Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Problemen met bak leeg eten boxerpup..
Moderator: moderatorteam
-
29Kim_
- nieuw lid
- Aantal honden: 1
Problemen met bak leeg eten boxerpup..
Goedemiddag!
We hebben een boxerpup van inmiddels 15 weken oud, Boris. Sinds een paar weken eet hij alleen zijn bak niet in 1x leeg. Hij laat de helft (soms meer, soms minder) staan. In het begin haalde we na een tijdje zijn bak weg.. maar dan krijgt hij wel heel weinig eten binnen. Nu proberen we met een beetje slim lokken naar zijn bak dat hij de rest ook op eet. In veel gevallen lukt dit uiteindelijk ook wel.
Hij krijgt 3x per dag brokken van Royal Canin, dit kreeg hij ook bij de fokker. In het begin kreeg hij zijn eten in een klein zilveren voerbakje. Op advies van iemand anders krijgt hij zijn eten nu in een grote zilveren voerbak (voor het volwassen formaat zeg maar) maar ook hier eet hij niet altijd zijn bak leeg.
Heeft iemand enig idee waar dit misschien aan zou kunnen liggen? Het is verder, ook volgens de dierenarts, een prima gezonde hond. Hij doet het in alle opzichten ook super goed. Alleen dat eten..
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Groetjes!
We hebben een boxerpup van inmiddels 15 weken oud, Boris. Sinds een paar weken eet hij alleen zijn bak niet in 1x leeg. Hij laat de helft (soms meer, soms minder) staan. In het begin haalde we na een tijdje zijn bak weg.. maar dan krijgt hij wel heel weinig eten binnen. Nu proberen we met een beetje slim lokken naar zijn bak dat hij de rest ook op eet. In veel gevallen lukt dit uiteindelijk ook wel.
Hij krijgt 3x per dag brokken van Royal Canin, dit kreeg hij ook bij de fokker. In het begin kreeg hij zijn eten in een klein zilveren voerbakje. Op advies van iemand anders krijgt hij zijn eten nu in een grote zilveren voerbak (voor het volwassen formaat zeg maar) maar ook hier eet hij niet altijd zijn bak leeg.
Heeft iemand enig idee waar dit misschien aan zou kunnen liggen? Het is verder, ook volgens de dierenarts, een prima gezonde hond. Hij doet het in alle opzichten ook super goed. Alleen dat eten..
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Groetjes!
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Problemen met bak leeg eten boxerpup..
En uit een niet spiegelende bak? Elco at op een gegeven moment ook niet verder als de bodem van z'n rvs-bak in zicht kwam. Die eet nu uit een aardewerken bakje en dat gaat vrijwel altijd meteen leeg. Als dat niet werkt, kun je eventueel al naar twee keer per dag voeren gaan
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Ik gaf mijn pups 4 maaltijden per dag en bouwde dat af. Met een maand of 6 3 maaltijden, met 8 maanden 2 maaltijden voor de rest van hun leven. Soms had ik een pup (of volwassen honden) die ik 's avonds voor het naar bed gaan nog een broodkorst/boterham gaf omdat zij anders 's nachts of 's morgensvroeg ging overgeven.
Verder ging ik uit van een richtlijn van ca. 10% van hun lichaamsgewicht aan voer per dag. Maar dat is wel een richtlijn. Als de pup de bak als een gek leegvrat en driftig na likte, dan gaf ik de volgende maaltijd wat meer.
Bleef er wat over, dan kreeg ze de volgende maaltijd minder.
Het hing natuurlijk ook af of de pup heel beweeglijk was of juist wat rustiger. Dan pas je de hoeveelheid per maaltijd ook op aan.
Als een pup structureel te weinig eet, dan zou ik eens langs de dierenarts gaan.
Verder ging ik uit van een richtlijn van ca. 10% van hun lichaamsgewicht aan voer per dag. Maar dat is wel een richtlijn. Als de pup de bak als een gek leegvrat en driftig na likte, dan gaf ik de volgende maaltijd wat meer.
Bleef er wat over, dan kreeg ze de volgende maaltijd minder.
Het hing natuurlijk ook af of de pup heel beweeglijk was of juist wat rustiger. Dan pas je de hoeveelheid per maaltijd ook op aan.
Als een pup structureel te weinig eet, dan zou ik eens langs de dierenarts gaan.

- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
Is de pup mager?
Zo niet heeft hij misschien wel gewoon genoeg.
