Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Onze handleiding bij wandelen..

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Onze handleiding bij wandelen..

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Onze handleiding :lees:

I Tijdstip
a. Wandel bij voorkeur buiten de wandeltijden van het nabijgelegen asiel. Zo voorkom je ongewenste ontmoetingen met onervaren vrijwilligers en antisociale Staffords. De honden hoeven niet aangelijnd te worden.

b. Indien a. niet haalbaar is, vertrek dan in ieder geval buiten de wandeltijden van het asiel. Lijn de honden op de terugweg de laatste kilometer allemaal aan.

c. Als zowel a. als b. niet lukt, dan ook bij vertrek alle honden aanlijnen. Dit is niet aan te raden. Het is namelijk een onopgevoed en opgewonden zooitje en ze trekken bij vertrek enorm aan de riem.

d. Wandel op zondag bij voorkeur rond of na etenstijd. Dan zijn de meeste recreanten weer vertrokken.

II De honden
a. Tommy: De makkelijkste van allemaal. Ving in zijn jonge jaren nog wel eens een konijn, maar dat is nu over. Luistert matig.

b. Digger: Ga zo snel mogelijk naar buiten vanwege overmatig blaffen bij opwinding. Terroriseert Tommy tijden het wandelen als er geen andere honden bij zijn. Luistert redelijk maar moet op de terugweg de laatst paar honderd meter wel aangelijnd worden, anders loopt hij weg.

c. Foxy: Geef haar bij vertrek bij voorkeur een speeltje in haar bek, anders hapt ze vanwege de opwinding nog wel eens naar de andere honden. Valt uit naar teven, dus aanlijnen als er een vreemde hond aankomt. Luistert goed.

d. Noa: Bij voorkeur thuislaten als je alleen gaat. Luistert voor geen meter. Aanlijnen als er mountainbikers of wandelaars zonder hond aankomen, anders valt ze uit. Wel hondsociaal. Op de terugweg aanlijnen, anders loopt ze weg. Als ze dan stil gaat staan of zitten, gewoon even wachten tot ze uit zichzelf weer in beweging komt. Schreeuwen, paaien of een snoepje helpt niet.

e. Opvanger(s): Gebruiksaanwijzing afhankelijk van de hond. Aangelijnd houden.

III De route

a. Vermijd de paden langs de jeugdbuitenverblijven bij activiteiten. Dan loop je het risico dat één of meer honden jou uit het oog verliezen.

b. Wandel niet langs de schaapskooi in vakantieperiodes. Dan loop je het risico erg veel campinggasten tegen te komen waardoor je constant afwisselend Foxy en Noa aan moet lijnen.

c. Loop niet langs het huis met de twee bouviers op het erf. Deze roepen veel agressie op.

Als je met bovenstaande allemaal rekening houdt, is de kans op een ontspannen wandeling het grootst! :mrgreen:

Ik droom wel eens van een goed opgevoede, ongecompliceerde roedel. Mezelf kennende zal ik die helaas nooit krijgen. Gelukkig hebben we voldoende ruimte bij huis zodat ik naast de dagelijkse boswandeling geen poep of plasrondjes hoef te maken.
Zijn wij een uitzondering of hebben jullie ook een enorme gebruiksaanwijzing als je met je honden gaat wandelen? :denken:
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Re: Onze handleiding bij wandelen..

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Dat is het voordeel van 1 makkelijke hond hebben, geen gebruiksaanwijzing gelukkig. :F: daarom komt er ook niet zo snel een tweede hond bij. Maar, ik moet wel vaker omlopen door de toename van vechthonden in de omliggende wijken.
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Goddorie ik zou niet willen ruilen met je :LOL:
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hippo »

Da's nogal een behoorlijke handleiding zeg :80:

Ondanks z'n afkomst is Hippo zowat de makkelijkste hond die je kunt wensen. Hij kan overal mee naar toe, durf hem bij alle honden (groot <> klein, pup <> senior en reu <> teef) te laten. Hij gaat compleet z'n eigen weg, als hij wordt lastig gevallen geeft hij een snauw en gaat weer verder.
Hij jaagt niet, hij vecht niet, hij wacht bij kruisingen en overgangen van wegen, negeert andere mensen en sowieso alle soorten dieren. Hij blijft altijd in de buurt, steekt niet zomaar over (handig op wegen met auto's en fietsers).
Enige waar je voor alert moet zijn is áls een hond op hem klapt met vechten, ik dat altijd voor wil zijn want ik wil gewoon niet dat hij zelf zou gaan vechten. En als bijv motoren wegrijden in de categorie brullende harleys, dan reageert hij wel op die knallen van de uitlaat. Echter van te voren een waarschuwing en er is niks aan de hand. Enige waar hij van 'doordraait' is activiteiten als hondensurvivals waarbij je gaat varen. Of het nou piepschuim vlotten of kano's zijn, zodra je erop weg vaart wil hij het slopen :scratch: .

Dico vertrouw ik alleen bij het eerste contactmoment niet bij kleine hondjes of pups. Eenmaal kennis gemaakt is er niks aan de hand. Qua honden die met hem willen knokken geldt hetzelfde als bij Hippo, dat wil ik absoluut voorkomen. Gelukkig is het geen vechtjas.
Ook hij jaagt niet, negeert andere honden, dieren en mensen. Luistert goed, loopt niet weg.
Ik houd wel altijd rekening met zijn zeer grote competitieve drift. Dus een bal of stok gooien als een andere hond ook wil proberen om die te pakken(dus gewoon meerennen is geen probleem), dat kan problemen opleveren.

Het maakt dus niet uit waar of wanneer ik ga lopen. Hippo zou ik bij wijze van spreken aan iedereen kunnen meegeven om te wandelen, met mijn mechels is dat wel een ander verhaal. Als ze doorhebben dat ze niet hoeven te luisteren, dan zijn ze strontvervelend :LOL: :LOL:

Ik heb straks weer een mechel erbij en zo nu en dan de 2 mechels van mijn broer te logeren, in je eentje met 5 honden lopen is geen enkel probleem.
Johnny Jones
Zeer actief

Als ik in een doorsnee woonwijk met een klein tuintje zou wonen, had ik het denk ik ook bij twee gelaten. Daarbij val ik wel op het type hond wat eigenwijs en een beetje onafhankelijk is. Zelf ben ik nogal flexibel en verdraagzaam van aard. Dus tsja... dan krijg je dit..
*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door *Skye* »

Wat erg dat ik dit helemaal niet vreemd vind om te lezen. Erg herkenbaar dus. Laatst ging ik met mijn schoonmoeder een rondje met de honden lopen. Zij willen heel graag oppassen maar zijn helemaal geen honden gewend. We proberen nu dus wat vaker samen een rondje te lopen. Ik kom er dan wel achter dat buiten de de dingen die jij omschrijft er nog 101 dingen zijn waar je onbewust op let. Die voor een honden eigenaar niet meer dan normaal zijn, maar blijkbaar voor andere mensen niet. Voor mij is het heel logisch dat als er iemand gebukt de tuin aan het doen is, ik de honden kort hou of wat opzij ga lopen. Want anders heeft die persoon twee blije honden in haar nek zitten. Zelfs na ik haar waarschuwde en vertelde wat ze moest doen, moest ik nog ingrijpen anders had Skye die mevrouw even een kusje gaan geven.

Al met al, geef mij de overzichtelijke polder maar. :engel:
Laatst gewijzigd door *Skye* op 10 mei 2017 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
-tycho
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door -tycho »

De handleiding van jouw buren..... Zie Johnny Jones terug komen van wandeling, je kan nu de hond uitlaten :)
Johnny Jones
Zeer actief

Gelukkig blijk ik niet de enige!

Tycho :LOL: Toen ik hier net woonde had ik eigenlijk sch*t aan het asiel met zijn wandelaars. In de loop van de jaren ben ik wel wat aardiger voor ze geworden. Dat ze de laatste jaren vaak met Staffords lopen heeft hierbij ook geholpen. Verder zijn er eigenlijk geen buren.

Hippo, ik ben echt een beetje jaloers op je! Maar ik ken mezelf te goed om te weten dat ik het nooit zo voor elkaar zou krijgen!

