Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Donnie terug naar stichting, nieuwe zoektocht p8

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

lotje&famke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mix Schapendoes en een Teckel
Aantal honden: 2

Re: Donnie terug naar stichting, nieuwe zoektocht p8

Ongelezen bericht door lotje&famke »

charley schreef:
lotje&famke schreef:Of je nu voor een pup of herplaatshond kiest, beide kunnen ongewenst gedrag ontwikkelen (uitvallen naar andere honden, verlatingsangst, het niet tolereren van bezoek etc).
Daar ben ik me heel bewust van (had met Boy heel veel geluk qua gedrag en karakter). Ik denk dat ik met een volwassen herplaatshond meer kans heb op ongewenst gedrag dan met een pup, hierover twijfel ik nog.
lotje&famke schreef:Ben je dan bereid om naar een hondenschool te gaan?
Ja, als het een pup word gaan we sowieso op puppycursus en vervolg cursus. Word het toch een volwassen hond denk ik dat een cursus geen slecht idee is.
lotje&famke schreef:Een GT in te schakelen?
Ja, als het nodig is zeker.
lotje&famke schreef:Je leven (tijdelijk) aan te passen?
Geen enkel probleem, moest ik met Boy ook.
lotje&famke schreef:Heel veel geduld te hebben (soms doe je ergens jaren over)?
Geen enkel probleem. Ik heb 10 maanden een onzindelijke kater in huis gehad, dit vroeg heel veel geduld.
lotje&famke schreef:Ik denk niet dat de hond uit de buurt die vervelend was tegen jou honden ineens anders gaat doen tegen je nieuwe hond. Ga je dan nog relaxt naar buiten om te wandelen?
Ik wil met haar hele duidelijke afspraken maken en weten op welke tijden zij haar hond uitlaat ('s ochtends en 's avonds).
lotje&famke schreef:Heb je genoeg draagkracht om steeds bewust om te gaan met gedrag?
Ik denk wel, ik ben heel consequent en nee is ook echt nee.
lotje&famke schreef: Kan je ongewenst gedrag als een leuke uitdaging zien om zelf weer wat van te leren?
Ja zeker.
:ok:
Ik zou eerst eens bij de mevrouw met de vervelende hond langsgaan om te bespreken of zij open staat voor afspraken betreft het uitlaten. Ik wandel zelf niet op vaste tijden bijvoorbeeld en het kan zo maar zijn dat ze geen zin heeft om rekening met je te houden :wink: Dat kan het uitlaten voor jou spannender maken en dat kun je dan alweer overbrengen op de nieuwe hond. Dus misschien goed om van te voren te bedenken hoe hier mee om te gaan.

In je topic kom je wat onzeker over. Bij Donnie leek je geschrokken van zijn gedrag en had je het gevoel dit niet in goede banen te kunnen leiden (ook niet met begeleiding). Er zit een grote kans in dat je datzelfde gevoel weer tegen gaat komen bij een andere hond, ook al is het bij andere gedrag. Ik denk dat de meeste mensen met een pup of hond met rugzakje zo nu en dan denken 'o mijn god, wat moet ik hier nu weer mee :jank: :mrgreen: '. Het zou denk ik helpen als je dit wat om kan zetten. Dat je wat meer vertrouwen hebt, begeleiding zoekt, vaardigheden verzamelt en denkt ik red me hier wel mee.
Kies ook voor een hondje waarbij je dat gevoel hebt. Zo van, wat voor rare streken ie ook uit gaat vreten, het gaat ons samen wel lukken om er iets positiefs van te maken.
Afbeelding
charley

Ongelezen bericht door charley »

lotje&famke schreef:Ik zou eerst eens bij de mevrouw met de vervelende hond langsgaan om te bespreken of zij open staat voor afspraken betreft het uitlaten.
De mevrouw is mijn buurvrouw :oeps:, ik houd haar wandeltijd in de gaten en ik ga mij hieraan aanpassen zodat ik haar niet tegen kom en zo de conversatie maar vermijd.
lotje&famke schreef:In je topic kom je wat onzeker over. Bij Donnie leek je geschrokken van zijn gedrag en had je het gevoel dit niet in goede banen te kunnen leiden (ook niet met begeleiding).
Klopt omdat ik zo geschrokken en omdat de GT gelijk zij dat ik onervaren ben en nog niet toe ben aan een hond.

