Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Onze handleiding bij wandelen..

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Onze handleiding bij wandelen..

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Als Elco net zo makkelijk was als Gait, gaf ik ze beide met gemak met iedere weldenkende volwassene mee. Met Gait doe ik dat ook gerust, als het zo eens uitkomt. Elco is toch een beetje een ander verhaal. Niet dat er echt wat zal gebeuren, maar hij raakt er zelf ook zo gestresst van...
Borisje
Actief
Mijn ras(sen): Podenco kruising
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Borisje »

Lothian schreef:Hahaha, heerlijke handleiding. Ik zal je een hart onder de riem steken - hier zijn het ook niet de Von Trappjes, hoor. Ik doe even mee.

I. De honden

a) Op straat: allebei aanlijnen. Ze luisteren matig wanneer ze een kat zien.
b) Op veldjes: Lucca kan los. Dalí kan alleen los bij zeer goed overzicht. Ook als de honden beweren hier altijd los te mogen en dat prima te kunnen. Lucca gaat echter wel spelen met Dalí alsof riemen niet bestaan dus doe ter voorbereiding schouderoefeningen, gericht op kracht.
c) Losloopbos: Lucca kan altijd los. Dalí 90% van de tijd. Lijn hem aan wanneer je een andere hond ziet. Als je te laat bent: blij roepen. Geen paniek. GEEN PANIEK.
d) Als Dalí toch in de oren van de andere hond heeft getetterd: verontschuldigen, aanlijnen, verdwijnen. De andere baas vraagt zich waarschijnlijk af waar je je druk om maakt en hoopt dat je Dalí weer los kan doen want ze speelden zo leuk. Zelf kan je alleen maar denken aan al die topics over asohonden en asobaasjes. Je vraagt je af of je nog wel lid mag zijn van het hondenforum. Je vraagt je ook af waarom je geen normale hond hebt uitgekozen.

II. Het vertrek

a) Gil opeens "GAAN JULLIE MEE UIT". Dit is grappig, vooral als je nog even blijft zitten. De honden worden ondertussen hysterisch.
b) Doe Dalí niet het tuig van Lucca aan. Hij kan zomaar bloot op straat staan. (Ik kijk hier naar mijn man.)
c) Neem voldoende poepzakjes mee. Lucca poept 4x per dag.
d) Spreek Dalí streng toe wanneer hij opeens begint te staren tijdens het aanlijnen. Mogelijk beraamt hij een aanslag op Lucca, die afgeleid is door iets anders.
e) Draag zorg dat Lucca niet sneaky een speeltje of kluifje meeneemt. Halverwege de wandeling wil ze het niet meer dragen en loop jij ermee in je hand. Het is dan al natgekwijld.
f) Stop je zakken vol lekkers om in Dalís mik te douwen wanneer hij een andere hond ontwaart. Indien vergeten: neem oordoppen mee.

III. De route

a) Let op bij de boomspiegels in de straat. Er poept daar een kat. Dalí eet dit.
b) Let op bij de ganzen, die nu kuikens hebben. Ze komen blazend op je af. Lucca blijft dan geschrokken staan en vormt een makkelijk doel voor pikkende snavels.
c) Zorg dat je langs voldoende zacht gras loopt. Houd goed in de gaten of Lucca plast. Anders slaat ze het zomaar over en vraag je je bij de ronde van 1 uur 's middags af waarom het lijkt alsof ze al sinds gisteravond niet meer heeft geplast.
d) Losloopwandelingen in het bos in de schemering zijn prachtig maar niet aan te raden. Ze horen in elk bosje wel iets ritselen.
e) Sla de straat van de Rottweiler maar gewoon over. Soms staat de deur open en klapt ze opeens naar buiten. Dalí begint hysterisch te krijgen en spuugt gif wanneer hij haar ziet.
f) Let op dat de buurhond niet tegelijk naar buiten komt. Ook dan spuugt Dalí gif en schreeuwt hij al zijn scheldwoorden.
g) Vermijd de markt. Lucca vindt het doodeng.
Jij maakt mijn avond :goeie: :LOL
Vooral het stukje met de asobaasjes komt me bekend voor.
klaproos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse boxermix

Ongelezen bericht door klaproos »

:O: Zo, dat is wel een hele waslijst aan dingen om rekening mee te houden. Ik doe het je niet na!

Voor Ted geldt dat ik moet opletten of er niks aan etensresten ligt, of verpakkingen daarvan. Hij heeft nogal de neiging om dat op te vreten namelijk. :hmmm: 't is al veel controleerbaarder dan het ooit was, maar ik kijk altijd wel even of er geen troep rondslingert op bepaalde plaatsen. Oh ja, en bij mensen die aan het picknicken zijn moet ik hem altijd even aanlijnen omdat 'ie anders gezellig gaat buurten. :Q: Verder is hij eigenlijk een eitje, hij kan met alles en iedereen door één deur, al luistert hij echt niet altijd direct en heeft hij een iets te grote voorliefde voor mensen. Gelukkig blijft dit beperkt tot zeer enthousiast op de passant aflopen met wiebelende kont om vervolgens plaats te nemen op de voeten, leunend tegen de benen aan en hopend op een knuffel. Maar dit kan ik vrij gemakkelijk voor zijn door op tijd zijn aandacht te vangen. :mrgreen:

Jazzy is, ondanks dat ze nog zo jong is, eigenlijk nog gemakkelijker. Ze vreet niks, negeert alle mensen en kan echt overal loslopen omdat ze altijd bij me in de buurt blijft en geen gekke capriolen uithaalt, ze luistert eigenlijk voorbeeldig. Wel wil ze meestal graag kennismaken (en spelen) met andere honden, dus als ik een aangelijnde hond zie aankomen roep ik haar bij me en lijn ik haar ook even aan. Het enige waar ik bij haar op moet letten is dat ze geen balletjes van andere honden jat, als de opwinding tijdens het spel dan hoog oploopt wil ze nog wel eens bezitterig uit de hoek komen. En ze is 'blind' voor fietsers, die ziet ze gewoon echt niet dus daar loopt ze zo voor langs als ik niet oplet. :engel:
Laatst gewijzigd door klaproos op 10 mei 2017 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

O jee, ik weet niet eens waar ik zou moeten beginnen met een handleiding, zo lang en omvangrijk is die (zeker voor mensen die mijn honden niet zo goed kennen). Ik raad dan ook iedereen af om ze alle vier tegelijk mee te nemen. Als anderen mijn honden meenemen, gaat dat twee aan twee, dat is wel goed te doen.

Het vertrek met vier honden gaat hier als volgt:
1. Trek zo ongemerkt mogelijk je wandelschoenen aan, bijvoorbeeld als je op de wc zit. Doe je dit in het openbaar, dan raast er een vierkoppige tornado door het huis.
2. Tref ook zo onopvallend mogelijk alle voorbereidingen: voertjes mee, voerdummy mee, bal mee. Als je je jas aantrekt, hebben ze zeker in de gaten dat er gewandeld gaat worden, dus dan begint die vierkoppige tornado alsnog.
3. Zet Amy op de bankleuning en pak haar tuig in de gang (probeer niet te struikelen over de andere drie honden in de gang). Loop naar de bank met het tuig, terwijl Amy heel veel moeite doet om rustig te blijven zitten. Doe het tuig om en zeg dat ze moet blijven zitten.
4. Loop naar de gang en pak de andere drie riemen. Zeg 'zit' tegen Mila. Mila loopt dan 6 rondjes om je heen. Dan zeg je nog een keer 'zit' en gaat ze zitten (tenzij ze haar 6 rondjes nog niet af heeft). Doe Mila de riem om en zeg dat ze moet blijven zitten.
5. Meestal is Amoz dan ook al gaan zitten. Zo niet, dan heb je waarschijnlijk de pech dat Amoz jou nog niet goed genoeg kent om zich door jou aan te laten lijnen. Zit hij wel, doe hem dan de riem om en zeg dat hij moet blijven zitten.
6. Taartje doet zichzelf de riem om door met haar kop door de halsopening van de jachtlijn te springen. Wees daarop voorbereid, houd de opening recht voor haar neus.
7. Pak de riem van Amy en loop naar Amy op de bankleuning. Ondertussen is het blijven zitten bijna onmogelijk geworden voor haar, dus de kans is groot dat ze eerst een paar keer van de leuning springt en er weer op voordat je de riem vast kunt klikken.
8. Loop met Amy naar de gang en positioneer jezelf recht voor de deur. Zeg tegen de honden dat ze moeten wachten. Doe de deur open. Let op: Tara snapt nog steeds niet naar welke kant de deur opengaat, dus raakt steevast verzeild achter de deur en die moet je daar dan weer vandaan plukken.
9. Loop de deur uit en zeg 'kom maar'. Kijk wel eerst of er niet net een kat op de stoep loopt, want dan word je gelanceerd.
10. Veel succes met de rest van de wandeling! :lol1:
*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door *Skye* »

Haha Diana, en dan ben je alleen nog maar buiten :)
DeDiana
Zeer actief

*Skye* schreef:Haha Diana, en dan ben je alleen nog maar buiten :)
Ja, dat bedoel ik, het wordt een heel boekwerk als ik de rest ook nog moet beschrijven.
Voor mij gaat het ondertussen allemaal vanzelf en is het een automatisme, maar als ik dat allemaal moet gaan verwoorden, is er geen beginnen aan.
Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Jouw punt 1 en 2 probeer ik ook altijd Diana! Het is me alleen nog nooit gelukt. :LOL:

Volgens mij is het lijstje van Lothian nog het langste :smile2:
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Volgens mij is het ook onzin dat je moet proberen de "jeej we gaan wandelen!"-stuiterdrukte te voorkomen. Ik heb dat ook heel lang gedaan, zo sneaky mogelijk mn spullen pakken en mn schoenen aan en de riem pakken, maar je bereikt alleen maar het tegenovergestelde. Ze worden hyperalert elke keer als je naar de gang loopt en welke geluiden ze horen en zelfs als je denkt dat je geheel geruisloos bent hebben ze je door. Ik doe het nu andersom: ik jut Oor eerst lekker op, waardoor het gecontroleerd gebeurt en ze ht kan afreageren op haar knuffel. Vervolgens weet ze exact waar ze aan toe is want het is overduidelijk dat ze mee mag en niet per ongeluk toch alleen thuis blijft en dus blijft ze rustig zitten tot ik me gereed gemaakt heb. Ik had het niet zo bedacht (dat opjutten ben ik vooral gaan doen omdat ik - vaak in de winter - geen zin had om te wandelen, dan maar Oor ging opjutten zodat ik het niet meer kon maken om niet te gaan :engel: ), maar het heeft wel zo uitgepakt en het bevalt uitstekend!
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

:LOL: :LOL: :LOL:
Wat een leuk topic.

Hier gaat het vrij eenvoudig, vergeleken met sommige anderen.

