Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welke hond zou geschikt zijn?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

tobi__
Zeer actief
Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke
Aantal honden: 1

Re: Welke hond zou geschikt zijn?

Ongelezen bericht door tobi__ »

Manuma schreef:Ik zie dit staan op de site van de Corgi rasvereniging :blah:
Op de leeftijd van ongeveer 6 tot 14 maanden ( pubertijd ) zal de Corgi proberen de leiding van de roedel ( het gezin ) op zich te nemen. Bij een juiste en consequente aanpak, met soms stevige correcties, erkent de Corgi zijn baas verder gedurende zijn leven als de 'roedelleider'.
Wij doen niet aan stevige correcties. Uh oooh :mrgreen:
Dat herken ik echt niet in de corgi. Op de site van onze fokker staat zelfs het tegenovergestelde en dat herken ik meer in Tobi. Een harde hand werkt niet en stevige correcties dus ook niet. Wel is het heel belangrijk om consequent te zijn ja. Maar dat is volgens mij met elk ras wel, haha.
_Esmee
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden. Pup van Felice is geen optie (meer) voor je?
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

LongFields schreef:Ik ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden. Pup van Felice is geen optie (meer) voor je?
Die komen eigenlijk net te vroeg. We zijn er wel beide weg van, zowel van uiterlijk als innerlijk. Vooral ik.
De hond zou perfect bij mij passen. Ook wel bij hem denk ik. Ik ga het nogmaals onder zijn neus schuiven. Hij vindt het allemaal zo echt worden als er al een nest verwacht wordt :LOL:
We krijgen binnenkort weer een logé dus kan ie weer even bekijken wat ie er nu allemaal van vindt.

Hij wil de hond pas in het nieuwe huis, ik ook. Maar ik zie het al voor me en weet dat het belangrijk is je nu al in te lezen over raskeuze. Hij heeft dat wat minder haha.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Manuma schreef:
LongFields schreef:Ik ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden. Pup van Felice is geen optie (meer) voor je?
Die komen eigenlijk net te vroeg. We zijn er wel beide weg van, zowel van uiterlijk als innerlijk. Vooral ik.
De hond zou perfect bij mij passen. Ook wel bij hem denk ik. Ik ga het nogmaals onder zijn neus schuiven. Hij vindt het allemaal zo echt worden als er al een nest verwacht wordt :LOL:
We krijgen binnenkort weer een logé dus kan ie weer even bekijken wat ie er nu allemaal van vindt.

Hij wil de hond pas in het nieuwe huis, ik ook. Maar ik zie het al voor me en weet dat het belangrijk is je nu al in te lezen over raskeuze. Hij heeft dat wat minder haha.
Goed argument : als de pup in 't oude huis wat sloopt, dan is dat minder erg dan in het nieuwe huis :goeie: (dat was mijn denkwijze toen we ervoor kozen om een kitten te nemen :Q: )
moira7765
Actief

Ongelezen bericht door moira7765 »

Paisley schreef:
veertje schreef:Bij een aussie zou ik wel goed kijken naar de karakters. Volgens mij zitten er nogal wat chagrijnen tussen en ik weet niet hoe dat uitpakt met een volle reu naast Manu?
Ik lees dat wel vaker op het forum. Maar eigenlijk zie ik dat in de praktijk helemaal niet. Er lopen op de KC behoorlijk wat Aussies en ze zijn niet het type wat zich omver laat lopen door een jolige labrador zonder er wat van te zeggen. Maar als ze beleefd benaderd worden, vind ik het buitengewoon vriendelijke en eerlijke honden. Ik zie voor mezelf in de toekomst ook nog wel een Aussie, al vind ik t veel honden leuk en wil ook dat ze lang mee gaan, dus ik kom niet aan allemaal toe denk ik :)
Ik heb veel eerder 'problemen' met border collies en hun nukken naar andere honden.

En dan moet t niet teveel op reclame gaan lijken, maar als je dit ziet wil je toch gewoon een Aussie :I:
Maar ook uitgesproken werkhonden, dat wil Manuma dr vriend niet. En ze blaffen om alles.
Mee eens ook mijn ervaring met de Ausies in de buurt waar ik woon..Qua karakter heel anders als een BC . Deze laatste vind ik erg wispelturig.
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Val even out of the blue binnen.. een leuke bouvier?
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

moira7765 schreef:
Paisley schreef:
veertje schreef:Bij een aussie zou ik wel goed kijken naar de karakters. Volgens mij zitten er nogal wat chagrijnen tussen en ik weet niet hoe dat uitpakt met een volle reu naast Manu?
Ik lees dat wel vaker op het forum. Maar eigenlijk zie ik dat in de praktijk helemaal niet. Er lopen op de KC behoorlijk wat Aussies en ze zijn niet het type wat zich omver laat lopen door een jolige labrador zonder er wat van te zeggen. Maar als ze beleefd benaderd worden, vind ik het buitengewoon vriendelijke en eerlijke honden. Ik zie voor mezelf in de toekomst ook nog wel een Aussie, al vind ik t veel honden leuk en wil ook dat ze lang mee gaan, dus ik kom niet aan allemaal toe denk ik :)
Ik heb veel eerder 'problemen' met border collies en hun nukken naar andere honden.