Veel mensen willen de richtlijnen op de voerverpakking volgen. Maar die richtlijnen zijn vaak wel erg ruim. (meer verkoop?)
Mijn fitte volwassenen teefje krijgt maar ongeveer 75% va de richtlijn op de verpakking. En dat is ruim voldoende voor haar.
Veel mensen willen de richtlijnen op de voerverpakking volgen. Maar die richtlijnen zijn vaak wel erg ruim. (meer verkoop?)
Mijn fitte volwassenen teefje krijgt maar ongeveer 75% va de richtlijn op de verpakking. En dat is ruim voldoende voor haar.

-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Mijn pup liet het ook staan op een gegeven moment. Toen begonnen met kvv, probleem opgelost. Inmiddels eet ze ook wel weer brokken.
-
Wolfsblut
- Zeer actief
Jouw hond weet dat genoeg, genoeg is. Een ideale eigenschap waar je niets aan moet proberen te veranderen. Hier staat ook altijd een bak brokken. Naar behoefte wordt er van gegeten.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
- Feather__
- Zeer actief
Is het idd mogelijk om de bak te laten staan? Hier staat ook altijd een bak brokken (nouja 2 dan
) en mijn honden eten wanneer ze honger hebben. Snoopy vaak na het eten wat brokken en 's avonds voor het slapen gaan nog wat. En Yin eet vaak wel haar bak in 1x leeg maar ook zij kan bepalen wanneer en hoeveel.

- Lanavandevledders
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
Ook hier een hond die vanaf pup af aan niet gefixeerd is op eten,
Ze eet haar brokken met smaak, maar wel verdeeld over de hele dag, s,morgens geef ik haar de helft van haar portie, tegen een uur of 2 heeft ze deze op, en dan krijgt ze haar tweede portie, ook hier doet ze de hele middag en begin van de avond op,, ze eet gewoon over de hele dag kleine porties,
ik vind het geen probleem
Ze eet haar brokken met smaak, maar wel verdeeld over de hele dag, s,morgens geef ik haar de helft van haar portie, tegen een uur of 2 heeft ze deze op, en dan krijgt ze haar tweede portie, ook hier doet ze de hele middag en begin van de avond op,, ze eet gewoon over de hele dag kleine porties,
ik vind het geen probleem
- Leonie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Dat.Habibi schreef:Is de pup mager?
- Hakkene
- Zeer actief
Mijn hond at als pup ook slecht. Wat nog weleens hielp was een wandeling maken voor het eten, zodat ze honger kreeg. En er niet te zwaar aan tillen, als ze verder gezond is en er goed uit ziet.
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
Ik sluit me voor dit herkenbare "probleem"bij de rest aan. Voerbak laten staan zou ik wel proberen want misschien eet je pup liever op een ander tijdstip.En even een andere bak proberen, je kunt er een plastic schaaltje inzetten voor zolang.
En anders overgaan naar twee x voeren per dag.
En anders overgaan naar twee x voeren per dag.
- Leonie.
- Zeer actief
Dan leert je hond misschien juist dat hij de hele dag af en toe wat kan pakken.Marie-Josée schreef:Ik sluit me voor dit herkenbare "probleem"bij de rest aan. Voerbak laten staan zou ik wel proberen want misschien eet je pup liever op een ander tijdstip.
Maar mocht je echt denken dat het nodig is dat hij meer eet: heb je iets als een voerbal geprobeerd?
Bij mijn hondje Lou ben ik trouwens best snel overgestapt naar 2 keer voeren en daarna naar 1 keer.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ieder heeft zijn eigen methode.
Ik zou de bak niet laten staan.
Wel zo mogelijk overgaan op kvv (vers vlees voeding)
En ik zou zeker niet mijn best gaan doen om hem nog een hapje te laten eten.
Eten moet geen item worden.
Wat hij laat staan als hij heeft gegeten gaat na 10 minuten weg (de koelkast in) tot de volgende maaltijd.
Mogelijk is 2 x per dag voeren al genoeg voor hem?
Ik zou de bak niet laten staan.
Wel zo mogelijk overgaan op kvv (vers vlees voeding)
En ik zou zeker niet mijn best gaan doen om hem nog een hapje te laten eten.
Eten moet geen item worden.
Wat hij laat staan als hij heeft gegeten gaat na 10 minuten weg (de koelkast in) tot de volgende maaltijd.
Mogelijk is 2 x per dag voeren al genoeg voor hem?
- smoekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): JH
Hier idem. Wat dat betreft "weet ik niet beter" dat was vroeger "thuis" al en dat was/is met Nell niet anders. Nu met Cheff idem dito.Wolfsblut schreef:Jouw hond weet dat genoeg, genoeg is. Een ideale eigenschap waar je niets aan moet proberen te veranderen. Hier staat ook altijd een bak brokken. Naar behoefte wordt er van gegeten.
Ben oprecht benieuwd wat daar (voerbak laten staan) precies op tegen is? Ik ben niet anders gewend dan dat de honden niet beter weten dat water en voer altijd "beschikbaar" is.Leonie. schreef:Dan leert je hond misschien juist dat hij de hele dag af en toe wat kan pakken.Marie-Josée schreef:Ik sluit me voor dit herkenbare "probleem"bij de rest aan. Voerbak laten staan zou ik wel proberen want misschien eet je pup liever op een ander tijdstip.
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
- Leonie.
- Zeer actief
Lijkt mij echt heel onpraktisch. Ik wil gewoon dat ze 's ochtends gegeten hebben (en dan kunnen we lekker op pad of wat dan ook) en 's avonds ook. Maar ik vind het ook fijn om te weten of ze gegeten hebben en hoeveel ze precies op hebben. Als je hond moet afvallen (zoals Lou bijvoorbeeld) moet je het toch ook gaan bijhouden. En Millie zou denk ik toch al het beschikbare voer in 1 keer opeten.smoekie schreef:Ben oprecht benieuwd wat daar (voerbak laten staan) precies op tegen is? Ik ben niet anders gewend dan dat de honden niet beter weten dat water en voer altijd "beschikbaar" is.
- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Hier werkte het op zich prima, ware het niet dat ik binnen no time muizen in huis had. Dus ik ben er ook weer vanaf gestapt.
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Leonie. schreef:Lijkt mij echt heel onpraktisch. Ik wil gewoon dat ze 's ochtends gegeten hebben (en dan kunnen we lekker op pad of wat dan ook) en 's avonds ook. Maar ik vind het ook fijn om te weten of ze gegeten hebben en hoeveel ze precies op hebben. Als je hond moet afvallen (zoals Lou bijvoorbeeld) moet je het toch ook gaan bijhouden. En Millie zou denk ik toch al het beschikbare voer in 1 keer opeten.smoekie schreef:Ben oprecht benieuwd wat daar (voerbak laten staan) precies op tegen is? Ik ben niet anders gewend dan dat de honden niet beter weten dat water en voer altijd "beschikbaar" is.
Ik heb altijd ontzettende veelvraten gehad. Als ik de hele dag een bak voer had laten staan, dan was het in no time leeg geweest. En vooral met meerdere honden, die allemaal vuilnisbakken zijn, is de kans op gesnauw veel te groot.
Nee, ik heb altijd afgepaste hoeveelheden voer gegeven. Bak niet leeg? Dan heb je pech, er zijn anderen genoeg die het graag voor hun rekening willen nemen. En dan laten ze het de volgende maaltijd wel uit hun bolle hoofd om iets te laten staan.

-
-Saskia-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Dit zo'n beetje. Het lijkt me dat je een stuk sneller opmerkt dat er wat mis is met het eetpatroon van een hond als het voer er niet continu staat.Leonie. schreef:Lijkt mij echt heel onpraktisch. Ik wil gewoon dat ze 's ochtends gegeten hebben (en dan kunnen we lekker op pad of wat dan ook) en 's avonds ook. Maar ik vind het ook fijn om te weten of ze gegeten hebben en hoeveel ze precies op hebben. Als je hond moet afvallen (zoals Lou bijvoorbeeld) moet je het toch ook gaan bijhouden.smoekie schreef:Ben oprecht benieuwd wat daar (voerbak laten staan) precies op tegen is? Ik ben niet anders gewend dan dat de honden niet beter weten dat water en voer altijd "beschikbaar" is.
Ik ken ook maar weinig honden die mooi op gewicht staan als de voerbak er altijd staat.
- Omega
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Toller
In de periode dat ik steeds 1 hond had stond er altijd een voerbak met brokken. Ik hield wel bij of ik dagelijks bij moest vullen.
Werd een hond te dik dan wachtte ik langer met vullen of deed minder brokken in de bak. Maar dat was niet nodig, honden waren prima op gewicht en konden eten wanneer ze wilden.
