Elmo/maureen schreef:Voor anderen:
1.Roep Elmo, en lijn hem aan. Meestal doet hij een paar rondjes van de zaak eer dat je hem zijn halsband/tuig aan kunt doen.
2. Elmo is sterk, nee echt je verkijkt je erop.
3. Ga je naar het bos? De ene keer springt hij in de kofferbak, de andere keer wil hij een kontje.
4. Elmo kan wel los, maar roep hem op tijd bij je als je in de verte een andere hond ontwaart. Lijn hem aan en zoek een zijpad.
5. Had ik al gezegd dat elmo sterk is
6.Op de terugweg naar de auto, lijn hem op tijd aan anders vliegt hij in 1 streep naar het water. Waar vaak vissers zitten. Elmo duikt nl gewoon over de hengels heen. Met een dikke bom.
7.Heb je het onzalige idee opgevat om ook de kinderen mee te nemen....sterkte.
Ikzelf:
Roept Elmo, lopen naar de garage. Trekt de laarzen aan, ondertussen worden mijn oren gesopt. Al hinkelend kom ik weer overeind. En trek mijn jas aan. Pak het tuig van elmo, na een paar rondjes heb ik hem om. En stap naar buiten, loop mijn ronde met Elmo door de wijk.
Met kinderen 15 minuten extra voorplanning. Tweeling in de kinderwagen, na 5 minuten buiten gaat sirene 1 af. Oudste heeft weer een steen of andere zooi gevonden en maakt dankbaar misbruik van het feit dat zusje 2 aan het gillen is. Na twijfel haal je zusje 2 toch maar uit de wagen, en die rent enthousiast naar links. Op dat moment begint zusje 1 ook te gillen. Ondertussen sommeer je de oudste of ze aub zusje 2 wil ophalen. Zusje 1 haal je er dan ook maar uit. En kun je haar net op tijd weer optillen, voordat Elmo haar omver dendert omdat oudste met een tak staat te zwaaien. Ok roedel compleet, verder lopen. Heeft het geregend? neem handdoeken mee. Ze doen elmo nl na met snoekduiken doen in waterplassen. Op de terugweg, doe geen poging ze weer in de kinderwagen te doen. Ze doen alsof ze worden vermoord. Bij thuiskomst, check oudste haar jaszakken!!!!
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Onze handleiding bij wandelen..
Moderator: moderatorteam
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
Re: Onze handleiding bij wandelen..

- Jackira
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Wat een leuk topic.
Helaas heb ik niet meer van deze perikelen. Wel heel herkenbaar toen ik nog 5 honden had en met allemaal tegelijk naar het bos ging.
Nu alleen nog een superbraaf Baloutje die alleen uit onbegrip, en omdat ze me niet ziet, wegloopt terwijl zij juist haar hele leven overal los kon. Maar ze blijft lief, juist extra lief nu.
Dan Shira, braver dan braaf, ze springt zelf keurig in de auto als ik vanaf afstand de klep open doe en loopt los mee naar de auto. Het uit de auto komen is een ander verhaal. Dan is er geen sprake meer van braaf en let dan vooral op je zere knie en dat je blijft staan.
En Laila, ach daar stel ik al geen eisen aan en ik ben al blij als we samen aankomen op de plek van bestemming en weer samen naar huis gaan
Een ander verhaal zijn Shira en Nola samen. Je schoenen had je al aan vanwege alle voorgaande rondes. Die doe je 1 keer aan en niet meer uit omdat Shira ze voortdurend pakt en je ze dan kwijt ben of er zitten meer gaten in dan gewenst en decoratief zou zijn. Dus dat ze dan al aan je voeten zitten en je altijd weet waar ze zijn is heel handig.
Bij het aanlijnen draait het tweetal continue om je benen zodat je te laat bent elke keer als je de halsband om wilt doen. Dat alles in een halletje van 1 bij 1. Ook als ze de halsbanden om hebben en de lijnen er aan geklikt blijven ze om je heen draaien. Het geeft een soort ongewild rollade effect.
Omdat Nola er bij is aangelijnd naar de auto. Dan word je nog net niet gelanceerd. Let er op om op tijd de klep open te doen zodat je zo kort mogelijk de lijnen vast hoeft te houden. Je doet jezelf daar zo'n enorm plezier mee om die momenten zo kort mogelijk te houden. Doe de halsbanden af want ze gaan in de auto ook nog om elkaar heen lopen draaien.
Shira begroet onderweg alle honden die het ook maar durven om in de buurt van de auto te lopen. Met een enorm zwaar volume zodat als je er niet aan denkt dat ze dat kan gaan doen je ineens helemaal rechtop schiet en per ongeluk je ruitenwissers aan doet. Nola is braaf in de auto.
Dan bij aankomst eerst zelf rustig uitstappen. Goed om je heen kijken of er niemand ind e buurt loopt die gelanceerd kan gaan worden. tegenwoordig ook kijken of er geen boswachters om een hoekje verstopt zitten om jou een bekeuring te geven. Dan gaat de klep van de auto open, en jawel een tornado van onopgevoede honden komt naar buiten. Je loopt je ronde en ben blij dat je zonder kleerscheuren weer naar huis kunt.
En dan ben ik blij dat Nola weer wordt opgehaald.
-
nomo
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
1 Zodra Morris doorheeft dat we gaan wandelen moet ik niet te lang treuzelen. Dan moeten we gaan! Hij vliegt vast richting bijkeuken. Als ik niet opschiet gaat hij Woooeeeewoooogrmblwoowoooowgrrrrrr-end lopen mopperen dat ik Nu! Op! Moet! Schieten!
2 Ik trek mijn schoenen en mijn jas aan en Morris Woooeeeewoooogrmblwoowoooowgrrrrrrt lekker door.
3 Als ik chagrijnig ben krijgt hij nu een 'hou toch even op!' te horen, maar meestal ben ik wel lief en vraag ik of hij zo'n zin heeft om te wandelen. Wat dan weer beantwoord wordt met een Woooooowooooaaaaaaaaah van zijn kant.
4 gooi jachtlijntje eromheen. Morris huppelt vrolijk om me heen op dit moment. Je kunt nu of je lassowerptechniek perfectioneren of tegen hem zeggen dat hij stil moet blijven staan.
5 doe achterdeur open en laat Morris naar buiten gaan.
Dan gaan we
6a Wandelen, Morris blijft bij de auto nog even staan om te kijken of we echt niet met de auto gaan.
6b Fietsen, pak de fiets uit de garage, Morris wacht keurig en scharrelt wel wat rond tot je klaar bent om te vertrekken.
