Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Willen jullie meedenken?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Re: Willen jullie meedenken?

Ongelezen bericht door Paisley »

tycha schreef: Eigenlijk loopt ze al vanaf het begin altijd bijna overal los en luisterd goed, loopt was vooruit en staat dan een paar meter verder te wachten tot je ook komt.
Leuk, dat lijkt ook een beetje collie-eigen of niet??
Ik zie weinig honden zo consequent dicht op hun eigenaar lopen dan een collie. Vroeger kwam ik wel eens een vrouw tegen met 4 collies, en die liepen altijd allemaal als een wolk om haar heen, nauwelijks verder weg dan op 10 meter afstand.

Met mijn wegloop-struin-stabij-puber vond ik het begerenswaardig :D
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Paisley schreef:
tycha schreef: Eigenlijk loopt ze al vanaf het begin altijd bijna overal los en luisterd goed, loopt was vooruit en staat dan een paar meter verder te wachten tot je ook komt.
Leuk, dat lijkt ook een beetje collie-eigen of niet??
Ik zie weinig honden zo consequent dicht op hun eigenaar lopen dan een collie. Vroeger kwam ik wel eens een vrouw tegen met 4 collies, en die liepen altijd allemaal als een wolk om haar heen, nauwelijks verder weg dan op 10 meter afstand.

Met mijn wegloop-struin-stabij-puber vond ik het begerenswaardig :D
Ja, mijn collies blijven ook altijd in de buurt. Als ze verder dan twee meter zijn, dan lopen ze constant om te kijken of ik er nog wel ben. Aan de ene kant reuze makkelijk, maar soms wil ik dat ze wat minder plakken.
Zo zullen ze nooit uit zichzelf in de tuin gaan liggen, tenzij ik er bij ben. En dan nóg liggen ze op de vierkante meter om mij heen. Ga ik verhuizen om in de schaduw te zitten, verhuizen ze gewoon mee. :roll:
Maar goed, het zijn wel ontzettend makkelijke honden. Ze voeden zichzelf een beetje op, zijn geen slopers, rustig, sociaal en aanhankelijk. Zo makkelijk als mijn Kyra zijn ze niet allemaal (die was de enige echte Bart-Smit-hond in Nederland), maar de andere collies waren eigenlijk ook zo. Maar ik heb altijd gedacht dat hun liefheid en gehoorzaamheid ook wel eens kon liggen aan het feit dat in hun kleine pindabreintjes gewoon geen ruimte was voor ondeugende of subversieve gedachten.
(Voor alle duidelijkheid: ik heb het over de langharen :F: )
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Elco en Gait blijven ook wel in de buurt, maar die durven toch wel een meter of 10, 15 bij mij vandaan te gaan. Wel houden ze mij dan scherp in de gaten. Draai ik me om, zijn ze zo naast me. Echt heerlijk. Niet te plakkerig, maar toch in de buurt blijven
Paisley
Zeer actief

lieke schreef: Maar goed, het zijn wel ontzettend makkelijke honden. Ze voeden zichzelf een beetje op, zijn geen slopers, rustig, sociaal
Nou dat was mijn indruk ook, en die wegloop-stabij was ik destijds zo poepflauw dat ik vond dat mijn tweede hond een collie moest worden.
Gelukkig kwam ik in mijn zoektocht op tijd achter dat ik t niet moest zoeken in het andere uiterste van het spectrum :mrgreen:
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik bedenk me dat ik m'n leven drastisch moet omgooien, jullie noemen zo veel hondenrassen die ik zelf ooit ook nog wel wil hebben :Q:
Border terriër vind ik zelf ook echt heel leuk, maar ze zijn niet zo waaks geloof ik?
Collie zal ik ook doorgeven, alleen dan wel eentje met wat minder vacht.
Goldens en labrador waar ik ervaring mee heb blaffen trouwens nooit en doen echt de deur open voor ieder mens. :mrgreen: dat is dus niet de bedoeling.
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Paisley schreef:
lieke schreef: Maar goed, het zijn wel ontzettend makkelijke honden. Ze voeden zichzelf een beetje op, zijn geen slopers, rustig, sociaal
Nou dat was mijn indruk ook, en die wegloop-stabij was ik destijds zo poepflauw dat ik vond dat mijn tweede hond een collie moest worden.
Gelukkig kwam ik in mijn zoektocht op tijd achter dat ik t niet moest zoeken in het andere uiterste van het spectrum :mrgreen:
Ik kan me best voorstellen dat hele volksstammen de collie enorm saaie tuthonden vinden, hoor. :mrgreen:
Maar zoals Diana al zegt: de meeste langhaar collies kun je het beste vergelijken met een soortement groot uitgevallen gezelschapshond.
Brindlecardi schreef:Ik bedenk me dat ik m'n leven drastisch moet omgooien, jullie noemen zo veel hondenrassen die ik zelf ooit ook nog wel wil hebben :Q:
Border terriër vind ik zelf ook echt heel leuk, maar ze zijn niet zo waaks geloof ik?
Goldens en labrador waar ik ervaring mee heb blaffen trouwens nooit en doen echt de deur open voor ieder mens. :mrgreen: dat is dus niet de bedoeling.
Er zijn steeds meer fokkers die niet meer op die enorme plofvachten fokken.
Afbeelding
Ramiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): borderterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ramiek »

