Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Korte poten Tollers

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Crescent
Zeer actief
Aantal honden: 2

Korte poten Tollers

Ongelezen bericht door Crescent »

Ben hier in de buurt nu al twee keer een Toller tegengekomen die simpel gezegd, veel te korte pootjes heeft. Is dit een vaker voorkomend verschijnsel?
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
lila660
Zeer actief

Re: Korte poten Tollers

Ongelezen bericht door lila660 »

Ja dat komt wel eens voor, Chondrodysplasie noemen we dat. Soms is het ''gewoon dwerggroei'' en soms in combinatie met Radius Curve.

In Amerika verwachten ze binnen 6 tot 12 maanden een DNA test beschikbaar te hebben voor Chondrodysplasie.
Groetjes Linda
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Wat bedoel je met te korte poten?
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ja, dwerggroei komt soms voor. Maar sommige zijn ook gewoon wat kort op de pootjes zonder dat dat een aandoening is. Er zit nogal wat variatie in het ras, van grenzend aan dwerggroei naar langpootmuggen :mrgreen:
ninnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova scotia duck tolling retriever en border collie

Ongelezen bericht door ninnie »

Ik denk dat ik snap wat je bedoeld. Jasper is geen grote toller (49cm) maar vind hem soms in vergelijking met andere tollers wel hoog op z'n poten staan (maar dat zou een ander anders kunnen zien) Afbeelding
Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

mij viel het ook wat op dat het leek alsof ze steeds wat lager werden. Kan ook optisch bedrog zijn doordat de tollers die ik zie meer vacht hebben.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

In onze buurt woont een Toller en ik dacht dat het een Teckel kruising was :80: Zo kort op de poten. Hij had echter een échte Toller maar het ziet er wel heel raar uit :denken:
*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door *Skye* »

Dit is iets wat ik bij tollers ook wel duidelijk zie. Soms zie ik het ook bij border collies.
Ik vind tollers echt onwijs mooie honden, maar je hebt er een aantal bij die echt heel gedrongen zijn, brede borst, in verhouding korte pootjes. Bij de border collie zie je dat soms ook wel in de showlijnen. Ninni en Meave, ik vind die van jullie echt heel mooi :D
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

*Skye* schreef:Dit is iets wat ik bij tollers ook wel duidelijk zie. Soms zie ik het ook bij border collies.
Ik vind tollers echt onwijs mooie honden, maar je hebt er een aantal bij die echt heel gedrongen zijn, brede borst, in verhouding korte pootjes. Bij de border collie zie je dat soms ook wel in de showlijnen. Ninni en Meave, ik vind die van jullie echt heel mooi :D
Inderdaad, ik zie het ook vrij veel. Ook bij stabijs en goldens bijvoorbeeld. Net alsof er twee totaal verschillende types zijn: de kortbenige en de normaalbenige.
*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door *Skye* »

Ja precies, bij die rassen zie je het idd ook wel eens.
*Eva*
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door *Eva* »

20 jaar geleden kregen mijn ouders hun eerste Toller, op dat moment waren er nog maar 150 Tollers in Nederland. Voor mijn idee waren de Tollers die wij toen kenden kort op de poten en een vrij grove bouw.
10 jaar later zagen wij de Tollers wat ranker en hoger op de poten worden, en nu zie ik ze weer vaker wat korter op de poten en meer body, wat ik persoonlijk mooier vind.

Onze eerste Toller uit 1997:Afbeelding
Groetjes Eva
Manuma
Zeer actief

*Eva* schreef:20 jaar geleden kregen mijn ouders hun eerste Toller, op dat moment waren er nog maar 150 Tollers in Nederland. Voor mijn idee waren de Tollers die wij toen kenden kort op de poten en een vrij grove bouw.
10 jaar later zagen wij de Tollers wat ranker en hoger op de poten worden, en nu zie ik ze weer vaker wat korter op de poten en meer body, wat ik persoonlijk mooier vind.

