Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verschillende methodes voor narcose

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Lupo
Zeer actief
Aantal honden: 0

Verschillende methodes voor narcose

Ongelezen bericht door Lupo »

Ik wil Tosca (herder, 17 maanden oud) over drie maanden laten steriliseren en ben nu op zoek naar informatie over die operatie, m.n.:

1) over het verschil tussen gasnarcose of narcose via injectie en risico's daarvan, en

2) het verschil tussen alleen het verwijderen van de eierstokken of ook het verwijderen van de baarmoeder, wederom met het oog op risico's en later evt kans op baarmoederkanker.

Kan iemand mij hier meer over vertellen of weet iemand een goede site op het internet of boeken etc.?
mechelaar_fan
Zeer actief

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

als je haar laat steriliseren, moet je zeker en vast de eierstokken laten zitten, want die zijn een belangrijke producent van belangrijke hormonen. De amputatie van deze belangrijke organen betekent een belangrijke aanslag op het dierenwelzijn, waar men met een onstellende lichtzinnigheid mee omspringt.
oestrogene hormonen zijn voor de gewervelde dieren cruciaal voor het calciummetabolisme, de spieropbouw en nog tal van vitale processen, zelfs de geurzin wordt er door beïnvloed...
Het hormonaal evenwicht is een zeer verfijnde samenwerking tussen verschillende organen, als je daar 1 van weg haalt verbreek je dit evenwicht. Dierenartsen en hormonen, het is een moeilijke combinatie, helaas.

Een hond is geen computermodel, waarmee je door een paar parameters te wijzigen een gewenste output krijgt.
Ook gecastreerde honden kunnen kanker krijgen.

de baarmoeder is altijd afgesloten door een voor bacteriën ondoordringbare een slijmprop, waardoor geen bacterien kunnen, behalve tijdens de vruchtbare dagen, dan wordt het slijm vloeibaar, zodat de zaadcellen, en ook bacteriën er doorheen kunnen. Bij een gezonde, sterke hond is er voldoende weerstand en zal er geen infectie optreden, maar bij een verzwakte hond kan er zich wel een infectie voordoen.
Misschien is het raadzaam om gedurende de loopsheid, en de weken erna, extra vitamine C te geven. Verder moet je, ook al is je teef gesteriliseerd (door het eenvoudig onderbreken van de eileider) dekkingen vermijden.
Yari
Zeer actief

Ongelezen bericht door Yari »

Als je de eierstokken laat zitten hebben ze nog steeds een vergrote kans op mammatumoren (kankergezwellen in de tepels, die ook kunnen uitzaaiien...).
Als de baarmoeder er gewoon nog prima uitziet kan de DA ervoor kiezen om deze te laten zitten; doordat de eierstokken verwijderd worden vallen de hormonen daarmee ook weg en zal de baarmoeder verschrompelen en er blijft dus praktisch niets meer over. Bij Yari is wel alles eruit gehaald omdat de operatie er niet langer door duurde en het er naar mijn idee toch maar beter uit kan zijn dan weet je zeker dat het nooit meer problemen kan geven.
Gasnarcose is het veiligste. De hond zal eerst per injectie alvast wat voor-narcose toegediend krijgen om vervolgens de tube aan te kunnen brengen voor beademing en gasnarcose (lukt natuurlijk niet als ze nog bij zijn). Evt. wordt ook meteen een infuus aangelegd. Bij gasnarcose wordt de hond beademt en als de operatie achter de rug is zijn ze ook zo weer wakker (natuurlijk nog wel suf door de naweeen van de narcose) maar bij narcose per injectie zijn ze veel langer suf, doordat dat langzaam uit gaat werken en het moeilijker het lichaam weer verlaat. Ook kun je met gasnarcose veel nauwkeuriger de hoeveelheid narcose bepalen; bij injectie niet, als het er eenmaal inzit krijg je het er niet meer uit. Tegenwoordig kunnen ze wel deels in geval van narcose d.m.v. injectie het sedatiemiddel Domitor toedienen waar een tegenmiddel voor is (Antisedan). De hond is dan ook weer sneller bij, maar dit middel kun je niet alleen gebruiken voor een echte operatie daar het meer een spierverslapper is, dus moet er altijd een ander narcosemiddel bijgespoten wat wel langzaam het lichaam verlaat.
Als je dus kan kiezen, ga dan voor gasnarcose ;) .
Afbeelding

