Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hoe de hond te vervoeren in een auto zonder airco?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Hakkene
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: hoe de hond te vervoeren in een auto zonder airco?

Ongelezen bericht door Hakkene »

~Suzanne~ schreef:
Hakkene schreef:Ik had vroeger zo'n "dichte" vervoerbak voor m'n ratten. Die was alleen aan de bovenkant open. Als je zoiets een beetje verdekt opstelt in de auto, moeten de ramen toch op een kiertje kunnen?
Een kiertje is toch voor de hond (en jezelf) volstrekt onvoldoende? Ik had vandaag heel even alleen de ramen open en de airco uit.. maar de hitte die van buiten kwam was warmer dan het in de auto al was. Zonder airco met dit weer vind ik not done.
Als je namelijk de ramen wel helemaal open hebt waait het gruwelijk in de auto en dat lijkt me a-niet verkoelend en b-niet gezond (longontsteking oid).

Sorry, met dit weer zonder airco? Met een oudere hond? Gewoon niet doen.

Suzanne
Dan gewoon 's morgens vroeg of 's avonds reizen:) opgelost!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Hakkene schreef:
~Suzanne~ schreef:
Hakkene schreef:Ik had vroeger zo'n "dichte" vervoerbak voor m'n ratten. Die was alleen aan de bovenkant open. Als je zoiets een beetje verdekt opstelt in de auto, moeten de ramen toch op een kiertje kunnen?
Een kiertje is toch voor de hond (en jezelf) volstrekt onvoldoende? Ik had vandaag heel even alleen de ramen open en de airco uit.. maar de hitte die van buiten kwam was warmer dan het in de auto al was. Zonder airco met dit weer vind ik not done.
Als je namelijk de ramen wel helemaal open hebt waait het gruwelijk in de auto en dat lijkt me a-niet verkoelend en b-niet gezond (longontsteking oid).

Suzanne

Helaas niet wat ze kunnen pas om 15.00 uur in het huisje... Ik zou dat overleggen, of je er ook in de avond in kunt trekken en dan dus gaan rijden als het koeler is. Maar zonder voorzorgen en met dichte ramen... is GEEN doen... voor je dieren niet en voor jezelf ook niet.

Wanneer zou je gaan? Kun je de airco voordien niet laten repareren, desnoods 1 dag later op vakantie gaan? Auto lenen of huren?

Suzanne
annets
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse cocker spaniel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door annets »

Het huren van een auto waar alles in zou passen, komt op zo'n 600,00.
Dat word het dus niet, en wie leent zijn auto zomaar even uit?
Knagers thuis laten is geen optie, ze gaan ieder jaar mee.

Idee van karton is wel iets.
Gr. van Annet, James en haar 4 duveltjes, en Bowie vanaf de regenboogbrug.
Afbeelding
tobi__
Zeer actief
Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke

Ongelezen bericht door tobi__ »

annets schreef:Sorry, nog even wat meer toevoeging.
Bowie en de knagers gaan mee op vakantie, ongeveer 2,5 rijden.
Ik kan ze dus niet thuislaten.
De knagers gaan in hun hok op de achterbank, naast Bowie.
We hebben geen ruimte om dan nog een grote vervoersmand mee te nemen.
Voor de knagers zou ik bevroren flessen water boven op het hok leggen, waardoor die daar de koelte van hebben.
Als ik de raampjes open doe, komt er alleen warme lucht naar binnen en dat geeft geen verkoeling.
Hebben we vanmiddag uit geprobeerd.
Als ik de ramen open doe, krijgen de knagers de volle laag, en dat is niet echt goed voor hun luchtwegen.
Vroeg vertrekken of in de nacht is ook geen optie omdat we pas om 15.00 in het huisje mogen.
Het lijkt mij voor geen één levend wezen fijn om 2,5 uur in een gesloten ruimte te zitten. Iedereen aanwezig in de auto geeft warmte af en je rijdt in een halve glasbak waar continu de zon op staat te branden. Dat is niet anders dan je hond/dier in een stilstaande auto laten zitten met de raampjes dicht op een parkeerplaats. Waarom zou dat rijdend dan wel opeens kunnen?