Normaal ben ik niet zo onzeker hoor, komt door wat er nu allemaal op kort termijn is gebeurd, gezegd en ik er niks tegen kon doen (werd even voor mij beslist).
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Ik zou ook voor een pup gaan
Kost net zoveel tijd als een herplaatser

Ik heb er 3 met rugzak gehad , doe mij maar een pup hoor

Had je trouwens mijn pb vorige week nog ontvangen ?
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
charley

** Angela ** schreef:Had je trouwens mijn pb vorige week nog ontvangen
Nee ik heb geen pb ontvangen.

Ik heb ''denk ik'' mijn keuze nu wel gemaakt en ga voor een leuke, lieve puppy, ik ga me vanaf nu verder inlezen over een pup in huis en wat er allemaal bij komt kijken en wat je moet aanschaffen. Verder is het wachten tot na de vakantie :(: en dan kan de zoektocht gestart worden naar een geschikt maatje.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

veertje schreef:
Brindlecardi schreef:Je had ook eerst moeite met wandelen zelf toch voordat je Boy kreeg? Is dat wel anders inmiddels? Een pup vreet energie en een jonge hond heeft veel uitdaging en beweging nodig.
Als je dat wel hebt en daar ook zin in hebt, kan je inderdaad ook voor een pup gaan.
Ik denk dat een (volwassen) herplaatser meer van je vraagt qua wandelen dan een pup :wink: Een pup kost energie ja, maar een herplaatser net zo goed.
Dat ben ik niet met je eens. Als je een hond neemt van middelbare leeftijd (6+) dan denk ik dat je over het algemeen, even rasafhankelijk ook wel, minder met de hond aan de slag moet dan met een jonge hond in de bloei van z'n leven. Tenzij je natuurlijk een husky herplaatser van 2 jaar oud neemt met een enorm rugzakje bijvoorbeeld.
Als je een pup neemt maak je de 'puber' fase hoe dan ook mee en moet je er ook meer energie in stoppen om de hond de basis aan te leren.
Een sheltie pup of een volwassen chowchow vind ik dus in ieder geval niet te vergelijken qua energie die je erin moet stoppen.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Brindlecardi schreef:
veertje schreef:
Brindlecardi schreef:Je had ook eerst moeite met wandelen zelf toch voordat je Boy kreeg? Is dat wel anders inmiddels? Een pup vreet energie en een jonge hond heeft veel uitdaging en beweging nodig.
Als je dat wel hebt en daar ook zin in hebt, kan je inderdaad ook voor een pup gaan.
Ik denk dat een (volwassen) herplaatser meer van je vraagt qua wandelen dan een pup :wink: Een pup kost energie ja, maar een herplaatser net zo goed.
Dat ben ik niet met je eens. Als je een hond neemt van middelbare leeftijd (6+) dan denk ik dat je over het algemeen, even rasafhankelijk ook wel, minder met de hond aan de slag moet dan met een jonge hond in de bloei van z'n leven. Tenzij je natuurlijk een husky herplaatser van 2 jaar oud neemt met een enorm rugzakje bijvoorbeeld.
Als je een pup neemt maak je de 'puber' fase hoe dan ook mee en moet je er ook meer energie in stoppen om de hond de basis aan te leren.
Een sheltie pup of een volwassen chowchow vind ik dus in ieder geval niet te vergelijken qua energie die je erin moet stoppen.
Dat ben ik niet met je eens. Ik heb 3x een 6+ herplaatser gehad, waaronder Biko en mijn ervaring is dat ze op die leeftijd veel meer moeite met de overgang en het wennen aan de nieuwe situatie hadden dan een jongere herplaatser. Met elke hond, pup of herplaatser (ongeacht de leeftijd) zal je aan de slag moeten. Het ligt uiteraard wel aan het ras en het individu of daar veel of weinig werk in gaat zitten.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

alm@ schreef:
Brindlecardi schreef:
veertje schreef:
Dat ben ik niet met je eens. Ik heb 3x een 6+ herplaatser gehad, waaronder Biko en mijn ervaring is dat ze op die leeftijd veel meer moeite met de overgang en het wennen aan de nieuwe situatie hadden dan een jongere herplaatser. Met elke hond, pup of herplaatser (ongeacht de leeftijd) zal je aan de slag moeten. Het ligt uiteraard wel aan het ras en het individu of daar veel of weinig werk in gaat zitten.
Tsja die ervaring heb ik ook gehad met een hond van 1. Kortom, het gaat er ook om wat voor hond je kiest. Maar, als ik zo hoor sheltie/keeshond, dan is het geen hond die gelukkig zal worden met drie keer daags een blokje om. Zeker dus niet als ze jong zijn. Een wat ouder hondje of een ander ras kan daar misschien wel prima gelukkig van worden.
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Shibby »

