Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Slechte controle hondengeleiders over politiehonden
Moderator: moderatorteam
-
Rocco
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Slechte controle hondengeleiders over politiehonden
Heb nou diverse filmpjes voorbij zie komen op de sociale media o.a Feyenoord valt mij op dat de honden slecht luisteren appél en moeite hebben met het lossen,ook valt mij op dat honden wel heel makkelijk worden ingezet en soms onnodig. Nou is het altijd makkelijk oordelen langs de zijlijn
natuurlijk. Ook de trend van breaksticks bij de politie vind ik echt droevig gesteld
Deze is van vorig jaar met akelig letsel.
natuurlijk. Ook de trend van breaksticks bij de politie vind ik echt droevig gesteld
Deze is van vorig jaar met akelig letsel.
-
63673J
Re: Slechte controle hondengeleiders over politiehonden
Als ik het goed begrijp vroeg hij de politie om hulp ivm een vechtpartij, dat werd in eerste instantie geweigerd en toen werd de hond op hem af gestuurd. Waarom in vredesnaam?? Als het echt zo gegaan is vind ik het schandalig.
- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Je kunt op het filmpje niet zien wat er aan vooraf is gegaan en je kunt ook niet zien wat de hond doet.

-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
ik kan me wel voorstellen dat een hond in het heetst van de strijd wat moeilijk lost, eigenlijk. Ik begrijp van meneer dat ie zich nite per se heel keurig gedroeg (althans, dat hoor ik tussen de regels door, als hij al aangeeft dat ie begrijpt dat ie in zijn been is gebeten.. ), tsja. Misschien hadden ze geen hond in hoeven zetten maar dat kan ik niet beoordelen.
Neemt overigens niet weg dat een hond wel op commando moet lossen maar dat dat soms wat moeite kost, heb ik nit in alle gevallen zoveel problemen mee.
Neemt overigens niet weg dat een hond wel op commando moet lossen maar dat dat soms wat moeite kost, heb ik nit in alle gevallen zoveel problemen mee.
-
63673J
Ik dus wel als je ziet hoe die man is toegetakeld.sbientje schreef:ik kan me wel voorstellen dat een hond in het heetst van de strijd wat moeilijk lost, eigenlijk. Ik begrijp van meneer dat ie zich nite per se heel keurig gedroeg (althans, dat hoor ik tussen de regels door, als hij al aangeeft dat ie begrijpt dat ie in zijn been is gebeten.. ), tsja. Misschien hadden ze geen hond in hoeven zetten maar dat kan ik niet beoordelen.
-
Rocco
- Zeer actief
Hond moet gewoon lossen moet / kan op getraind worden op situaties m.i LOS moet ook dan echt LOS zijn op commando
Ik zie juist heel veel onkunde bij de HG in Nederland , vaak wel goede honden maar niet die de lijn vast hebben.
Ik zie juist heel veel onkunde bij de HG in Nederland , vaak wel goede honden maar niet die de lijn vast hebben.
-
sbientje
- Zeer actief
- Contacteer:
ja maar dat is het risico van politiehonden, je kan natuurlijk niet precies aangeven waar welke tand terecht komt en ja dan heb je er vast weleens een geval tussenzitten waarbij dit gebeurt. Ga dan niet staan ruzien met de politie, denk ik dan. En misschien is het wel buitenproportioneel geweld vd politie, daar kan ik nav dit filmpje niet echt over oordelen maar dat staat imo los van hoe snel / goed de hond lost. In het ideale geval fluister je los en laat de hond los, maar het lijkt me niet onlogisch dat die honden behoorlijk hoog in de drift staan op zon moment. Vergelijk het met een bokser die met de scheids ertussen toch nog een paar klappen uitdeelt aan zijn tegenstander.jvanringen schreef:Ik dus wel als je ziet hoe die man is toegetakeld.sbientje schreef:ik kan me wel voorstellen dat een hond in het heetst van de strijd wat moeilijk lost, eigenlijk. Ik begrijp van meneer dat ie zich nite per se heel keurig gedroeg (althans, dat hoor ik tussen de regels door, als hij al aangeeft dat ie begrijpt dat ie in zijn been is gebeten.. ), tsja. Misschien hadden ze geen hond in hoeven zetten maar dat kan ik niet beoordelen.
-
korthaar
- Zeer actief
Heb w.s. hetzelfde fimpje gezien. Een man totaal niet onder de indruk van de hond, maar had er effe geen rekening mee gehouden dat de kuitenbijter wel in actie zou komen, zodra hij zich omdraaide / wegliep.Célie schreef:sbientje schreef:ja maar dat is het risico van politiehonden, je kan natuurlijk niet precies aangeven waar welke tand terecht komt en ja dan heb je er vast weleens een geval tussenzitten waarbij dit gebeurt. Ga dan niet staan ruzien met de politie, denk ik dan. En misschien is het wel buitenproportioneel geweld vd politie, daar kan ik nav dit filmpje niet echt over oordelen maar dat staat imo los van hoe snel / goed de hond lost. In het ideale geval fluister je los en laat de hond los, maar het lijkt me niet onlogisch dat die honden behoorlijk hoog in de drift staan op zon moment. Vergelijk het met een bokser die met de scheids ertussen toch nog een paar klappen uitdeelt aan zijn tegenstander.jvanringen schreef:Ik dus wel als je ziet hoe die man is toegetakeld.sbientje schreef:ik kan me wel voorstellen dat een hond in het heetst van de strijd wat moeilijk lost, eigenlijk. Ik begrijp van meneer dat ie zich nite per se heel keurig gedroeg (althans, dat hoor ik tussen de regels door, als hij al aangeeft dat ie begrijpt dat ie in zijn been is gebeten.. ), tsja. Misschien hadden ze geen hond in hoeven zetten maar dat kan ik niet beoordelen.