1. Laat Pol thuis.
2. Nee echt.
3. trek je schoenen aan, terwijl Linda haar kop tussen je armen duwt. Best een uitdaging, blind veters strikken.
4. Doe Linda haar halsband om en voer een soort cowbow-dansje uit met Aura, die consequent haar kop richting haar tuig stekkt en dan nét te vroeg wegdraait.
5. Open de deur en zeg resoluut "BLIJF"
6. Loop snel naar de auto en open de klep, snel, want Linda doet niet aan blijf, en die springt rustig tegen de dichte klep. Wees er ook op bedacht dat het Linda niet altijd goed lukt, dus hou een hand klaar om een kontje te geven.
7. sluit de klep en rij naar de uitverkozen bestemming
8. Als het pad vrij is, open de klep en start je wandeling.
9. Ik loop in de uiterwaarden, tussen mij en het water mag gestruind worden, aan de andere kant niet.
10. Zie of hoor je de dames langer dan 10sec niet, dan heeft Linda iets smerigs gevonden waar ze aan staat te vreten.
Aandachtspunten: *fietsers, hardlopers en weet ik wat zijn niet interessant, maar let wel op voor voor de voeten lopen.
* loopt er een hond dan moeten Linda en Aura aan de lijn, Aura laat zich goed terugroepen, dus daar heb je meer tijd voor, maar Aura valt wel heel lelijk uit en bijt ook, dus als het een onverwachte hond is, dan laat Linda maar lopen. Linda moet alleen vast omdat ze van op grote afstand al op die hond af rent en dan gaat slijmen bij diens baas. Dan moet je een paal zoeken om Aura vast te zetten zodat je Linda kunt ophalen en waar ik loop zijn bijzonder weinig palen :oohja:

Negeer je punt 1 en 2 dan komt er nog bij:
* sluit de achterdeur voordat je je schoenen aantrekt, anders vliegt Pol de tuin in, tot helemaal achter en vergeet dan dat we gingen wandelen.
* Pol mag op de achterbank, want Linda loopt hem omver in de achterbak
* Blijf tijdens je wandeling elke paar minuten stilstaan, roep de meiden bij je voor koekjes en wacht samen tot opa je weer ingehaald heeft.
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Lothian »

mijke schreef:
Manuma schreef:Sorry maar als ik sommige posts lees waardeer ik mijn honden nog meer dan ik al deed :engel: :LOL:
Haha dat heb ik ook :LOL: Aan de andere kant is het ook maar net wat je schrijft he.
Zo is het ook hoor. Het is (na een hoop trainen) uitzonderlijk dat Dalí naar een andere hond uitvalt. Ze veren enthousiast overeind als ik ze mee uit roep, maar laten zich rustig aanlijnen in de gang. Vaak gaan ze er bij zitten of liggen als dat te lang duurt. Ze trekken niet noemenswaardig, lopen gewoon gezellig mee. In het bos spelen ze met elkaar en mij en snuffelen rond. Ze gaan niet van het pad, zijn niet geïnteresseerd in vreemde mensen, en blijven altijd binnen zicht. Maar dan nog zijn er wel wat dingetjes te bedenken die in een handleiding zouden moeten :mrgreen:
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Hier is het ook altijd gewoon vragen of ze naar buiten willen en daarna m'n schoenen aan doen. Of ik zeg dat ik weg/naar de winkel ga en doe daarna m'n schoenen aan. In het eerste geval staan ze kwispelend te wachten tot ik de tuigjes pak, in het tweede geval lopen ze naar hun bench om wat lekkers op te eten en te gaan slapen. Duidelijkheid en daardoor beheersing. Bovendien gaan we de deur niet uit voor ze rustig zijn. Hebben ze ook snel door
Johnny Jones
Zeer actief

Mijn laptop dichtklappen, toiletbezoek en mijn telefoon in mijn broekzak doen zijn hier de triggers. Als ik die drie dingen achter elkaar doe, dan weten ze het zeker: we gaan we gaan!!!!
Verosjaak
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Teckel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Verosjaak »

mijke schreef:
Lothian schreef:c) Losloopbos: Lucca kan altijd los. Dalí 90% van de tijd. Lijn hem aan wanneer je een andere hond ziet. Als je te laat bent: blij roepen. Geen paniek. GEEN PANIEK.
d) Als Dalí toch in de oren van de andere hond heeft getetterd: verontschuldigen, aanlijnen, verdwijnen. De andere baas vraagt zich waarschijnlijk af waar je je druk om maakt en hoopt dat je Dalí weer los kan doen want ze speelden zo leuk. Zelf kan je alleen maar denken aan al die topics over asohonden en asobaasjes. Je vraagt je af of je nog wel lid mag zijn van het hondenforum. Je vraagt je ook af waarom je geen normale hond hebt uitgekozen.
:LOL: :LOL: :LOL: Zooooo herkenbaar hahahaha!
Nou zeg inderdaad. En dan heb ik gelukkig Teckels. Die zijn niet zo imposant.
IBIZA | EG :love: Afbeelding FLIP | EG, SHH, VEG Geslaagd! September start Hoopers :love:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Oh, en als ik niets zeg, blijf ik dus in/om het huis en dan volgen ze me graag, maar niet als ze lekker liggen te slapen
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Ah ik bedenk me wel nu dat je eerst je jas aan moet doen en dan pas je schoenen anders stopt Uma haar kop erin :LOL: Ze zijn hier ook gewoon nooit druk haha! Pak ik de riemen dan is het al heel wat als ze allebei kwispelen.
Manu móet een rondje lopen voor je zijn band omdoet. Echt. Dat moet en ik krijg het er niet uit.