En dan moet t niet teveel op reclame gaan lijken, maar als je dit ziet wil je toch gewoon een Aussie :I:
Maar ook uitgesproken werkhonden, dat wil Manuma dr vriend niet. En ze blaffen om alles.
Mee eens ook mijn ervaring met de Ausies in de buurt waar ik woon..Qua karakter heel anders als een BC . Deze laatste vind ik erg wispelturig.
de BC vind ik ook wispelturiger en snibbiger. maar de aussies die ik ken zijn wel chagrijnig naar andere honden die het lef hebben in hun personal space te komen. bewust of gewoon voorbijlopend. en dat zijn honden waar echt wel flink wat mee gedaan wordt.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Maar er zijn ook zoveel leuke border collies. Een kennis via de schapen heeft er 3 uit werklijn, en die zijn echt reuze gezellig, ook met mijn honden.
En 1 heeft per ongeluk een nestje veroorzaakt. Heb flink mijn best moeten doen om me in te houden. Ik kan me wel voorstellen dat je met een jonge labrador wat sneller de snibbige kant van ze ziet, omdat labradors zelf weinig personal space hebben.
Afbeelding
Beauce91
Vaste gebruiker
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Beauce91 »

Een beauceron??

Heel baasgericht, lekker actief maar kunnen ook goed schakelen waardoor ze in huis rustig zijn.. Ze kunnen best lomp zijn waardoor ze lollig zijn. :lol1:
Manuma
Zeer actief

Beauce91 schreef:Een beauceron??

Heel baasgericht, lekker actief maar kunnen ook goed schakelen waardoor ze in huis rustig zijn.. Ze kunnen best lomp zijn waardoor ze lollig zijn. :lol1:
Ik ben verliefd op de Beauceron :I: Maar die is echt veel te groot voor nu :lol1:
Joyce112
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce112 »

Manuma schreef:

Jaaaa, leuk! Dan kunnen de Haagse broertjes op date! :balon:

Behalve dat een pup van Felice natuurlijk het allerleukste is :pffff: vind ik een Portugese Waterhond ook wel in het plaatje passen.
Die zijn zo leuk!!! :I: Die kaal geschoren kont is natuurlijk niet verplicht. Maar wel errug leuk! :F:
Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Misschien heb ik er overheen gelezen maar wat vind je minder leuk aan de middenslag poedel dan de grote? Ik vind de middenslag qua karakter vrij vergelijkbaar met grote poedels. Misschien net wat meer gedreven maar niet dat stuiterige zoals de dwerg.

Als de lagotto en poedel je aanspreken is de barbet misschien ook nog een optie? Ken ze niet zo goed, maar qua maat zijn ze denk ik wel meer wat je zoekt.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Paisley schreef:Maar er zijn ook zoveel leuke border collies. Een kennis via de schapen heeft er 3 uit werklijn, en die zijn echt reuze gezellig, ook met mijn honden.
En 1 heeft per ongeluk een nestje veroorzaakt. Heb flink mijn best moeten doen om me in te houden. Ik kan me wel voorstellen dat je met een jonge labrador wat sneller de snibbige kant van ze ziet, omdat labradors zelf weinig personal space hebben.
Dit... Ik ken toch redelijk wat border collies en ja het is niet het type honden wat heel blij wordt van een dolenthousiaste jonge labrador die direct op ze afstormt. En de meeste moet je ook niet storen tijdens het werken (Kenji bijv.). Maar over het algemeen vind ik ze echt niet zo chagrijnig en wispelturig als dat mensen ze altijd beschrijven.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Manuma
Zeer actief

Maar een border collie of Aussie is niet tevreden met alleen wandelen denk ik? Ik wandel graag en ben dan ook wel actief met ze bezig, althans, met Manu.
De Barbet ken ik eigenlijk helemaal niet. Ik heb ze zelfs nog nooit gezien. Ik ga er eens over lezen.

Als we voor de poedel gaan willen we heel graag de grote. Dat vinden we de allermooiste hoe slecht dat ook klinkt.