Nou ik zag van de week ook een filmpje dat een vent werd gebeten door politiehond, maar de hond loste ook niet de geleider moest de bek open wrikken met een schroevendraaier dat vind ik idioot, kijk dat je 5/6 x moet roepen a la maar met een schroevendraaier de bek moeten openmaken dan gaat er toch iets verkeerd.
-
Wolfsblut
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Je hebt gelijk Rocco. Structureel klopt er het een en ander niet bij de politie.Rocco schreef:ook valt mij op dat honden wel heel makkelijk worden ingezet en soms onnodig.
Als je naar dit filmpje kijkt begrijp je waarom diensthonden heel gemakkelijk of onnodig ingezet worden.
https://youtu.be/9ik49-rWZwU
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
-
Rocco
- Zeer actief
Wat een gepruts de tranen springen je in de ogen ik zou me dood schamen.Wolfsblut schreef:Je hebt gelijk Rocco. Structureel klopt er het een en ander niet bij de politie.Rocco schreef:ook valt mij op dat honden wel heel makkelijk worden ingezet en soms onnodig.
Als je naar dit filmpje kijkt begrijp je waarom diensthonden heel gemakkelijk of onnodig ingezet worden.
https://youtu.be/9ik49-rWZwU
Ik heb idd. zulk gelijke situaties gezien door onkunde dat er gewoon hond werd ingezet
Nou lopen er ook wel goede mensen bij de politie , maar ik zie er ook heel veel die of ongeschikt of heeeel slecht opgeleid/getraind zijn...........nou kan de indruk door sociale media impact hebben op slechte beeldvorming, omdat we natuurlijk maar een heeeel klein percentage zien wat er allemaaal gebeurd maar opvallend is het wel......
Laatst gewijzigd door Rocco op 10 mei 2017 20:50, 2 keer totaal gewijzigd.
- noekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/? - Aantal honden: 2
- Contacteer:
Dat was een breakstick en geen schroevendraaier, maar wel een niet zo prettige breakstick.Célie schreef:Nou ik zag van de week ook een filmpje dat een vent werd gebeten door politiehond, maar de hond loste ook niet de geleider moest de bek open wrikken met een schroevendraaier dat vind ik idioot, kijk dat je 5/6 x moet roepen a la maar met een schroevendraaier de bek moeten openmaken dan gaat er toch iets verkeerd.sbientje schreef:ja maar dat is het risico van politiehonden, je kan natuurlijk niet precies aangeven waar welke tand terecht komt en ja dan heb je er vast weleens een geval tussenzitten waarbij dit gebeurt. Ga dan niet staan ruzien met de politie, denk ik dan. En misschien is het wel buitenproportioneel geweld vd politie, daar kan ik nav dit filmpje niet echt over oordelen maar dat staat imo los van hoe snel / goed de hond lost. In het ideale geval fluister je los en laat de hond los, maar het lijkt me niet onlogisch dat die honden behoorlijk hoog in de drift staan op zon moment. Vergelijk het met een bokser die met de scheids ertussen toch nog een paar klappen uitdeelt aan zijn tegenstander.jvanringen schreef:Ik dus wel als je ziet hoe die man is toegetakeld.sbientje schreef:ik kan me wel voorstellen dat een hond in het heetst van de strijd wat moeilijk lost, eigenlijk. Ik begrijp van meneer dat ie zich nite per se heel keurig gedroeg (althans, dat hoor ik tussen de regels door, als hij al aangeeft dat ie begrijpt dat ie in zijn been is gebeten.. ), tsja. Misschien hadden ze geen hond in hoeven zetten maar dat kan ik niet beoordelen.
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
andor 12-04-2001/10-09-2009
-
sbientje
- Zeer actief
- Contacteer:
nee een breakstick gaat mij ook te ver, ze moeten wel loslaten ja.
-
Rocco
- Zeer actief
De stick in dat filmpje is geen stick die tussen de kaken word gehouden , maar achter in de keel wordt gepropt zodat de hond braak neigingen, verstikt raakt helemaal een waardeloze oplossing
een hond vol in zijn drift zo,n ding achter in de keel te gaan proppen.
Dit is ,m
http://dogsportholland.nl/index.php?ite ... 89&lang=NL
een hond vol in zijn drift zo,n ding achter in de keel te gaan proppen.
Dit is ,m
http://dogsportholland.nl/index.php?ite ... 89&lang=NL
- Donkere Dame
- Actief
- Aantal honden: 1
Dan noemen we die voor het gemak maar braakstick 
-
Rocco
- Zeer actief
Donkere Dame schreef:Dan noemen we die voor het gemak maar braakstick
-
Johnny Jones
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Mijn ex-man is politieagent. Die is tijdens een actie waarbij de hond werd losgelaten om een inbreker op te sporen, in zijn been gebeten terwijl hij zelf stond e wachten. De hondengeleider kreeg de hond niet los, mijn ex was zo beschadigd dat zelfs pezen in zijn onderbeen doorgebeten waren.
