. Dat moet je echt niet willen.Anne&Taar schreef: De auto's trekken ook dramatisch slecht op...ik zou t niet prettig vinden met ook nog n trailer erachter...

- Anne&Taar
- Zeer actief
Trouwens, als je enkel wat meer laadruimte wilt en geen achterbank nodig hebt, kan je de banken uit een personenwagen halen. Dat heb ik nu ook gedaan, ideaal. Ik heb vervolgens middels een grote houten plaat alles egaal gemaakt, en de dames zitten nu riant in mijn Ford Fiesta.
- Lothian
- Zeer actief
Ok, paardentraileridee laat ik vliegen
dat is ook niet zo belangrijk. Overigens heb ik geen echt paard maar een IJslander, scheelt wel een paar honderd kilo.
Dat lawaaiige had ik ook nog niet zo over nagedacht.
Ik rijd soms in bestelauto's van mijn werk (Partner, Berlingo, en een grotere waarvan ik de naam ben vergeten edit een Vivaro) en die zijn stil en rijden prima, maar dat zijn dan ook 'nieuwe' leaseauto's met een dicht tussenschot. Misschien verkijk ik me op het lawaai in het soort auto dat ik zoek.
Dat lawaaiige had ik ook nog niet zo over nagedacht.
Ik rijd soms in bestelauto's van mijn werk (Partner, Berlingo, en een grotere waarvan ik de naam ben vergeten edit een Vivaro) en die zijn stil en rijden prima, maar dat zijn dan ook 'nieuwe' leaseauto's met een dicht tussenschot. Misschien verkijk ik me op het lawaai in het soort auto dat ik zoek.
Laatst gewijzigd door Lothian op 28 mei 2017 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.

- Lothian
- Zeer actief
Hier zit ik soms ook over te denken, misschien ook wel een goede optie.Anne&Taar schreef:Trouwens, als je enkel wat meer laadruimte wilt en geen achterbank nodig hebt, kan je de banken uit een personenwagen halen. Dat heb ik nu ook gedaan, ideaal. Ik heb vervolgens middels een grote houten plaat alles egaal gemaakt, en de dames zitten nu riant in mijn Ford Fiesta.

- Sassy
- moderator
Ik vind de Jumpy niet slecht optrekken, zeker niet, is een turbo-diesel.
Ook niet luidruchtig, dat gekke ding heeft alle luxe er op en eraan.
Cruise-control, airco, ESP, enz. en had maar 18.000km gelopen.
Goed en wel ingereden en met alle opties erop.
Koop je alleen niet voor het budget van TS.
Een Ford Courrier hebben we ooit gehad...nooit meer!
Trok ook niet op, levensgevaarlijk als je in DE op een korte oprit moest invoegen....brrr.
Slecht ook, was telkens iets aan.
Ook niet luidruchtig, dat gekke ding heeft alle luxe er op en eraan.
Cruise-control, airco, ESP, enz. en had maar 18.000km gelopen.
Goed en wel ingereden en met alle opties erop.
Koop je alleen niet voor het budget van TS.
Een Ford Courrier hebben we ooit gehad...nooit meer!
Trok ook niet op, levensgevaarlijk als je in DE op een korte oprit moest invoegen....brrr.
Slecht ook, was telkens iets aan.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Ik heb een vw transporter. De vorige had ik de tussenruit eruit deze blijft hij erin. De herrie zonder is enorm, de zooi groot (modder, water etc) en ze hebben toch een dakventilator achterin. Hier zitten ze in kennels ik wil niet anders. Als t nodig is kan altijd en overal de zijdeur en achterklep open (bijv in de file op de snelweg) zonder dat de honden alle kanten op vliegen. Het is duur in wegenbelasting idd ... erg duur. Maar ik zou niet anders willen. De vorige heb ik afgereden en is naar de sloop gegaan met ruim 350000 km op de teller. Reparatie en apk was duurder dan een ander 2e handsje.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Paisley
- Zeer actief
Dat zal rond de 400 kilo wegen toch? Officieel moet je kijken naar de maximale belasting van de trailer en niet de werkelijke belasting, maar buiten dat is het ook niet geschikt. Even voor de beeldvorming, een caddy is een polo variant met opbouw. Het rijwielgedeelte, de motor en de techiek is identiek. Een polotje voor een trailer zie je ongeveer nooitLothian schreef:Ok, paardentraileridee laat ik vliegendat is ook niet zo belangrijk. Overigens heb ik geen echt paard maar een IJslander, scheelt wel een paar honderd kilo.
Maar er zijn genoeg auto's binnen je budget die wel een trailer kunnen trekken. Ik rij momenteel een Volvo 940 station, de ideale paarden/honden bak.
In de aanschaf goedkoop, in de belasting duur. Maar dat houd je altijd met paarden-auto's, die zijn zwaar en dus duur in de belasting.
Waarom wil je graag een bestel auto? Als het alleen voor de honden en de ruimte is, zijn stationcars misschien een goede optie.