Oh en als je met de auto naar een bekende plek rijdt zet Manu de sirene aan. Wel de laatste paar meter gelukkig pas.

Het wandelen aan de riem is met hen heel gemakkelijk. En een ander mag ze gewoon niet loslaten :mrgreen: 1. Je krijgt Uma nooit meer in je buurt en 2. Manu zijn oren werken niet. Bij mij wel (meestal) maar een ander is niet interessant dus doe je gewoon je eigen ding. Misschien dat een grote kerel hem wel los kan laten lopen maar ik probeer het maar niet uit. Zolang je de riem eraan hebt zijn het echt engeltjes.
Johnny Jones
Zeer actief

Zou het makkelijker zijn als je een roedeltje poedels of labradors hebt?
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Hahahhaaha Uma kan Nomi de hand schudden :LOL:
DeDiana
Zeer actief

mijke schreef:Volgens mij is het ook onzin dat je moet proberen de "jeej we gaan wandelen!"-stuiterdrukte te voorkomen. Ik heb dat ook heel lang gedaan, zo sneaky mogelijk mn spullen pakken en mn schoenen aan en de riem pakken, maar je bereikt alleen maar het tegenovergestelde. Ze worden hyperalert elke keer als je naar de gang loopt en welke geluiden ze horen en zelfs als je denkt dat je geheel geruisloos bent hebben ze je door. Ik doe het nu andersom: ik jut Oor eerst lekker op, waardoor het gecontroleerd gebeurt en ze ht kan afreageren op haar knuffel. Vervolgens weet ze exact waar ze aan toe is want het is overduidelijk dat ze mee mag en niet per ongeluk toch alleen thuis blijft en dus blijft ze rustig zitten tot ik me gereed gemaakt heb. Ik had het niet zo bedacht (dat opjutten ben ik vooral gaan doen omdat ik - vaak in de winter - geen zin had om te wandelen, dan maar Oor ging opjutten zodat ik het niet meer kon maken om niet te gaan :engel: ), maar het heeft wel zo uitgepakt en het bevalt uitstekend!
Ik was daar met Mila alleen ook nooit zo mee bezig. Maar met vier honden vind ik het heel anders als ze allemaal wild rond gaan rennen. :schrik: Amoz en Amy kunnen echt (nog) niet rustig op hun plek wachten als ze door hebben dat we gaan wandelen, en Tara kent überhaupt geen commando's en loopt standaard in de weg als er iets te gebeuren staat :mrgreen:
Ik loop heel vaak naar de gang, gelukkig is het echt niet zo dat ze steeds als ik naar de gang loop denken dat we gaan wandelen. Als ze niet mee mogen, zeg ik tegen Mila dat ik boodschappen ga doen; die blijft dan liggen en dan blijft de rest ook liggen. Maar ze weten natuurlijk dat we wél gaan wandelen als ik mijn wandelschoenen aantrek. Omdat het dan nog wel even duurt voordat we daadwerkelijk de deur uit zijn (zie lijstje ;-) ), verloopt alles het rustigst als ik dat doe zonder dat ze het in de gaten hebben. Dat lukt hier ook negen van de tien keer best goed ;-)
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Bij een ander is de handleiding vrij simpel:
1) roep de hond
2) pak haar bij de halsband (niet de vlooienband! bij twijfel, pak allebei)
3) doe het ruffweartuig over haar hoofd, haal de juiste poot erdoor (check of ze de juiste aanbiedt), clip de 2 clips vast.
4) klik de flexi vast
5) doe wat je wilt met wandelen zolang je haar maar bij het tuigje pakt als er een auto passeert en laat haar nooit nooit nooit los. Ze mag alleen los in de tuin als alle hekken dicht zitten en verder alleen in de woonkamer met de deur naar de gang dicht, eventueel met de deur naar de tuin open maar dan geldt de tekst van de tuin.

Goed, dan ga ik nu zelf wandelen:
1) pak het tuigje van de muur
2) bedenk dat ook ik eerst de hond moet roepen, anders is deze nu rondjes in de tuin aan het rennen
3) doe het tuigje over het hoofd
4) pak de halsband vast en probeer 3 opnieuw
5) klik de flexi los en zoek het zakje met snoepjes en de clicker
6) klik de flexi weer vast nadat je het tuigje te pakken hebt gekregen terwijl de hond blij om je heen aan het drentelen is.
6b) alternatief: onderbreek de beweging door het gedrag te blocken en zeg Blijf.
7) loop naar buiten, zeg of ze Deze kant (links het korte doodlopende pad) op moet gaan of Rechts (richting weg en daarna het lange doodlopende pad op) moet gaan.
8 bij links) loop tot het eind en terug, corrigeer eventueel gras, vogelpoep of tarwegras eten.
8 bij rechts) Geef haar de mogelijkheid om voor het oversteken te poepen, anders moet ze dat langs het huis aan de overkant (ook niet dramatisch, maar probeer ik te voorkomen).
9) Laat haar wachten bij de weg en houd de clicker in de aanslag indien er meer dan 1 auto aankomt. Clicken bij braaf blijven zitten.
10) steek over, roep nog een keer rechts omdat ze daar toch nog even links bij het huis wil snuffelen of vermaan haar door te lopen omdat ze langs de weg wil snuffelen.
11) eenmaal voorbij het huis en de bocht waardoor je overzicht hebt over alles: check de weg waar je op loopt, de dijk en de weg die je hebt overgestoken op auto's, zwaar verkeer en fietsers. Check de lucht op vliegende vogels, helikopters en laag vliegende vliegtuigen. Check de sloot op vogels die van plan zijn op te gaan stijgen en werp een blik op de bermen langs de weg of er niet toevallig ergens een haas of konijn zit die er vandoor gaat. Indien dit alles gedaan: klik de hond los en stuur haar direct vooruit, eventueel aan het tuigje bijsturen als ze toch besluit dat richting de weg ook wel interessant is.
12) houdt de clicker in de aanslag, wissel tussen clicken bij gedag zeggen en clicken na een tijdje vrijwillig volgen.
13) stuur bij iedere opgang naar het land bij zodat ze niet op het land gaat keten.
14) bij het omkeren, waarschuw haar met "let op, kom" zodat ze direct meekomt i.p.v. pas later waarna ze het land op schiet als je pech hebt.
15) stuur haar weer naar rechts, want na het omkeren is links lopen veel leuker zodat je alle luchtjes nog een keer kan ruiken.
16) lijn haar na de derde keer toch dribbelend steeds net even te ver weg gaan of auto's nastarend aan zodat ze hem niet peert.
-) bij willekeurig welk verkeer (of helikopters/laag vliegende vliegtuigen, en sommige vliegende vogels), roep haar bij je en lijn aan. Bij groot verkeer aan het tuigje vasthouden, bij auto's en fietsers de flexi op de rem en de clicker klaarhouden: zitten blijven is click en snoepje.
17) na weer terug de weg overgestoken te zijn en al het hoekje om zijn tot eigen terrein, klik los bij geen verkeer en laat haar zichzelf heel knap vinden dat ze braaf meekomt en het hek in rent, doe daarna het hek zorgvuldig dicht.

