Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Ervaring met Herder (hoeder, drijver) x Retriever ?
Moderator: moderatorteam
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ervaring met Herder (hoeder, drijver) x Retriever ?
Mbt tot mijn andere vraag/topic hoop ik in contact te komen met mensen die een herder x retriever mix hebben of hebben gehad.
Een eerste generatie (dus beide ouders een rashond). Herder en retriever mag je heel breed zien. Een herder mag een DH zijn maar ook een BC, Bouvier of een Kelpie. De retriever mag ook een andere waterhond zijn bv een Portugees of een Toller.
Wat zijn/waren de karaktereigenschappen van die hond. Hoe werklustig, waaks, mensgericht. Enz enz.
Een eerste generatie (dus beide ouders een rashond). Herder en retriever mag je heel breed zien. Een herder mag een DH zijn maar ook een BC, Bouvier of een Kelpie. De retriever mag ook een andere waterhond zijn bv een Portugees of een Toller.
Wat zijn/waren de karaktereigenschappen van die hond. Hoe werklustig, waaks, mensgericht. Enz enz.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: Ervaring met Herder (hoeder, drijver) x Retriever ?
Ook niet uit eerste hand maar een kennis van me heeft een Flatcoat x BC. Hond neigt qua gedrag meer naar een BC maar dan iets gematigder. Niet zo obsessief en wel. Maar wel duidelijk meer herder dan retriever qua gedrag.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
ik hoop dat ik daar ooit in de toekomst antwoord op kan geven voor je (outcrossproject) maar voor nu nog niet
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoe oud is hij?Nanna schreef:Zelf niet gehad maar de overbuuf heeft er eentje
Een kruising Golden x Border Collie.
Leuke hond die een hoop te leren valt. En aantrekkelijk om te zien.
Nadeel: vreet stront bij het leven maar dat hoeft niet kruisinggerelateerd te zijn
Hoe is de hond naar vreemde andere honden en mensen?
Is hij sociaal? Stabiel?
Stront vreten is hopelijk niet kruisinggerelateerd nee. Het is namelijk wel een reden voor afkeuren.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Klinkt goed. Kun je eens wat meer dingen vragen misschien?Maeve schreef:Ook niet uit eerste hand maar een kennis van me heeft een Flatcoat x BC. Hond neigt qua gedrag meer naar een BC maar dan iets gematigder. Niet zo obsessief en wel. Maar wel duidelijk meer herder dan retriever qua gedrag.
Gedrag naar mensen en andere honden? Is hij met alles beheersbaar (bv spelen en zwemmen).
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Mijn eerste hond was een herder x labrador. De labrador was bekend, de herder was onmiskenbaar in het uiterlijk terug te zien (vader was onbekend)
Enorm fijne hond, maar erg angstig. Ze had ook een probleemverleden, kwam met 5 jaar bij mij. Angstbijter, maar met de juiste gebruiksaanwijzing was het een topbeest. Heel baas gericht, gehoorzaam van aard, heel makkelijk. Een hele gematigde hond. Ik denk dat als ze op een betere plek was grootgebracht, dat die angst er niet zo in zou zijn gegrift. Ze had niets van het labradorachtige joligheid en ik vond haar in alle opzichte meer op de herder lijken. Maar ze had niet het scherpe van een herder, was ook geen regelneef en nauwelijks waaks.
Ik ken ook een kelpie x labrador en dat is ook een hele leuke hond. Drijft niet, kalm van aard maar wel heel sportief gebouwd. Hij lijkt heel erg op de 13-in-een-dozijn buitenlandse mix. Zwart, floppyears en middelgroot maar veel ranker en beweeglijker dan een lab.
Enorm fijne hond, maar erg angstig. Ze had ook een probleemverleden, kwam met 5 jaar bij mij. Angstbijter, maar met de juiste gebruiksaanwijzing was het een topbeest. Heel baas gericht, gehoorzaam van aard, heel makkelijk. Een hele gematigde hond. Ik denk dat als ze op een betere plek was grootgebracht, dat die angst er niet zo in zou zijn gegrift. Ze had niets van het labradorachtige joligheid en ik vond haar in alle opzichte meer op de herder lijken. Maar ze had niet het scherpe van een herder, was ook geen regelneef en nauwelijks waaks.
Ik ken ook een kelpie x labrador en dat is ook een hele leuke hond. Drijft niet, kalm van aard maar wel heel sportief gebouwd. Hij lijkt heel erg op de 13-in-een-dozijn buitenlandse mix. Zwart, floppyears en middelgroot maar veel ranker en beweeglijker dan een lab.

- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Hier in de straat woont een duitse herder x golden retriever. Een grote gecastreerde reu (schofthoogte rond de 68 cm. schat ik) met een akelig aflopende rug. Ziet eruit als een duitse herder met hangoren, waarvan één oor over het hoofd. Iewat terughoudend maar wel vriendelijk naar mensen, met Biko vertrouw ik het niet. Verder maakt hij een wat slome ongeïnteresseerde indruk maar daar zal het 3x per dag aan de flex rondje wijk (s'middags door een puberzoon die zijn ogen alleen op zijn mobieltje gericht heeft) debet aan zijn. Hond is nu een jaar of 6 en heeft nog nooit lekker los gelopen en zijn ding mogen doen 

- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
Ik heb een bc x lab gehad.
Dat was een enorm baasgerichte hond, heel leergierig en veel will to please.
Naar mensen en andere dieren absoluut vriendelijk bij benaderen maar zocht niet zomaar uit zichzelf contact.
Waaks was hij als in: hij kondigde bezoek aan (blaffen), eenmaal binnen vond hij het prima.
Nu ik het zo bekijk qua karakter nauwelijks te onderscheiden van mijn huidige labs
Dat was een enorm baasgerichte hond, heel leergierig en veel will to please.
Naar mensen en andere dieren absoluut vriendelijk bij benaderen maar zocht niet zomaar uit zichzelf contact.
Waaks was hij als in: hij kondigde bezoek aan (blaffen), eenmaal binnen vond hij het prima.
Nu ik het zo bekijk qua karakter nauwelijks te onderscheiden van mijn huidige labs

-
- Vaste gebruiker
Ik heb een kruising Mechel X Labrador op les, een teef. Qua uiterlijk lijkt de hond veel meer op een Labrador, het karakter is echter meer die van de Mechel, alleen een stukje gematigder.
Sociaal naar mensen en andere honden, wel wat neiging tot reactief gedrag wb. verkeer. (al is dat nu door de training uitgedoofd)
Ze is wel snel opgewonden, qua werklust is het een super hond en ze is ook erg baasgericht.
Sociaal naar mensen en andere honden, wel wat neiging tot reactief gedrag wb. verkeer. (al is dat nu door de training uitgedoofd)
Ze is wel snel opgewonden, qua werklust is het een super hond en ze is ook erg baasgericht.
- JML
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Ik heb een Border collie x golden retriever teef van nu 9 jaar.
Ze is echt super leuk en ik zou er zo nog 10 van willen hebben.
Een stabiele hond, sociaal naar andere honden (maar stormt er niet op af) en enorm vriendelijk naar andere mensen (loopt ze wel altijd op af).
Werkt graag, zowel agility als Obedience (OB2). Lief voor kinderen en ook puppies.
Het is een hond die niet zomaar in zeven sloten tegelijk loopt, heeft geen angst voor vuurwerk of andere zaken.
Staat 'aan' wanneer we iets gaan doen, maar kan thuis ook rustig lekker luieren en dan bij voorkeur in de tuin.
Cheeky is geboren met een slokdarmafwijking, megaoesophagus. Dit is nu ook de reden waarom ze met pensioen is.
Sinds haar pensioen werkt ze veel minder en is ze gaan jagen. Ze komt altijd betrouwbaar terug, maar soms duurt het 5 minuten.
Ze is echt super leuk en ik zou er zo nog 10 van willen hebben.
Een stabiele hond, sociaal naar andere honden (maar stormt er niet op af) en enorm vriendelijk naar andere mensen (loopt ze wel altijd op af).
Werkt graag, zowel agility als Obedience (OB2). Lief voor kinderen en ook puppies.
Het is een hond die niet zomaar in zeven sloten tegelijk loopt, heeft geen angst voor vuurwerk of andere zaken.
Staat 'aan' wanneer we iets gaan doen, maar kan thuis ook rustig lekker luieren en dan bij voorkeur in de tuin.
Cheeky is geboren met een slokdarmafwijking, megaoesophagus. Dit is nu ook de reden waarom ze met pensioen is.
Sinds haar pensioen werkt ze veel minder en is ze gaan jagen. Ze komt altijd betrouwbaar terug, maar soms duurt het 5 minuten.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Ja 
Khaya en Jingo van mn ouders zijn golden retriever x herder (duits/mechels) Fantastische honden! Sociaal, werkwillig, eerlijk en vriendelijk. Ik hou enorm van die mix. Al is Jingo vorig jaar overleden aan een milttumor en heeft Khaya HD. Dus de gezondheid is wel een dingetje..

