Omdat hier heel wat kennis zit probeer ik het hier ook.
Wij denken dus al een behoorlijke tijd na over een derde hond en wat voor hond dat dan zou moeten worden. Ik wil een baasgerichte hond, vriend ook.
Een herder trekt mij. Een poedel trekt vriend. Echter heb ik jammer genoeg (

We willen nu voor maximaal middenmaat gaan.
Ik wil een herplaatser, hij vindt het leuk een pup te nemen. Ergens begrijp ik dat wel, hij heeft de puppentijd immers nooit meegemaakt. We zijn hier nog niet helemaal uit en het ligt er dan ook aan wat op ons pad komt. Dan moet de hond flexibel zijn, we willen absoluut geen hond met angst meer. Met flexibel doelen we erop dat we de hond mee kunnen nemen in ons toch wel sociale leven, dat er mensen op bezoek kunnen komen etc. We willen een hond die (redelijk) hondsociaal is.
Ik wil een hond die het leuk vindt met mij op pad te gaan, uren wandelen en daar voldoening uit haalt. Maar ook een hond die mee kan op (licht-)sportieve activiteiten, zo vind ik de dogsurvivals heel leuk om te doen maar ook kanoën met de hond, ik vind cursussen als speuren, behendigheid e.d. heel leuk maar ik heb er nu de honden niet voor. Ze missen dat willen werken voor de baas als zij zelf het nut er niet van inzien.
Mijn vriend wil een hond die thuis lekker kan luieren, die het fijn vindt de rondjes te wandelen aan een flexi en hij wil een knuffelhond waar hij om kan lachen. Hij wil vooral een maatje voor Uma

Vachtonderhoud maakt ons niet veel uit als het maar geen rui is zoals onze Manu heeft.
We willen ook geen heel klein hondje.
Overigens gaan wij voor een reu.
We verhuizen deze zomer naar een grotere plaats met tuin aan vaarwater. Zodra we verhuisd zijn gaan we pas serieus op zoek.
Ik ben heel benieuwd naar jullie suggesties

We hebben zelf al een ras in ons hoofd maar ik ben er nog niet helemaal zeker van.
De terriër groep laten we helemaal links liggen, dat trekt ons niet.
En graag honden vanaf 8 kg