Het loslopen geeft wel wat extra voeten in de aarde, maar het is het zo waard.
Johnny Jones
Zeer actief

Hahaha, poedels zijn dus net zo erg! :mrgreen:

Dat we allemaal nog buiten komen met dat tuig!
GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising

Ongelezen bericht door GrethavW »

Johnny Jones schreef:Mijn laptop dichtklappen, toiletbezoek en mijn telefoon in mijn broekzak doen zijn hier de triggers. Als ik die drie dingen achter elkaar doe, dan weten ze het zeker: we gaan we gaan!!!!
Hier is het mijn ringen afdoen. Al doe ik het nog zo zachtjes en leg ik ze geruisloos op de vensterbank van de keuken.
Helpt allemaal niets. Bronco staat binnen 0.01 sec achter me te stuiteren als een hondsdolle springbok! :gjump:
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

_Tiny_ schreef:Oh heerlijk topic :LOL:

Bij ons ziet het er zó uit.

1, loop vrolijk met 5 honden naar de keuken en doe alsof je ze daar wat gaat geven. Laat ze voor gaan en trek dan snel de deur dicht. Zij staan nu in de keuken en jij op de gang. Je zou denken daar blijven ze niet intrappen. Jawel hoor, keer op keer op keer.
2, jij kunt nu rustig je jas en schoenen aantrekken, je spullen en de lijnen pakken.
3, begint de wandeling met een autorit? Wees dan niet zo dom om te denken dat we gedisciplineerd naar buiten gaan stappen. Gaat niet gebeuren. De honden ruiken namelijk dat we met de auto gaan en worden hysterisch. Loop inplaats daarvan eerst alleen naar buiten (de honden zijn nog in de keuken, zie stap 1). Gooi de achterklep open. Loop weer naar binnen maar laat de voordeur open staan. Gooi de keukendeur open en joel KOM MAARRRRRR! tegelijkertijd een stap naar achteren doen. Er komen nu 5 honden als een elastiek uit de keuken geschoten, gillend, over elkaar heen springend. Rennen door de gang, door de voordeur en springen in de auto. Zet Nena'tje op de voorstoel zodat ze niet wordt geplet. Rijden maar!
4, gaan we te voet neem dan de lijnen in de hand. Laat de honden de gang in. Op wat blaffen van Perry en wat hakkenhappen van Babs na gaat het nu redelijk gedisciplineerd.
5, houdt een lus van een jachtlijn open. Roep een hond bij je. Ze steken zelf hun kop door de lus. Herhaal dit 5 keer. Babs blijft waarschijnlijk eerst nog wat om je heen cirkelen voordat ze haar kop er door steekt. Blijf rustig. Je kunt niet verliezen.
6, we gaan de voordeur open doen! Het is het plan dat jij eerst naar buiten stapt en daarna 5 honden. Dit lukt niet altijd! Mik de oproerkraaier gerust weer terug de gang in! Haal 5 lijnen uit de knoop!
7, goed, we lopen. Dit mag alleen naast of achter mij. Niet voor mij langs, niet kruisen, niet trekken. Dit weten ze en kunnen ze. Maar houden ze niet veel langer dan 10 minuten vol. Plan dus je wandeling zo dat het aangelijnde gedeelte max 10 min duurt. Marcheer als een generaal met je soldaatjes naar de losloop plek.
8, voordat je ze losgooit, kijk goed om je heen in alle windrichtingen. Zie je een wandelaar, fietser, ruiter, etc? Wacht dan nog even. De honden gaan namelijk de eerste 5 min hysterisch gillend achter elkaar aanrennen. Mensen schrikken hiervan!
9, niks te zien? Dan mogen ze los. Het is nu 1 groot feest van vrolijk blaffende, achter elkaar aanrennende honden. Ter verhoging van de feestvrieugde kun je meedoen. Gil yiehaaa, joepieee! En kijk wat gebeurt.
10, de rest van de wandeling gaat redelijk ontspannen, maar blijf alert. Perry heeft de neiging blaffend op mensen af te stormen daarbij op zijn achterpoten steigerend/lopend. Mensen vinden dit niet leuk! Aanlijnen dus!
11, willen er fietsers of ruiters passeren? Lijn dan het hele spul even aan. Begin hier op tijd mee! Het duurt namelijk even voordat je 5 honden hebt aangelijnd.
12, ben je te laat met aanlijnen? Probeer dan met 2 handen 5 honden in het nekvel vast te houden, ondertussen stotteren "sorry, sorry, ik doe mijn best".
13, wees aangenaam verrast door de sportiviteit van de mensen die je tegen komt. Of is het toch jouw charmante glimlach die het doet?
Hahaha :LOL:
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Och gut, ik vergeet het ritueel bij thuiskomst....
1. Parkeer de auto voor de deur.
2. stap uit, laat de honden in de auto en open de voordeur.
3. zorg dat er géén kinderen tussen de auto en de woonkamer staan.
4. open de klep en roep "naar binnen"
(5. laat Pol uitstappen en op zijn gemak naar binnen hobbelen).
Als je 3 vergeet. kan het zijn dat er een dochter tussen Linda en Aura geplet wordt, de laatste keer was dat de jongste die letterlijk opgetild werd en een meter verder in de gang weer neergedropt. :schrik:
Johnny Jones
Zeer actief