-
korthaar
- Zeer actief
Logisch: de hond heeft bij het verstek revieren geleerd, dat de boef stil in een hoekje staat.Johnny Jones schreef:Mijn ex-man is politieagent. Die is tijdens een actie waarbij de hond werd losgelaten om een inbreker op te sporen, in zijn been gebeten terwijl hij zelf stond e wachten. De hondengeleider kreeg de hond niet los, mijn ex was zo beschadigd dat zelfs pezen in zijn onderbeen doorgebeten waren.
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
Dat wordt nog veel erger vrees ik als de tt echt verboden wordt, maar dat terzijde.
Veel HG van de politie zijn volgens mij zelf geen africhters, ze krijgen een afgerichte hond in handen maar hebben te weinig ervaring met zulke honden om ze goed te lezen én ze te houden zoals ze afgericht afgeleverd worden.
Veel HG van de politie zijn volgens mij zelf geen africhters, ze krijgen een afgerichte hond in handen maar hebben te weinig ervaring met zulke honden om ze goed te lezen én ze te houden zoals ze afgericht afgeleverd worden.
Dat was geen schroevendraaier maar een breakstick, zal wel een standaard attribuut worden bij de HG. Overigens beet deze hond alleen in de broekspijp volgens mij, is ook niet echt de bedoeling denk ikCélie schreef:Nou ik zag van de week ook een filmpje dat een vent werd gebeten door politiehond, maar de hond loste ook niet de geleider moest de bek open wrikken met een schroevendraaier dat vind ik idioot, kijk dat je 5/6 x moet roepen a la maar met een schroevendraaier de bek moeten openmaken dan gaat er toch iets verkeerd.
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
Wat een kul weerkorthaar schreef:Logisch: de hond heeft bij het verstek revieren geleerd, dat de boef stil in een hoekje staat.Johnny Jones schreef:Mijn ex-man is politieagent. Die is tijdens een actie waarbij de hond werd losgelaten om een inbreker op te sporen, in zijn been gebeten terwijl hij zelf stond e wachten. De hondengeleider kreeg de hond niet los, mijn ex was zo beschadigd dat zelfs pezen in zijn onderbeen doorgebeten waren.
Er is een verschil tussen IPO (waar ze revieren bij een verstek) en het africhten van politiehonden
Groetjes Inge

- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Inge schreef:Wat een kul weerkorthaar schreef:Logisch: de hond heeft bij het verstek revieren geleerd, dat de boef stil in een hoekje staat.Johnny Jones schreef:Mijn ex-man is politieagent. Die is tijdens een actie waarbij de hond werd losgelaten om een inbreker op te sporen, in zijn been gebeten terwijl hij zelf stond e wachten. De hondengeleider kreeg de hond niet los, mijn ex was zo beschadigd dat zelfs pezen in zijn onderbeen doorgebeten waren.![]()
Er is een verschil tussen IPO (waar ze revieren bij een verstek) en het africhten van politiehonden
En in beide gevallen worden stilstaande helpers niet gebeten
-
Rocco
- Zeer actief
En in de praktijk ?? ik zou dit graag eens willen zien, ben benieuwd of alle verdachten allemaal zo netjes stokstijf blijven staan.
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Wat sommige KNPV-ers vergeten is dat een hond binnen de KNPV wordt opgeleid in gecontroleerde omstandigheden. Je werkt in 2-3 jaar toe naar een voorgeschreven keuring waarin elke oefening van A tot Z bekend is. Een schitterend programma waarin de veelzijdigheid van de hond goed te beoordelen valt.
Maar ook een programma waarin de hond leert los te laten op het moment dat de "verdachte" (binnen de KNPV de helper) tot staan/onder controle wordt gebracht en zich over geeft. Pas als deze zich onbeweeglijk opstelt laat de hond op commando los.
In theorie houdt dat dus in dat de hond op commando los laat als de verdachte zich overgeeft en niet meer beweegt. In de praktijk bestaat dat moment echter bijna nooit. De verdachte heeft namelijk geen leer en jute/Frans pak aan en heeft pijn . En verzet zich instinctmatig tegen de agressor, in casu de hond. Dus staakt zijn verzet niet, waardoor de hond niet geneigd is om te lossen, dat is hem immer geleerd=> lossen als de verdachte zich overgeeft en passief opstelt eerder niet. Nu zou je de hond natuurlijk kunnen leren om te lossen op het moment dat de verdachte nog volop in verzet is. Echter we hebben ook heel vaak, meestal eigenlijk, te maken met verdachten die compleet door gesnoven zijn en geen pijn voelen en volop in verzet gaan.
Dus is het niet wenselijk om de hond aan te leren te lossen in een situatie waarin de verdachte zich nog volop verzet ivm met gevaar voor de collega's, de omstanders en de geleider. Daarnaast druist dit volledig tegen het natuurlijk gedrag van de hond in waardoor dit erg veel vergt van een hond.