Verder zijn mijn honden schatjes hoor! Thuis nooit problemen met ze. Ze kunnen goed alleen thuisblijven, slopen niks, ze zijn blij en gezond, gaan goed met elkaar en accepteren steeds maar weer zonder gedoe de opvanghonden.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Nee gelukkig herken ik het niet, behalve dat ik bepaalde tijdstippen oversla. Maar verder is er toch weinig in te plannen, je bent jammer genoeg niet alleen afhankelijk van je eigen goed luisterende honden, maar ook van wat je allemaal tegen komt, dus daar deal je op dat moment mee.

Ik loop graag op afwijkende tijden omdat ik van rust hou en mijn honden ook, maar dat geeft ook geen garanties, zeker niet in vakantie periodes e.d. Maar als ik toch zo'n waslijst had voor ik de deur uit kon, zou ik me nog eens achter m'n oren krabben of het hebben van honden nog wel leuk is :scratch: maarja ik heb dan ook maar een postzegeltuintje, dat scheelt waarschijnlijk :F:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Hier is Anne van 13 hard op weg doof te worden; dus dat vergt wel wat aanpassen van mijn wandeling. Verder is het voornaamste euvel hier het voortdurende gespeur naar eten door Fenna. Verder negeren ze beiden alles op 4 poten totaal, en alles op 2 benen wordt zeer vriendelijk bejegend. Kort lijstje dus.
Johnny Jones
Zeer actief

Het wandelen is nog steeds leuk hoor! Je groeit hier zo'n beetje in.
Als ik alleen ga laat ik meestal Noa thuis. Dan is er bij vertrek altijd wel even wat hectiek, maar vervolgens hoef ik dan eigenlijk alleen op Foxy te letten. Gelukkig is het hier vaak heerlijk rustig.
Johnny Jones
Zeer actief

Tara schreef:Serieus, ik weet precies waar je het over hebt, maar ik heb werkelijk nooit problemen zoals jij die beschrijft.
Echt niet, en ik loop daar bijna altijd. Die asielzoekers kom ik sowieso nooit tegen en ik loop bijna altijd alleen. Ongeacht het tijdstip. :U:
De vaste route van de asielzoekers loopt langs onze achteruitgang! Ik zie ze ook niet vaak, maar probeer het wel te vermijden. Ik vertrouw de meeste vrijwilligers met de Staffords niet.

Heb jij soms een stuk of vier Duitse Herders? Als ik die zie lopen ben ik wel eens een beetje jaloers, de strakke Duitse discipline waarmee deze honden naast en achter het vrouwtje lopen. Aan de andere kant, het lijkt wel of mijn ongeregelde zooitje meer pret in het bos heeft!
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Mijn handleiding: in het weekend wat binnendoor-weggetjes door het bos nemen omdat er veel weekendtoeristen door het gebied jakkeren. Izzy moet sinds kort naast me lopen als we andere honden tegenkomen (wat ze nog wel heel moeilijk vindt want als een andere hond naar haar toekomt mag ze toch zeeheeker wel even polshoogte nemen?! :mann: ) en als er een HUS aankomt, slaan we even een zijpad in. Uhhh...punt. Voor de rest gaan ze hun goddelijke gang maar :)
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Lothian »

Hahaha, heerlijke handleiding. Ik zal je een hart onder de riem steken - hier zijn het ook niet de Von Trappjes, hoor. Ik doe even mee.

I. De honden

a) Op straat: allebei aanlijnen. Ze luisteren matig wanneer ze een kat zien.
b) Op veldjes: Lucca kan los. Dalí kan alleen los bij zeer goed overzicht. Ook als de honden beweren hier altijd los te mogen en dat prima te kunnen. Lucca gaat echter wel spelen met Dalí alsof riemen niet bestaan dus doe ter voorbereiding schouderoefeningen, gericht op kracht.
c) Losloopbos: Lucca kan altijd los. Dalí 90% van de tijd. Lijn hem aan wanneer je een andere hond ziet. Als je te laat bent: blij roepen. Geen paniek. GEEN PANIEK.
d) Als Dalí toch in de oren van de andere hond heeft getetterd: verontschuldigen, aanlijnen, verdwijnen. De andere baas vraagt zich waarschijnlijk af waar je je druk om maakt en hoopt dat je Dalí weer los kan doen want ze speelden zo leuk. Zelf kan je alleen maar denken aan al die topics over asohonden en asobaasjes. Je vraagt je af of je nog wel lid mag zijn van het hondenforum. Je vraagt je ook af waarom je geen normale hond hebt uitgekozen.