Brindlecardi schreef:Ik bedenk me dat ik m'n leven drastisch moet omgooien, jullie noemen zo veel hondenrassen die ik zelf ooit ook nog wel wil hebben :Q:
Nee, Spetter is absoluut niet waaks, u ze loops is keft ze soms als er iemand binnenkomt maar meestal is ze blij met iedereen.
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
http://www.ramiek.nl
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mijke »

Brindlecardi schreef:De enige angst met een collie zou ik toch hebben dat ze misschien toch wat nerveus/angstig kunnen zijn. Weet niet hoe vaak dat nu nog voorkomt?
Keeshond is best leuk, beetje jammer dat ze zo'n mega vacht hebben. Ik ken ze verder niet in het wild. :mrgreen:
Een Ted is ook leuk! Maar niet heel waaks denk ik?
Het hoeft geen enorme blafferd te zijn, maar wel een hond die bij echte onraad wel begrijpt dat het niet pluis is.
Die megavacht hoef je gelukkig vrijwel niks aan te doen, alleen wekelijks borstelen. Er blijft ook verbazingwekkend weinig troep in hangen, modder enzo, dat is thuis met een handdoekje en klaar, net als bij mijn ultrakortharige hond. Het grootste verschil met kortharig is denk ik vooral dat deze haren soms in de lucht zweven, ipv zich hardnekkig in de stof van de bank vastwurmen :P

De huidige keeshond van mijn moeder wijkt ietwat af van de rasstandaard, maar onze vorige keeshond voldeed echt exact aan al je eisen. Alleen was hij niet waaks, maar dat is behoorlijk atypisch, ze staan wel bekend om hun blafferigheid. Hoewel ik denk dat dat op een boerenerf veel minder een ding is dan op een flatje in de stad met overal geluiden van buren en verkeer.
Brindlecardi
Zeer actief

Wekelijks borstels vind ik toch wel veel nog :schrik: :F:
Maar ik ga het zeker doorgeven.
Het is trouwens geen boerenerf maar wel een grote tuin, aan een vrij populaire weg voor 'dagjesmensen'. Veel fietsers etc.

@lieke, heb je een voorbeeldje van een fokker in NL met normale vacht?
Pienda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Pienda »

Collies en kinderen is wel iets om goed te begeleiden. Maar verder zou die voldoen aan je eisen. Wat een medium energie level is zal ook iedereen anders over denken. Indah heeft haar beweging wel nodig, maar een dagje minder staat ze niet op de tafel te dansen.
Verder misschien een middenslag schnauzer? Ik ken ze niet persoonlijk, maar ben wel groot fan van het plaatje wat op internet van ze wordt geschetst.
Paisley
Zeer actief

Nanna schreef:
Brindlecardi schreef: een fokker in NL met normale vacht?
:LOL: :LOL:

Maar kijk anders eens op Glamourace collies ;-)
Ja stuk beter idd :LOL:
Afbeelding

Ik kom hier en daar een collie kruising tegen. Ik vind ze stuk voor stuk prachtig. Een kennis heeft een border x schot, echt een heerlijk beest. De vacht van de border collie, de kop van een schot.
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Brindlecardi schreef: een fokker in NL met normale vacht?
:LOL: :LOL:

Maar kijk anders eens op Glamourace collies ;-)
Die fokt nauwelijks en dan meestal nog alleen voor 'eigen' gebruik, zo eens in de vijf jaar of zo.
Maar ik heb al een pb gestuurd met wat namen van fokkers. Bovendien zijn het fokkers die ik persoonlijk ken, weet dat ze testen op de juiste dingen én op de juiste wijze (dna-testen, geen algemene rasgroeptesten maar specifieke collie testen, oogtesten in de nestfase ipv veel later zodat ze go-normal diagnoses krijgen, etc.).
Afbeelding
moira7765
Actief

Ongelezen bericht door moira7765 »