Daarom hebben mensen uit de praktijk het huighaakje ontwikkeld. Een instrument waar door het juiste gebruik elke hond binnen een paar seconden kan lossen. Ik zal ff kijken of ik mijn exemplaar via Tapatalk hier kan plaatsen, dat is de dure uitvoering, maar de iets gebogen afgeronde aangepaste schroevendraaier voldoet ook prima en, politie eigen, kost niet al te veel. Die van mij is de dure uitvoering afkomstig uit de USA en kost 70 dollar.
Dat is dus voor het werken in de praktijk een win-win situatie. Immers de hond houdt vast en is desgewenst los op het gewenste moment. Uiteraard is het mooi om te zien dat een hond alles op het eerste commando uitvoert. Echter de praktijk eist andere dingen. Een praktijkvoorbeeld is bv dat een collega bewusteloos geslagen wordt en zijn hond nu nog zit te wachten op een commando, en dus niets deed.Een praktijkvoorbeeld is ook dat een hond perfect het schijnstellen uitvoerde terwijl de verdachte een doorgeladen vuurwapen vast had maar zich niet bewoog, hij ging keurig achter de verdachte zitten bewaken, waardoor de collega gedwongen werd om te schieten. Maw de praktijk is geen gecontroleerde trainingssituatie waarin alles volgens het aangeleerde boekje verloopt. Geen enkel situatie is gelijk en de honden worden naast de dressuurmatige training volgens het KNPV principe geleerd om eigen initiatief te ontwikkelen.Daar wordt in geïnvesteerd door heel veel praktijktraining die heel ver af staat van de dressuurmatige KNPVbasisprincipes. Die ze leert om zich zelfstandig te kunnen redden. Om zelfstandig een gebied/gebouw te doorzoeken en zelfstandig een persoon uit te schakelen die zich verzet. De grens van dressuurmatig werken en het op eigen initiatief optreden verdwijnt. Terecht, ik verwacht van mijn hond dat hij degene die mij van achter nadert uitschakeld als hij hem wel ziet en ik niet. Als hij gaat zitten wachten op mijn commando heb ik een probleem. Terwijl ik daarnaast wel altijd terug kan vallen op de prachtige basis die hem binnen de KNPV is bijgebracht. Zonder die basis kan ik niets, maar zonder de toegevoegde waarde die hem is bijgebracht in de praktijk kan ik ook niets.
Daarom hebben de mensen uit de praktijk de huighaak ontwikkeld omdat ze zagen dat de dressuur en de praktijk op sommige momenten botsen, heel begrijpelijk, en dat men de noodzaak zag om voor iedere betrokkene de situatie zo veilig mogelijk te houden. Een lovenswaardig initiatief wat ondertussen ook opgenomen is in de 2-jaarlijkse toetsing. Daarnaast wordt het programma ook nog steeds grotendeels vergelijkbaar getoetst met de KNPVkeuring, waarbij alle honden ook nog steeds keurig loslaten zoals aangeleerd, anders halen ze de keuring niet en zijn ze niet meer inzetbaar. Waaruit ook meteen weer blijkt dat dit een gecontroleerde training is in een gecontroleerde omgeving is die heel ver van de praktijk staat.
Voorbeeld; ik heb in 16 jaar tijd bij over de 50 daadwerkelijke bijtinzetten nog nooit een hond op afstand hoeven te laten stellen. IK heb een hond nog nooit schijn hoeven te laten stellen en ik heb in al die jaren daadwerkelijk 1X een hond terug moeten roepen.
Daarnaast heb ik in die 50+ inzetten nog nooit meegemaakt dat een verdachte zich roerloos ovegaf aan de hond, heb ik wel ontelbaar vaak meegemaakt dat de verdachte de hond ging schoppen of slaan danwel dat zijn vrienden probeerden de hond er af te trekken.
Maw de praktijk is voor hond en geleider niet zo eenvoudig. Samen moeten ze het zien te rooien en op elkaar kunnen vertrouwen, daarvoor ben ik grotendeels afhankelijk van de alertheid en eigengereidheid van mijn hond. In gecontroleerde situaties is daar het appel. Altijd aanwezig en altijd top. Maar als het escaleert dan vertrouwen mijn collega's en ik op het sterk ontwikkelde eigen initiatief van mijn hond. En hij vertrouwt op mij.
Ik kan niet zoveel met die halve filmpjes zonder achtergrond informatie.
Het filmpje zonder hond wat in dit topic getoond wordt lijkt idd een barrel optreden. Slechter dan slecht. Niemand weet echter wat er zich daarvoor heeft afgespeeld. De ontelbare keren dat ik bv samen met mijn collega's een verward iemand, of iemand met een psychose onder controle moest brengen probeerden we zo min mogelijk geweld te gebruiken. Zo'n persoon weet immers niet wat hij doet, wat hem niet minder gevaarlijk maakt maar wel een stuk minder schuldig aan zijn vertoonde gedrag. Die kun je uiteraard ook met een ram van de wapenstok onder controle brengen, maar dat voelt voor de gemiddelde agent niet goed, gelukkig!
Maar er wordt wel te pas en te onpas van ons verwacht dat we de oplossing komen bieden, en dat is niet altijd even een 1-2tje.
Het eeuwige gemekker van sommige KNPV-ers over de kwaliteit van de hondengeleiders bij de politie ben ik wel eens spuugzat trouwens. Het staat als een paal boven water dat niet elke geleider een topdresseur is of dit ambieert. Ik vind persoonlijk dat ik stront verwend ben wat dat aangaat in mijn regio waarin veel KNPVers rondlopen en ik samen instructie geef met gerenommeerde instructeurs die over de hele wereld gevraagd worden voor seminars.
