Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat is de prijs van een hond tegenwoordig?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

monky555
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.
Aantal honden: 3

Re: Wat is de prijs van een hond tegenwoordig?

Ongelezen bericht door monky555 »

Mijn Rottx stond op een gedeelde 1ste plaats met mijn stb AST reu. Die stamboom doet niets in vergelijking met gevoel. Het is dat mijn Rottx 'aan kwam waaien' anders had ik er nooit voor 'gekozen'. Ik vind vooral met rassen die ik heb/had dat daar een stb bij hoort. Denk dat mensen die serieus zijn toch vaak stb honden hebben. De krantenberichten zijn ook bijna nooit rasechte honden. Dus vooral bij Staffords etc vind ik dat papier ontzettend belangrijk. Je kan er ontzettend veel uit halen kwa gedrag, gezondheid, karakter, bouw etc.

Ik had altijd gezegd ik ga nooit meer als 1000 gulden betalen. Met de euro werd dat dus al snel 1000 euro. En nu ben ik daar dus weer 100 euro overheen gegaan. Ik viel als een blok voor die hond, geld is dan niet zo belangrijk :F:
Afbeelding
R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011

R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
ceciel
Zeer actief

Ongelezen bericht door ceciel »

De prijs van een hond is niet waar we in onze zoektocht tegen aan lopen. Het voelt eerder vrijwel onmogelijk om een pup te vinden of verkrijgen uit ouderdieren die ons aanspreken.
Ik begrijp dat wanneer je specifiek op zoek gaat naar een Mastiff de nesten je niet om de oren vliegen.
Daarnaast ook echt niet te beroerd om geduld op te brengen (ook al is dat na 7 maanden hondloos zijn soms erg lastig) maar krijg soms het gevoel alsof je meer kans hebt op het winnen van de staatsloterij :U:
De honden uit ons verleden kwamen uit het asiel en via een stichting en dat ging in ieder geval stukken makkelijker en goedkoper, Rocco was €90,- weet ik nog.
Abby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua en Leonberger
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Abby »

Ik heb alleen maar herplaatsers (gehad), zowel met als zonet stamboom.
Maar ik vertik het ook om veel geld aan de aanschaf een hond uit te geven. Ik snap best dat goed gefokte raspups een prijs hebben, onderzoeken/ tests van de ouders enz...
Maar ik hoef niet persé een rashond, dus voor mij zijn die prijzen me echt veul te hoog.

Cairnterriër zonder stamboom, uit asiel in 2006: €70
Bordeauxdog zonder stamboom, via herplaatsing in 2009: €200.
Chihuahua met stamboom, via herplaatsing bij fokker in 2010: €150.
Leonberger met stamboom, via herplaatsing in 2013: €200.
Bordercollie kruising via marktplaats: gratis.

Ik schrik me de laatste tijd echt de *piep* als ik de prijzen van sommige fantasie-rassen zie. Flikker wat honden bij elkaar, geef het eindproduct een pakkende naam en hoppaa, prijzen van 4 cijfers voor de komma. :piew:
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila

Ongelezen bericht door schelsey »

11 maanden geleden bernerpup gekocht, met stamboom, bedrag : 1250 Euro

2 jaar daarvoor koste een pup bij zelfde fokker 1200 Euro, heb ik voor Nisha betaalt

vraag me dan wel af wat een bernerpup binnen bv 7 jaar zal kosten, hoop geen 2000 euro want dat kan ik niet betalen
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Van Gils kostte toen 1000 euro, .... maar goed ik had het er voor over, want ..... alles was tiptop in orde, en dat blijkt ook wel, hij is nu bijna 8 en doet t nog steeds prima,...... Zuri, iets van 400 euro, dat is transport, sterilisatie, inenten chippen, testten op ziektes, rontgen enz....... koopje zou ik zeggen, Sneeuw, was iets van 275, euro, leuk hondje, doet het prima, en wat kan mij die boom schelen, volgende gaat weer een opvanger worden, kan een pup zijn ,..... of een volwassen hond, zie ik tegen die tijd wel, net wat er een mandje nodig heeft, ik ben blijkbaar groot genoeg tegenwoordig om dat goed te kunnen doen en het is zo dankbaar werk... puur genieten
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