6c Auto, maak geen aanstalten de fiets te pakken of te gaan wandelen en kijk naar Morris die Jaaaaaaaaaaa! We gaan in de auto! we gaan met de auto! stuiterend naar de auto rent. Doe de achterklep open en doe dat snel anders knalt hij met zijn dikke kop tegen de achterklep aan.
Tijdens het wandelen roep ik 'fiets' als er een wandelaar, hardloper, scooter, brommer, of jawel, een fiets aankomt en dan moet Morris even aan de kant gaan. Bij de meeste bekenden die we tegenkomen hoef ik niks te doen. Komen we een hond tegen die we niet kennen of een aangelijnde hond dan roep ik hem even bij me en lijn ik even aan.
Hij moet even wachten als ik ik het zeg en doorlopen als hij aan het treuzelen is. Is allemaal zo ingewikkeld nog niet.
Als anderen met hem willen wandelen en ik gewoon thuis ben is het iets anders.
- Kom binnen en begroet een hele blije Morris.
- Zeg dat je wilt gaan wandelen.
- Kijk om je heen en vraag je af waar Morris is gebleven.
- Pak de riem en haal Morris op die tegen mij aangeplakt zit.
- Doe de riem om, negeer Morris zijn zielige hoofd.
- Wacht tot ik zeg dat het goed is en dat hij mag gaan wandelen.
- Ga wandelen.
- Bishy
- Zeer actief
Wat een leuk topic
als ik het zo lees hoef ik niet meer dan 1 hond.
Hier gaat het over het algemeen zo.
Begin je spullen te verzamelen, negeer Dexter en de katten die meelopen. Loop nog 3x terug naar de keuken voor wat je vergeten bent te pakken.
Trek je schoenen en jas aan. Trek de kat uit het beloningstasje, zeg foei en doe het tasje om. Negeer het gekrijs van een woedende kat.
Verlos Dexter uit de spanning van "mag ik mee of zegt ze tot straks" en doe hem een halsband om.
Check of het trappenhuis vrij is van mensen. Zo niet, kijk wie het is, op die ene buurman na willen ze allemaal graag knuffelen met Dexter. Als het wel die ene buurman is, leg Dexter dan af.
Eenmaal bij de buitendeur mag Dexter los mee naar buiten.
Rondje door de wijk/vanuit huis hardlopen/steppen/fietsen:
Loop naar de uitrenstrook, let op of je gegil hoort van bazen en kijk wat er aan de hand is, meestal is het een teef die het fietspad oversteekt om Dexter gedag te komen zeggen. Blijf wachten tot de baas de teef heeft opgehaald. Als het een grote reu is die stoer wil komen doen, zet Dexter onder appèl en loop de andere kant op. Hou contact met Dexter en weersta de behoefte om achterom te kijken naar de andere hond, want dan kijkt Dexter ook om. Als er geen ontkomen aan is, geef Dexter dan vrij, loop zelf stevig door en hou de situatie in de gaten incl wat de baas van de andere hond doet. Wanneer het kan Dexter roepen en tegelijk zijn lievelingsbal laten zien zodat Dexter sneller dan het licht aan komt stormen. Dexter prijzen voor zn gedrag en speel samen met de bal.
Ontwijk de kattenontmoetingsplaats middenin de wijk, als er toch een kat loopt, laat Dexter weten dat je de kat (ook) hebt gezien en dat doorlopen gewenst is.
Als de ganzen in de wijk zijn, opletten dat ze niet richting de weg trekken omdat ze een hond zien. Doen ze dat wel, neem een hele ruime bocht en laat Dexter ze terug hoeden naar hun vaste plek.
Weg met de auto:
Loop met Dexter naar de auto, terwijl jij bezig bent je autosleutels te zoeken scant Dexter de omgeving af op katten, zeg dat hij moet blijven. Eindelijk heb je de sleutel gevonden, pak die 2x op nadat je hem hebt laten vallen en open de deur, zet Dexter vast en stap in. Wees bij het wegrijden uit de wijk bedacht op katten die langslopen, want dat leidt bij Dexter tot het uiten van een hoge toon die hard genoeg is voor tijdelijke doofheid aan je dichtbijzijnde oor. Als je wel eerder de kat ziet, kan je hem alvast melden dat hij zijn tetter moet houden (en dat werkt).
Deze handelswijze geldt ook voor de terugweg.
Andere gebieden:
Hardlopers, paarden, skateboarders, voetballende mensen etc kan hem gestolen worden, maar wees alert op de aanwezigheid van schapen en bij twijfel altijd aanlijnen.
Hier gaat het over het algemeen zo.
Begin je spullen te verzamelen, negeer Dexter en de katten die meelopen. Loop nog 3x terug naar de keuken voor wat je vergeten bent te pakken.
Trek je schoenen en jas aan. Trek de kat uit het beloningstasje, zeg foei en doe het tasje om. Negeer het gekrijs van een woedende kat.
Verlos Dexter uit de spanning van "mag ik mee of zegt ze tot straks" en doe hem een halsband om.
Check of het trappenhuis vrij is van mensen. Zo niet, kijk wie het is, op die ene buurman na willen ze allemaal graag knuffelen met Dexter. Als het wel die ene buurman is, leg Dexter dan af.
Eenmaal bij de buitendeur mag Dexter los mee naar buiten.
Rondje door de wijk/vanuit huis hardlopen/steppen/fietsen:
Loop naar de uitrenstrook, let op of je gegil hoort van bazen en kijk wat er aan de hand is, meestal is het een teef die het fietspad oversteekt om Dexter gedag te komen zeggen. Blijf wachten tot de baas de teef heeft opgehaald. Als het een grote reu is die stoer wil komen doen, zet Dexter onder appèl en loop de andere kant op. Hou contact met Dexter en weersta de behoefte om achterom te kijken naar de andere hond, want dan kijkt Dexter ook om. Als er geen ontkomen aan is, geef Dexter dan vrij, loop zelf stevig door en hou de situatie in de gaten incl wat de baas van de andere hond doet. Wanneer het kan Dexter roepen en tegelijk zijn lievelingsbal laten zien zodat Dexter sneller dan het licht aan komt stormen. Dexter prijzen voor zn gedrag en speel samen met de bal.
Ontwijk de kattenontmoetingsplaats middenin de wijk, als er toch een kat loopt, laat Dexter weten dat je de kat (ook) hebt gezien en dat doorlopen gewenst is.
Als de ganzen in de wijk zijn, opletten dat ze niet richting de weg trekken omdat ze een hond zien. Doen ze dat wel, neem een hele ruime bocht en laat Dexter ze terug hoeden naar hun vaste plek.