- Shiloh86
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder
- Aantal honden: 1
Wat is eigenlijk de reden dat je voor zon enorme laadruimte wilt gaan?
Is een gewoon flinke auto niet handiger? Ik denk bijvoorbeeld aan een Skoda Roomster of Fabia, of een ford focus.
Die zijn tweedehands volgens mij best betaalbaar en geven achterin echt méér dan genoeg ruimte voor die twee van jou. En voor vervoer van meer kan altijd de achterbank plat.
Is een gewoon flinke auto niet handiger? Ik denk bijvoorbeeld aan een Skoda Roomster of Fabia, of een ford focus.
Die zijn tweedehands volgens mij best betaalbaar en geven achterin echt méér dan genoeg ruimte voor die twee van jou. En voor vervoer van meer kan altijd de achterbank plat.

- Lothian
- Zeer actief
Ik vind het gewoon zo zonde om laadruimte en autolengte kwijt te zijn aan een nooit gebruikte achterbank. Als we met de honden op kampeervakantie willen bijvoorbeeld wil ik helemaal niet ook zo'n volumineuze achterbank vervoeren. En bij een stationwagon heb je dan weer dat het gelijk zo'n enorm lang ding is.
Platklappen wordt vaak niet echt plat en dan is de halve achterbak een glijbaan.
En in het dagelijks gebruik vervoer ik nog wel eens twee honden, een zadel, en een bak rommel, en dan gaat dat ook allemaal niet luxe passen zonder dat er alsnog iets heel harigs op de achterbank moet
De optie om een personenauto te nemen en daar de achterbank uit te halen moet ik misschien wat serieuzer overwegen. Zitten daar nog consequenties aan? Behalve dat ik dan waarschijnlijk een achterbank in mijn huis moet opslaan, haha.
Platklappen wordt vaak niet echt plat en dan is de halve achterbak een glijbaan.
En in het dagelijks gebruik vervoer ik nog wel eens twee honden, een zadel, en een bak rommel, en dan gaat dat ook allemaal niet luxe passen zonder dat er alsnog iets heel harigs op de achterbank moet
De optie om een personenauto te nemen en daar de achterbank uit te halen moet ik misschien wat serieuzer overwegen. Zitten daar nog consequenties aan? Behalve dat ik dan waarschijnlijk een achterbank in mijn huis moet opslaan, haha.