Die aanschafprijs is maar een schijntje, zeker als je omrekent naar hoeveel ze per jaar hebben gekost. Saar was 1100 gulden, en dik 13 geworden. Miep was 650 euro en bijna 15 geworden.
Ik vind dan bv 400 euro voor een volwassen buitenlandse herplaatser in verhouding nog duurder dan een zorgvuldig gefokte stamboompup :ugh:
S@ndr@
Zeer actief

Kostten van een buitenlander zijn ook nooit de hond, maar alles eromheen, enten chippen enz. feitelijk zijn ze gratis
S@ndr@
Zeer actief

Nanna schreef:
Marion. schreef: Ik vind dan bv 400 euro voor een volwassen buitenlandse herplaatser in verhouding nog duurder dan een zorgvuldig gefokte stamboompup :ugh:
Niet als je in aanmerking neemt dat ze voor dat geld geënt, gechipt, geneutraliseerd en vervoerd worden. Dan is het een belachelijk schijntje.
ja precies, ik kan het voor dat geld hier niet doen hoor, :wink:
80564M

S@ndr@ schreef:
Nanna schreef:
Marion. schreef: Ik vind dan bv 400 euro voor een volwassen buitenlandse herplaatser in verhouding nog duurder dan een zorgvuldig gefokte stamboompup :ugh:
Niet als je in aanmerking neemt dat ze voor dat geld geënt, gechipt, geneutraliseerd en vervoerd worden. Dan is het een belachelijk schijntje.
Ik krijg mijn pup ook gechipt en geënt hoor.
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door kooi »

S@ndr@ schreef:
Nanna schreef:
anderen wel, blijkbaar.
Voor Yuna betaalde ik 20 euro voor de 'verhuisdieren'- site en 275,00 euro aan de tussenpersoon. En die was ook nog twee keer met haar naar de d.a. geweest. Yuna is gechipt, geënt, gesteriliseerd, ontwormd en ontvlooid en getest op ziektes. En naar Nederland vervoerd, natuurlijk. :D
80564M

ZivaNomi schreef: Ja en de andere helft van de zin? Je krijgt je pup ook gesteriliseerd/gecastreerd, door de dierenarts volledig nagekeken en daarbij ook nog over de helft van europa gevlogen met de vliegtuig? Dat kost wel meer dan zo maar effe een tientje.
Een pup wil ik helemaal niet gecastreerd en een volwassen hond liever ook niet! En de stamboompup heeft ook al een aantal keer de da gezien en hoeft niet over de helft van Europa gevlogen te worden :19:
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Marion. schreef:
ZivaNomi schreef: Ja en de andere helft van de zin? Je krijgt je pup ook gesteriliseerd/gecastreerd, door de dierenarts volledig nagekeken en daarbij ook nog over de helft van europa gevlogen met de vliegtuig? Dat kost wel meer dan zo maar effe een tientje.
Een pup wil ik helemaal niet gecastreerd en een volwassen hond liever ook niet! En de stamboompup heeft ook al een aantal keer de da gezien en hoeft niet over de helft van Europa gevlogen te worden :19:
Ligt eraan waar je je pup vandaan haalt. Haal maar eens een pup uit het buitenland. Kosten ze direct een stukje meer. Ze moeten tot 15 weken bij de fokker blijven, dan nog alle reiskosten..
80564M

ZivaNomi schreef:
Marion. schreef:
Ik ook niet, maar bij de meeste herplaatser buitenlandertjes wordt dat wel gedaan en is in de prijs inbegrepen. En de vliegtuig moet wel betaald worden. Is het hond dan nog zo duur? Daar gaat het hier om, niet over een puppy kiezen of een herplatser kiezen. Daar zijn nog een heleboel andere gedachten achter.
En die stamboompup komt uit geteste ouders. Uit een doordachte combinatie. Fokker heeft heel veel tijd gestoken in het nestje. Is 1000 euro voor een stamboompup dan nog zo duur? Ik vind dus van niet.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik vind 1000 euro niet extreem veel. Maar ik zal het zelf niet heel snel betalen.
Fiji was 850 euro. Een goedkoopje in de rashonden wereld :F:
Voor Csiva heb ik 120 euro betaald, en of Fiji net zo fijn gaat werken moet de toekomst nog uitwijzen...
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Het gaat hier toch vooral om de bedragen die je betaalt bij aanschaf en over wat er daarvoor gedaan is, voor/met de hond.