Ik snap prima dat je voor een ongecompliceerd pupje wil gaan, maar neem wel even goed de tijd om er over na te denken wat je nu precies wil. Want dat is wel wat ik in dit topic zie; Boy is overleden, een paar dagen later zie je Donnie en die moet komen, dan is Donnie weg, gister wil je Donnie terug, nu wil je een puppy... Je gaat erg snel alle kanten op.
Neem je tijd, hoe lastig ook en hoe stil het nu ook in huis zal zijn. :wink:
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

In jouw geval zou ik ook voor een pup van een goede fokker gaan, waarvan je weet dat die gezondheid heel belangrijk vindt. En zeker niet over één nacht ijs gaan, ook al moet je dan nog een jaar of langer wachten.
Waarom wil je een keeshond of een sheltie? Qua shelties ben ik bevooroordeeld, in positieve zin. Mijn zus heeft een volle reu en dat is echt de fijnste hond die je je maar kan wensen. Maar goed, dat kan ook een toevalstreffer zijn. Waarom informeer je niet hier op het forum naar de rassen die je aanspreken om te kijken of die ook daadwerkelijk passen bij wat je zoekt?

En garantie voor 'probleemloos' bestaat niet. Bij elke hond, een uitzondering daargelaten, kom je af en toe een issue tegen waar je wat mee moet. Dat is de uitdaging denk ik ook.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
klaproos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse boxermix

Ongelezen bericht door klaproos »

En houd in je achterhoofd dat een pupje ook geen 'onbeschreven blad' is, je krijgt altijd te maken met een aangeboren karakter. Een pup kan dus ook anders uitgroeien dan je voor ogen hebt. In mijn omgeving zie ik dat helaas te vaak. Ted was door zijn vorige eigenaren als pup aangeschaft bij een goede fokker, alles volgens het boekje met cursussen en al, maar zij hadden zich desondanks flink verkeken op de opvoeding van een pup en konden hem niet de sturing bieden waar hij behoefte aan had. Hij had als gevolg daarvan een aantal gedragsissues maar die zijn sinds hij hier woont als sneeuw voor de zon verdwenen. Jazzy is een Spaanse ex-asielhond maar volledig probleemloos en werkelijk het makkelijkste en liefste hondje dat ik ooit heb meegemaakt, zij zou denk ik ook ideaal geweest zijn voor mensen met weinig hondenervaring. Zulke rugzakloze hondjes zijn er gerust ook.

Neem je tijd, veel succes met de zoektocht!
Bishy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bishy »

charley schreef:

Ik heb ''denk ik'' mijn keuze nu wel gemaakt en ga voor een leuke, lieve puppy, ik ga me vanaf nu verder inlezen over een pup in huis en wat er allemaal bij komt kijken en wat je moet aanschaffen. Verder is het wachten tot na de vakantie :(: en dan kan de zoektocht gestart worden naar een geschikt maatje.
Goed zo.
Ik heb veel gehad aan het boek van Peter Beekman - spelenderwijs opvoeden van je pup
De boeken van Sam Turner schijnen ook fijn te zijn
En je kan je nog zo goed voorbereiden op een pup, de kans is groot dat het in het begin tegenvalt :mrgreen: maar het komt goed.
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

charley schreef:

Hmmm raar , hij staat hier wel in postvak uit
Maar heb m ff opnieuw gestuurd
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

charley schreef:
lotje&famke schreef:Ik zou eerst eens bij de mevrouw met de vervelende hond langsgaan om te bespreken of zij open staat voor afspraken betreft het uitlaten.
De mevrouw is mijn buurvrouw :oeps:, ik houd haar wandeltijd in de gaten en ik ga mij hieraan aanpassen zodat ik haar niet tegen kom en zo de conversatie maar vermijd.
lotje&famke schreef:In je topic kom je wat onzeker over. Bij Donnie leek je geschrokken van zijn gedrag en had je het gevoel dit niet in goede banen te kunnen leiden (ook niet met begeleiding).
Klopt omdat ik zo geschrokken en omdat de GT gelijk zij dat ik onervaren ben en nog niet toe ben aan een hond.