Weg met de auto:
Loop met Dexter naar de auto, terwijl jij bezig bent je autosleutels te zoeken scant Dexter de omgeving af op katten, zeg dat hij moet blijven. Eindelijk heb je de sleutel gevonden, pak die 2x op nadat je hem hebt laten vallen en open de deur, zet Dexter vast en stap in. Wees bij het wegrijden uit de wijk bedacht op katten die langslopen, want dat leidt bij Dexter tot het uiten van een hoge toon die hard genoeg is voor tijdelijke doofheid aan je dichtbijzijnde oor. Als je wel eerder de kat ziet, kan je hem alvast melden dat hij zijn tetter moet houden (en dat werkt).
Deze handelswijze geldt ook voor de terugweg.
Andere gebieden:
Hardlopers, paarden, skateboarders, voetballende mensen etc kan hem gestolen worden, maar wees alert op de aanwezigheid van schapen en bij twijfel altijd aanlijnen.
- lucie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
- Aantal honden: 5
en zo heerlijk rustigLothian schreef:heerlijk, herders. Die hoef je helemaal niet op te voeden. Zijn braaf en trouw geboren.
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Hahahaha geweldig al jullie verhalen! Ik ben nog een stukje vergeten, een stukje over als we net de portiek uitlopen:
Als je de voordeur uit komt kun je naar links of rechts de straat uit. Maat let op! Aan beide kanten heeft de straat een boobytrap. Ga je naar links, dan zul je merken dat vlak voor het einde van de straat een zwart gat zit. In dit zwarte gat verdwijnen alleen dingen als rust, volgzaamheid en rechtdoor lopen. Het heeft ook enkel effect op de hond. Resultaat is een hond die 17 kanten tegelijk op zigzagt als je zo onhandig bent geweest niet op tijd de riem Heel Erg Kort beet te pakken.
Je kunt ook naar links. Als je naar links gaat zul je merken dat de zwaartekracht op gegeven moment stopt met werken. Eventuele hondjes zullen zich plots de gansche tijd jojo'end op ooghoogte proberen te bevinden. Vreemd genoeg gaat de zwaartekracht enkel uit als de hond een halsband draagt. Met een tuig is er niks aan de hand.
Als je de voordeur uit komt kun je naar links of rechts de straat uit. Maat let op! Aan beide kanten heeft de straat een boobytrap. Ga je naar links, dan zul je merken dat vlak voor het einde van de straat een zwart gat zit. In dit zwarte gat verdwijnen alleen dingen als rust, volgzaamheid en rechtdoor lopen. Het heeft ook enkel effect op de hond. Resultaat is een hond die 17 kanten tegelijk op zigzagt als je zo onhandig bent geweest niet op tijd de riem Heel Erg Kort beet te pakken.
Je kunt ook naar links. Als je naar links gaat zul je merken dat de zwaartekracht op gegeven moment stopt met werken. Eventuele hondjes zullen zich plots de gansche tijd jojo'end op ooghoogte proberen te bevinden. Vreemd genoeg gaat de zwaartekracht enkel uit als de hond een halsband draagt. Met een tuig is er niks aan de hand.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ik lees wel echt een significant verschil tussen de gebruiksaanwijzingen bij 1/2 honden ten opzichte van meer dan 2 honden 
Vandaar ook dat ik mijn honden alleen per twee aan anderen meegeef en zelf ook niet zo vaak met alle vier tegelijk loop. Dat scheelt zo veel qua voorbereidingstijd en dingen om rekening mee te houden, dat dat de tijd van een dubbele wandeling bijna compenseert. Het is gewoon hard werken soms om met vier honden tegelijk te gaan wandelen die allemaal hun eigen aandachtspunten hebben. Je moet wel een beetje kunnen multitasken, zeg maar
Wel heel leuk en vaak ook heel herkenbaar om te lezen allemaal!
Vandaar ook dat ik mijn honden alleen per twee aan anderen meegeef en zelf ook niet zo vaak met alle vier tegelijk loop. Dat scheelt zo veel qua voorbereidingstijd en dingen om rekening mee te houden, dat dat de tijd van een dubbele wandeling bijna compenseert. Het is gewoon hard werken soms om met vier honden tegelijk te gaan wandelen die allemaal hun eigen aandachtspunten hebben. Je moet wel een beetje kunnen multitasken, zeg maar
Wel heel leuk en vaak ook heel herkenbaar om te lezen allemaal!
- mijke
- Zeer actief
Ik denk zelfs nu ik dit alles zo lees dat ik mijn droom om ooit heel veel honden te hebben subiet naar de prullenbak verwijs. Ik hou het wel bij 1, hooguit 2 
-
Manuma
- Zeer actief
Dat Tara opspringt om haar kop in de lijn te doen is zo zoet
Uma probeert dat altijd met Manu's halsband 
- DeDiana
- Zeer actief
Tara is ook heel zoet. Al verdient ze naast Uma wel de titel van slechtst luisterende hond van de Benelux. Dat ze een beetje doof is, helpt ook niet echt. Maar verder is ze zo makkelijk, dat je daar helemaal geen last van hebtManuma schreef:Dat Tara opspringt om haar kop in de lijn te doen is zo zoetUma probeert dat altijd met Manu's halsband
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Goeie genade, wat een lollige handleidingen…
Mijn handleiding:
I voor de wandeling (levert gevaar op voor baas)
1. Naar de gang lopen om schoenen aan te trekken. Oppassen dat ik me de nek niet breek omdat Maggie het leuk vindt om tussen mijn benen te lopen
2. Maggie haar brace omdoen en proberen op de been te blijven omdat zij uit opwinding tussen mijn benen door kronkelt
3. Tussendoor Abby afweren omdat die het een leuk spelletje vindt en ook probeert zich tussen mijn benen te wurmen
4. Checken of ik de brace om a) de goede poot en b) de goede poot van de goede hond heb gekregen
5. Tuigje om kronkelende Maggie heen gekregen. Flex eraan hangen
6. Wachten tot OCD-er Abby haar standaard 3 rondjes rond de eetkamertafel heeft afgelegd
7. Halfcheck om Abby’s nek geslingerd en deur naar buiten geopend
8. Oppassen dat ik geen doodsmak maak over de flexlijn van Maggie en de politielijn van Abby
II tijdens de wandeling (gaat meestal zonder incidenten op wat vreten-van-de-straat na)
1. Maggie loopt links, Abby loopt rechts
2. Maggie besluit aan de flex achter me om te lopen naar rechts
3. Abby loopt nog steeds rechts, Maggie inmiddels achter me
4. Abby loopt nog steeds rechts, Maggie loopt inmiddels voor me
5. Gelukkig is het losloopgebied maar 500m ver want Maggie wil weer teruglopen naar iets machtigs interessants (lees: eetbaar)