Maar in de praktijk heeft niemand wat aan een barrel van een politieagent die wel een topdresseur is. Wel aan een barrel van een dresseur die een top politie agent is. Waar de collega's blij van worden als ze hem/haar op de dienstlijst zien staan als ze de dienst in moeten. En of die geleider zijn hond losmaakt met een huighaak of op commando zal mij werkelijk een rotzorg zijn. Zolang hij/zij maar proportioneel en professioneel optreedt. Tuurlijk is de combinatie van topdresseur binnen de KNPV met topagent het allermooiste maar met bv alleen al 92 geleiders in alleen nog maar Oost-Nederland is dat een illusie. en dan vind ik de keuze van de gemiddelde straatdiender voor een topagent een hele logische. Dan is het voor ons instructeurs/geleiders een schone taak om die mindere dresseur ook op kwalitatief hoog niveau te houden en in alle bescheidenheid durf ik te zeggen dat ons dat hier best goed lukt.
Zowel @Sky als @Crutz hier op t forum kunnen er trouwens van getuigen dat top KNPVers niet altijd top praktijkmensen met toppraktijkhonden zijn. Dat bleek weer duidelijk op de 1ste praktijkwedstrijd ooit georganiseerd door de KNPV.
Uiteraard zijn er waardeloze agenten, zoals er in elke beroepsgroep waardeloze werknemers rondlopen. Geen twijfel mogelijk.
Maar zeker wat deze beroepsgroep betreft zijn er wel ontzettend veel hele beste stuurlui. En dat is wel eens ietwat vermoeiend..
En waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt. Alleen als je als politie agent fouten maakt heb je nou eenmaal een dikke kans dat je binnen 5 seconden met je harses op Dumpert staat. Tis niet anders.
Maar ook een programma waarin de hond leert los te laten op het moment dat de "verdachte" (binnen de KNPV de helper) tot staan/onder controle wordt gebracht en zich over geeft. Pas als deze zich onbeweeglijk opstelt laat de hond op commando los.
In theorie houdt dat dus in dat de hond op commando los laat als de verdachte zich overgeeft en niet meer beweegt. In de praktijk bestaat dat moment echter bijna nooit. De verdachte heeft namelijk geen leer en jute/Frans pak aan en heeft pijn . En verzet zich instinctmatig tegen de agressor, in casu de hond. Dus staakt zijn verzet niet, waardoor de hond niet geneigd is om te lossen, dat is hem immer geleerd=> lossen als de verdachte zich overgeeft en passief opstelt eerder niet. Nu zou je de hond natuurlijk kunnen leren om te lossen op het moment dat de verdachte nog volop in verzet is. Echter we hebben ook heel vaak, meestal eigenlijk, te maken met verdachten die compleet door gesnoven zijn en geen pijn voelen en volop in verzet gaan.
Dus is het niet wenselijk om de hond aan te leren te lossen in een situatie waarin de verdachte zich nog volop verzet ivm met gevaar voor de collega's, de omstanders en de geleider. Daarnaast druist dit volledig tegen het natuurlijk gedrag van de hond in waardoor dit erg veel vergt van een hond.
Daarom hebben mensen uit de praktijk het huighaakje ontwikkeld. Een instrument waar door het juiste gebruik elke hond binnen een paar seconden kan lossen. Ik zal ff kijken of ik mijn exemplaar via Tapatalk hier kan plaatsen, dat is de dure uitvoering, maar de iets gebogen afgeronde aangepaste schroevendraaier voldoet ook prima en, politie eigen, kost niet al te veel. Die van mij is de dure uitvoering afkomstig uit de USA en kost 70 dollar.
Dat is dus voor het werken in de praktijk een win-win situatie. Immers de hond houdt vast en is desgewenst los op het gewenste moment. Uiteraard is het mooi om te zien dat een hond alles op het eerste commando uitvoert. Echter de praktijk eist andere dingen. Een praktijkvoorbeeld is bv dat een collega bewusteloos geslagen wordt en zijn hond nu nog zit te wachten op een commando, en dus niets deed.Een praktijkvoorbeeld is ook dat een hond perfect het schijnstellen uitvoerde terwijl de verdachte een doorgeladen vuurwapen vast had maar zich niet bewoog, hij ging keurig achter de verdachte zitten bewaken, waardoor de collega gedwongen werd om te schieten. Maw de praktijk is geen gecontroleerde trainingssituatie waarin alles volgens het aangeleerde boekje verloopt. Geen enkel situatie is gelijk en de honden worden naast de dressuurmatige training volgens het KNPV principe geleerd om eigen initiatief te ontwikkelen.Daar wordt in geïnvesteerd door heel veel praktijktraining die heel ver af staat van de dressuurmatige KNPVbasisprincipes. Die ze leert om zich zelfstandig te kunnen redden. Om zelfstandig een gebied/gebouw te doorzoeken en zelfstandig een persoon uit te schakelen die zich verzet. De grens van dressuurmatig werken en het op eigen initiatief optreden verdwijnt. Terecht, ik verwacht van mijn hond dat hij degene die mij van achter nadert uitschakeld als hij hem wel ziet en ik niet. Als hij gaat zitten wachten op mijn commando heb ik een probleem. Terwijl ik daarnaast wel altijd terug kan vallen op de prachtige basis die hem binnen de KNPV is bijgebracht. Zonder die basis kan ik niets, maar zonder de toegevoegde waarde die hem is bijgebracht in de praktijk kan ik ook niets.