Met een raam open komt er tenminste nog 'frisse' lucht binnen. Maar ik zou echt even nadenken of dit niet anders kan.
_Esmee
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

kun je niet overleggen of je dan rond 20 uur het huisje in kam of zo. Dan kan je om 17.30 gaan rijden, dat is al anders dan overdag
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

annets schreef:Het huren van een auto waar alles in zou passen, komt op zo'n 600,00.
Dat word het dus niet, en wie leent zijn auto zomaar even uit?
Knagers thuis laten is geen optie, ze gaan ieder jaar mee.

Idee van karton is wel iets.
Out of the box denken... of met dode dieren zitten en jezelf oververhit. Even kijken.. wat heeft prioriteit.
Ja, sorry, ik snap dat een vakantie "belangrijk" is maar het welzijn van je dieren lijkt me nog een stap belangrijker.
Zelfs MET ramen open (en dan knagers idd bij een oppas laten) wordt het binnenin de auto te warm. ER komt "frisse" lucht binnen maar die is te warm; het koelt niet af.

Niet denken in problemen maar in oplossingen. Je hebt een uitdaging: hoe zorg je ervoor dat iedereen veilig op de plaats van bestemming komt? In ieder geval niet in een auto zonder airco waar geen raam open kan. Dan wordt het dus zoeken naar een alternatief: huren/lenen/dag later gaan en airco laten herstellen of, ja, het kan, thuisblijven.

En, heel andere vraag; zijn knaagdieren toegestaan in de woning die je gaat huren?

Suzanne
Hakkene
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hakkene »

~Suzanne~ schreef:
Hakkene schreef:
~Suzanne~ schreef:

Suzanne

Helaas niet wat ze kunnen pas om 15.00 uur in het huisje... Ik zou dat overleggen, of je er ook in de avond in kunt trekken en dan dus gaan rijden als het koeler is. Maar zonder voorzorgen en met dichte ramen... is GEEN doen... voor je dieren niet en voor jezelf ook niet.

Wanneer zou je gaan? Kun je de airco voordien niet laten repareren, desnoods 1 dag later op vakantie gaan? Auto lenen of huren?

Suzanne

Precies, als je om 15.00 in het huisje kunt, kun je inderdaad vast overleggen dat je 's avonds komt :)
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Dan zou ik nooit op vakantie kunnen... heb geen airco ook nooit gehad. Meestal rij ik rond 3.00 uur weg en kom dan in de middag aan op bestemming soms ook pas in de avond. En ja dus ook als t bloedheet is...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Cleva schreef:
annets schreef:de knagers gaan mee op vakantie

Afbeelding
:LOL:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

malinois schreef:Dan zou ik nooit op vakantie kunnen... heb geen airco ook nooit gehad. Meestal rij ik rond 3.00 uur weg en kom dan in de middag aan op bestemming soms ook pas in de avond. En ja dus ook als t bloedheet is...
Precies.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

annets schreef: Vroeg vertrekken of in de nacht is ook geen optie omdat we pas om 15.00 in het huisje mogen.
Je denkt wel erg in problemen. Heel vroeg weg zodat de hond het niet aflegt en dan in de buurt van het huisje schaduw en water opzoeken kan toch? Alsof de vakantie pas begint als je "in het huisje mag" :F:
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Wij gingen vroeger met 3 kinderen en de hond naar Frankrijk op vakantie :schrik:

In een auto zonder airco :O:

Wat waren wij slecht :O: :engel: :engel:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Joey.K
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Joey.K »

Ik ben blij dat het vandaag een stuk koeler is. Ik was gisteren echt niet in mijn auto gaan rijden waarbij alles dicht moest blijven. (Ook airco loos) voor vandaag heb ik een paar flessen met water gevuld en in de vriezer gestopt die gaan onder een handdoek mee in de auto kunnen de honden zelf kiezen of ze er tegenaan gaan liggen. Raampjes open en dan overleven we het wel.
bouvierpoedel
Zeer actief