6. Hoera: losloopgebied! Links en rechtskijken of er niks eetbaars ligt: Abby mag los
7. Maggie mag los
8. Als het regent: Maggie besluit dat thuis op de bank liggen fijner is en neemt de benen
9. Ik fluit Abby en hobbel achter Manke Nelis aan.
10. Ik krijg Maggie te pakken en lijn haar weer aan.
11. Boze Maggie loopt met een chagrijnige kop mee en Abby grijnst van oor tot oor
12. Er loopt een mevrouw met een handtas. Abby probeert de tas te jatten.
III terug naar huis (gaat meestal zonder incidenten)
1. Opletten op volle vuilnisbakken en contrabande op straat
2. Maggie en Abby wegplukken van passerende kinderen want beiden werpen zich voor elke voorbijganger aan de voeten om maar een knuffel te krijgen
3. Ships, niet goed opgelet en Abby staat op d’r kop in een volle vuilnisbak
4. Nondeju, bezig met Abby uit te moeren en Maggie ziet haar kans schoon om zelf wat te scoren
5. Verdikkeme, Manke Nelis is me weer te snel af en hobbelt met een halve pizzakorst in de tandeloze muil weg
6. Nou ja, hoef ik ze vanavond minder eten te geven
IV weer thuis
1. Maggie ploft met een tevreden grijns op d’r smoel neer op mijn plekje op de bank en weigert te vertrekken
2. Abby springt tegen me op want ze vindt dat ze heul braaf is geweest en een koekje verdient
3. Ik ben het met haar eens en pak zelf een welverdiende kop koffie
4. Al drinkend van mijn koffie vol weemoed terugdenken aan mijn vorige roedel met zulke überbrave, zoete Bart-Smit-hondjes
die nimmer ongehoorzaam waren
Mijn handleiding:
1. Naar de gang lopen om schoenen aan te trekken. Oppassen dat ik me de nek niet breek omdat Maggie het leuk vindt om tussen mijn benen te lopen
2. Maggie haar brace omdoen en proberen op de been te blijven omdat zij uit opwinding tussen mijn benen door kronkelt
3. Tussendoor Abby afweren omdat die het een leuk spelletje vindt en ook probeert zich tussen mijn benen te wurmen
4. Checken of ik de brace om a) de goede poot en b) de goede poot van de goede hond heb gekregen
6. Wachten tot OCD-er Abby haar standaard 3 rondjes rond de eetkamertafel heeft afgelegd
8. Oppassen dat ik geen doodsmak maak over de flexlijn van Maggie en de politielijn van Abby
II tijdens de wandeling (gaat meestal zonder incidenten op wat vreten-van-de-straat na)
5. Gelukkig is het losloopgebied maar 500m ver want Maggie wil weer teruglopen naar iets machtigs interessants (lees: eetbaar)
6. Hoera: losloopgebied! Links en rechtskijken of er niks eetbaars ligt: Abby mag los
7. Maggie mag los
8. Als het regent: Maggie besluit dat thuis op de bank liggen fijner is en neemt de benen
11. Boze Maggie loopt met een chagrijnige kop mee en Abby grijnst van oor tot oor
2. Maggie en Abby wegplukken van passerende kinderen want beiden werpen zich voor elke voorbijganger aan de voeten om maar een knuffel te krijgen
4. Nondeju, bezig met Abby uit te moeren en Maggie ziet haar kans schoon om zelf wat te scoren
5. Verdikkeme, Manke Nelis is me weer te snel af en hobbelt met een halve pizzakorst in de tandeloze muil weg
IV weer thuis
1. Maggie ploft met een tevreden grijns op d’r smoel neer op mijn plekje op de bank en weigert te vertrekken
2. Abby springt tegen me op want ze vindt dat ze heul braaf is geweest en een koekje verdient
4. Al drinkend van mijn koffie vol weemoed terugdenken aan mijn vorige roedel met zulke überbrave, zoete Bart-Smit-hondjes

-
Manuma
- Zeer actief
We waren nu bezig met een derde hond. Jonathan: "Ik wil echt geen grote hond hoor. Alleen als Tara terugkomt"DeDiana schreef:Tara is ook heel zoet. Al verdient ze naast Uma wel de titel van slechtst luisterende hond van de Benelux. Dat ze een beetje doof is, helpt ook niet echt. Maar verder is ze zo makkelijk, dat je daar helemaal geen last van hebtManuma schreef:Dat Tara opspringt om haar kop in de lijn te doen is zo zoetUma probeert dat altijd met Manu's halsband
En Uma is ook zo, vreselijk makkelijk maar dat luisteren
- Jackira
- Zeer actief
Is een hond als Uma en Tara ook nog ergens verkrijgbaar als reu 
Ik heb ooit zo'n hond gehad ook. Desi. Makkelijker bestaan ze niet maar inderdaad dat luisteren. Ik zou er zo weer voor gaan.
Ik heb ooit zo'n hond gehad ook. Desi. Makkelijker bestaan ze niet maar inderdaad dat luisteren. Ik zou er zo weer voor gaan.
- DeDiana
- Zeer actief
Manuma schreef:We waren nu bezig met een derde hond. Jonathan: "Ik wil echt geen grote hond hoor. Alleen als Tara terugkomt"![]()
Ja, herkenbaarManuma schreef:En Uma is ook zo, vreselijk makkelijk maar dat luisterenZe ziet ook totaal geen nut in trainen of commando's. Ze krijgt gewoon snoep
maar dat daar iets bij hoort
en als je dan denkt eens vol te houden tot er een kwartje valt loopt ze gewoon weg
Verder hobbelt ze gewoon mee en doet wat de andere honden ook doen (bijvoorbeeld wachten voor het de deur uitgaan of voordat ze de auto uit mag), dus dat maakt commando's ook niet zo noodzakelijk.
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
hahaha heerlijk om te lezen!
Hier gaat het als volgt;
Ga niet douchen totdat je wilt wandelen. Tijdens het douchen en aankleden houdt Rani de wacht, zodra ik klaar ben en naar beneden ga staan ze allemaal aan.
Waag het niet om na het douchen nog wat anders te willen doen, ze komen je halen en blaffen je eventueel aan.
Pak en sorteer de lijnen terwijl er drie honden om je heen staan te dansen.