II. Het vertrek

a) Gil opeens "GAAN JULLIE MEE UIT". Dit is grappig, vooral als je nog even blijft zitten. De honden worden ondertussen hysterisch.
b) Doe Dalí niet het tuig van Lucca aan. Hij kan zomaar bloot op straat staan. (Ik kijk hier naar mijn man.)
c) Neem voldoende poepzakjes mee. Lucca poept 4x per dag.
d) Spreek Dalí streng toe wanneer hij opeens begint te staren tijdens het aanlijnen. Mogelijk beraamt hij een aanslag op Lucca, die afgeleid is door iets anders.
e) Draag zorg dat Lucca niet sneaky een speeltje of kluifje meeneemt. Halverwege de wandeling wil ze het niet meer dragen en loop jij ermee in je hand. Het is dan al natgekwijld.
f) Stop je zakken vol lekkers om in Dalís mik te douwen wanneer hij een andere hond ontwaart. Indien vergeten: neem oordoppen mee.

III. De route

a) Let op bij de boomspiegels in de straat. Er poept daar een kat. Dalí eet dit.
b) Let op bij de ganzen, die nu kuikens hebben. Ze komen blazend op je af. Lucca blijft dan geschrokken staan en vormt een makkelijk doel voor pikkende snavels.
c) Zorg dat je langs voldoende zacht gras loopt. Houd goed in de gaten of Lucca plast. Anders slaat ze het zomaar over en vraag je je bij de ronde van 1 uur 's middags af waarom het lijkt alsof ze al sinds gisteravond niet meer heeft geplast.
d) Losloopwandelingen in het bos in de schemering zijn prachtig maar niet aan te raden. Ze horen in elk bosje wel iets ritselen.
e) Sla de straat van de Rottweiler maar gewoon over. Soms staat de deur open en klapt ze opeens naar buiten. Dalí begint hysterisch te krijgen en spuugt gif wanneer hij haar ziet.
f) Let op dat de buurhond niet tegelijk naar buiten komt. Ook dan spuugt Dalí gif en schreeuwt hij al zijn scheldwoorden.
g) Vermijd de markt. Lucca vindt het doodeng.
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

ik loop liefst rustige stukken omdat pom niet altijd even vriendelijk is. Beetje overzichtelijk is dan wel prettig. En ik ben zelf ook wel gesteld op mn rust, zeker als ik al een hele dag gewerkt heb.
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Nee, dat herken ik gelukkig niet :mrgreen:
Ik ga alleen niet naar het strand op een middag met mooi weer, dat is me iets te druk met tassen waar Manu overheen kan plassen. Heeft ie nog nooit gedaan maar toch houd ik hem dan aan de lijn en dat vind ik niet leuk wandelen.
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Gaat er hier toch een stuk makkelijker aan toe. Droef loopt altijd wel los. Niet dat hij perfect luisterd en direct op commando terug komt maar hij zoekt geen ruzie, jaagt niet en blijft altijd wel in de buurt en schrikt nergens van. Een hele enkele keer loopt er wel een kat rond bij het honden uitlaat gebied dan lijn ik hem nu aan. Nadat laatst dus ineens een kat ineens voor ons lag ging hij er mooi wel achteraan. Toen kat eenmaal in een boom zat kwam hij ook gelijk weer terug, of hij de kat buiten echt iets aan zal doen weet ik dus niet maar gaan we ook niet uittesten.

Izzy loopt ook altijd los alleen moet ik die bij bepaalde honden aanlijnen. De CC hier uit de straat daar heeft ze het op gemunt en nog wel een paar grote zwarte kortharige honden. Voor de rest negeert ze alle honden over het algemeen. Katten kan ze wel gewoon los langs lopen tenzij de kat haar gaat achtervolgen dan moet ik haar wel het commando geven door te lopen. Af en toe springt ze eens naar een eend of andere vogel maar meer dan dit is het ook niet. Ook Izzy schrikt nergens van en zoekt buiten de boven genoemde honden ook geen ruzie. Overigens heeft Izzy alleen maar moeite met groot en zwart in bekend gebied, op plekken waar we minder vaak lopen heeft ze dit totaal niet en loopt dat overal even vrolijk tussendoor.