Groetjes: Mariëlle & Yari :voet:
Lupo
Zeer actief

Bedankt voor de informatie! :ok:
mechelaar_fan
Zeer actief

niet alleen de baarmoeder verschrompelt als je de eierstokken weghaalt. de mammatumoren die zouden kunnen ontstaan zijn goedaardig.
je hebt je dus iets laten wijsmaken door je dierenarts.
Eierstokken moeten blijven zitten.
Kennen dierenartsen wel iets van hormonen? ze voorzien de sportwereld van gevaarlijke hormonen.

Moet jij eens aan je gynacoloog voorstellen om je eierstokken te laten wegnemen om je te laten steriliseren. je vindt er geen enkele die dit wil doen.

Ook gesteriliseerde honden krijgen kanker. heb je zo'n angst van kanker, dan moet je geen hond houden, kan hij zeker geen kanker krijgen, en dan vermink je hem ook niet.
Yari
Zeer actief

Ongelezen bericht door Yari »

mechelaar_fan schreef:niet alleen de baarmoeder verschrompelt als je de eierstokken weghaalt. de mammatumoren die zouden kunnen ontstaan zijn goedaardig.
je hebt je dus iets laten wijsmaken door je dierenarts.
Eierstokken moeten blijven zitten.
Kennen dierenartsen wel iets van hormonen? ze voorzien de sportwereld van gevaarlijke hormonen.

Moet jij eens aan je gynacoloog voorstellen om je eierstokken te laten wegnemen om je te laten steriliseren. je vindt er geen enkele die dit wil doen.

Ook gesteriliseerde honden krijgen kanker. heb je zo'n angst van kanker, dan moet je geen hond houden, kan hij zeker geen kanker krijgen, en dan vermink je hem ook niet.
Vreselijk wat een dom ondoordacht antwoord zeg...
Wel eens een hond gezien die in de overgang kwam na sterilisatie en botontkalking kreeg?? Je komt niet echt clever over hoor als je een hond met een mens gaat vergelijken :piew ...
Helaas voor je heb ik me niks wijs laten maken door mijn DA, maar heb zelf diergeneeskundige studies gedaan en ga nog steeds regelmatig naar lezingen van diverse professoren in de diergeneeskunde :pffff:
Nee, jij zal het beter weten als zij.
Verder kunnen ze altijd kanker krijgen, maar mammatumoren en baarmoederkanker/ontsteking staan bovenaan de lijst van aandoeningen bij de hond die regelmatig tot de dood leiden en andere soorten kanker staan daar ver onder..... :zwaai:
Afbeelding

Groetjes: Mariëlle & Yari :voet:
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

mechelaar_fan schreef: Moet jij eens aan je gynacoloog voorstellen om je eierstokken te laten wegnemen om je te laten steriliseren. je vindt er geen enkele die dit wil doen.
Moet jij eens aan een arts voorstellen om je ballen eraf te laten halen, dan word je ook gek aangekeken. :roll:

Honden zijn geen mensen.

Hanneke
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
mechelaar_fan
Zeer actief

Yari schreef:
Verder kunnen ze altijd kanker krijgen, maar mammatumoren en baarmoederkanker/ontsteking staan bovenaan de lijst van aandoeningen bij de hond die regelmatig tot de dood leiden en andere soorten kanker staan daar ver onder..... :zwaai:

Welke lijst? een lijst die jij hebt uitgevonden? een lijst die de commerciële dierenarts heeft uitgevonden? het zal weer zo'n internet wetenschap zijn. :roll:
als je altijd zo leest als je mijn tekst hebt gelezen...
als je de baarmoeder weghaalt en de eierstokken laat zitten kan de hond geen baarmoederkanker krijgen.
castratie is dierenmishandeling, wie na het lezen van mijn tekst zijn hond nog castreert is een dierenmishandelaar.