Houdt de halsband van Gol voor je, ze loopt daar zelf in en gaat tussen je benen staan. Ze verwacht dan ook dat ze op haar kont gekriebeld word.
Houdt het tuig van Rani voor je, ze loopt daar zelf in. Positioneer daarna haar kont tussen je benen en klem haar vast zodat ze stil blijft staan en je het tuig kunt vastmaken. Daarna wenst ze ook op haar kont gekriebeld te worden, ze draait een paar rondjes en likt/hapt even in je hand.
Mika zit ondertussen braaf in haar mand, probeer haar te laten staan zodat je het tuig makkelijker omkrijgt. Kontkriebels zijn niet persé nodig.
Neem ze allemaal mee de tuin in en klik ze aan de lijn. Kijk eerst even of de buurpoes niet in de buurt is voordat je de tuin uitgaat, anders word je gelanceerd.
Loop flink voorbij de poesjestuin voordat je ze van de lijn klikt. Anders rent Rani de tuin in en volgt de rest.
Loop daarna stevig door naar het schone water. Niet stilstaan om te kletsen anders ligt Gollum in de vieze sloot.
Lijn Mika aan wanneer je honden groter dan een cavia moet passeren anders rent ze daar tetterend op af en volgt de rest.
Gooi flink met een speeltje voor Rani, anders gooit Rani met Gollum.
Op de terugweg weer ver voordat de poesjestuin in zicht komt aanlijnen. Niet stilstaan om te kletsen want dan ligt Gol in de vieze sloot en kun je weer terug naar het schone water
Voordat je de tuin in loopt klik je de honden los, anders word je de tuin in gelanceerd. Doe de tuigen in de tuin af. Schuif de honden opzij om de deur open te doen, ze snappen nog steeds niet dat de deur naar buiten opengaat en dat niet lukt als ze ervoor staan.
Droog Gollum af en leg een dekentje op de bank, anders heb je later een natte kont.
Geef de honden wat lekkers want dat hebben ze verdiend (vinden ze).
Hier gaat het als volgt;
Ga niet douchen totdat je wilt wandelen. Tijdens het douchen en aankleden houdt Rani de wacht, zodra ik klaar ben en naar beneden ga staan ze allemaal aan.
Waag het niet om na het douchen nog wat anders te willen doen, ze komen je halen en blaffen je eventueel aan.
Pak en sorteer de lijnen terwijl er drie honden om je heen staan te dansen.
Houdt de halsband van Gol voor je, ze loopt daar zelf in en gaat tussen je benen staan. Ze verwacht dan ook dat ze op haar kont gekriebeld word.
Houdt het tuig van Rani voor je, ze loopt daar zelf in. Positioneer daarna haar kont tussen je benen en klem haar vast zodat ze stil blijft staan en je het tuig kunt vastmaken. Daarna wenst ze ook op haar kont gekriebeld te worden, ze draait een paar rondjes en likt/hapt even in je hand.
Mika zit ondertussen braaf in haar mand, probeer haar te laten staan zodat je het tuig makkelijker omkrijgt. Kontkriebels zijn niet persé nodig.
Neem ze allemaal mee de tuin in en klik ze aan de lijn. Kijk eerst even of de buurpoes niet in de buurt is voordat je de tuin uitgaat, anders word je gelanceerd.
Loop flink voorbij de poesjestuin voordat je ze van de lijn klikt. Anders rent Rani de tuin in en volgt de rest.
Loop daarna stevig door naar het schone water. Niet stilstaan om te kletsen anders ligt Gollum in de vieze sloot.
Lijn Mika aan wanneer je honden groter dan een cavia moet passeren anders rent ze daar tetterend op af en volgt de rest.
Gooi flink met een speeltje voor Rani, anders gooit Rani met Gollum.
Op de terugweg weer ver voordat de poesjestuin in zicht komt aanlijnen. Niet stilstaan om te kletsen want dan ligt Gol in de vieze sloot en kun je weer terug naar het schone water
Voordat je de tuin in loopt klik je de honden los, anders word je de tuin in gelanceerd. Doe de tuigen in de tuin af. Schuif de honden opzij om de deur open te doen, ze snappen nog steeds niet dat de deur naar buiten opengaat en dat niet lukt als ze ervoor staan.
Droog Gollum af en leg een dekentje op de bank, anders heb je later een natte kont.
Geef de honden wat lekkers want dat hebben ze verdiend (vinden ze).
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Hier is het dan maar saai: wandelschoenen aan en dat is het teken dat we gaan wandelen. Puchu komt braaf naar de gang, halsband of tuig
om en gaan. In de straat wordt er wel even opgekeken 'wat loop ik braaf mee hè? nu een koekje graag' en dan gaan we op pad.
Bij het loslopen is het alleen uitkijken voor middelgrote en grote reuen en dan gaat hij aan de riem.
Ook niets moeilijks aan 'Puchu wacht!' en ik loop naar hem toe om hem aan te lijnen ( 'Puchu hier' werkt minder goed, want dan gaat hij
om zich heen kijken waarom hij eigenlijk moet komen en dát is nu juist niet de bedoeling
Reu passeert, soms wordt het een hoop kabaal, dat is wat minder, maar ik trek me er niks meer van aan en Puchu gaat weer los en we
gaan weer verder.
T'is alleen even opletten dat hij niet in de gier gaat rollen
Thuiskomst is ook simpel: riem af, tijd voor een kluifje
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
hier ook ongeveer dit. inclusief willem wacht. al werkt kom hier ook gewoon (nog)Caro. schreef:Christus
![]()
![]()
Hier is het dan maar saai: wandelschoenen aan en dat is het teken dat we gaan wandelen. Puchu komt braaf naar de gang, halsband of tuig
om en gaan. In de straat wordt er wel even opgekeken 'wat loop ik braaf mee hè? nu een koekje graag' en dan gaan we op pad.
Bij het loslopen is het alleen uitkijken voor middelgrote en grote reuen en dan gaat hij aan de riem.
Ook niets moeilijks aan 'Puchu wacht!' en ik loop naar hem toe om hem aan te lijnen ( 'Puchu hier' werkt minder goed, want dan gaat hij
om zich heen kijken waarom hij eigenlijk moet komen en dát is nu juist niet de bedoeling).
Reu passeert, soms wordt het een hoop kabaal, dat is wat minder, maar ik trek me er niks meer van aan en Puchu gaat weer los en we
gaan weer verder.