Enige waar ik heel alert op ben is als we op het hondenveld zijn of met een groepje lopen. Als er dan een klein opstootje is dan roep ik Droef zsm bij me zodat hij zich hier niet in mengt, gelukkig zit dat totaal niet in hem en komt hij gelijk naar me toe. Stiekem is hij gewoon bang voor ruzie ofzo. Izzy bemoeid zich sowieso niet met zaken van andere honden dus daar heb ik geen last van wat dat betreft. Eigenlijk heb ik best wel makkelijke honden bedenk ik me zo ineens.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Onze handleiding is vooral 'niet tegelijk meenemen'. Dat geldt vooral als we oppas hebben.

Tessa.
Aangelijnd: Ontwijk de standaardtijden, dus niet tussen 12 en 2 bijvoorbeeld. Dan is het hele dorp zijn/haar hond aan het uitlaten en Tessa valt bij te veel honden uit. Ze kan bij die extreme opwinding ook de uitlater of de andere honden bijten. Wandel dus ook alleen met haar, zonder de andere 2. Tessa luistert slecht, dus altijd aangelijnd.

Los: Neem haar mee zonder de andere twee, anders wordt zij geterroriseerd. Zoek een omgeving waar geen andere honden komen en laat haar niet te ver weg lopen, dan komt ze niet meer terug.

Tay.
Aangelijnd: Geef hem een bal in zijn bek en een commando. Hij doet niet aan meelopen zonder trekken als hij vrij is. Daarnaast ontwijkt hij contact met mensen en honden, laat hem dat ook doen. Tijdstip maakt niet uit, zolang er geen contact gemaakt wordt in de zin van meteen om hem heen willen hangen (door honden mag kennis gemaakt worden als hij wil), kan hij in de drukste omgeving nog rustig mee. Soms even opletten dat hij niet markeert, 1 nee is voldoende.

Los: Geen bijzonderheden, krijgt een bal en doet zijn ding. Hij blijft in een straal van 20 meter.

Winni.
Aangelijnd: Ontwijk de drukke tijdstippen qua auto's enzovoorts. Bij te veel prikkels probeert ze te gaan jagen. Honden en mensen geen probleem, luisteren naar anderen behalve mijn man soms. Geen speeltje geven, die vergeet ze en dan MOET het weer gezocht worden.

Los: Zit bij losloopwandelingen met Tay continu aan hem vastgeplakt en luistert dan niet. Roep Tay op zo'n moment en zij komt mee. Op wandelingen waar zij alleen meegaat loopt ze in rondjes om je heen. Niet los in de buurt van drukke wegen, maar geen probleem met mensen of honden.

Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik met aanlijnwandelingen maar 1 hond per keer meeneem. Ik kan ze door mijn gezondheid niet houden, dat is met 1 tegelijk al lastig, maar dan luisteren ze beter. En wij hebben maar 1 veldje in de omgeving waar het halve dorp komt, dus echt een wandeling zit er niet in tenzij je over stoepen wil zonder gras in de buurt. Maar 9 van de 10 keer gooi ik ze in de auto en rijd naar een afgelegen stuk waar ze los kunnen lopen. De ene keer met Tay en Winni samen, de andere keer apart. Met die 3 tegelijk doen we maar zelden, omdat Tessa daar niet blij van wordt.

's Ochtends gaan ze wel tegelijk met mijn man mee en 's avonds laat ook.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Woon jij heel toevallig in de buurt van Zeist, vlakbij de plek waar het oude TNOH proefdiercentrum een jaar of 10 gekraakt is geweest en dat nu weer is teruggegeven aan de natuur? :P