Inmiddels zijn we weer iets verder in ons besluit en gaan we pas voor de derde grote hond als een van onze huidige honden wegvalt. Wie weet lopen we ergens tegenaan maar we willen niet bewust die keuze maken. Dat is vooral omdat we nog af en toe gebruik willen maken van oppas en het de oppas teveel is, maar ook als we op bezoek gaan en de ruimte in de auto's.

Onze huidige honden zijn zonder nadenken in ons leven genomen, na het leven met hen was er voor mij geen andere keuze dan hen houden. En voor onze derde hond hebben we een heel eisenpakket omdat het toch best een kluif is; drie. En gezien we ook nog niet besloten hebben of we wel of geen kinderen willen moet het straks ook gemakkelijk zijn als we het wél naast de kinderwagen willen. Dus het moet echt maximaal een middenmaat worden.

Voor nu oriënteren we dus op de Corgi en gezien de verhuizing (en al het geld dat daar naartoe moet) willen we eind dit jaar een hond(je) erbij gaan nemen :cheer: Vriend heeft vandaag al een naam bedacht :LOL: Jeetje wat is het leuk om eens bewust over een hond na te denken.
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Manuma schreef:Maar een border collie of Aussie is niet tevreden met alleen wandelen denk ik? Ik wandel graag en ben dan ook wel actief met ze bezig, althans, met Manu.
Hangt bij de border collie heel erg van de lijn af. Kenji doe je er geen plezier mee, alleen (actief) wandelen. Die wil echt samen met je werken. Maar ik ken ook genoeg border collies die echt alleen maar regelmatig wandelen en dit prima vinden. Je zit dan wel richting de showlijnen overigens en dat moet je liggen.

Australian shepherds weet ik te weinig van maar de honden die ik ken hebben toch behoorlijk minder drive en wil / behoefte om te werken als je dat vergelijkt met bijv. border collies, kelpies, mechelaars etc.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Manuma schreef:Ik denk dat het moeilijk kiezen wordt; wat ik al zei, we zijn best flexibel maar willen gewoon een bewuste keuze maken.
Wij vinden onze huidige honden ook heel lollig, wat we ermee bedoelen is dat de hond een beetje luchtig en open moet zijn. Ik zie een Mechelaar en een Duitse herder ook lollig doen, het gaat me erom dat de hond flexibel is qua mensen in huis ontvangen etc. Dan heb ik geen zin in bloedserieuze honden. En hij wil een beetje een lollig uiterlijk, een clowneske hond. Hij vindt dat al van Uma.
En baasgericht is ook een ruim begrip denk ik ;) Wat ik eerder al schreef: ik wil geen hond die ik de gehele wandeling bezig moet houden en niets voor zichzelf kan doen. Ik wil een hond die de baas wel belangrijk vindt ja.

We hebben keuze zat, dat is niet lastig. Maar wel het kiezen úit die keuzes is lastig.
We gaan maar wat fokkers/rasverenigingen bellen, met wandelingen mee en ons inlezen. Ik denk dat we nu wel een leuk lijstje hebben!
toch vind ik een cocker heel goed passen hoor :)
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Ik weet trouwens nog wel een leuke, passende herplaatser :engel: Het is wel een teefje, maar dat is een kleinigheidje :tongue:
Lancelot
Vaste gebruiker
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Lancelot »

Manuma schreef:
Beauce91 schreef:Een beauceron??

Ik ben verliefd op de Beauceron :I: Maar die is echt veel te groot voor nu :lol1:
Dan zou ik toch zeggen, een corgi. :E: Klein maar fanatiek. :lol1:
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Zijn ze echt zo fanatiek? Ik vind de corgi's die ik ken eigenlijk best slome hobbeltjes. Kunnen wel fel/assertief uit de hoek komen, maar als iets ze niet interesseert zo flegmatisch als maar kan.
Mn moeder woont ook naast 1 en dat hondje is nog maar een paar jaar oud en hobbelt als een oude heer over de oprit, altijd los om het huis. Wel een enorme braverik :I:
Afbeelding
Lancelot
Vaste gebruiker

Paisley schreef:Zijn ze echt zo fanatiek? Ik vind de corgi's die ik ken eigenlijk best slome hobbeltjes. Kunnen wel fel/assertief uit de hoek komen, maar als iets ze niet interesseert zo flegmatisch als maar kan.
Mn moeder woont ook naast 1 en dat hondje is nog maar een paar jaar oud en hobbelt als een oude heer over de oprit, altijd los om het huis. Wel een enorme braverik :I:
Echt waar????? :80: Waarschijnlijk moddervet?
Die van ons sjeest net zo hard als onze mechelaars. Is bloedfanatiek op balletjes en bijtrolletjes. Waar ze als een jack russell aan blijft hangen, hoe hoog je haar ook tilt.
Gaat mee met lange wandelingen.
Maar toen we haar kregen was ze drie keer zo dik. Nu heel slank. En een kennisje doet er CombiSport mee.
Afbeelding
tobi__
Zeer actief
Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke

Ongelezen bericht door tobi__ »

Ik herken dat beeld van suffe corgi's echt niet. Zie het vaker voorbij komen op dit forum, maar corgi's moeten juist vrolijke, blije, leergierige en 'drukke' hondjes zijn. Zo ken ik ze bij mijn schoonouders, zo heb ik ze op corgi wandelingen gezien en zo waren ze bij de fokkers waar ik geweest ben.

Wat is fanatiek? Tobi kan eindeloos de bal ophalen als ik dat wil, hij is super enthousiast als we het cursus terrein op gaan en zet zich daar 100% voor in. Maar hij kan ook de hele dag in huis luieren en slapen als het eens wat minder weer is. Daarbij doet hij alles voor een (lekker!) koekje en is ontzettend slim. Dat laatste zeg ik niet alleen omdat het mijn hondje is :pffff: Maar is iets wat opvalt bij cursussen en ook wel bij het ras hoort.

Maar ja zo heeft iedereen zijn of haar ervaringen en voorkeuren natuurlijk!
_Esmee
Paisley
Zeer actief

Lancelot schreef:
Paisley schreef:Zijn ze echt zo fanatiek? Ik vind de corgi's die ik ken eigenlijk best slome hobbeltjes. Kunnen wel fel/assertief uit de hoek komen, maar als iets ze niet interesseert zo flegmatisch als maar kan.
Echt waar????? :80: Waarschijnlijk moddervet?
Nee eigenlijk niet, wel een zwaar front maar niet dik.
Had er ook 1 in de groep met behendigheid en die was ook niet erg te porren. Maar het beeld wat ik van ze heb, heb ik gebaseerd op een handje vol hondjes, dat kan ook erg vertekenen natuurlijk. Ik zie ze niet heel vaak.
Afbeelding
Lancelot
Vaste gebruiker

Dat is eigenlijk heel zonde. Als je bedenkt waar ze voor gefokt zijn, moet er toch wel een beetje pit in dat dondertje zitten.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Nou hier ook zeker geen suf hondje.
Ik krijg vrijwel wekelijks de vraag of Apple nog heel jong is want A, ze is nog zo enthousiast en B, ze is nog zo mooi slank. :Q: als ik dan vertel dat ze 7 wordt dit jaar is iedereen verbaasd.
Ik moet wel zeggen dat ik ook wel eens rustige exemplaren tegenkom, al zijn dat meer de pembrokes.
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Wat een leuke keuze zeg, een corgi! Hier in het dorp zijn er ook twee die komen we vaak tegen. Kunnen heel goed sprintjes trekken met Mahru en zijn echt heel leuk qua karakter vind ik.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Manuma schreef:
De hond zou perfect bij mij passen. Ook wel bij hem denk ik. Ik ga het nogmaals onder zijn neus schuiven. .
Over iets van een half jaar nog steeds te vroeg? :engel:
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Manuma schreef:Ik zie dit staan op de site van de Corgi rasvereniging :blah:
Op de leeftijd van ongeveer 6 tot 14 maanden ( pubertijd ) zal de Corgi proberen de leiding van de roedel ( het gezin ) op zich te nemen. Bij een juiste en consequente aanpak, met soms stevige correcties, erkent de Corgi zijn baas verder gedurende zijn leven als de 'roedelleider'.
Wij doen niet aan stevige correcties. Uh oooh :mrgreen:
Je weet dat ik hier thuis ook de pembroke van m'n moeder heb he ;)

Nam m'n moeder volledig in de maling maar buiten dat hij inspeelde op haar angst door met uitlaten wel even over alles wat hij tegen kwam de baas te spelen (kwam echt door haar angst, Plato een Baskerville muilkorf om en haar angst was weg en hij deed net als bij mij normaal) maar is nooit ontspoord of zo ondanks iemand zonder overwicht.
Lancelot
Vaste gebruiker

Heavy schreef:Iemand uit het dorp hier heeft twee van die Zweedse herdertjes ( moeilijke naam ) en die loopt er op dit moment de avondvierdaagse mee . 10 km :ok:
Die staat ook nog op mijn verlanglijstje. Fantastische hondjes. De vastgotaspets.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”