Izzie_Anneke schreef:
annets schreef: Vroeg vertrekken of in de nacht is ook geen optie omdat we pas om 15.00 in het huisje mogen.
Je denkt wel erg in problemen. Heel vroeg weg zodat de hond het niet aflegt en dan in de buurt van het huisje schaduw en water opzoeken kan toch? Alsof de vakantie pas begint als je "in het huisje mag" :F:
Dat dus en veel stoppen onderweg en rustig lekker een ijsje eten onder de bomen.
Hoe moeilijk kun je iets maken zeg. :mann:
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Izzie_Anneke schreef:
Dit dus, inderdaad.
Trouwens net zo leuk, want dan begint je vakantie juist eerder, je hoeft toch pas s'avonds een bed te hebben.
Dan zit je nog wel met je knagers, want die kan je niet achterlaten in de auto.
Kan iemand, familie ofzo niet op de knagers passen?
Wat zijn je knagers eigenlijk, ratten, konijnen?
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

gonnie schreef:
Sandra&co schreef:Ik zou 'm ook lekker thuis laten als het niet strikt noodzakelijk is, en anders sowieso een koelhalsband/harnas/mat gebruiken. Maar jee, een 13-jarige hond in een auto zonder airco...ik zou dat mijn jonge honden nog niet aandoen. Of mezelf.
Hoe deden ze dat dan in de tijd dat auto's nog geen airco hadden?
Dat was mijn reactie ook meteen. :lol1:

Knaagdieren beschermen tegen tocht en op een paar bevroren koelelementen zetten.
Hond op een koelmat, raampjes open en rijden maar. :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ranetje schreef:
gonnie schreef:
Sandra&co schreef:Ik zou 'm ook lekker thuis laten als het niet strikt noodzakelijk is, en anders sowieso een koelhalsband/harnas/mat gebruiken. Maar jee, een 13-jarige hond in een auto zonder airco...ik zou dat mijn jonge honden nog niet aandoen. Of mezelf.

Knaagdieren beschermen tegen tocht en op een paar bevroren koelelementen zetten.
dat is te makkelijk denk ik ;)
manohman, hoe hebben wij dat vroeger toch allemaal kunnen doen en het ook nog overleefd :O:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

renee-uk schreef:
ranetje schreef:
gonnie schreef:

manohman, hoe hebben wij dat vroeger toch allemaal kunnen doen en het ook nog overleefd :O:
TS zegt dat de ramen niet open kunnen... met een buitentemperatuur van 30 graden in een auto rijden zonder airco, waarvan ook de ramen niet open kunnen, daar zou ik zelf niet over piekeren.
renee-uk
Zeer actief

jvanringen schreef:
renee-uk schreef:
ranetje schreef: Dat was mijn reactie ook meteen. :lol1:

TS zegt dat de ramen niet open kunnen... met een buitentemperatuur van 30 graden in een auto rijden zonder airco, waarvan ook de ramen niet open kunnen, daar zou ik zelf niet over piekeren.
vanwege de knaagdieren en daar geeft ranetje al een oplossing voor. :lees:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
63673J

Ja, raampjes open o.a. zegt Ranetje. Knaagdieren uit logeren sturen lijkt mij een stuk handiger, maar goed, met koeltoestanden zal t ook wel gaan.
renee-uk
Zeer actief

jvanringen schreef:Ja, raampjes open o.a. zegt Ranetje.
mensenkinderen, 'knaagdierenbeschermen tegen de tocht' zegt ranetje ook :roll:
maar laat maar weer, veel te warm voor dit gedoe.
alhoewel.... ik heb hier nog wel wat leesbrillen voor je die ik zo op kan sturen, scheelt vast nog meer gedoe in de toekomst!
Afbeelding

annets
Zeer actief

Emma schreef:
Izzie_Anneke schreef:
Dit dus, inderdaad.
Trouwens net zo leuk, want dan begint je vakantie juist eerder, je hoeft toch pas s'avonds een bed te hebben.
Dan zit je nog wel met je knagers, want die kan je niet achterlaten in de auto.
Kan iemand, familie ofzo niet op de knagers passen?
Wat zijn je knagers eigenlijk, ratten, konijnen?
Afbeelding
annets
Zeer actief