Wil je het een keer filmen Tiny? Als je 'Yiehaa' gillend achter je honden aanrent?
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Voor anderen:
1.Roep Elmo, en lijn hem aan. Meestal doet hij een paar rondjes van de zaak eer dat je hem zijn halsband/tuig aan kunt doen.
2. Elmo is sterk, nee echt je verkijkt je erop.
3. Ga je naar het bos? De ene keer springt hij in de kofferbak, de andere keer wil hij een kontje.
4. Elmo kan wel los, maar roep hem op tijd bij je als je in de verte een andere hond ontwaart. Lijn hem aan en zoek een zijpad.
5. Had ik al gezegd dat elmo sterk is
6.Op de terugweg naar de auto, lijn hem op tijd aan anders vliegt hij in 1 streep naar het water. Waar vaak vissers zitten. Elmo duikt nl gewoon over de hengels heen. Met een dikke bom.
7.Heb je het onzalige idee opgevat om ook de kinderen mee te nemen....sterkte.

Ikzelf:
Roept Elmo, lopen naar de garage. Trekt de laarzen aan, ondertussen worden mijn oren gesopt. Al hinkelend kom ik weer overeind. En trek mijn jas aan. Pak het tuig van elmo, na een paar rondjes heb ik hem om. En stap naar buiten, loop mijn ronde met Elmo door de wijk.

Met kinderen 15 minuten extra voorplanning. Tweeling in de kinderwagen, na 5 minuten buiten gaat sirene 1 af. Oudste heeft weer een steen of andere zooi gevonden en maakt dankbaar misbruik van het feit dat zusje 2 aan het gillen is. Na twijfel haal je zusje 2 toch maar uit de wagen, en die rent enthousiast naar links. Op dat moment begint zusje 1 ook te gillen. Ondertussen sommeer je de oudste of ze aub zusje 2 wil ophalen. Zusje 1 haal je er dan ook maar uit. En kun je haar net op tijd weer optillen, voordat Elmo haar omver dendert omdat oudste met een tak staat te zwaaien. Ok roedel compleet, verder lopen. Heeft het geregend? neem handdoeken mee. Ze doen elmo nl na met snoekduiken doen in waterplassen. Op de terugweg, doe geen poging ze weer in de kinderwagen te doen. Ze doen alsof ze worden vermoord. Bij thuiskomst, check oudste haar jaszakken!!!!
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

Vervolg

Aandachtspunten met de auto naar het bos:
1. Mila zal proberen heel snel voorbij de auto te lopen in de hoop dat we niet met de auto gaan. Zeg daarom al bij het de deur uit lopen dat we met de auto gaan, dan kan ze zich er mentaal op voorbereiden en loopt ze braaf naar de auto.
2. Tara wenst in de auto getild te worden.
3. Schrik niet als Amoz onderweg ineens hard gaat gillen en joelen. Dan heeft hij een kat gezien. Na een minuut stopt hij vanzelf wel weer met gillen.
4. De honden moeten wachten voordat ze uit de auto mogen en mogen eruit als je hun naam zegt. Houd Amy's riem stevig vast, want zij schiet als een raket uit de auto.
5. Mila mag meteen los, Amoz mag los zodra we een minuutje van de parkeerplaats zijn en Amy en Tara mogen niet los. Schrik niet als Amoz er als een speer uit een boog vandoor gaat, hij is er zo weer, maar moet altijd eerst minstens vijf minuten als een dolle rennen. Hij blijft meestal in zicht en houdt je goed in de gaten.
6. Amy wil niet benaderd worden door vreemde honden en kan uitvallen als ze te dichtbij komen. Sla dus een zijpad in of keer om als je een loslopende hond ziet. Komt zo'n hond toch naar je toe, stuur dan Mila erheen, ga met Amy naast het pad staan. Strooi eventueel wat voertjes. Beloon voor rustig naar de hond kijken. Hoop dat de baas snel in het vizier is en hond bij zich roept, stuur anders de hond zelf weg en/of blokkeer als hij toch naar Amy toe wil.
7. Op Mila hoef je niet echt te letten, die gaat niet naar aangelijnde honden en negeert mensen, fietsers, etc. Roep haar wel bij je als je een pup ziet, daar houdt ze niet van (maar geen paniek bij een onverwachte kennismaking, ze zal hooguit een keer corrigeren). Roep Amoz bij je als er een aangelijnde hond aankomt, want daar wil hij meestal wel naartoe. Roep hem ook tijdig als je paarden of schapen ziet en lijn aan.
8. Als je ineens niet verder kunt lopen, komt dat waarschijnlijk omdat Tara als een blok beton in de riem gaat hangen of op de grond is gaan liggen omdat ze iets heeft geroken of ergens wil graven. Leid haar rustig met de riem van die plek weg. Op een andere manier is ze niet te overtuigen.
9. Als Mila ergens op springt en je blij aan gaat kijken, is het de bedoeling dat je een foto maakt.