Wel eens een hond gezien die in de overgang kwam na sterilisatie en botontkalking kreeg?? Je komt niet echt clever over hoor als je een hond met een mens gaat vergelijken ...
ja. maar u bent waarschijnlijk te bekrompen en ziende blind.
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

mechelaar_fan schreef: castratie is dierenmishandeling, wie na het lezen van mijn tekst zijn hond nog castreert is een dierenmishandelaar.
nounou... er is nog wel een verschil tussen jouw tekst lezen en het acuut voor 100% waar aannemen he... :roll:

Zijn er studies die jouw verhaal ondersteunen? Wat zijn concreet de gevolgen voor de teef (dus niet "invloed op" maar zaken als dat bijvoorbeeld zou zijn aangetoond dat gecastreerde teven daadwerkelijk meer kans hebben op botproblemen, significant minder bespiering hebben oid).
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
mechelaar_fan
Zeer actief

ja, er zijn studies.
omdat het calciummetabolisme van de hond zeer dicht dat van de mens benadert (in tegenstelling tot wat hanneke2 uitvindt) heeft men voor het bestuderen van botontkalking, osteoporose en eventuele medicatie, massaal honden gebruikt als proefdier.
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

mechelaar_fan schreef:castratie is dierenmishandeling, wie na het lezen van mijn tekst zijn hond nog castreert is een dierenmishandelaar.
Hoi,

Jij hebt er echt niets van begrepen, hè? Weet je wat pas dierenmishandeling is?! Een teef steeds maar loops laten worden zonder haar te laten dekken! Waarom?! Omdat een teef wanneer ze loops wordt de baarmoeder helemaal klaarmaakt voor de bevruchting (net als de mens tijdens een eisprong), alleen... een teef wordt daarna niet ongesteld om die klaargemaakte baarmoederwand af te scheiden wanneer er geen bevruchting heeft plaatsgevonden. (Dat is namelijk waarom een vrouw ongesteld wordt, maar dat wordt een teef dus niet.) Wat gebeurt er met die baarmoederwand?! Die verschrompelt en wordt gedeeltelijk opgenomen in het lichaam. En dat iedere loopsheid weer met alle gevolgen van dien.
Weet je wanneer ene hond namelijk 'ongesteld' wordt? Als ze bevalt van haar puppies. Dan scheidt ze de baarmoederwand pas af en dat zou een natuurlijke manier zijn voor een teef om na haar loopsheid van die baarmoederwand af te komen. Alleen...., willen de meeste mensen niet fokken met hun hond. Op zich 'tegennatuurlijk', want in het wild wordt een wolvin wel gedekt als ze loops is. Het houden van honden in een huiselijke omstandigheid is dus al een tegennatuurlijke omstandigheid (hebben wij het al vaker over gehad samen!). Om de hond dus niet te plagen met zijn natuurlijke hormonen waar hij/zij toch niets mee kan doen, is het dus heel 'natuurlijk' om een teef waar je niet mee gaat fokken te laten castereren!
mechelaar_fan
Zeer actief

scooby toch, u kent niet veel van honden.

Honden stammen af van de wolf, en in een roedel wordt er ieder jaar 1 hooguit 2 teven gedekt, de andere teven worden nooit gedekt en ontwikkelen schijndracht (wat een foutieve naam is, want het manifesteert zich niet onmiddellijk, maar 62 dagen na de loopsheid) om mee de pups op te voeden en te zogen. Bij een prooidierenroedel is het niet vanzelfsprekend dat er genoeg voedsel is, en dat de teef genoeg tijd heeft voor haar pups. Dus helpen de anderen bij het grootbrengen. Gewoon de natuur. De wolf heeft miljoenen jaren evolutie overleefd, en pas de laatste 30 jaar zou het voor onze honden, die ook al duizenden jaren gedomesticeerd zijn, een probleem zijn.

leer eerst eens iets over fysiologie, en probeer dan een discussie aan te gaan.
castratie is dierenmishandeling, en wordt omwille van de lieve centen aangeraden door dierenartsen, en naieve mensen trappen erin.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

mechelaar_fan schreef:scooby toch, u kent niet veel van honden.