Ik vind zelf dat het allemaal wel makkelijk is, pas als ik Oor meegeef aan iemand anders besef ik me dat ze ook best een handleiding heeft. In de stad aangelijnd behalve op plekken zus, zus en zo. Aanlijnen als je een aangelijnde hond tegenkomt. Aanlijnen, omdraaien of oversteken als er een SPA aan komt. Aanlijnen en echt goed! beethouden als de airdale terrier langs komt die haar een keer van achter gegrepen heeft, want van die hond wordt ze woest. Is verder in principe sociaal, maar afhankelijk van haar humeur, de hoeveelheid prikkels en of ze een bal/tak heeft; doorlopen als er onzekere hondjes zijn. Afleiden met bal/tak als er een hond aan komt die aangelijnd is op het losloopveldje. Bal/tak afpakken als er een hond is die bal/tak wil afpakken, doorlopen. Mensen mogen de bal/tak wel voor haar gooien, maar ze mogen haar niet neppen door te doen alsof ze gooien. Ook niet gooien als er te veel andere hondjes mee rennen of er in het algemeen veel drukte is. Bij je roepen bij kleine kindjes. Bij je roepen bij passerende fietsers, skaters of wandelaars van achter, of iig haar aandacht hebben zodat ze niet schrikt als ze onverwacht wordt ingehaald. Bij je roepen en afleiden met bal of brokjes op plekken waar eenden en vooral nesten aan de waterkant zijn. In het algemeen in een boogje om andere hondjes heen lopen als beide of een van de twee aangelijnd zijn. Geen contact toestaan als beide hondjes of een van de twee aangelijnd zijn. Als je Bollie ziet: blijven staan tot het baasje er is anders heb je er een hond bij. Bij ontmoetingen met onbekende honden zorgen dat ze de spanning weg kan rennen. Als ze gaat rijden; boos worden en doorlopen, behalve bij honden die je kent en die er schijt aan hebben. Dan ingrijpen, even wachten en weer laten spelen. Als ze te lomp doet, te groot is voor een hondje of een hond niet begrijpt: bij je roepen en doorlopen. Nouja, zoiets dus een beetje... :P
mijke
Zeer actief

Lothian schreef:c) Losloopbos: Lucca kan altijd los. Dalí 90% van de tijd. Lijn hem aan wanneer je een andere hond ziet. Als je te laat bent: blij roepen. Geen paniek. GEEN PANIEK.
d) Als Dalí toch in de oren van de andere hond heeft getetterd: verontschuldigen, aanlijnen, verdwijnen. De andere baas vraagt zich waarschijnlijk af waar je je druk om maakt en hoopt dat je Dalí weer los kan doen want ze speelden zo leuk. Zelf kan je alleen maar denken aan al die topics over asohonden en asobaasjes. Je vraagt je af of je nog wel lid mag zijn van het hondenforum. Je vraagt je ook af waarom je geen normale hond hebt uitgekozen.
:LOL: :LOL: :LOL: Zooooo herkenbaar hahahaha!
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Mijn handleiding is simpel: voor 7.00 s ochtends kan Xavi gewoon een ronde door de wijk/het dorp. Alles ná die tijd is in mijn geval: Xavi in de auto en we rijden 5 minuten naar afgelegen weggetjes in de weilanden. Daar komen wel meer mensen met honden maar aangezien hier geen bomen staan zie je alles op anderhalve KM al. Dus Xavi aan de 8 meter flex en wandelen maar. Heerlijk relaxt. :mrgreen:

Man loopt wel gewoon met Xavi overal langs. Maargoed die maakt zich nog niet druk als de wereld vergaat.

Regels: 100% aangelijnd en honden ontwijken.
Afbeelding
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Wat hylos hierboven zegt had ik vroeger. Nu is de enige regel: mensen of honden in aantocht? Even volgen of aanlijnen tot we voorbij zijn
Afbeelding
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

ik heb gelukkig geen handleiding,
hoef nergens rekening mee te houden,

onze hond loopt de hele dag vrij in huis en op het erf, we wonen aan de rand van een dorp,
als we gaan wandelen, aan de lijn, [wat ze netjes zonder te trekken doet] ze mag alleen aangelijnd het erf verlaten, ze weet niet anders,
op onze wandeling komen we zelden andere honden tegen, in het open veld mag ze los, mits er geen andere honden lopen, ze luistert goed als we alleen zijn, maar als ze andere mensen of honden ziet, is ze wel eens doof, dus ik neem het zekere voor het onzekere.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Voor Gait: aanlijnen in de buurt van wegen (gewoon voor alle zekerheid), opletten dat hij geen vogels op wil jagen en anders even roepen voor hij te sterk focust. Oh, en aanlijnen bij skaters

Voor Elco: wandelen op rustige plekken. Hond in zicht = aanlijnen, kennismaken mag als hij zich rustig kan gedragen anders is het doorlopen, ben je te laat, bij roepen en vooral niet boos of gespannen worden. Bij skaters ook liever even aanlijnen. Als je een haas ziet, roep Elco rustig bij je en lijn aan, hij wil pas gaan rennen als de hazen al even aan het rennen zijn. Voor Elco is een gebied waar je alles goed ziet aankomen dus wel handig, voor Gait is dat minder belangrijk

Qua tijdstip en omgeving: ik probeer de meeste honden en mensen gewoon te ontwijken, dus meestal rondje polder of naar de Zaag, voor- of nadat daar de HUS ook arriveert.