Aandachtspunten voor wandeling zonder auto:
1. Neem twee honden links en twee honden rechts. Ze moeten op dezelfde plek blijven lopen en mogen niet trekken. Er zijn genoeg losloopplekken vlakbij, dus op weg ernaartoe wordt er niet gesnuffeld of gemarkeerd, maar lopen we stug in formatie door.
2. Neem Tara niet aan de zijde waar de voortuinen van huizen zijn, want zij wil liever door de tuinen lopen dan op de stoep.
3. Als Amoz ineens hard begint te gillen en joelen, heeft hij een kat gezien. Zeg hem te gaan zitten en beloon hem als hij kalmeert, loop dan verder. Negeer mensen die uit het raam gaan kijken omdat ze denken dat er een hond mishandeld wordt. Aan het eind van mijn straat woont een grote zwarte kater die niet voor honden aan de kant gaat. Ga daar met een grote boog omheen.
4. Let op vreemde honden, vooral onaangelijnde exemplaren die tegemoet komen. Amy kan dan uitvallen. Steek over of neem afstand en beloon haar voor rustig kijken/rustig gedrag.
5. Mila kan los zodra we niet pal naast de weg lopen. Dan heb je je handen iets meer vrij om drollen op te ruimen. Amoz kan niet los in de buurt van huizen, want dan gaat hij katten zoeken en komt pas als hij systematisch alle voortuinen heeft uitgekamd. Amy kan alleen los als er geen andere honden zijn en je haar elke seconde in de gaten kunt houden. Ze luistert goed, maar reageert overal op, dus je moet haar vaak roepen. Tara kan alleen los in omheinde gebieden. Die gaat ergens staan graven en is dan behoorlijk honkvast. Ze is een beetje doof en hoort je vaak niet als je roept, dus je moet haar na een tijdje op gaan halen.
6. Als Mila ergens op springt en je blij aan gaat kijken, is het de bedoeling dat je een foto maakt.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Heremijntijd, ik wil er echt niet over nadenken hoe je in vredesnaam een drol opruimt terwijl je 4 honden aan de lijn hebt. Ik vind het soms al ondoenlijk met één :LOL:
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Hier Luus en Abra hun tuig omdoen , Micron en Sien lopen los mee naar de auto.
Let wel dat was om 4.45 dus prima te doen.
Allemaal instappen en naar de duinen, tenminste vandaag we variëren daarin met bos /strand/duinen Groene Weelde en een enkele keer rijden we naar de Vlietlanden.
Daar aangekomen deur open en dan gaat het feest beginnen.
Luus en Abra gaan altijd lopen ravotten en racen.
Na de wandeling terug naar de auto op het laatste stuk worden Luus en Abra weer aangelijnd en Micron en Sien niet.
Bij uitstappen krijgen ze altijd het commando wachten zodat ik de riemen kan pakken voor we eruit gaan en stappen Luus en Abra om beurten uit.
Er mag niet getrokken worden op weg naar huis , ook niet als we katten zien :mrgreen:

Middagwandeling gaan Luus en Abra altijd mee, Sien en Micron gezien hun leeftijd optioneel of Micron is met mij mee naar werk.
Als we andere honden tegenkomen laten we ze even volgen of als we ze aangelijnde honden zien.
Zo ook bij hardlopers en paarden als we die tegenkomen.
Luus wil nog weleens spelen met een andere hond dan gaat Abra even vast want die vindt dat Luus enkel van haar is.
Een vervelende opdringerige hond (of nog erger een die Sien wil opjagen) krijgt even snel de fatsoensregels uitgelegd hoe om te gaan met dames :mrgreen:
Daar worden hooguit ego's bij geschonden, meer niet.
In het weekend lopen we vroeg in de ochtend een extra lange wandeling en gaan ze in de middag voor een kortere ronde naar een aanlijngebied.
Doen we sowieso door de weeks ook weleens , er zijn hier prachtige aanlijngebieden in de buurt, Woestduinen en Elswout enzo.

Hier in de buurt lopen Abra en Luus altijd vast voor een korte ronde, Sien altijd los en Micron soms los soms vast.
Poepzakjes hebben we wel standaard bij ons maar worden meestal enkel hier in de buurt gebruikt maar ook dat is zelden want ze poepen meestal tijdens de losloopwandeling en daar halen we het weg als het op een plek ligt waar mensen lopen.
Hier in de buurt komt er nooit een hond op je afgestormd, wat los loopt staat onder appèl dus dat loopt altijd wel relaxed.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

:LOL: :LOL: heerlijk topic; mijn hondjes moeten vanochtend maar wat langer wachten op hun wandeling :engel:
Vooruit, ik ga ook met de billen bloot...