Daarom hebben de mensen uit de praktijk de huighaak ontwikkeld omdat ze zagen dat de dressuur en de praktijk op sommige momenten botsen, heel begrijpelijk, en dat men de noodzaak zag om voor iedere betrokkene de situatie zo veilig mogelijk te houden. Een lovenswaardig initiatief wat ondertussen ook opgenomen is in de 2-jaarlijkse toetsing. Daarnaast wordt het programma ook nog steeds grotendeels vergelijkbaar getoetst met de KNPVkeuring, waarbij alle honden ook nog steeds keurig loslaten zoals aangeleerd, anders halen ze de keuring niet en zijn ze niet meer inzetbaar. Waaruit ook meteen weer blijkt dat dit een gecontroleerde training is in een gecontroleerde omgeving is die heel ver van de praktijk staat.
Voorbeeld; ik heb in 16 jaar tijd bij over de 50 daadwerkelijke bijtinzetten nog nooit een hond op afstand hoeven te laten stellen. IK heb een hond nog nooit schijn hoeven te laten stellen en ik heb in al die jaren daadwerkelijk 1X een hond terug moeten roepen.
Daarnaast heb ik in die 50+ inzetten nog nooit meegemaakt dat een verdachte zich roerloos ovegaf aan de hond, heb ik wel ontelbaar vaak meegemaakt dat de verdachte de hond ging schoppen of slaan danwel dat zijn vrienden probeerden de hond er af te trekken.
Maw de praktijk is voor hond en geleider niet zo eenvoudig. Samen moeten ze het zien te rooien en op elkaar kunnen vertrouwen, daarvoor ben ik grotendeels afhankelijk van de alertheid en eigengereidheid van mijn hond. In gecontroleerde situaties is daar het appel. Altijd aanwezig en altijd top. Maar als het escaleert dan vertrouwen mijn collega's en ik op het sterk ontwikkelde eigen initiatief van mijn hond. En hij vertrouwt op mij.
Het filmpje zonder hond wat in dit topic getoond wordt lijkt idd een barrel optreden. Slechter dan slecht. Niemand weet echter wat er zich daarvoor heeft afgespeeld. De ontelbare keren dat ik bv samen met mijn collega's een verward iemand, of iemand met een psychose onder controle moest brengen probeerden we zo min mogelijk geweld te gebruiken. Zo'n persoon weet immers niet wat hij doet, wat hem niet minder gevaarlijk maakt maar wel een stuk minder schuldig aan zijn vertoonde gedrag. Die kun je uiteraard ook met een ram van de wapenstok onder controle brengen, maar dat voelt voor de gemiddelde agent niet goed, gelukkig!
Maar er wordt wel te pas en te onpas van ons verwacht dat we de oplossing komen bieden, en dat is niet altijd even een 1-2tje.
Het eeuwige gemekker van sommige KNPV-ers over de kwaliteit van de hondengeleiders bij de politie ben ik wel eens spuugzat trouwens. Het staat als een paal boven water dat niet elke geleider een topdresseur is of dit ambieert. Ik vind persoonlijk dat ik stront verwend ben wat dat aangaat in mijn regio waarin veel KNPVers rondlopen en ik samen instructie geef met gerenommeerde instructeurs die over de hele wereld gevraagd worden voor seminars.
Maar in de praktijk heeft niemand wat aan een barrel van een politieagent die wel een topdresseur is. Wel aan een barrel van een dresseur die een top politie agent is. Waar de collega's blij van worden als ze hem/haar op de dienstlijst zien staan als ze de dienst in moeten. En of die geleider zijn hond losmaakt met een huighaak of op commando zal mij werkelijk een rotzorg zijn. Zolang hij/zij maar proportioneel en professioneel optreedt. Tuurlijk is de combinatie van topdresseur binnen de KNPV met topagent het allermooiste maar met bv alleen al 92 geleiders in alleen nog maar Oost-Nederland is dat een illusie. en dan vind ik de keuze van de gemiddelde straatdiender voor een topagent een hele logische. Dan is het voor ons instructeurs/geleiders een schone taak om die mindere dresseur ook op kwalitatief hoog niveau te houden en in alle bescheidenheid durf ik te zeggen dat ons dat hier best goed lukt.
Zowel @Sky als @Crutz hier op t forum kunnen er trouwens van getuigen dat top KNPVers niet altijd top praktijkmensen met toppraktijkhonden zijn. Dat bleek weer duidelijk op de 1ste praktijkwedstrijd ooit georganiseerd door de KNPV.
Uiteraard zijn er waardeloze agenten, zoals er in elke beroepsgroep waardeloze werknemers rondlopen. Geen twijfel mogelijk.
Maar zeker wat deze beroepsgroep betreft zijn er wel ontzettend veel hele beste stuurlui. En dat is wel eens ietwat vermoeiend..
En waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt. Alleen als je als politie agent fouten maakt heb je nou eenmaal een dikke kans dat je binnen 5 seconden met je harses op Dumpert staat. Tis niet anders.