Belangrijkste is dan waar je zelf voor valt.
Voor de een moet dit per se een puppy zijn en soms van een bepaald ras. Voor de ander is een herplaatser het meest passend, soms ook van een bepaald ras en soms zelfs dat niet.

Zelf kies ik sinds 1998 uit het overschot,-dat is win-win- en niet voor een speciaal voor mij gefokt hondje. En nu dus ook voor een rasloos gevalletje. Maar laat iedereen vooral gaan voor wat het hart je ingeeft, dat biedt de beste resultaten voor je relatie met het dier.

Ik vind het bedrag dan op de lange termijn onbelangrijk, je moet het alleen wel eerst bij elkaar zien te harken. :wink:
Yuna is ondertussen, voor mij, onbetaalbaar geworden. The eyes of the beholder! :lol1: :cheer:
S@ndr@
Zeer actief

tja, ik zie heel veel honden uit geteste ouders die het toch later wat minder doen, er is niet zoveel garantie wat dat betreft, sommige dingen zijn ook omgevingsfactoren enz......
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

ZivaNomi schreef:Waar ik me erg aan kan ergeren is de elitistische gedrag van sommige fokkers. Voordat we uiteindelijk hebben gekozen voor Nomi (herplatser dus) keken we rond naar pups, specifiek whippet pups. Mijn man wilde liever weer een pup. Mensen gemaild, vragen gesteld, alles leuk en prima. Overal altijd bijgemeld dat we graag een gezelschapshond wilden en niet perse een showhond. Vonden ze best. We zijn nog niet eens op bezoek geweest en nog geen duidelijke afspraken gemaakt toen we toch zijn besloten dat een herplatser toch wel prima bij ons zou kunnen passen. Mailtje gestuurd om dat te vertellen en ze bedanken voor de info en succes gewenst. En toen kregen we toch een berg aan kutcommentaars terug?! :O: niet te geloven! De paarl was deze: Ja prima we willen toch onze pups weggeven aan mensen die specifiek van ons kennel een pup willen. Uhm sorry maar wie ben jij ook alweer? Ze waren gewoon volop beledigd.. en dat begrijp ik niet want in de eerste zin van onze eerste mail stond dat we een gezelschapshondje wilden. Maar goed, als je niet hun kont kust en op alle shows verschijnt dan ben je blijkbaar een verschrikkelijke baasje. :pffff:

Edit:typo
Gelukkig zijn lang niet alle fokkers zo. Ik denk dat jullie dan net de rotte appels hebben getroffen.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Judith »

ZivaNomi schreef:
Tamara/Bayko schreef:
ZivaNomi schreef:Waar ik me erg aan kan ergeren is de elitistische gedrag van sommige fokkers. Voordat we uiteindelijk hebben gekozen voor Nomi (herplatser dus) keken we rond naar pups, specifiek whippet pups. Mijn man wilde liever weer een pup. Mensen gemaild, vragen gesteld, alles leuk en prima. Overal altijd bijgemeld dat we graag een gezelschapshond wilden en niet perse een showhond. Vonden ze best. We zijn nog niet eens op bezoek geweest en nog geen duidelijke afspraken gemaakt toen we toch zijn besloten dat een herplatser toch wel prima bij ons zou kunnen passen. Mailtje gestuurd om dat te vertellen en ze bedanken voor de info en succes gewenst. En toen kregen we toch een berg aan kutcommentaars terug?! :O: niet te geloven! De paarl was deze: Ja prima we willen toch onze pups weggeven aan mensen die specifiek van ons kennel een pup willen. Uhm sorry maar wie ben jij ook alweer? Ze waren gewoon volop beledigd.. en dat begrijp ik niet want in de eerste zin van onze eerste mail stond dat we een gezelschapshondje wilden. Maar goed, als je niet hun kont kust en op alle shows verschijnt dan ben je blijkbaar een verschrikkelijke baasje. :pffff:

