Paisley schreef:tycha schreef: Eigenlijk loopt ze al vanaf het begin altijd bijna overal los en luisterd goed, loopt was vooruit en staat dan een paar meter verder te wachten tot je ook komt.
Leuk, dat lijkt ook een beetje collie-eigen of niet??
Ik zie weinig honden zo consequent dicht op hun eigenaar lopen dan een collie. Vroeger kwam ik wel eens een vrouw tegen met 4 collies, en die liepen altijd allemaal als een wolk om haar heen, nauwelijks verder weg dan op 10 meter afstand.
Met mijn wegloop-struin-stabij-puber vond ik het begerenswaardig

Ja, mijn collies blijven ook altijd in de buurt. Als ze verder dan twee meter zijn, dan lopen ze constant om te kijken of ik er nog wel ben. Aan de ene kant reuze makkelijk, maar soms wil ik dat ze wat minder plakken.
Zo zullen ze nooit uit zichzelf in de tuin gaan liggen, tenzij ik er bij ben. En dan nóg liggen ze op de vierkante meter om mij heen. Ga ik verhuizen om in de schaduw te zitten, verhuizen ze gewoon mee.
Maar goed, het zijn wel ontzettend makkelijke honden. Ze voeden zichzelf een beetje op, zijn geen slopers, rustig, sociaal en aanhankelijk. Zo makkelijk als mijn Kyra zijn ze niet allemaal (die was de enige echte Bart-Smit-hond in Nederland), maar de andere collies waren eigenlijk ook zo. Maar ik heb altijd gedacht dat hun liefheid en gehoorzaamheid ook wel eens kon liggen aan het feit dat in hun kleine pindabreintjes gewoon geen ruimte was voor ondeugende of subversieve gedachten.
(Voor alle duidelijkheid: ik heb het over de langharen

)