Elco maakt geen gaatjes, maar dat gekef van hem tegen andere honden is gewoon irritant
Jits90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Keeshond

Ongelezen bericht door Jits90 »

Herkenbaar :LOL:
Nou hoef ik er maar twee onder controle te houden, maar zelfs dan kom ik soms al handen en ogen tekort :schrik:

Tijdstip
Vermijd lange wandelingen overdag in het weekend, in de vakantie's of op woensdagmiddag. Ga dan zo vroeg mogelijk of net na etenstijd, zodat je zo min mogelijk volk tegen komt. Of neem een route langer dan 8 km, de meeste mensen zijn te lui om die te lopen :mrgreen:

Het ritueel vooraf
Verzamel stilletjes je spullen, maar nog niet de lijnen. De honden worden sowieso al onrustig. Zodra je de lijnen pakt, begint Noa hysterisch te gillen en Damy woeft wat bij de deur. Eerst Noa aanlijnen en het liefst optillen terwijl je naar de voordeur loopt met de lijn van Damy. Gangdeur sluiten, anders loopt Damy de woonkamer weer in. Noa gaat aan haar lijn knagen uit enthousiasme. Haal Damy uit de kattenklimpaal :19: en doe z'n tuigje om. Pak Noa vast, zodat Damy bij de deur kan zitten. Lijn Damy aan. Til Noa op, omdat ze anders de eerste 50 meter de buurt wakker krijst.

De wandeling
Altijd opletten dat Noa niet hapt naar Damy, vooral als Damy haar wilt inhalen.
Noa kan los op wandelpaden, waar je voldoende overzicht hebt. Direct aanlijnen als er andere mensen/honden aankomen.
Damy mag enkel los op zeer overzichtelijke stukken, waar geen andere mensen, honden, wild, fietsers of auto's zijn. Ook in de buurt van schapen moet hij aangelijnd worden, koeien zijn geen probleem.
Bij passeren van anderen (mens/hond): Damy kort houden voor je, Noa semi-kort houden achter je. Damy zal proberen uit te vallen, Noa zal proberen te vluchten. Kijk uit waar je stapt, want er ligt zo ineens een hondenvoetje onder je schoen :jank:

Verder zijn ze makkelijk hoor :mann: Ze kennen wacht, links, rechts, oversteken of juist op de stoep, aan de kant, deze kant, andere kant.. Als ik ze roep, komt Noa 9/10 en Damy 7/10. Tenzij ik de snoepjes ben vergeten, dan kan ik ze gaan vangen :blauwoog:
Manuma
Zeer actief

Sorry maar als ik sommige posts lees waardeer ik mijn honden nog meer dan ik al deed :engel: :LOL:

Als ik de riemen pak worden ze wakker en staan ze kwispelend naast me. Manu moet altijd even een rondje om de salontafel lopen voordat hij zijn halsband om wil. Bij de deur blijven ze wachten tot ik zelf klaar ben en de eerste paar meter is het even opletten omdat er vaak katten onder de geparkeerde auto's zitten. Als er een kat zit laat ik ze even kijken en leid ik Uma af waarna ze weer keurig meelopen.

We lopen tijdstippen die ons uitkomen, we werken beide fulltime dus heel veel keuze hebben we daarin niet. Manu wil los nog wel eens op honden af gaan maar ook vaak niet en er gebeurt dan ook niks en anderen maken er geen probleem van als ze rustig kennis maken. We kunnen vrijwel altijd rustig doorwandelen. Uma interesseert het minder dan niks. Mensen, fietsen, skaters, niks. Alleen met konijnen, hazen, wild moet ik Manu aanlijnen.