Gelukkig zijn lang niet alle fokkers zo. Ik denk dat jullie dan net de rotte appels hebben getroffen.
Ja dat denk ik ook wel. Rare mensen. :piew:
Ik heb 2x nu gehad dat ik niet voor een (aankomende) pup gekozen heb. 1x een dalmatiër bij een fokker die bleek half doof te zijn en die begreep heel goed dat we als eerste hond liever een beidezijde horende dalmatiër wilde en dus bij een andere fokker een dalmatiër namen. En nu ook bij de poedel, de fokker heeft geen rot woord gezegd over dat we nu een herplaats poedel hebben gekozen.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

kooi schreef:
S@ndr@ schreef:
Nanna schreef:
anderen wel, blijkbaar.
Voor Yuna betaalde ik 20 euro voor de 'verhuisdieren'- site en 275,00 euro aan de tussenpersoon. En die was ook nog twee keer met haar naar de d.a. geweest. Yuna is gechipt, geënt, gesteriliseerd, ontwormd en ontvlooid en getest op ziektes. En naar Nederland vervoerd, natuurlijk. :D
Narcose gaat per gewicht dus ik kan je het verschil wel uitleggen, maar ik denk dat je het ook zelf kunt bedenken, en verder is er nog een rontgenfoto gemaakt
S@ndr@
Zeer actief

Nanna schreef:
S@ndr@ schreef:tja, ik zie heel veel honden uit geteste ouders die het toch later wat minder doen, er is niet zoveel garantie wat dat betreft, sommige dingen zijn ook omgevingsfactoren enz......
En puur geluk. Dat je natuurlijk wel enigzins af kunt dwingen door te kiezen voor geteste ouders maar ik zou er niet al te veel waarde aan hechten. Meestal is het hoe meer testen, hoe ongezonder het ras.
Je koopt de gedachte( kronkels) en idealen van iemnd anders ( de fokker) en of het ook zo opdroogt moet je maar afwachten,( fokken is en blijft gokken) je mag het doen natuurlijk, en er veel geld voor neerleggen, maar ik zie die meerwaarde ook niet..... niet meer..... :wink:
ik heb een zorgvuldig gefokte reu, met geweldige heupen en ellebogen, en zijn rug is maar zo /zo gebleken... en geeft het af en toe last...... tja.... die groters krijgen vroeg of laat allemaal wel wat slijtage- en artrose en waar dat dan zit zal me een biet zijn :19:
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

kooi schreef:
S@ndr@ schreef:
Nanna schreef:
anderen wel, blijkbaar.
De meeste stichtingen hebben een adoptiebedrag van rond de € 275 - € 300, maar dat wil niet zeggen dat ze het daarvoor ook daadwerkelijk kunnen doen. Meestal zijn de daadwerkelijke kosten hoger en wordt het tekort aangevuld met donaties.
Als je in Nederland een grote hond laat castreren (teef) ben je denk ik dat bedrag al snel kwijt. Ik was voor Amy's castratie (laparoscopisch, 21 kg) al meer kwijt :schrik:
80564M

Nanna schreef:
S@ndr@ schreef:tja, ik zie heel veel honden uit geteste ouders die het toch later wat minder doen, er is niet zoveel garantie wat dat betreft, sommige dingen zijn ook omgevingsfactoren enz......
En puur geluk. Dat je natuurlijk wel enigzins af kunt dwingen door te kiezen voor geteste ouders maar ik zou er niet al te veel waarde aan hechten. Meestal is het hoe meer testen, hoe ongezonder het ras.
Maar daar gaat het helemaal niet om. Het ging erom dat een buitenlander 400 euro moet kosten, en dat daar zoveel voor gedaan werd. Namelijk een vliegreis, castratie en onderzocht op ziektes. Nou ja, daar wil ik helemaal geen 400 euro voor betalen. Wel voor het testen van de ouders, voor de tijd die de fokker erin steekt, voor een chip en entingen.