Nu heb ik twee honden die ik kvv voer, ze krijgen hun portie en twee minuten later is het op, dus er blijft niks staan. Bovendien zou dan vooral mijn teef moddervet worden, die kan er niet tegen als er nog wat in de voerbak ligt.
Werd een hond te dik dan wachtte ik langer met vullen of deed minder brokken in de bak. Maar dat was niet nodig, honden waren prima op gewicht en konden eten wanneer ze wilden.
Nu heb ik twee honden die ik kvv voer, ze krijgen hun portie en twee minuten later is het op, dus er blijft niks staan. Bovendien zou dan vooral mijn teef moddervet worden, die kan er niet tegen als er nog wat in de voerbak ligt.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Ik denk dat er twee zaken kunnen spelen: puppie is aan het wisselen geslagen, dan eten ze wel vaker minder goed en de warmte, dan eten ze ook minder goed, als het goed is houdt hij zich ook wat rustiger met dit weer. Verder zou je nog kunnen nagaan of hij naast de maaltijden niet te veel krijgt. Op deze leeftijd is een pup nog in volle trainingen en gaat er waarschijnlijk heel veel beloning in. Tja dat gaat er dan niet meer als voer in. Haal je dat wel van de daghoeveelheid af?
De glimmende bak kan het zijn, pup komt in een angstfase waarin zulk gedrag inderdaad weer de kop op kan steken, terwijl het eerder geen probleem was.
Ik heb hier wel honden gehad die continue hun voer hadden staan. Ik vind het nu gewoon niet meer hygienisch. Daarnaast vallen mij zaken meteen op. Eten is vaak wel een zeer goede graadmeter voor de gezondheid. Langzamer eten is voor mij meteen een teken, alhoewel met dit weer of op trainingsdagen kijk ik er dus niet van op. Ik kan beter de honden nu ook op gewicht houden. Kay was altijd een hond met zwaar onder gewicht. De hele dag zijn bak laten staan leidde tot nog ernstiger ondergewicht. Elke keer een bakje neerzetten en eventueel niet geheel opgegeten weg halen leidde tot meer enthousiasme in eten en een minder magere hond. Na 5 jaar was het eetprobleem over en kwam hij zelfs iets te veel aan tijdelijk. Het werd een lekkerbekje (en minder overdreven actief, helpt ook)
De glimmende bak kan het zijn, pup komt in een angstfase waarin zulk gedrag inderdaad weer de kop op kan steken, terwijl het eerder geen probleem was.
Ik heb hier wel honden gehad die continue hun voer hadden staan. Ik vind het nu gewoon niet meer hygienisch. Daarnaast vallen mij zaken meteen op. Eten is vaak wel een zeer goede graadmeter voor de gezondheid. Langzamer eten is voor mij meteen een teken, alhoewel met dit weer of op trainingsdagen kijk ik er dus niet van op. Ik kan beter de honden nu ook op gewicht houden. Kay was altijd een hond met zwaar onder gewicht. De hele dag zijn bak laten staan leidde tot nog ernstiger ondergewicht. Elke keer een bakje neerzetten en eventueel niet geheel opgegeten weg halen leidde tot meer enthousiasme in eten en een minder magere hond. Na 5 jaar was het eetprobleem over en kwam hij zelfs iets te veel aan tijdelijk. Het werd een lekkerbekje (en minder overdreven actief, helpt ook)

- Lanavandevledders
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
denk dat als je de voerbak laat staan, het met 1 hond geen probleem is,
ik geef mijn hond haar dag portie, gewoon in 2 keer en ze mag daar wat mij betreft de hele dag over doen. s avonds is het op, dus weet precies wat ze binnen krijgt.
als je meerdere honden hebt is de voerbak laten staan, volgens mij geen handige optie,
en waarschijnlijk eten ze het dan wel direct op, omdat het anders door een ander wordt opgegeten.
dit probleem heb je met 1 hond niet, en van muizen heb ik geen last.
ik geef mijn hond haar dag portie, gewoon in 2 keer en ze mag daar wat mij betreft de hele dag over doen. s avonds is het op, dus weet precies wat ze binnen krijgt.
als je meerdere honden hebt is de voerbak laten staan, volgens mij geen handige optie,
en waarschijnlijk eten ze het dan wel direct op, omdat het anders door een ander wordt opgegeten.
dit probleem heb je met 1 hond niet, en van muizen heb ik geen last.