Honden stammen af van de wolf, en in een roedel wordt er ieder jaar 1 hooguit 2 teven gedekt, de andere teven worden nooit gedekt en ontwikkelen schijndracht (wat een foutieve naam is, want het manifesteert zich niet onmiddellijk, maar 62 dagen na de loopsheid) om mee de pups op te voeden en te zogen. Bij een prooidierenroedel is het niet vanzelfsprekend dat er genoeg voedsel is, en dat de teef genoeg tijd heeft voor haar pups. Dus helpen de anderen bij het grootbrengen. Gewoon de natuur. De wolf heeft miljoenen jaren evolutie overleefd, en pas de laatste 30 jaar zou het voor onze honden, die ook al duizenden jaren gedomesticeerd zijn, een probleem zijn.
ben ik het ook mee eens... alleen de alphateef wordt gedekt, de rest helpt alleen bij het voeden van de welpen....Het risico van narcose is voor mij veel groter dan een risico op baarmoederontsteking o.i.d. daarom steriliseer ik mijn hond niet zonder medische reden...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

mechelaar_fan schreef:leer eerst eens iets over fysiologie, en probeer dan een discussie aan te gaan.
castratie is dierenmishandeling, en wordt omwille van de lieve centen aangeraden door dierenartsen, en naieve mensen trappen erin.
Hoi,

Of jij bent te star in je denkbeelden!? Het toeval wil namelijk dat ik druk bezig ben met mijn fysiologie, erfelijkheidsleer en genetica. Vandaar dus dat ik aan deze kennis ben gekomen en deze discussie dus volledig aan durf te gaan! :zwaai:
mechelaar_fan
Zeer actief

u hebt er helemaal geen kennis van fysiologie. als u iets kende van fysiologie, dan zou u de gevaren van castratie onderkennen.
het hormonaal evenwicht is een zeer fijn evenwicht tussen verschillende organen, als u er eentje van wegneemt, waar is dat evenwicht dan naartoe?

Castratie is pas 'in' geraakt, toen er teveel dierenartsen kwamen voor het grootvee, en deze zich noodgedwongen met de kleine huisdieren moesten gaan bezighouden, met dikwijls maar kleine praktijken. de enige reden waarom een dierenarts castratie aanraadt is kassa kassa.
Lupo
Zeer actief

Nou ja, ondanks dat ik dan misschien een naieve dierenbeul ben, mijn vraag was niet zozeer OF ik Tosca zou moeten laten castreren, maar meer over het hoe en wat.

Dus mechelaar_fan: :zwaai: start je eigen topic maar!
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

mechelaar_fan schreef:u hebt er helemaal geen kennis van fysiologie. als u iets kende van fysiologie, dan zou u de gevaren van castratie onderkennen.
het hormonaal evenwicht is een zeer fijn evenwicht tussen verschillende organen, als u er eentje van wegneemt, waar is dat evenwicht dan naartoe?

Castratie is pas 'in' geraakt, toen er teveel dierenartsen kwamen voor het grootvee, en deze zich noodgedwongen met de kleine huisdieren moesten gaan bezighouden, met dikwijls maar kleine praktijken. de enige reden waarom een dierenarts castratie aanraadt is kassa kassa.
Gelukkig heb jij alle kennis van de wereld over fysiologie, merk ik. Dus ik ben blij dat ik mijn beroepsmatige kennis van fysiologie die ik in vier jaar HBO-studie heb vergaard niet meer aan jou hoef te verduidelijken!
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

ToscaTibby schreef:Nou ja, ondanks dat ik dan misschien een naieve dierenbeul ben, mijn vraag was niet zozeer OF ik Tosca zou moeten laten castreren, maar meer over het hoe en wat.