En nee, garantie krijg je nergens op levende wezens. Gelukkig niet zeg!
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

400 vind ik ook te veel voor mij voor een herplaatser. Dusty was 75 gulden. Schoffie die ik opving was gratis en Xantos heb ik gratis herplaatst. De 2 laatstgenoemden stamboomhonden en gezond.
Voor een boomloze mh pup van gerontgende ouders wil ik max 350 betalen. Maar dan ken ik de ouders en zie ze ook. Ik wil geen castraties dus dat is al een dingetje... ik wens er dus al helemaal niet voor te betalen. Dat anderen t wel doen is alleen maar prima toch ik vind t teveel.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

ZivaNomi schreef:
Tamara/Bayko schreef:

Ja dat denk ik ook wel. Rare mensen. :piew:
Het zijn net mensen :wink: Sommige fokkers zijn reuze aardig, anderen niet om uit te staan. Net als pupkopers trouwens, daar komt net zoveel onzin uit hoor :mrgreen: Bijvoorbeeld: "De vraag naar dit ras is zo groot dus waarom laat je je teefjes niet vaker dekken?" of "We willen graag even weten of we zeker zijn van een pup, want dan weten we wat we kunnen met de vakantieplannen" nog voordat de teef uberhaupt was gedekt. Of "Ik snap dat de wachtlijst lang is, maar als je niet wil dat ik naar een broodfokker ga zal je me maar op korte termijn een pup moeten kunnen bieden" :80:
Persoonlijk heeft iemand die heel bewust heeft gekozen voor een pup uit mijn kennel ook een streepje voor op een gezin dat gewoon een hond van dit ras wil. En diegene hoeft mijn kont niet te kussen, liever niet zeg maar :mrgreen: maar die heeft dan wel nagedacht en heeft duidelijke plannen, dat vind ik prettig voor de toekomst van de hond. Die gezinnen komen ook aan bod hoor, als ik denk dat zij een goede match zijn met een hond van dit ras. Maar die kunnen ook net zo makkelijk naar een ander, en de ervaring leert me dat ze dat ook vrij snel doen. Dan houden ze tijden de plaats op de wachtlijst "bezet" om dan vlak voor de geboorte af te haken terwijl ik in de tussentijd alweer andere mensen heb afgewezen, da's niet leuk.
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

Kells schreef: En nee, garantie krijg je nergens op levende wezens. Gelukkig niet zeg!
Tsja, laat ik ook eens een duit in het zakje doen. Mijn eerste hond kwam uit een asiel en dat is toch een soort van afvoerputje waar alle ongewenste honden terecht komen. Die eerste hond die ik "gered" hebt leefde 16 jaar bij mij. Hoeveel honden zijn er in die 16 jaar naar het asiel gegaan en heb ik niet kunnen redden? Ik wil het niet eens weten! Na dat deze hond overleed wilde ik alleen nog maar leuke en sociale honden en besloot na lang wikken en wegen zelf te gaan fokken. Mijn eerste nest (slechts 4 pups) werd 3 1/2 jaar geleden geboren. Mijn tweede nest half februari dit jaar. Nu vraag ik 900 euro voor een pup en dat is een hoop geld. Wat mensen vaak niet weten is hoeveel geld er in een nest gestoken word. Voor mijn huidige nest ben ik al 2000 euro kwijt aan de R.v.B. dierenarts, voer etc. Dekgeld moet ik nog betalen. Kortom, ik fok niet om mijn volgende vakantie te bekostigen.[/quote]

7 pups maal 900 euro = 6300 euro. Daar hou je toch een mooie vakantie van over volgens mij. :wink:
En niet dat het mij verder boeit hoor. Ik snap best dat je meer kosten hebt aan een goedgefokt nest dan aan een oepsnestje of wat dan ook. Maar om nu te doen alsof die 2000 euro een mega inleg is als je kijkt wat je er voor terugkrijgt met je pupprijs? Mwah.
Even heel kort door de bocht, het binnen halen van die Buitenlandse asielzoekers is een beetje dweilen met de kraan open. De aanwas wordt er niet minder door...
Met zo'n instelling kan ik net zo goed maar weer kilo's vlees per dag gaan eten, want de consumptie van vlees door anderen wordt er niet minder op dus is het ook dweilen met de kraan open toch?
Er zijn natuurlijk goede en slechte stichtingen. Er zijn stichtingen die alleen maar zoveel mogelijk honden naar Nederland halen om zichzelf op de borst te kunnen kloppen en te denken 'we redden hondjes en zijn zó goed bezig'. En zo zullen er ook baasjes zijn die om die reden een hond uit het buitenland halen, maar toch is naar mijn idee de meerderheid gewoon op zoek naar een leuke hond en kijken ze niet alleen in Nederlandse asiels maar ook daarbuiten.