Laatst gewijzigd door Budkes op 10 mei 2017 23:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Gr. Aniek

- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Dit is de door mij beschreven huighaak.
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Gr. Aniek

- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Helemaal gelijk Budkes. Ik was vergeten toe te voegen (nam aan dat het duidelijk was) dat de stilstaande helper die niet gebeten wordt in trainingssituaties is, dus gecontroleerd.
M'n sporthondje Inno is een mooi voorbeeld van hoe een hond kan groeien. Lossen nooit een probleem en altijd schoon op de schijn bv.
Alleen 1,5 jaar stilgelegen en alleen voor praktijktrainingsdagen opgehaald.
Op de praktijkwedstrijd was dat duidelijk. Lossen werd per oefening slechter en de laatste oefening zo ongeveer niet en in de kelder zei ik maar vast stellen ipv revieren omdat ik toch al inschatte dat hij zou bijten
Maar je hebt gelijk, diverse geleiders zijn daar negatief verrast.
M'n sporthondje Inno is een mooi voorbeeld van hoe een hond kan groeien. Lossen nooit een probleem en altijd schoon op de schijn bv.
Alleen 1,5 jaar stilgelegen en alleen voor praktijktrainingsdagen opgehaald.
Op de praktijkwedstrijd was dat duidelijk. Lossen werd per oefening slechter en de laatste oefening zo ongeveer niet en in de kelder zei ik maar vast stellen ipv revieren omdat ik toch al inschatte dat hij zou bijten
Maar je hebt gelijk, diverse geleiders zijn daar negatief verrast.
-
Rocco
- Zeer actief
Nou is het niet zo Budkes dat ik zomaar even de HG ga bashen door toevallig een paar videos op sociale media, hoe vaak zien we honden geleiders falen door slechte kwaliteit van HG binnen de politie, ik heb dit meermalen gediscusseerd met diverse mensen uit de praktijk en die zijn bepaald niet positief wat er allemaal rondloopt en hoe er getraind en geoefend worden die walgen van de methodes door onkunde en maar een breekstik en atributen gebruiken,kritiek komt van mensen die jaren lang in het veld hebben gestaan en niet alleen
die 3 maal in de week de bekende s standaard ritueeltjes hebben geoefend op hun bekende veld.Nou kan je nog zo,n goede hond hebben als de persoon die er naast loop onkundig te werk door gebrek aan kennis,training, opleiding etc zul je altijd gepruts houden.
Niet zeggende dat dit altijd het geval is natuurlijk, er zullen ook goede HG rond lopen.
Politie mag wel wat kritischer zijn en meer zelf reflectie naar hun eigen mensen en niet altijd zich maar indekken en hun eigen mensen beschermen dat het allemaal zo goed is, alleen door uiterst kritisch te zijn zul je kwaliteit over houden, wat weer ten goede komt, waar gewerkt word zullen altijd fouten worden gemaakt klopt maar juist bij de politie als voorbeeld functie zouden ze juist wat meer professionalisme mogen uitstralen in hun optreden.
Maar je zal hier ook wel weer spuugzat van worden schat ik zo in altijd maar weer die kritiek op de politie.......beste stuurlui staan aan wal natuurlijk.
Meer en meer zie je kritiek op de politie en dat ze die niet niet meer vaak serieus nemen in hun optreden dat is niet voor niks......
die 3 maal in de week de bekende s standaard ritueeltjes hebben geoefend op hun bekende veld.Nou kan je nog zo,n goede hond hebben als de persoon die er naast loop onkundig te werk door gebrek aan kennis,training, opleiding etc zul je altijd gepruts houden.
Niet zeggende dat dit altijd het geval is natuurlijk, er zullen ook goede HG rond lopen.
Politie mag wel wat kritischer zijn en meer zelf reflectie naar hun eigen mensen en niet altijd zich maar indekken en hun eigen mensen beschermen dat het allemaal zo goed is, alleen door uiterst kritisch te zijn zul je kwaliteit over houden, wat weer ten goede komt, waar gewerkt word zullen altijd fouten worden gemaakt klopt maar juist bij de politie als voorbeeld functie zouden ze juist wat meer professionalisme mogen uitstralen in hun optreden.
Maar je zal hier ook wel weer spuugzat van worden schat ik zo in altijd maar weer die kritiek op de politie.......beste stuurlui staan aan wal natuurlijk.
Meer en meer zie je kritiek op de politie en dat ze die niet niet meer vaak serieus nemen in hun optreden dat is niet voor niks......
Laatst gewijzigd door Rocco op 11 mei 2017 10:03, 2 keer totaal gewijzigd.
-
janinca2002
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herder
- Contacteer:
Amen, goed gesprokenBudkes schreef:Wat sommige KNPV-ers vergeten is dat een hond binnen de KNPV wordt opgeleid in gecontroleerde omstandigheden. Je werkt in 2-3 jaar toe naar een voorgeschreven keuring waarin elke oefening van A tot Z bekend is. Een schitterend programma waarin de veelzijdigheid van de hond goed te beoordelen valt.