Onze eerste Toller uit 1997:Afbeelding
Deze heeft veel hogere poten dan de Toller die ik ken.
Die is meer zo en zelfs nog korter op de poten.
Afbeelding
*Eva*
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door *Eva* »

Dat vind ik ook niet mooi, lijkt me dan ook haast wel dwerggroei. Gelukkig zie ik die bijna niet.
Laatst gewijzigd door *Eva* op 01 mei 2017 10:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Eva
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Manuma schreef:In onze buurt woont een Toller en ik dacht dat het een Teckel kruising was :80: Zo kort op de poten. Hij had echter een échte Toller maar het ziet er wel heel raar uit :denken:
Ik had dat ook met een hondje in het park hier. Bleek gewoon een Toller, bijna exact even oud als Millie, even hoog, maar zeker 10 kilo zwaarder. Volgens mij leken de poten vooral stevig omdat ze zo'n buik had.
Manuma schreef: Deze heeft veel hogere poten dan de Toller die ik ken.
Afbeelding
Uhhh, vertel me dat dit geen showwinnaar is?
Manuma
Zeer actief

Leonie. schreef:
Manuma schreef:In onze buurt woont een Toller en ik dacht dat het een Teckel kruising was :80: Zo kort op de poten. Hij had echter een échte Toller maar het ziet er wel heel raar uit :denken:
Ik had dat ook met een hondje in het park hier. Bleek gewoon een Toller, bijna exact even oud als Millie, even hoog, maar zeker 10 kilo zwaarder. Volgens mij leken de poten vooral stevig omdat ze zo'n buik had.
Afbeelding
De hond uit mijn buurt is nog jong (nog geen jaar) en heeft geen of in elk geval nauwelijks overgewicht.
Die is echt heel laag op de poten. Ik zal eens kijken of ik stiekem een foto kan maken als ik ze weer tegenkom.

Lijkt er wel op... http://members.retriever-klub.cz/dog/detail/20984
Marieke23

Ongelezen bericht door Marieke23 »

Ja, er komt een erfelijke afwijking voor die veel te korte poten geeft bij de toller. In de jaren 90, dus in het allereerste begin, had ik een toller. Toen al heb ik 1 toller gezien met dwerggroei, of te wel te korte poten. Maaaaar. Ook ik, had jaren later mijn 2e toller die korte poten dreigde te krijgen. Na bloed onderzoek bleek dit hondje een alvleesklier te hebben die niet goed werkte. Na medicijnen groeide hij toch uit tot een mooie toller met nette lange pootjes.
Ja, klopt ook, in de jaren 90 waren de tollers zoals ze volgens de rasbeschrijving moesten zijn, minder groot en grof dan heden, maar zonder korte poten!
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

De eigenaar van de een vertelde me dat de Toller gewoon wat kort uitgevallen was, maw. dit was geen begeerlijke rasstandaard en werd niet bewust op gefotk. Het viel mij vooral op dat het invloed had op zijn beweging, verder heel leuk hondje.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Manuma schreef:
Leonie. schreef:
Afbeelding
De hond uit mijn buurt is nog jong (nog geen jaar) en heeft geen of in elk geval nauwelijks overgewicht.
Die is echt heel laag op de poten. Ik zal eens kijken of ik stiekem een foto kan maken als ik ze weer tegenkom.

Lijkt er wel op... http://members.retriever-klub.cz/dog/detail/20984
In Tsjechië. No offense maar wat daar wint is niet altijd representatief voor de rest van Europa gelukkig :mrgreen:
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Die zijn speciaal gefokt voor oudere mensen en mensen die slecht te been zijn..... ze lopen minder hard :ok: :F:
Cashel Vale
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Cashel Vale »

En vergis je niet, er zijn ook zeer veel toller kruisingen die in het eerste opzicht veel lijken op een stamboom toller.
We zien soms de vreemdste kruisingen voorbij komen.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”