En gelukkig zijn er ook genoeg stichtingen die wel inzetten op voorlichting in het land zelf en die meewerken aan castratieprojecten. En ja, dat is een druppel op een gloeiende plaat, maar het is wel een druppel. En heel, heel langzaamaan is die druppel aan het groeien.
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

Ik zou eigenlijk nog liever 1000 euro voor een hond uit het buitenland betalen dan een fokker te spekken met 1000 euro. Omdat ik vind dat het geld dan beter terecht komt. Maar dat is puur gevoelsmatig.

Als ik bijvoorbeeld graag een witte herder zou willen zou ik dat bedrag ook best betalen aan een fokker. Maar het zou best een beetje zeer doen denk ik :wink: terwijl 1000 euro aan een stichting voor buitenlandse honden me niks kan schelen om uit te geven. Dat geef ik graag als ik het kan missen.

Ik vind een hond van een fokker niet meer waard dan een kruising. Het zijn allebei gewoon maar honden. Op de ene is alleen een etiketje geplakt.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Waar het die stichtingen betreft blijf ik erbij. Het is dweilen met de kraan open.
En waarom zouden mensen die een buitenlandse hond kopen (ja, kópen, een kind adopteer je, een hond koop je :wink: ) verantwoordelijk moeten zijn voor de inderdaad vaak deplorabele situatie voor honden in andere landen?
Moet ik, omdat ik een buitenlandse hond in huis neem, ook verantwoordelijk zijn voor álle honden daar?

Dus als ik de vergelijking doortrek: als ik een (veel te dure) stamboomhond in Nederland koop, red ik de rashondenfokkerij hier?
:piew:

Waarom dringt het nou niet door bij de mensen met een rashond dat iemand die een buitenlandse hond neemt, meestal helemaal niet bezig is met het 'redden' van al die stumpers daar. De reden dat de meeste mensen een buitenlandse hond nemen, is dat het veelal onmogelijk is om een vergelijkbare leuke, ongecompliceerde hond hier in het asiel te vinden. Want het meeste aanbod in de Nederlandse asiels bestaat uit klapkakerij, (kruising)herders en (kruising) jack russels.
En newsflash: heel veel mensen hebben daar geen trek in. Die willen gewoon een leuke, sociale (al dan niet jonge) hond voor een fatsoenlijke prijs. En dat je dan de wereld niet red, is wel heel duidelijk. Maar dat je dan wel de wereld van één hond redt, is mooi meegenomen.
Afbeelding
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Kells schreef:Even heel kort door de bocht, het binnen halen van die Buitenlandse asielzoekers is een beetje dweilen met de kraan open. De aanwas wordt er niet minder door...
En die wordt wel minder doordat jij bent begonnen met fokken :denken:
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Tineke schreef:
Kells schreef:Even heel kort door de bocht, het binnen halen van die Buitenlandse asielzoekers is een beetje dweilen met de kraan open. De aanwas wordt er niet minder door...
Ja, uiteraard.
Met het fokken van rashonden wordt het probleem van zwerfhonden elders in de wereld beduidend minder.

:roll:
Afbeelding
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

Tineke schreef:
nee dat is juist wat ze zegt. Mensen blijven fokken.
Of het nu met of zonder stamboom is. Mensen blijven ook geld verdienen aan pups of het nu een broodfokker is, een stichting of de rashonden fokker.

De meeste rashondenfokkers en de meeste stichtingen zullen uit ideologische gronden fokken of honden naar Nederland halen. Maar geld wordt er mee verdiend.
Afbeelding
gevni havanezers
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”