Dus mechelaar_fan: :zwaai: start je eigen topic maar!
:ok:
mechelaar_fan
Zeer actief

scooby, u bent een hondenverminker, en moedigt het aan :kotz: :kotz: :kotz:
een hond is voor u een machientje, een robotje, je neemt een hond, en wat je niet aanstaat, snij je weg.
en dan zoek je leugenachtige uitvluchten over kanker en hormonale stress, om je misdadig gedrag te rechtvaardigen. het doet me zowat denken aan de advokaat die in de rechtbank de ongelukkige jeugd van de misdadiger aanhaalt om de misdrijven te vergoelijken.
laat de honden met rust! :evil:

uw 'kennis' van fysiologie komt niet verder dan de kennis van internetverhaaltjes. zo van die 'wetenschappers' die, als surfend, hun kennis vergaren :kotz: :kotz:

ooh ja, narcose houdt altijd een risico in, en gelukkig maar, de dierenarts kun je er niet aanpsrakelijk voor stellen.
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

mechelaar_fan schreef:ja, er zijn studies.
omdat het calciummetabolisme van de hond zeer dicht dat van de mens benadert (in tegenstelling tot wat hanneke2 uitvindt) heeft men voor het bestuderen van botontkalking, osteoporose en eventuele medicatie, massaal honden gebruikt als proefdier.
En kun je ook aangeven waar ik die kan vinden? Door wie is er wat bestudeerd, op welke manier en wat zijn de uitkomsten? Wat zijn de conrete effecten op de hond, geldt dat voor alle honden of hebben we het over risico's, en zijn die effecten niet op een andere manier te ondervangen?

Je zou een stuk meer respect en geloofwaardigheid afdwingen als je je zou bezighouden met een daadwerkelijke inhoudelijke discussie op basis van argumenten in plaats van jouw mening als de enige ware te verkondigen en alle anderen uit te maken voor dierenbeulen.

Geef gewoon concreet alle argumenten op een rij en iedereen kan zijn eigen keuze maken.
Ik vind het ook ridicuul om de risico's op baarmoederontstekingen en -kanker en mammatumoren te bagatelliseren en tegelijkertijd andere medische zaken als doorslaggevend te bestempelen. Het risico op baarmoederontsteking en -kanker en mammatumoren IS gewoon groter bij niet-gecastreerde teven en er gaan daadwerkelijk honden aan dood. Wat nu juist de effecten zijn in jouw verhaal is me niet duidelijk.

Je hebt het over het aangrijpen van leugens om een teef wel te kunnen castreren... ik heb evengoed het idee (onder meer door je "laat de honden met rust" zin) dat jij dit verhaal aangrijpt omdat je vindt dat er uberhaupt niet in een dier ingegrepen mag worden. Onafhankelijk van het medische verhaal. Dat mag je vinden, maar dat is een MENING en geen feit. Geef de feiten en laat dan ieder voor zich bepalen wat voor hem of haar de juiste keuze is.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

mechelaar_fan schreef:scooby, u bent een hondenverminker, en moedigt het aan :kotz: :kotz: :kotz:
een hond is voor u een machientje, een robotje, je neemt een hond, en wat je niet aanstaat, snij je weg.
en dan zoek je leugenachtige uitvluchten over kanker en hormonale stress, om je misdadig gedrag te rechtvaardigen. het doet me zowat denken aan de advokaat die in de rechtbank de ongelukkige jeugd van de misdadiger aanhaalt om de misdrijven te vergoelijken.
laat de honden met rust! :evil:
Hoi,

Ik vind dit een hele gore en grove beschuldiging! :twisted: Ik laat mij niet zeggen dat ik een hondenverminker ben en al helemaal niet dat een hond voor mij een machientje is! Wat een idioterie!
Met machientjes train je niet iedere week een aantal uren in weer en wind en voor een machientje hoeft ook niet alles te wijken en plan je je vakanties, schaf je een ander huis en auto aan, zodat zij ook mee kunnen en de ruimte hebben Beschuldig alsjeblieft mensen die je kent en waarvan je weet wat ze met hun honden doen! Je kent me niet eens en blijkbaak kun je niet eens de moeite nemen om n mijn profiel te kijken om mijn beroep na te terkken. Dan zal je gelijk zien dat ik heel wat meer kennis van fysiologie heb dan alleen via Internet! Doe even normaal, zeg!
Bewaar je beschuldigingen voor iemand anders en niet voor iemand die weet waar ze mee bezig is en een gedegen opleiding heeft genoten!
Ik moedig niemand aan. Maar het feit dat ik een andere mening hierover heb dan jij, maakt mij niet gelijk een hondenverminker!