Voor de wandeling:
1. zodra je aan het ritueel van wc/tandenpoetsen begint, is er geen houden meer aan en slaan de hondjes op tilt. Vooral de puntoren dan, waarbij Lizzy een veilig heenkomen zoekt op mijn bed. Mijn bad- annex slaapkamer bevinden zich op de begane grond en het is raadzaam de deur naar buiten open te laten opdat tenminste een deel van de waanzin zich buiten af kan spelen.
2. buiten trek ik mijn schoenen aan, voor zover dit mogelijk is doordat Amber continue, met toenemende dwang een bal in je mik probeert te schuiven. Je kunt proberen die bal weg te gooien in de hoop op een klein moment van 'rust', maar wees erop bedacht dat het wel een precedent schept voor nog meer balletjes gooien. Dit geldt overigens voor de rest van de dag. Als je geluk hebt, probeert Kailen Ambers bal af te pakken en staan ze een tijdje er samen aan te trekken. Pak deze kans op eindelijk je veters te strikken.
Werp intussen een liefdevolle blik op Lizzy, die stoicijns naast je zit :love:
3. loop nu naar de abri waar de halsbanden liggen. Zorg er daarbij voor dat je niet valt over de rondrazende hondenhysterie. Lizzy wil als eerste en springt omhoog waardoor het aanvankelijk godsonmogelijk is de band om te doen. Amber hoeft geen halsband, maar wil er wel een anders is ze zielig. Kailen is ondertussen al een deel van zijn energie kwijt door als een bezetene rond te rennen en aanvallen te doen op de kippenren. Maar als je hem roept komt ie en gaat ie keurig voor je zitten tot ie z'n bandje om heeft. Op wandelingen met de auto moet hij ook en tuigje om, maar zijn geduld is nu al wel een beetje op..
4. loop/struikel naar de poort en wees bedacht op een hemeltergend gekrijs wat nu zal gaan opstijgen :eek:
5. open de poort en wees blij dat ze allemaal over elkaar heen springen om de eerste te zijn. Dan kun jij namelijk op je gemak er zelf uit. Wees vooral heel dankbaar dat je direct in het bos staat zonder verkeer, mensen, honden of katten.

De wandeling
1. ok, nu wil je gaan wandelen. Lizzy huppelt vrolijk het pad af maar de herders voeren aanvallen op elkaar uit waarbij de plukken haar soms in het rond vliegen. Amber produceert daarbij een geluid waarbij je je trommelvliezen voelt trillen en hoopt maar dat ze niet gaan knappen. Nu heb je de keuze uit verschillende strategieen.
a. de weg der ontkenning. Niks van aantrekken, gewoon doorlopen en hopen dat het gauw voorbij is. Hierbij ben je wel genoodzaakt je oren dicht te houden, waardoor je je handen niet meer vrij hebt om Kailen af te weren die sprongen maakt tot ooghoogte.
b. de weg van het geduld. Bij de eerste kef keer je subiet terug naar de poort (vaak ben je daar nog niet eens weg in welk geval je maar gewoon moet bevriezen). Stilte wordt beloond met een stap, krijsen bestraft met een terugkeer. Hou vol, uiteindelijk valt het kwartje wel.
c. de weg der gemakzucht en wijsheid. Doe Amber aan de lijn; nu zij stil is zal Kailen snel bedaren en kun je redelijk ontspannen aan je wandeling beginnen.
2. Na circa 200 meter is het ergste leed geleden en kun je genieten van de rust, vogeltjes en andere bosbewoners :neenee: Helaas heb je twee jagers in de roedel en zul je hyperalert moeten zijn op ieder geluidje of signaal van één van hen. Kailen staat echter continue in de alertstand, dus dit geeft geen indicatie of hij daadwerkelijk iets in de smiezen heeft. Let daarom vooral op Lizzy. Zodra haar neusje in de lucht gaat, oortjes naar voren of staart omhoog dien je direct in te grijpen. Voor Lizzy is de belofte van een snoepje, maakt niet uit wat, meestal genoeg om haar terug te laten komen. Kailen dien je als een drillinstructor toe te brullen onmiddellijk hierrrrr te komen; een beloning wordt tegenwoordig geaccepteerd maar niet noodzakelijkerwijze geapprecieerd.
Werp ondertussen een liefdevolle blik op Amber, die nevernooit iets zal doen wat onwenselijk is en perfect luistert. :lief:
3. Houd Kailen op het pad, Lizzy in de smiezen en Amber op een afstandje omdat ze anders alleen maar verheerlijkt naar je opkijkt, en je hebt best een prettige wandeling :mrgreen:
4. Mocht je onverhoopt iemand met een hond tegenkomen, grijp dan onmiddellijk Lizzy spreekwoordelijk bij haar nekvel aangezien zij zich een houding aanmeet van 'ik scheur je aan reepjes voordat jij dat bij mij doet en pas maar op anders haal ik mijn grote broer erbij en dan zul je eens wat beleven :S: '. Kijk vervolgens hoe de andere gelukkige hondenbezitter reageert om te zien of ook Kailen aangelijnd moet worden. Hij vindt namelijk alle hondjes leuk :cheer:
Werp nog maar eens een liefdevolle blik op Amber, die al de hele tijd liefdevol naar jou kijkt want niks of niemand op de hele wereld is zo belangrijk, interessant of leuk als jij :I:

Nou, ik ga maar eens wandelen. Wens me succes :F:
Afbeelding
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro

Ongelezen bericht door Lothian »

:LOL: heerlijk, herders. Die hoef je helemaal niet op te voeden. Zijn braaf en trouw geboren.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”