- mito
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dwergschnauzer, ESS
Ik heb sinds 3 jaar een oude Seat Inca. Ik vind het ideaal. Achterin een dubbele bench en daarnaast heb je plek zat om allerlei zooi mee te nemen. Het tussenschot heb ik eruit gehaald, zodat de temperatuur in de hele auto gelijk is. De honden zijn veel relaxter in de auto dan vroeger op de achterbank. Ja het het maakt wel wat meer herrie, maar dat vind ik niet zo boeien.
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
Ik heb een Renault Kangoo. Was 3,5 jaar oud toen ik hem kocht (alweer een jaar of 3 gereden). Was een oude koeriersauto van TNT geweest en dat had ik wel wat onderschat... weinig kilometers op de teller maar wel veel korte ritjes en remmen en optrekken gehad... inmiddels is de koppeling vervangen, multiriem die ik op de snelweg verloren was
(en gelijk ook distributieriem vervangen) en remmen vervangen, maar ding rijdt gewoon superfijn. Is ook iets luxer qua stoelen als de Berlingo die ik hiervoor had. Ik heb overigens geen gesloten tussenschot, er zit zo'n open tussenschot (soort gaaswerk) in.
Nu moet er nog naar de bedrading onder mijn stuurkolom gekeken worden, als het regent gaan mijn ruitenwissers soms niet gelijk aan en mijn groot licht doet niet wat hij moet doen, schijnt vocht in de bedrading daar te kunnen zitten dus dat gaan ze volgende week nakijken, en ook weer een grote beurt dan. Hoop er nog jaren mee te doen.
Nu moet er nog naar de bedrading onder mijn stuurkolom gekeken worden, als het regent gaan mijn ruitenwissers soms niet gelijk aan en mijn groot licht doet niet wat hij moet doen, schijnt vocht in de bedrading daar te kunnen zitten dus dat gaan ze volgende week nakijken, en ook weer een grote beurt dan. Hoop er nog jaren mee te doen.
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- Anne&Taar
- Zeer actief
De gordels! Deze moeten wettelijk aanwezig-en functioneel zijn. Let erop dat je deze intact houdt.Lothian schreef:
- Sassy
- moderator
Kijk dan wel dat je de ruiten achterin evt. met een plakfolie kan verduisteren, wij hebben ook een station Vectra 1,9 diesel (en daar merk je niet eens dat er een paardentrailer achterhangt, door de lengte van het chassis is dat idd een veel betere auto om mee te trekken als een busje of kleine bestelwagen), maar die wordt achterin veel warmer. Ondanks airco.
Dat heb je in een dichte bus niet.
Plus dat je in een bus veel meer zooi (en meer honden) kwijt kan.
Als je maar twee honden hebt zou ik zeker een station overwegen, kwa wegligging en rijcomfort beter als je veel kilometers rijdt. Ik word er minder moe van in elk geval.
Als het hard waait heb je bij een busje toch meer spierballen nodig.
Voordeel van de bus is wel dat ik minimaal 4 honden kan vervoeren plus de nodige bagage.
In de station zit je dan echt tot onder het dak te proppen. Wij dan toch
Berlingo heeft de HDI Multispace, kun je de achterbanken van wegschuiven als je ze niet nodig hebt, past veel in. Heb er een gehad, vond ik een zalige auto om in te rijden, en stiller als een met enkel een laadvlak. Helaas kaduuk met 350.000km op te teller en te duur om nog te maken.
Dat heb je in een dichte bus niet.
Plus dat je in een bus veel meer zooi (en meer honden) kwijt kan.
Als je maar twee honden hebt zou ik zeker een station overwegen, kwa wegligging en rijcomfort beter als je veel kilometers rijdt. Ik word er minder moe van in elk geval.
Als het hard waait heb je bij een busje toch meer spierballen nodig.
Voordeel van de bus is wel dat ik minimaal 4 honden kan vervoeren plus de nodige bagage.
In de station zit je dan echt tot onder het dak te proppen. Wij dan toch
Berlingo heeft de HDI Multispace, kun je de achterbanken van wegschuiven als je ze niet nodig hebt, past veel in. Heb er een gehad, vond ik een zalige auto om in te rijden, en stiller als een met enkel een laadvlak. Helaas kaduuk met 350.000km op te teller en te duur om nog te maken.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Niet als je de achterbank er geheel uithaald.Anne&Taar schreef:De gordels! Deze moeten wettelijk aanwezig-en functioneel zijn. Let erop dat je deze intact houdt.Lothian schreef:

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Paisley
- Zeer actief
Ik gooi hem er nog een keer in, stationcar is echt ideaalLothian schreef:Ik vind het gewoon zo zonde om laadruimte en autolengte kwijt te zijn aan een nooit gebruikte achterbank. Als we met de honden op kampeervakantie willen bijvoorbeeld wil ik helemaal niet ook zo'n volumineuze achterbank vervoeren. En bij een stationwagon heb je dan weer dat het gelijk zo'n enorm lang ding is.
Daarbij is een bestelauto erg onhandig manouvreren. Soms heeft ie zelfs geen binnenspiegel en een geblindeerd achterruit, en je kunt niet over je schouder kijken. Je hebt een grote dode hoek. Een bestelauto is ook erg hoog, wat soms fijn is maar enorm veel luchtverplaatsing geeft - wat je terugmerkt in geluid en verbruik.
De draaicirkel van mijn volvo is kleiner dan die van mn caddy was, en omdat ik alles veel beter kan zien heb ik veel meer gemak terug. Ook al is hij langer, hij is toch veel makkelijker in te parkeren
Ik heb zelf lang rondgereden in een Polo met gedemonteerde achterbank. Het nadeel is dan wel dat je geen vlakke vloer hebt, maar iets hobbeligs, per auto verschillend natuurlijk.

- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Ik rijd ook zonder E-rijbewijs inderdaad, maar je moet wil je legaal rijden een trekkend voertuig hebben wat inclusief laadvermogen, opgeteld bij het ledig gewicht plus het laadvermogen van de trailer niet boven de 3.500 kg uitkomt.Ik denk dat je je er nog eens in moet verdiepen wat je precies wilt, want veruit de meeste bestelauto's mogen echt geen paardentrailer trekken. En daar zijn ze ook helemaal niet geschikt voor. Even uit mijn hoofd - volgens mij mocht mijn caddy/inca 800kg geremd gewicht trekken, met een 1.9sdi motor. En een paard/trailer combinatie zit al gauw op 1000kg en dan moet je officieel zelfs de maximale belasting rekenen, die natuurlijk veel hoger is dan het werkelijke gewicht.
Voorbeeldje:
Auto weegt zelf 1400 kg, laadvermogen is 500 kg. Dan blijft er van de 3.500 kg nog 1.600 kg over. Dus het ledig gewicht van de trailer inclusief laadvermogen ervan mag niet meer dan 1.600 kg zijn. Bij een 1- of anderhalfpaardstrailer is dat geen probleem, bij een 2-paards red je dit alsnog niet.
Daarnaast moet het trekkende voertuig ook deze 1.600 kg mógen trekken (dit staat in de autopapieren vermeld).
Voorbeeldje waarbij het fout gaat, en dat zou bij die hele grote auto van je vriendin zomaar ook het geval kunnen zijn:
Auto weegt zelf 2.100 kg, laadvermogen is 600 kg. Over dan nog maar 800 kilo, niet voldoende voor een trailer inclusief laadvermogen, ook al mag de auto het gemakkelijk trekken.
Mét E-rijbewijs mag dit zonder problemen wèl.
Laatst gewijzigd door LongFields op 28 mei 2017 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
- Shiloh86
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Geen idee of dat model al tweedehands binnen budget verkrijgbaar is, maar is de Honda Jazz niet iets? Die achterbank lijkt écht plat te gaan, maar je schijnt de zitting van de achterbank ook op te kunnen klappen, waardoor je soort van twee laadruimtes creëert. Schijnt een opbergruimte wonder te zijn.
Ik weet niet, ik zou niet zo snel voor eruit slopen zijn. Als de achterbank efficiënt op te bergen is en ie toch zeeën van platte laadruimte geeft, biedt dat toch meer vrijheid als je wél een keer wat extra mensen mee wilt nemen.
Ik weet niet, ik zou niet zo snel voor eruit slopen zijn. Als de achterbank efficiënt op te bergen is en ie toch zeeën van platte laadruimte geeft, biedt dat toch meer vrijheid als je wél een keer wat extra mensen mee wilt nemen.

- labje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): labrador retriever
Dat moet niet, dan koop je een twinnyload en het is opgelost.Cleva schreef:Ik heb nu een ruime station en die is echt prima maar toch mis ik de ruimte van mijn Peugeot Partner.
Daar kon altijd alles in. Nu moet ik moeilijk doen over een extra fiets.