Izzie_Anneke schreef:
Dat is een idee.
Afbeelding
63673J

renee-uk schreef:
jvanringen schreef:Ja, raampjes open o.a. zegt Ranetje.
mensenkinderen, 'knaagdierenbeschermen tegen de tocht' zegt ranetje ook :roll:
maar laat maar weer, veel te warm voor dit gedoe.
alhoewel.... ik heb hier nog wel wat leesbrillen voor je die ik zo op kan sturen, scheelt vast nog meer gedoe in de toekomst!
Wat een kleuter ben jij.
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Sinds een jaar hebben we een auto met een heel ouderwetse airco. Voordien nooit airco gehad. Toch gebruik ik hem zelfs in de zomer zelden. Raampjes open vind ik veel fijner.
Ik zou dus eerder een oplossing zoeken voor de knaagdieren (oppas, of windvrije plek maken in de auto) dan met dichte ramen gaan rijden, ook niet 's nachts. Ik zou er kotsmisselijk van worden.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik neem aan dat je in die 2,5 uur een groot deel over de snelweg gaat? Daar koelt da auto wel van af. Die wind is heel wat anders dan als je op je fietsje zit hoor of als je de raampjes open hebt in de 30 km zone waar die wind inderdaad warm is. Op de snelweg hadden wij niet continue de ramen helemaal open hoor toen wij nog geen airco hadden. Op de snelweg heb je hoogstens een klein kiertje open. Daar kunnen je knaagdieren ook nog wel tegen, zeker als je er ook nog karton tegen aan zet (en dus alleen de boven kant openlaat, geen doek erover heen, dat wordt nog weer te warm. Ik zou me afvragen of je de auto ook niet anders moet indelen, weet niet of je alleen in de auto zit, maar anders zou ik hond ook op de voorstoel doen, dan kunnen beide voorraampje open, daar hebben ze dan achterin ook minder last van. Auto van de voren afspoelen met koud water en in de schaduw zetten en even voor je erinstap alles open zetten om de ergste hitte er uit laten.

Persoonlijk zal ik je hetzelf makkelijker maken. Knaagdieren alsnog naar een opvang brengen. Leuk dat ze altijd mee gaan, maar met deze hitte niet heel handig in je auto zonder airco. Zou ik kiezen voor hun welzijn en dat is dan groter bij een opvang. In de ochtend vroeg weggaan is ook weer niet handig met je knaagdieren. Vaak kan je sleutels ophalen tot een uur of 20. Dan kan je ook al wat koeler rijden.
Eventueel de avond van te voren ergens in een hotel gaan zitten in de buurt daar?
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

renee-uk schreef:
ranetje schreef:
gonnie schreef:

Nou nu nog steeds hahaha, ik hobbel nog steeds bijna jaarlijks zonder airco en met honden in augustus zo'n 1000 tot 1500 km enkele reis ineens door.
Oh en achterin (gesloten cabine) bij de honden kunnen geen ramen open. Is prima uit te houden zolang je rijdt.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
bouvierpoedel
Zeer actief

Niika88 schreef:Ik neem aan dat je nog steeds ratten hebt? Als je oppas nodig hebt mag je ze best komen brengen hoor :) Gezellig
:neenee: Die hebben ook een vakantie met papa en mama verdiend :engel:
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

~Suzanne~ schreef: Ja, nou, sorry; dan een auto huren of lenen.. maar zonder een open raam en zonder airco? Ik zegde nog eerder de vakantie af. Het kan niet; het is vragen om problemen (ook voor jezelf!)

Suzanne
Inderdaad, als het warm is en je komt in de file dan sta je jezelf, je knaagdieren en je honden gaar te koken.

Ik kom net terug van een lang weekendje Luxemburg en had geen airco. Met de ramen goed open was het flink uitwapperen maar nog te doen. De honden hebben het wel warm gehad, ik ook. Gelukkig file-vrij kunnen rijden.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Dan doe je alles open dus deuren etc...
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”