T'is alleen even opletten dat hij niet in de gier gaat rollen![]()
Thuiskomst is ook simpel: riem af, tijd voor een kluifjeen Puchu ligt weer in ruststand
ver opletten op mensen en honden en paardenstront. maar na 3x nee! ontwijkt hij de aankomende paardenstront ook. dit moet op een volgende wandeling wel weer herhaald worden
als hij dan ontwijkt kijkt hij je daarna aan alsof hij wil zeggen: knap he! koekje nu dan?

- lucie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
- Aantal honden: 5
- Judith
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedels
Het leven met poedels is wel makkerlijker maar niet super simpel
Naar buiten gaan:
1. Pak je schoenen en ga op de bank je schoenen aan doen, Dino loopt heen en weer tussen jou en de gang. Dana ligt al in de gang, bang dat je haar vergeet
2. Als je je schoenen aan hebt, loop naar de gang om je jas te pakken, snoepjes in de zak, poepzakjes en sleutels, Dana ligt waarschijnlijk midden in de gang te wachten, zorg dat ze aan de kant gaat. Dino gaat braaf tegen de voordeur aanzitten en kijkt je met zijn allerliefst ogen aan
of hij echt mee mag. Dana is ondertussen naar haar mand gerend om te kijken of er ergens nog een Ikea muis of ander knuffeltje ligt die mee kan naar buiten.
3. Pak de jachtlijntjes en drapeer hem bij Dana om haar nek, of als het 's avonds is of 's ochtends vroeg kan ze los mee, prop de jachtlijn in je zak. Doe bij Dino de jachtlijn om zijn nek, probeer wel eerst zijn hoofd te vangen, en zorg ervoor dat hij niet in zijn mond vast zit...
Klaar om naar buiten te gaan. Ze staan braaf te wachten tot de deur open gaat
De voordeur uit:
Optie 1: aanlijn wandeling in de wijk
1. doe de voordeur open en loopt naar buiten, Dino loopt wel mee, Dana als ze los is even duidelijk maken dat ze echt naar buiten mag, anders valt de deur dicht en staat ze met haar zielig blik achter de voordeur te kijken omdat je haar toch weer vergeten bent in haar ogen
2. Zorg dat ze gewoon door de tuin naar het hek lopen en niet nog eerst gaan kijken of er nog wat speelgoed of eten in de tuin ligt om op te eten of te spelen.
3. Steek de straat over en laat Dino bij de eerste struik plassen, let op hij kan trekken als hij vindt dat hij bij DIE boom moet plassen. Loopt Dana los, hou haar even in de gaten dat ze niet 3 grasstroken verder vindt dat ze moet plassen. Laat haar wachten, roep het desnoods nog een keer hard "WACHTEN". Loopt Dana aan de lijn, zorg er dan voro dat ze plast, anders loopt ze braaf de hele wandeling mee zonder wat gedaan te hebben, ze hobbelt dan ergens achter je braaf te wezen.
4. Zie je een andere hond, lijn Dana voor de zekerheid even aan. Ze wil nog wel eens naar de hond toe en dat vind ik niet nodig. Dino wil/zal/moet naar de hond, houd hem kort, want dat wil je niet. Let op hij is best sterk. Sommeer hem desnoods met een nee, doorlopen. Loop met Dino langs hoog gras of bosjes/planten, anders poept hij niet. Dana plast alleen maar op gras.
Optie 2: losloop wandeling
1. doe de voordeur open en herhaal stap 1 van bij optie 1
2. loop naar de auto, Dana los, Dino aangelijnd. Doe de auto open, en zeg "hophop" Dino gaat wel, Dana moet je af en toe even aansporen met name als Dino er al inzit, ze is dan bang dat het niet past...
3. Aangekomen op bestemming, doe de deur open, haal de riem van Dino's hoofd en laat ze eruit.
4. Let op bij Dana bij duitse/mechelse/witte herders, deze hebben soms de neiging om Dana op je jagen, Dana rent dan gillend weg en is dan moeilijk te bereiken. Dino vindt alles 1 groot feest en loopt naar alle honden toe, je kan roepen tot je een ons weegt, maar als hij naar de hond wil dan zal hij gaan (trainingspuntje waar we mee bezig zijn). Dino doet verder niets, gaat soms spelen, als je hem roept komt hij meestal wel gewoon mee. Let op, Dino is een intacte reu en vindt mooie (en vooral loopse) teefjes erg interessant. Haal hem desnoods op.
5. Pas op je knieën, soms komen jut en jul aan gestormd van achteren zonder dat je het door hebt.
6. Pluk Dino af en toe uit het water, zorg dat Dana geen stront vreet of zichzelf een heerlijke geur aanmeet door in kadavers te rollen. Prop bij braaf gedrag er af en toe een koekje in.
7. Neem je een bal mee, zorg er voor dat Dana hem niet gelijk ziet, want ze doet de rest van de wandeling niets meer dan jou volgen en de bal willen. Als alternatief geef de bal aan Dana, ze heeft dan een belangrijk Taak die ze kan uitvoeren en is dan helemaal gelukkig. Nadeel, ze loopt alleen nog maar naast je.
Dino, die weet niet eens wat een bal is, rent voor de grap achter Dana aan en jaagt haar dan op om haar lekker aan haar beweging te krijgen. Soms pakt hij de bal en gaat dan met zijn blije bek voor Dana staan zo van kijk eens ik heb hem
Let er bij Dana op dat alles wat je aan commando's roept, ook al is het voor Dino bedoelt, zij vol overgave uitvoert. Ze vervolgens verwacht dat ze een koekje krijgt, en Dino nog ergens aan het rond hobbelen is. Wil je dat Dino komt, probeer dan Dana te roepen in de hoop dat hij dan toch mee komt.
Naar buiten gaan:
1. Pak je schoenen en ga op de bank je schoenen aan doen, Dino loopt heen en weer tussen jou en de gang. Dana ligt al in de gang, bang dat je haar vergeet
2. Als je je schoenen aan hebt, loop naar de gang om je jas te pakken, snoepjes in de zak, poepzakjes en sleutels, Dana ligt waarschijnlijk midden in de gang te wachten, zorg dat ze aan de kant gaat. Dino gaat braaf tegen de voordeur aanzitten en kijkt je met zijn allerliefst ogen aan
3. Pak de jachtlijntjes en drapeer hem bij Dana om haar nek, of als het 's avonds is of 's ochtends vroeg kan ze los mee, prop de jachtlijn in je zak. Doe bij Dino de jachtlijn om zijn nek, probeer wel eerst zijn hoofd te vangen, en zorg ervoor dat hij niet in zijn mond vast zit...