Het zou je heel wat meer sieren als je mensen in hun waarde liet en hun mening respecteerde!
Daarbij heb IK nooit gezegd dat ik moedwillig mijn honden heb gecatstereerd. Ik heb geen verhalen over kanker en baarmoederontstekingen geschreven. (Hoewel ik daar helaas wel ervaringen mee heb met mijn doggen, maar daar gaat deze discussie niet over...) Dat is een beschuldiging die jij er bij haalt! Ik geef mijn mening over bepaalde zaken en ik dacht dat dat op een forum gewoon toegestaan is!
DAT MAAKT MIJ GEEN HONDENMISHANDELRAAR, JA! :twisted:
Lupo
Zeer actief

mechelaar_fan schreef: ooh ja, narcose houdt altijd een risico in, en gelukkig maar, de dierenarts kun je er niet aanpsrakelijk voor stellen.
Ja nou, gelukkig hoor dat die narcose een risico inhoudt, als mijn hond op de operatietafel sterft had ik toch beter moeten weten dan mijn hond te laten 'verminken'... :roll:

Om maar even jouw favoriete emoticon te gebruiken mechelaar_fan: :kotz:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

maar het risico is er wel degelijk en voor mij is het risico van narcose ook te groot vergeleken met het risico op kanker etc. wat dat kan elke hond krijgen gecastreerde honden ook... alleen op een andere plek dan.
Ik vind toch dat dierenartsen dit risico (narcose) vaak onderschatten of niet willen zeggen op de een of andere manier...
Daarom zeg ik ook, ik castereer niet, zowel teef als reu niet, zonder medische reden.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Hoi,

Jij hebt er echt niets van begrepen, hè? Weet je wat pas dierenmishandeling is?! Een teef steeds maar loops laten worden zonder haar te laten dekken! Waarom?! Omdat een teef wanneer ze loops wordt de baarmoeder helemaal klaarmaakt voor de bevruchting (net als de mens tijdens een eisprong), alleen... een teef wordt daarna niet ongesteld om die klaargemaakte baarmoederwand af te scheiden wanneer er geen bevruchting heeft plaatsgevonden. (Dat is namelijk waarom een vrouw ongesteld wordt, maar dat wordt een teef dus niet.) Wat gebeurt er met die baarmoederwand?! Die verschrompelt en wordt gedeeltelijk opgenomen in het lichaam. En dat iedere loopsheid weer met alle gevolgen van dien.
Weet je wanneer ene hond namelijk 'ongesteld' wordt? Als ze bevalt van haar puppies. Dan scheidt ze de baarmoederwand pas af en dat zou een natuurlijke manier zijn voor een teef om na haar loopsheid van die baarmoederwand af te komen. Alleen...., willen de meeste mensen niet fokken met hun hond. Op zich 'tegennatuurlijk', want in het wild wordt een wolvin wel gedekt als ze loops is. Het houden van honden in een huiselijke omstandigheid is dus al een tegennatuurlijke omstandigheid (hebben wij het al vaker over gehad samen!). Om de hond dus niet te plagen met zijn natuurlijke hormonen waar hij/zij toch niets mee kan doen, is het dus heel 'natuurlijk' om een teef waar je niet mee gaat fokken te laten castereren!
Karen, Kan je daar eens wat meer over vertellen? Wat mechelaarfan schrijft klopt namelijk..in roedels wordt in principe alleen de alfateef gedekt en de rest van de teven wordt dus wel loops, maar krijgen geen pups. Hoezo is het dan ongezond om niet gedekt te worden?
[/quote]
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:Karen, Kan je daar eens wat meer over vertellen? Wat mechelaarfan schrijft klopt namelijk..in roedels wordt in principe alleen de alfateef gedekt en de rest van de teven wordt dus wel loops, maar krijgen geen pups. Hoezo is het dan ongezond om niet gedekt te worden?
met dit gedeelte ben ik het ook eens wat mechelaar-fan schreef, ik weet niet of ik het zo hier neer kan zetten maar ik heb er ook eens een word-document van gedownload van internet. Wie belangstelling heeft stuur maar een PB, dan stuur ik het door... en hier nog een:
http://www.de-natuur-geneeswijzer.nl/di ... rschap.htm
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:met dit gedeelte ben ik het ook eens wat mechelaar-fan schreef, ik weet niet of ik het zo hier neer kan zetten maar ik heb er ook eens een word-document van gedownload van internet. Wie belangstelling heeft stuur maar een PB, dan stuur ik het door... en hier nog een:
In dat stukje waar je de link van hebt geplaatst staat het volgende :
Na de loopsheid begint het zwangerschapshormoon (progesteron) te stijgen. Dat gebeurt bij andere dieren alleen als het dier ook daadwerkelijk bevrucht is. Bij honden gebeurt dat dus iedere keer na de loopsheid. Na zo'n 9 weken daalt de progesteronspiegel weer.