Normaal ben ik niet zo onzeker hoor, komt door wat er nu allemaal op kort termijn is gebeurd, gezegd en ik er niks tegen kon doen (werd even voor mij beslist).
Wat een kul dat je nog niet toe bent aan een hond ivm onervarenheid zeg. Alsof je een studie nodig hebt om n leuk hondje te krijgen. Ik snap best dat een agressieve hond lastig wordt, maar gewoon een probleemloos hondje; tuurlijk. Laat je onbevangenheid niet door zo iemand beïnvloeden hoor.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Pfoee, denk alsjeblieft niet dat een pup makkelijker is, dan een iets volwassener herplaatser.

Zoveel mensen die door een lange periode met handen in het haar zitten en soms huilbuien aan toe, door de zorg en van een opgroeiende pup.
Ze moeten echt alles nog leren, niet alleen zindelijkheid, dat is nog een peulenschil, maar ook het alleen zijn aan keren, de bijtende en slopende puppyfase tijd.
Hangt gerust wel ook heel erg van het ras af, maar ietwat onervaren hondenbaasjes raken echt heel onzeker in het oogoeden van hun pup.

Zelf zou ik als ik jou was, voor een Nederlandse herplaatser gaan van een jaar of 1,5 tot 3 jaar. B.v op marktplaats, of op baasjegezocht.nl staan vaak wel hondjes die door omstandigheden weg moeten hij hun huidige baas.

Het blijft gewoon altijd moeilijk, het blijft levende have.

En als je echt voor een pup wilt gaan, gewoon doen hoor ! Maar besef wel dat je hier ook met beginnend uutvalgedrag te maken kan krijgen, als je jonge hondje opgroeid en tegen de volwassenheid aan zit, met gierende hormonen.

Maar goed, een shelty is denk ik een goede keus.
Zelf zou ik voor een teefje gaan, by the way. Is vaak veel makkelijker met passeren van andere honden.
Reuen reageren vaak wat patserige naar andere reuen toe. Maar dat is mijn eigen ervaring. Zullen ongetwijfeld forummers zijn, die het niet zo ervaren.

En dat is meteen het punt. Iedereen heeft zij persoonlijke voorkeur, bij alles.

Als jou voorkeur echt voor een pup is, dan is dat zo. Maar probleemloze honden bestaan bijna niet, in het begin. Je zal ermee aan de slag moeten, pup of herplaatser. Alleen soms gaat dat heel makkelijk, en soms kom je dingetjes tegen.
charley

Shibby schreef:Ik snap prima dat je voor een ongecompliceerd pupje wil gaan, maar neem wel even goed de tijd om er over na te denken wat je nu precies wil.
Dat doe ik ook, vorig jaar was ik al bezig met informeren naar een Kees of Sheltie pup maar toen kwam ik Boy tegen en dat klikt van beide kanten zo goed dat ik toen voor Boy ben gegaan. Toen Boy zo ziek bleek te zijn was ik al aan het nadenken en informeren om er een Kees puppy of jong volwassen (onder de 1,5 jaar) hond bij te nemen maar toen ging Boy zijn gezondheid zo snel achteruit dat ik hem die drukte niet wilde aandoen (ook DA advies).
Shibby schreef: gister wil je Donnie terug,
Eigenlijk wil ik Donnie nog steeds terug maar ik weet dat dat niet kan en voor mij niet goed is. Ik heb het de stichting nog wel gevraag of het mogelijk is maar ik krijg daar geen echte reactie meer op.
Shibby schreef:Neem je tijd, hoe lastig ook en hoe stil het nu ook in huis zal zijn.
Ik ga me nu goed inlezen en mocht er een puppy komen wordt het pas naar de vakantie.
Stabij Odie
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Stabij Odie »

Vanwege onervarenheid nog niet aan een hond toe? Ervaring opdoen zonder hond is knap lastig. En af en toe met een andere hond lopen is echt wat anders dan 24 uur per dag een hond in huis hebben.