Klaar om naar buiten te gaan. Ze staan braaf te wachten tot de deur open gaat
De voordeur uit:
Optie 1: aanlijn wandeling in de wijk
1. doe de voordeur open en loopt naar buiten, Dino loopt wel mee, Dana als ze los is even duidelijk maken dat ze echt naar buiten mag, anders valt de deur dicht en staat ze met haar zielig blik achter de voordeur te kijken omdat je haar toch weer vergeten bent in haar ogen
2. Zorg dat ze gewoon door de tuin naar het hek lopen en niet nog eerst gaan kijken of er nog wat speelgoed of eten in de tuin ligt om op te eten of te spelen.
3. Steek de straat over en laat Dino bij de eerste struik plassen, let op hij kan trekken als hij vindt dat hij bij DIE boom moet plassen. Loopt Dana los, hou haar even in de gaten dat ze niet 3 grasstroken verder vindt dat ze moet plassen. Laat haar wachten, roep het desnoods nog een keer hard "WACHTEN". Loopt Dana aan de lijn, zorg er dan voro dat ze plast, anders loopt ze braaf de hele wandeling mee zonder wat gedaan te hebben, ze hobbelt dan ergens achter je braaf te wezen.
4. Zie je een andere hond, lijn Dana voor de zekerheid even aan. Ze wil nog wel eens naar de hond toe en dat vind ik niet nodig. Dino wil/zal/moet naar de hond, houd hem kort, want dat wil je niet. Let op hij is best sterk. Sommeer hem desnoods met een nee, doorlopen. Loop met Dino langs hoog gras of bosjes/planten, anders poept hij niet. Dana plast alleen maar op gras.
Optie 2: losloop wandeling
1. doe de voordeur open en herhaal stap 1 van bij optie 1
2. loop naar de auto, Dana los, Dino aangelijnd. Doe de auto open, en zeg "hophop" Dino gaat wel, Dana moet je af en toe even aansporen met name als Dino er al inzit, ze is dan bang dat het niet past...
3. Aangekomen op bestemming, doe de deur open, haal de riem van Dino's hoofd en laat ze eruit.
4. Let op bij Dana bij duitse/mechelse/witte herders, deze hebben soms de neiging om Dana op je jagen, Dana rent dan gillend weg en is dan moeilijk te bereiken. Dino vindt alles 1 groot feest en loopt naar alle honden toe, je kan roepen tot je een ons weegt, maar als hij naar de hond wil dan zal hij gaan (trainingspuntje waar we mee bezig zijn). Dino doet verder niets, gaat soms spelen, als je hem roept komt hij meestal wel gewoon mee. Let op, Dino is een intacte reu en vindt mooie (en vooral loopse) teefjes erg interessant. Haal hem desnoods op.
5. Pas op je knieën, soms komen jut en jul aan gestormd van achteren zonder dat je het door hebt.
6. Pluk Dino af en toe uit het water, zorg dat Dana geen stront vreet of zichzelf een heerlijke geur aanmeet door in kadavers te rollen. Prop bij braaf gedrag er af en toe een koekje in.
7. Neem je een bal mee, zorg er voor dat Dana hem niet gelijk ziet, want ze doet de rest van de wandeling niets meer dan jou volgen en de bal willen. Als alternatief geef de bal aan Dana, ze heeft dan een belangrijk Taak die ze kan uitvoeren en is dan helemaal gelukkig. Nadeel, ze loopt alleen nog maar naast je.
Dino, die weet niet eens wat een bal is, rent voor de grap achter Dana aan en jaagt haar dan op om haar lekker aan haar beweging te krijgen. Soms pakt hij de bal en gaat dan met zijn blije bek voor Dana staan zo van kijk eens ik heb hem
Let er bij Dana op dat alles wat je aan commando's roept, ook al is het voor Dino bedoelt, zij vol overgave uitvoert. Ze vervolgens verwacht dat ze een koekje krijgt, en Dino nog ergens aan het rond hobbelen is. Wil je dat Dino komt, probeer dan Dana te roepen in de hoop dat hij dan toch mee komt.

- madred
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador en RSH
lieke schreef:Goeie genade, wat een lollige handleidingen…![]()
Mijn handleiding:
7. Maggie mag los
IV weer thuis

Happy en Lemmi
- Antonetta
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.
Sommige handleidingen hier lezend zal ik al bekaf zijn voor ik met de wandeling begon.
Ik neem de hondjes wel om de beurt mee omdat pup Lotus een spring in het veld is en ik bang ben dat ik haar vertrap als ik ook nog op Balou moet letten. Balou wil nog wel eens vervelend doen bij het omdoen van zijn tuigje maar voor een koekje laat hij zich wel in zijn tuig helpen. Voor Lotus heb ik een jachtlijntje met dubbele stop (stop twee is een haarclipje maar hij werkt perfect) geen halsbandjes meer voor haar nadat ze de sluiting van haar halsbandje klem in haar bekje heeft gehad, ideaal zo'n lijntje. Veder heb ik eigenlijk geen handleiding waar ik mij aan moet houden.
Ik neem de hondjes wel om de beurt mee omdat pup Lotus een spring in het veld is en ik bang ben dat ik haar vertrap als ik ook nog op Balou moet letten. Balou wil nog wel eens vervelend doen bij het omdoen van zijn tuigje maar voor een koekje laat hij zich wel in zijn tuig helpen. Voor Lotus heb ik een jachtlijntje met dubbele stop (stop twee is een haarclipje maar hij werkt perfect) geen halsbandjes meer voor haar nadat ze de sluiting van haar halsbandje klem in haar bekje heeft gehad, ideaal zo'n lijntje. Veder heb ik eigenlijk geen handleiding waar ik mij aan moet houden.
. Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
-
Stabij Odie
- Vaste gebruiker
Bij Odie valt de handleiding mee.
Bij ga je mee, maar ook Bij het woord bos, sprint hij naar de deur en komt af en toe ff een paar stappen terug om te kijken of jij ook echt meekomt.
Buiten trekt hij behoorlijk, tenminste 2/3 van de wandeling. Als we weer op te weg naar huis zijn, loopt hij keurig naast je mee. Als hij bekende honden ziet, gaat hij eerst liggen en er vervolgens naartoe. Bij onbekende honden blijft hij liggen tot ze of voorbij zijn, of tot het snuffelen.
Als een hond blaft of gromt, blijft hij liggen tot de hond voorbij is en dan neemt hij een spurt van wegwezen.