Aangelijnd houd ik beide honden bij andere honden weg. Dat is om hen te beschermen, ze vallen niet uit, doen er verder niets mee. Het is ook geen probleem als er dan eens een hond losloopt of de baas de lijn laat vieren. Als ik de hond irritant vind blok ik hem en dat weten ze dus ze maken zich niet druk. Dat kost ze energie :lol1:
mijke
Zeer actief

Manuma schreef:Sorry maar als ik sommige posts lees waardeer ik mijn honden nog meer dan ik al deed :engel: :LOL:
Haha dat heb ik ook :LOL: Aan de andere kant is het ook maar net wat je schrijft he. Zoals mijn handleiding, die zou ik ook zo kunnen schrijven:

Vraag de hond of ze wil wandelen? Naar buiten? Poepje, plasje, huppelen en snuffelen? Hond kijkt superblij en wacht op de finale. Klap met je handen op schoot en vraag enthousiast "Ga je méé?!??". Hond danst een rondje, pakt iets in haar bek en springt op schoot. Springt weer van schoot en gaat in de slaapkamer liggen wachten alwaar je haar riem om doet en je schoenen aan trekt. In de gang wacht ze netjes tot je je jas aan hebt. Buiten loopt ze netjes aan de riem. Ze kijkt niet op of om als we met een boogje een andere hond passeren. Op het veld komen we Bollie tegen die aan Oors flamoes vastgeplakt zit. Oor laat zich makkelijk afleiden met een takje en negeert Bollie tot hij wordt opgehaald. We wandelen over de Paddepoelseweg, het is heerlijk rustig, Oor rent vooruit met een takje. Ik hoor van achter een wielrenner komen. Ik roep Oor en ze rent blij op me af terwijl de wielrenner probleemloos passeert. Op de terugweg komen we langs het speelveld. Het is een drukte van belang dus ik loop door. Oor loopt braaf mee. Er zitten eendjes langs de kant, ik roep Oor voor een brokje. Oor komt blijmoedig haar brokje halen. De riem gaat er aan, ze loopt netjes mee naar huis. Superchille wandeling vandaag :mann:
Johnny Jones
Zeer actief

Jongens, jullie maken zo vreselijk mijn dag weer goed! :lol1:
Ik was echt even bang dat ik de enige was, dat alle forummers perfect luisterende honden hadden en dat ik maar weer terug naar Bokt moest :jank:

Mijke, ik woon inderdaad bij Zeist in de buurt. We wandelen bijna dagelijks over het oude TNO terrein. Ken je het? Jij bent wel van de generatie die daar met de bakbrommerraces mee heeft kunnen doen!
Manuma
Zeer actief

Johnny Jones schreef:Jongens, jullie maken zo vreselijk mijn dag weer goed! :lol1:
Ik was echt even bang dat ik de enige was, dat alle forummers perfect luisterende honden hadden en dat ik maar weer terug naar Bokt moest :jank:

Mijke, ik woon inderdaad bij Zeist in de buurt. We wandelen bijna dagelijks over het oude TNO terrein. Ken je het? Jij bent wel van de generatie die daar met de bakbrommerraces mee heeft kunnen doen!
Nou troost je; ik heb geloof ik de slechtst luisterende hond van de hele Benelux :LOL:

Afbeelding
mijke
Zeer actief

Johnny Jones schreef:Mijke, ik woon inderdaad bij Zeist in de buurt. We wandelen bijna dagelijks over het oude TNO terrein. Ken je het? Jij bent wel van de generatie die daar met de bakbrommerraces mee heeft kunnen doen!
Ik ken het heel goed ja! Een goede vriendin van me heeft daar gewoond tot ze er weg moesten/gingen. Ik vond het daar altijd geweldig, je bent zo totaal buiten de normale wereld en buiten de maatschappij en zn regeltjes. Superleuke mensen allemaal ook. En goeie feestjes, en inderdaad bakbrommerraces, geweldige sfeer altijd daar! :I: Jammer dat het er niet meer is, maar wel mooi dat het aan de natuur teruggegeven is, en dat het niet in handen is gekomen van die ene projectontwikkelaar met zn hotelplannen enzo! Nouja, in dat laatste geval zouden de bewoners ook geweigerd hebben te vertrekken.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”