Judith schreef:Poedel? Ik weet dat he daar af en toe ook interesse in heb gehad.
Alleen vachtonderhoud
Hebben zij een middelmatige energie dan? Wij hadden een Poedel( een medium) van iemand gekregen die telkens als er iemand voorbij kwam, de gordijnen in vloog. Mijn associatie bij dit ras is dat ze dus dan ook wat druk zijn..
moira7765
Actief

Ongelezen bericht door moira7765 »

Een American Bully...Het ras zelf vind ik nog geweldig , heel sociaal ook naar andere honden, doch wordt er veel onverantwoord gefokt en helaas zijn er ook te veel bij die ze beschouwen als 'Pittbulls on steroids'.
Brindlecardi
Zeer actief

Dankjewel nog voor het doorsturen Lieke :ok:

Wat vinden jullie van de ridgeback in dit plaatje? (teef)
klaproos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse boxermix

Ongelezen bericht door klaproos »

Hmmm... :denken: De ridgebacks die ik ken hebben doorgaans wel een flink jachtinstinct, en hebben inderdaad energie voor tien (en sociaal zijn ze ook zeker niet allemaal, tot regelrechte rotzakken aan toe, maar dat zijn dan meestal wel reuen).
Ted is ooit heel lelijk opgejaagd door twee van die krengen (reu en teef) en sindsdien ben ik niet meer zo gecharmeerd van het ras. :engel:
Arline
Zeer actief

Ongelezen bericht door Arline »

Brindlecardi schreef:Dankjewel nog voor het doorsturen Lieke :ok:

Wat vinden jullie van de ridgeback in dit plaatje? (teef)

Ik ken er aardig wat van dichtbij (oa bij vriendin), maar de teven vind ik vaak behoorlijk pittig. De reuen daarentegen zijn vaak sulletjes. Hier in de buurt lopen ook 2 schatten van reuen en een fiks uitvallende teef (teef en 1 reu zelfde eigenaar)
De energie is niet extreem hoog, veel wandelen en thuis rustig en vaak zelfs lui.
Jong zijn we wel wat lomp, maar wel stuurbaar volgens mij en mij lijkt het met kinderen ook wel te kunnen.
Jachtinstinct hebben ze wel. Flink ergens achteraan jakkeren. Maar of ze ook echt 'weg' zijn? Volgens mij valt dat wel mee.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding
I think the reason we are born with two hands is so we can pet two dogs at once
Brindlecardi
Zeer actief

Nanna schreef:
Paisley schreef: Ik kom hier en daar een collie kruising tegen. Ik vind ze stuk voor stuk prachtig. Een kennis heeft een border x schot, echt een heerlijk beest. De vacht van de border collie, de kop van een schot.
Er is een facebookgroep waar ook fokkers hun nesten plaatsen.
Dat gaat dus niet over de plofcollie maar over het (soms zeer) ouderwetse type.

https://www.facebook.com/groups/scottishcollieps/

Afbeelding

Afbeelding
Die zijn mooi! Al vind ik de hond rechts (vader of moeder vd pups) wel lijken op een BC.

Over de ridgeback heb ik dus ook altijd hele verschillende verhalen gehoord. Er lopen hier in de buurt drie reuen, stuk voor stuk hele rustige en kalme dieren die geen problemen geven en ook overal loslopen. Maar er zitten zo te horen best wel wat verschillen in. Belangrijk is sowieso dat het goed kan met Apple en met de buurhond (felle slowaakse jachthond teef). Maar ze willen wel graag ook een teef. Dus teef-teef agressie is niet de bedoeling.
annnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan en een Vuilnisbakje

Ongelezen bericht door annnie »

Een Corgi:-)
Paisley
Zeer actief

Brindlecardi schreef: Over de ridgeback heb ik dus ook altijd hele verschillende verhalen gehoord. Er lopen hier in de buurt drie reuen, stuk voor stuk hele rustige en kalme dieren die geen problemen geven en ook overal loslopen. Maar er zitten zo te horen best wel wat verschillen in. Belangrijk is sowieso dat het goed kan met Apple en met de buurhond (felle slowaakse jachthond teef). Maar ze willen wel graag ook een teef. Dus teef-teef agressie is niet de bedoeling.
Er is hier ook een stel waar ik graag voor omloop, al doe ik dat niet gauw. Reu en teef en ze zijn heel overheersend naar andere honden. Niet gemeen maar erg dominant. Ze hebben Kiwi een keer in de hoek gedreven en er belandde zonder pardon een neus in dr kruis. Ze is conflict vermijdend en wist niet waar ze het zoeken moest, maar ik heb me wel afgevraagd wat er zou gebeuren bij een hond van het zelfde kaliber.
Mijn keus zou het in ieder geval niet zijn. Ik houd van zachtmoedige karakters en een Ridgeback zou voor mij op dat vlak een maatje te veel zijn.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”