Hij luistert redelijk, behalve als hij een spoor heeft ontdekt, dan gaat hij zijn neus achterna en heeft dan ook snel bananen in zijn oren gestopt. Wij nemen hem nu dus vooral aangelijnd mee, aan de flex van 8 meter. Op het Erkemederstrand of een hondenspeeltuin, waar andere honden zijn en waarmee hij kan rennen en spelen, kan hij prima los en houdt ons dan goed in de gaten. Hij komt dan ook prima als je hem roept.
Bij ga je mee, maar ook Bij het woord bos, sprint hij naar de deur en komt af en toe ff een paar stappen terug om te kijken of jij ook echt meekomt.
Buiten trekt hij behoorlijk, tenminste 2/3 van de wandeling. Als we weer op te weg naar huis zijn, loopt hij keurig naast je mee. Als hij bekende honden ziet, gaat hij eerst liggen en er vervolgens naartoe. Bij onbekende honden blijft hij liggen tot ze of voorbij zijn, of tot het snuffelen.
Als een hond blaft of gromt, blijft hij liggen tot de hond voorbij is en dan neemt hij een spurt van wegwezen.
Hij luistert redelijk, behalve als hij een spoor heeft ontdekt, dan gaat hij zijn neus achterna en heeft dan ook snel bananen in zijn oren gestopt. Wij nemen hem nu dus vooral aangelijnd mee, aan de flex van 8 meter. Op het Erkemederstrand of een hondenspeeltuin, waar andere honden zijn en waarmee hij kan rennen en spelen, kan hij prima los en houdt ons dan goed in de gaten. Hij komt dan ook prima als je hem roept.
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Reken maar op levenslang herhalenM@scha schreef:hier ook ongeveer dit. inclusief willem wacht. al werkt kom hier ook gewoon (nog)Caro. schreef:Christus
![]()
![]()
om zich heen kijken waarom hij eigenlijk moet komen en dát is nu juist niet de bedoeling).
gaan weer verder.
T'is alleen even opletten dat hij niet in de gier gaat rollen![]()
Thuiskomst is ook simpel: riem af, tijd voor een kluifjeen Puchu ligt weer in ruststand
ver opletten op mensen en honden en paardenstront. maar na 3x nee! ontwijkt hij de aankomende paardenstront ook. dit moet op een volgende wandeling wel weer herhaald worden![]()
als hij dan ontwijkt kijkt hij je daarna aan alsof hij wil zeggen: knap he! koekje nu dan?
Hier is het dan de gier in de polder:
owww yammie wat lekker
Puchu, nee
bij het volgende gierspoor:
Puchu kijkt me schuin aan, zou het mogen misschien?
Nee
Het derde gierspoor wordt dan meestal ontweken
Maar na 10 jaar, gaat het dus nog iedere keer exact hetzelfde
-
Johnny Jones
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Hahaha! Het gaat net als bij kinderen, je groeit er geleidelijk in. Maar dat vond ik ook zo vermoeiend dat ik het maar bij twee heb gehouden!mijke schreef:Ik denk zelfs nu ik dit alles zo lees dat ik mijn droom om ooit heel veel honden te hebben subiet naar de prullenbak verwijs. Ik hou het wel bij 1, hooguit 2
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Ach, toen ik er nog drie of vier had, was het eigenlijk makkelijker dan die die twee ondeugden die ik nu heb. Mijn vorige collies waren uit de Engelse lijn. Ontzettend lieve en zachte meiskes. Zo ontzettend braaf dat het gewoon onwaarschijnlijk was. Ik had ze ook nooit aangelijnd omdat ze altijd zoetjes naast me sjokten en nooit verder dan 1 of 1,5 meter van me weggingen. Ik liep ook rustig langs een drukke 80km weg zonder ze aan de riem te hoeven doen.Johnny Jones schreef:Hahaha! Het gaat net als bij kinderen, je groeit er geleidelijk in. Maar dat vond ik ook zo vermoeiend dat ik het maar bij twee heb gehouden!mijke schreef:Ik denk zelfs nu ik dit alles zo lees dat ik mijn droom om ooit heel veel honden te hebben subiet naar de prullenbak verwijs. Ik hou het wel bij 1, hooguit 2
Maar goed, waarschijnlijk waren ze ook zo ontzettend gehoorzaam omdat er in hun pindabreintjes geen ruimte was voor opstandigheid of ondeugendheden.
En ook Bonnie was eigenlijk heel erg gehoorzaam. Ik moest haar alleen in de wijk aanlijnen omdat ze een redelijk jachtinstinct had. Maar ik kon haar prima terugroepen.
Ik hoefde ze in ieder geval nooit in de gaten te houden. Zij hielden mij scherp in het oog.
Abby is het tegenovergestelde. Een verschrikkelijke Pietje Bell en altijd in voor iets uit te vreten. Of op te vreten. 't Is officieel een stamboomcollie (heb er de papieren ook bij om het te bewijzen) maar volgens mij moet er flink wat labrador-bloed in zitten. Zelden zo'n lompe leo als zij meegemaakt. Ik heb regelmatig een tand door de lip, een verschoven knieschijf of een buil om m'n hoofd van haar enthousiaste liefdesbetuigingen. Ze ziet er ook geen been in om gezellig rond te gaan struinen en te vergeten dat ze een vrouwtje heeft. En omdat het een sukkel is, raakt ze me dan ook nog kwijt op de koop toe.
En het is een ontzettende bemoeial. Iemand die zijn hond of kind een standje geeft? Abby steekt haar steekneus er in. Fietsers, skaters, skeelerende of joggende mensen? Die moeten normaal doen en zal ze wel eens tot stilstand brengen. Huilende kinderen? Abby zal wel even gaan kijken wat er aan de hand is.
En Maggie is weer heel anders. Bemoeit zich met niemand. Ook niet met mij. Tenminste niet buiten. Mevrouwtje-Ik-Heb-Even-Geen-Tijd-Om-Naar-Vrouwtje-Te-Luisteren-Want-Ik-Heb-Wat-Belangrijkers-Te-Doen.
En dat belangrijkers is vreten van de straat of besluiten dat ze geen zin heeft om buiten te lopen want thuis is een comfortabele bank die perfect is voor een straathond-in-ruste.
Ik moet ze dus als een havik in de gaten houden. Maar omdat ze het vaak zo grappig doen, zie je mij hen regelmatig in een deuk liggend op hun mieter geven.
Maar ze zijn wél hartstikke lief.

- mijke
- Zeer actief
Nou ja precies, ik ben bang dat ik doorgaans val op hondjes die net niet braaf genoeg zijn om er 5 aan de voet te hebben zonder op of om te hoeven kijken 
-
Johnny Jones
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik leg de schuld volledig bij mijn gebrekkige opvoedvaardigheden