Zoek een ras/hondje dat bij jou past. Ga voor een fokker die de pup aan de nieuwe eigenaar matcht, geen haantje de voorste, maar ook geen angstige of zeer terughoudende hond. En ga er dan voor. Lekker de ervaring opdoen en niet bang zijn om iets fout te doen. Doen we tenslotte allemaal.

Succes!
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Ongelezen bericht door Emma »

Stabij Odie schreef:Vanwege onervarenheid nog niet aan een hond toe? Ervaring opdoen zonder hond is knap lastig. En af en toe met een andere hond lopen is echt wat anders dan 24 uur per dag een hond in huis hebben.

Zoek een ras/hondje dat bij jou past. Ga voor een fokker die de pup aan de nieuwe eigenaar matcht, geen haantje de voorste, maar ook geen angstige of zeer terughoudende hond. En ga er dan voor. Lekker de ervaring opdoen en niet bang zijn om iets fout te doen. Doen we tenslotte allemaal.

Succes!
Goede tip ook trouwens !
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Hoi Charley,

Ik heb een schat van een mama hond en 6 dikke pups 3 weken oud.... je mag ze gratis op komen halen :ok:
charley

ZivaNomi bedankt voor uw reactie.
Emma schreef:Pfoee, denk alsjeblieft niet dat een pup makkelijker is, dan een iets volwassener herplaatser.
Ik weet dat een puppy heel veel tijd, energie en geduld kost, daarom ben ik me aan het inlezen en voorbereiden.

Bishy schreef:Goed zo. Ik heb veel gehad aan het boek van Peter Beekman - spelenderwijs opvoeden van je pupDe boeken van Sam Turner schijnen ook fijn te zijn En je kan je nog zo goed voorbereiden op een pup, de kans is groot dat het in het begin tegenvalt maar het komt goed.
Bedankt voor de tip naar boeken, ik ga ze zo opzoeken.
Alfilillo schreef:Waarom wil je een keeshond of een sheltie?
Hun karakter spreek en trekt mij erg aan, vooral van de Kees.
Alfilillo schreef:En garantie voor 'probleemloos' bestaat niet. Bij elke hond, een uitzondering daargelaten, kom je af en toe een issue tegen waar je wat mee moet. Dat is de uitdaging denk ik ook.
Dat weet ik en is ook niet erg, ik ben echt wel bereid om er tijd, geld en energie in te steken.
Alfilillo schreef:Waarom informeer je niet hier op het forum naar de rassen die je aanspreken om te kijken of die ook daadwerkelijk passen bij wat je zoekt?
Dat is een goede, ik ga zo een topic aanmaken met de rassen.
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Ik heb niet alles gelezen maar als ik zo door blader zou ik zeggen neem maar een pup en ga er mee op cursus al heb ik die nooit gedaan ik denk dat dat voor jou heel fijn kan zijn zodat je ook wat van hondentaal leerd en zo en wat zelfverzekerder kan lopen wat ook weer een goede invloed heeft op de hond
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

mosquito1980 schreef:Hoi Charley,

Ik heb een schat van een mama hond en 6 dikke pups 3 weken oud.... je mag ze gratis op komen halen :ok:
Als jij nou eerst eens een fototje plaatst en ze dan met 15 weken naar NL vliegt ben je ze zo kwijt hier denk ik :mrgreen:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Johnny Jones
Zeer actief

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Hartstikke goed dat jij je na deze ervaringen niet uit het veld hebt laten slaan en nu voor een pup kiest :E:
Lees je vooraf goed in, ga met je pup op cursus, en ik ben er van overtuigd dat het met jouw inzet helemaal goed komt!
charley

Johnny Jones schreef:Hartstikke goed dat jij je na deze ervaringen niet uit het veld hebt laten slaan en nu voor een pup kiest Lees je vooraf goed in, ga met je pup op cursus, en ik ben er van overtuigd dat het met jouw inzet helemaal goed komt!
Dank je wel, en ik ga zeker op cursus met de pup.
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

malinois schreef:
mosquito1980 schreef:Hoi Charley,

Als jij nou eerst eens een fototje plaatst en ze dan met 15 weken naar NL vliegt ben je ze zo kwijt hier denk ik :mrgreen:
Done :E:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”