Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

teek opgegeten

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

~Suzanne~
Zeer actief

teek opgegeten

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Nee, ik niet, maar de hond wel ;(
Ik zie bij het tuig omdoen een teek liggen op de grond en denk nog: eerst tuig aan, dan pak ik die wel. Nou... dat hoefde dus niet meer. Hond vreet teek op. Niets meer aan te doen natuurlijk.
Ik ben niet meteen bang dat dit erger is / kan zijn dan een tekenbeet (die hij van die teek toch al had dus).
Hond is versgevoerd.

Moet ik nog ergens extra alert op zijn of op het normale wat zich bij een tekenbeet voor kan doen?

Suzanne
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1

Re: teek opgegeten

Ongelezen bericht door Habibi »

Persoonlijk zie ik liever dat de complete teek met inhoud (dus evt ziekteverwekkers) richting maagzuur vertrekt, dan dat de mogelijke inhoud van de teek in de bloedbaan komt.

Ik verwacht niet dat het veel kwaad kan.
Overigens heb ik natuurlijk nog liever dat mijn hond helemaal geen teken eet.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Nee, okay, ik was ook niet meteen heel amused ;-) maar ik moet ook zeggen dat ik er niet op bedacht was dat hij dat zou kunnen gaan doen. Die zag ik niet aankomen zeg maar ;-)

Suzanne
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Habibi schreef:Persoonlijk zie ik liever dat de complete teek met inhoud (dus evt ziekteverwekkers) richting maagzuur vertrekt, dan dat de mogelijke inhoud van de teek in de bloedbaan komt.
Lijkt mij ook!

Mijn honden bijten volgezogen teken ook stuk. Ze eten ze niet op, en kijken er heel smerig bij. Ik zie het als hun eigen manier van geboortebeperking van teken :) Liever een kwijlerige bloedvlek dan een levende teek met zn buikje vol bloed.
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

niet druk om maken :)
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door kooi »

Tit for tat! :E: :cheer:

Heb dat vaker meegemaakt, nooit een probleem opgeleverd. :lol1:
~Suzanne~
Zeer actief

Voor alle zekerheid bij 2 Da's nagevraagd. Je kunt er niet zoveel mee en het kan naar alle waarschijnlijkheid geen kwaad. Niet meer / minder dan een reguliere tekenbeet. En aangezien ik dus NIET voor elke tekenbeet de hond AB geef... (nog nooit gedaan)... gewoon "niets doen". Wel uiteraard even wellicht wat extra op blijven letten maar ook dat is voor mij zo vanzelfsprekend ;-)

Feitelijk is een tekenbeet gevaarlijker; het risico op het oplopen van lyme is dan groter dan bij het inslikken van een teek.

Het is wel (theoretisch) mogelijk dat een teek zich in de bek of slokdarm vastzet maar ook dat overleeft-tie dan waarschijnlijk niet. De teek dan ;-) de hond wel.

Het helpt wel als je hond versgevoerd is ivm zuurtegraad van de maag maar ook niet-versgevoerde honden; idd no panic. Nou was ik ook niet in panic! (op zich al gek..... ;-)

Dat jullie het weten: "het kan geen kwaad".. (dat is iets anders dan "het kan nooit misgaan") maar ja... elke tekenbeet is een potentieel risico...

Suzanne
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”