Jan

-
Rocco
- Zeer actief
Hier gaat het al mis in de training een een hond die al is aangekocht en inzetbaar is gevalletje lossen op appél ... maar zou ook wel incidenteel zijn vermoed ik,
altijd maar weer die flauwe filmpjes toch.... op 1 min 20
altijd maar weer die flauwe filmpjes toch.... op 1 min 20
Laatst gewijzigd door Rocco op 11 mei 2017 11:27, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Rocco
- Zeer actief
- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Wat Budkes schrijft klopt precies met wat ik over/van de politie hoor en zie.
Daarom zijn ook niet alle KNPV honden geschikt voor de politie. Sprak vorige week nog met de inkoper van Haaglanden. Die zei dat je soms honden geweldig en gedreven werk ziet leveren in de KNPV en je zou verwachten dat ze in de praktijk goed inzetbaar zijn. Maar als ze dan de bij de politie de praktijktest doen (die echt weinig voorstelt), laat zo'n hond het ineens afweten.
Ik heb er totaal geen problemen mee dat een politiehond niet netjes los laat op commando. Zou wat zijn als iemand die vlakbij staat en een zelfde soort stem heeft, LOS! brult en de hond dan netjes de arm of been van de verdachten uitspuugt. Daarnaast raakt een hond net als een mens opgewonden als er calamiteiten zijn. Hij hoort de sirenes, voelt het snelle rijden en wordt er dan uitgehaald. Zo'n hond staat dan klaar voor de actie vol met adrenaline. Dan kan het wel eens gebeuren dat zo'n hond in zijn opwinding de verkeerde bijt. Waarbij is de schade niet wil bagatelliseren, een niet terechte beet kan alsnog veel schade veroorzaken met een levenslange nasleep.
Daarom zijn ook niet alle KNPV honden geschikt voor de politie. Sprak vorige week nog met de inkoper van Haaglanden. Die zei dat je soms honden geweldig en gedreven werk ziet leveren in de KNPV en je zou verwachten dat ze in de praktijk goed inzetbaar zijn. Maar als ze dan de bij de politie de praktijktest doen (die echt weinig voorstelt), laat zo'n hond het ineens afweten.
Ik heb er totaal geen problemen mee dat een politiehond niet netjes los laat op commando. Zou wat zijn als iemand die vlakbij staat en een zelfde soort stem heeft, LOS! brult en de hond dan netjes de arm of been van de verdachten uitspuugt. Daarnaast raakt een hond net als een mens opgewonden als er calamiteiten zijn. Hij hoort de sirenes, voelt het snelle rijden en wordt er dan uitgehaald. Zo'n hond staat dan klaar voor de actie vol met adrenaline. Dan kan het wel eens gebeuren dat zo'n hond in zijn opwinding de verkeerde bijt. Waarbij is de schade niet wil bagatelliseren, een niet terechte beet kan alsnog veel schade veroorzaken met een levenslange nasleep.
- Tony
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mastín Español, Roemeense erfhond en Griekse heks, rest wijzigt nogal eens ivm opvang.
- Aantal honden: 3
Ach, net zoals dat bij KNPV'ers (heel vaak) het geval is zo gaat dat ook bij de 'praktijk-mensen', over het algemeen weten ze het allemaal wel beter dan ieder ander.......ik heb dit meermalen gediscusseerd met diverse mensen uit de praktijk en die zijn bepaald niet positief wat er allemaal rondloopt en hoe er getraind en geoefend worden die walgen van de methodes door onkunde en maar een breekstik en atributen gebruiken,kritiek komt van mensen die jaren lang in het veld hebben gestaan en niet alleen
die 3 maal in de week de bekende s standaard ritueeltjes hebben geoefend op hun bekende veld.
Zoals al eerder door Budkes aangehaald, in een gecontroleerde situatie oefenen is heel wat anders dan de hond in een stressvolle situatie in te zetten, zowel voor geleider áls de hond...
Wat over het algemeen gevoed wordt door reacties van stuurlui die alleen maar aan de kant staan en/of situaties bewust verdraaien...Meer en meer zie je kritiek op de politie en dat ze die niet niet meer vaak serieus nemen in hun optreden dat is niet voor niks......
In een stress situatie een handeling uitvoeren die je normaal nooit hoeft te doen (want tijdens de training over het algemeen wél goed lossen) gaat nu eenmaal niet altijd perfect...Célie schreef:Nou het had weinig effect op die hond
Tja, als er diverse malen aangegeven wordt dat men zich dient te verwijderen omdat er anders geweld kan, en zal worden gebruikt en men dan tóch maar vooral er zo dicht mogelijk op wil blijven staan om alles maar goed te kunnen zien/filmen/commentaar leveren, dan kan zoiets gebeuren...Hippo schreef:Daarnaast raakt een hond net als een mens opgewonden als er calamiteiten zijn. Hij hoort de sirenes, voelt het snelle rijden en wordt er dan uitgehaald. Zo'n hond staat dan klaar voor de actie vol met adrenaline. Dan kan het wel eens gebeuren dat zo'n hond in zijn opwinding de verkeerde bijt. Waarbij is de schade niet wil bagatelliseren, een niet terechte beet kan alsnog veel schade veroorzaken met een levenslange nasleep.
Heb er in zulk geval ook 0,0% moeite mee, 'eigen schuld, dikke bult'.
Échte 'onschuldigen' zijn er maar zelden al wil men vaak anders doen geloven...
"It takes nothing away from a human to be kind to an animal"