Volgens mij is het bij mensen zo dat de progesteronspiegel na de eisprong ook gewoon stijgt. Je lijf maakt zich dan gewoon klaar voor een zwangerschap toch?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:
malinois schreef:met dit gedeelte ben ik het ook eens wat mechelaar-fan schreef, ik weet niet of ik het zo hier neer kan zetten maar ik heb er ook eens een word-document van gedownload van internet. Wie belangstelling heeft stuur maar een PB, dan stuur ik het door... en hier nog een:
In dat stukje waar je de link van hebt geplaatst staat het volgende :
Na de loopsheid begint het zwangerschapshormoon (progesteron) te stijgen. Dat gebeurt bij andere dieren alleen als het dier ook daadwerkelijk bevrucht is. Bij honden gebeurt dat dus iedere keer na de loopsheid. Na zo'n 9 weken daalt de progesteronspiegel weer.

Volgens mij is het bij mensen zo dat de progesteronspiegel na de eisprong ook gewoon stijgt. Je lijf maakt zich dan gewoon klaar voor een zwangerschap toch?
ja volgens mij ook...
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:ja volgens mij ook...
"Het uiteinde van de eileider vangt het vrijgekomen eitje op. De follikel waaruit de eicel vrijkwam, blijft achter in de eierstok en vormt daar het gele lichaam. Het gele lichaam produceert behalve oestrogeen ook het hormoon progesteron.
Het baarmoederslijmvlies wordt dikker en sterker doorbloed. Het slijmvlies wordt zo een goede voedingsbodem voor een bevruchte eicel om zich daar in te nestelen. Als de eicel bevrucht is, dan blijft het gele lichaam nog tot in de twaalfde week van de zwangerschap zijn hormonen produceren. Daarna neemt de placenta deze taak over.
Als de eicel niet bevrucht is, verschrompelt het gele lichaam. De productie van progesteron stopt waardoor het baarmoederslijmvlies wordt afgestoten: dit is de menstruatiebloeding. Ondertussen is dan weer een nieuw follikel aan het rijpen."
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Lupo
Zeer actief

malinois schreef:maar het risico is er wel degelijk en voor mij is het risico van narcose ook te groot vergeleken met het risico op kanker etc. wat dat kan elke hond krijgen gecastreerde honden ook... alleen op een andere plek dan.
Ik vind toch dat dierenartsen dit risico (narcose) vaak onderschatten of niet willen zeggen op de een of andere manier...
Daarom zeg ik ook, ik castereer niet, zowel teef als reu niet, zonder medische reden.
Ja, dat risico is er inderdaad en het is zeker een afweging van de voors en tegens, dat ben ik helemaal met je eens. Alleen de formulering van m_f schoot mij wat in het verkeerde keelgat. ;)
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ToscaTibby schreef:
malinois schreef:maar het risico is er wel degelijk en voor mij is het risico van narcose ook te groot vergeleken met het risico op kanker etc. wat dat kan elke hond krijgen gecastreerde honden ook... alleen op een andere plek dan.
Ja, dat risico is er inderdaad en het is zeker een afweging van de voors en tegens, dat ben ik helemaal met je eens. Alleen de formulering van m_f schoot mij wat in het verkeerde keelgat. ;)
ja hij heeft het ook wat 'ruw' opgeschreven maar inhoudelijk staat er toch veel in waar ik hem gelijk in geef...
't zal altijd een moeilijk onderwerp blijven, want een dierenarts is ook niet helemaal opjectief, hij verdient er tenslotte aan.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”