Khaya en Jingo van mn ouders zijn golden retriever x herder (duits/mechels) Fantastische honden! Sociaal, werkwillig, eerlijk en vriendelijk. Ik hou enorm van die mix. Al is Jingo vorig jaar overleden aan een milttumor en heeft Khaya HD. Dus de gezondheid is wel een dingetje..
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Een van de leukste kruisingen die ik gekend heb was een DH x Golden Retriever. Qua uiterlijk een herder met slappe oren en halflang haar. Karakter geweldig. Enorm stabiel, goed met kinderen en (huis)dieren. Liep altijd los (ging ook zelf aan de wandel
) en slim. Wel waaks op het (Franse) erf, maar was je eenmaal goedgekeurd door de eigenaresse van huis en erf, zat hij het liefst bij je op schoot.
Ik zou zo'n hond we willen.

- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Ohja hier in het dorp woont ook 1, en die is wat pittiger. Een teef en ze duikt altijd grommend naar andere honden en verwacht dan deemoedsignalen. Met mijn honden is dat geen probleem, ze zien haar graag, het is een ritueel wat een paar seconde duurt en dan wordt er zelfs gespeeld. Maar laatst is het met een hondje hier in het dorp wel mis gegaan, die heeft een knauw gehad en had gaatjes die gehecht moesten worden.
De manier hoe ze dat doet, onmiskenbaar herderig
Kwa uiterlijk zit ze er tussenin.
De manier hoe ze dat doet, onmiskenbaar herderig

- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Ik ken haar (het is een teef) redelijk goed, vooral een paar jaar geleden vaak mee gelopen samen met mijn honden. Ze is naar mens en dier heel sociaal. Rustig en beleefd, maar wel aanhankelijk vooral naar mensen. Naar honden toe weinig interesse maar ik heb haar nog nooit lelijk en fel zien doen zoals een Border dat kan.sirene schreef:Klinkt goed. Kun je eens wat meer dingen vragen misschien?Maeve schreef:Ook niet uit eerste hand maar een kennis van me heeft een Flatcoat x BC. Hond neigt qua gedrag meer naar een BC maar dan iets gematigder. Niet zo obsessief en wel. Maar wel duidelijk meer herder dan retriever qua gedrag.
Gedrag naar mensen en andere honden? Is hij met alles beheersbaar (bv spelen en zwemmen).
Het energieniveau was behoorlijk hoog, maar dat uitte zich niet in hyperactiviteit. Gewoon een hond die wel uren wil wandelen, alles apporteert en inderdaad graag zwemt maar zonder daarin obsessief te tonen. Hoe ze zou zijn bij onvoldoende beweging weet ik dan weer niet want daar werd ze gewoon goed in voorzien

Ik vond het BC-achtige vooral duidelijk in de gehoorzaamheid. Die hond is echt een beetje slaafs gehoorzaam, altijd in control en heel goed te sturen. Zat geen greintje eigenwijs gedrag in, zoals je van een Flat wel verwacht

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Wuilus was een herder/bouvier/labrador. Een super dominante maar stabiele hond die graag wilde werken en erg waaks was. Nergens bang voor en dol op stokken gooien en zwemmen. Super trouw maar als jonge hond vreselijk druk en onhandelbaar.