Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Help! onze hond is heel moeilijk alleen

We vinden het leuk als iedereen zich even voorstelt.
Dat kan in dit forumonderdeel

Moderator: moderatorteam

Tiekie
geregistreerd lid
Aantal honden: 1

Help! onze hond is heel moeilijk alleen

Ongelezen bericht door Tiekie »

Hoi iedereen!

(Sorry ik weet niet of dit helemaal goed gaat. Via deze weg was de enige manier om een nieuw onderwerp te maken)

Onze friese stabij is nu 1 jaar en 5 maanden. En is heel erg moeilijk alleen.
Ik probeer van alles al (het is al een heel stuk beter)

Hij mag niet meer meelopen naar de keuken of als ik even naar boven moet of de wc, dat gaat nu veel beter.
Als ik boven ben hoor ik hem ook niet meer piepen.
Maar zodra wij weg gaan (en het is nooit lang hooguit 4 uren) begint hij te huilen als een wolf. Alleen het gekke is de eerste 20 minuten zit hij naar buiten te kijken en daarna heeft ie door oke ik ben alleen.
Hij doet het niet constant maar hij doet dat huilen en piepen ongeveer een uur en daarna gaat hij liggen slapen. Nu heb ik geen idee hoe ik dit moet aanpakken.

Heeft iemand tips?
tobi__
Zeer actief
Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke

Re: Help! onze hond is heel moeilijk alleen

Ongelezen bericht door tobi__ »

Lees dit even door en onderneem de stappen: http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... =5&t=30911

Dan kun je je vraag bij de juiste afdeling plaatsen en zul je vast nuttige antwoorden krijgen!
_Esmee
Tiekie
geregistreerd lid

Hartstikke bedankt! Ga ik gelijk doen :D
lotje&famke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mix Schapendoes en een Teckel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door lotje&famke »

Welkom :D Alvast even wat tips misschien heb je d'r wat aan.

Zorg dat je hond lekker voldaan is voordat je weg gaat. Ruim een uur loslopen in een rustig groengebied bijvoorbeeld, speuren, muisjes vangen etc.
Maak een ritueel van het weggaan. Zeg elke keer hetzelfde zinnetje en geef m iets te doen. Een gevulde kong waar hij een poosje mee bezig is. Een kluif. Een doos die hij kapot mag maken met brokjes erin.
Laat de radio of televisie aan staan als je weggaat (ze voelen zich soms minder alleen door dat geluid).
Soms helpt het je hond een veilig plekje te geven als je weggaat, zoals de Bench als ze die gewend zijn. Maar dat verschilt per hond.
Je kunt het alleen zijn ook opnieuw opbouwen. En dan in het begin met 5 minuten oefenen en dit langzaam opbouwen.

Je hond komt in je beschrijving een beetje onzeker over (omdat hij er naar neigt je steeds te volgen). Daar zou je ook iets mee kunnen doen. Samen behendigheid doen of speuren kan een hond ook wat meer zelfvertrouwen geven. Maar dat is een hele andere insteek.

Succes!
Afbeelding
Tiekie
geregistreerd lid

Cleva schreef:
Ik probeer van alles
Dat is je probleem.
?
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Door alleen maar van alles te proberen, mist je aanpak overtuigingskracht. Daarbij werkt het vaak niet goed om verschillende aanpakken te snel af te wisselen en bij 'van alles proberen' is de kans groot dat je dus te weinig consistent en te weifelend bent in je aanpak. Kies een methode en ga er volledig voor. Niet proberen, maar met volle overtuiging doen
Tiekie
geregistreerd lid

Fotogravinnetje schreef:Door alleen maar van alles te proberen, mist je aanpak overtuigingskracht. Daarbij werkt het vaak niet goed om verschillende aanpakken te snel af te wisselen en bij 'van alles proberen' is de kans groot dat je dus te weinig consistent en te weifelend bent in je aanpak. Kies een methode en ga er volledig voor. Niet proberen, maar met volle overtuiging doen
Dat begrijp ik. Ik heb het ook niet allemaal tegelijk gedaan maar voor wat ik nu heb geprobeerd komt er geen vooruitgang in het alleen zijn.

Welke aanpak is het beste want ik zie door de bomen het bos niet meer haha
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Tiekie schreef:
Fotogravinnetje schreef:Door alleen maar van alles te proberen, mist je aanpak overtuigingskracht. Daarbij werkt het vaak niet goed om verschillende aanpakken te snel af te wisselen en bij 'van alles proberen' is de kans groot dat je dus te weinig consistent en te weifelend bent in je aanpak. Kies een methode en ga er volledig voor. Niet proberen, maar met volle overtuiging doen
Dat begrijp ik. Ik heb het ook niet allemaal tegelijk gedaan maar voor wat ik nu heb geprobeerd komt er geen vooruitgang in het alleen zijn.

Welke aanpak is het beste want ik zie door de bomen het bos niet meer haha
Maar hij kan wel 20 minuten alleen zijn, dus dan vraag ik me af of je het wel rustig uitgebouwd hebt of dat je gewoon maar steeds (te) lang weggaat terwijl hij het nog niet kan.
Tiekie
geregistreerd lid

Cleva schreef:
Tiekie schreef:
Cleva schreef:
Ik probeer van alles
Dat is je probleem.
?

Beetje te kort, he? Ik zat op de oven te letten want ik hou niet van verbrande pizza. :mrgreen:

Alleen zijn is moeilijk voor een hond, hogere wiskunde zeg maar.
Je moet weken dan niet maandenlang dezelfde methode aanhouden om het goed aan te leren en zelfs als je hond het al kan is het niet wenselijk om de "taal" rondom het alleen zijn te veranderen.
Dat alles staat haaks op "van alles proberen." Zo'n probeersel is per definitie te kort om de hond te leren rustig alleen te zijn.

Kies een methode en blijf erbij. Consequent zijn is belangrijker dan wat je precies doet. Die hond voegt zich wel, als hij maar de kans krijgt je te begrijpen.
Haha nee dat snap ik! Eetsmakelijk!

Oke dus als ik jou en Fotogravinnetje goed begrijp spring ik te snel op een andere methode.
Ik heb dus alleen echt geen idee welke methode nou het beste is om daar consequent mee te zijn.
Tiekie
geregistreerd lid

Cleva schreef:
Zamunda schreef: Maar hij kan wel 20 minuten alleen zijn, dus dan vraag ik me af of je het wel rustig uitgebouwd hebt of dat je gewoon maar steeds (te) lang weggaat terwijl hij het nog niet kan.
Dat maakt in feite niet uit. Hij kan het niet dus het zal vanaf de basis opgebouwd moeten worden.

Echt helemaal overnieuw beginnen met consequente signalen.
Echt, écht helemaal onderaan beginnen. Een seconde, vier keer per dag.
Natuurlijk kan hij dat allang maar het gaat er om dat je het punt waarop hij het niet meer snap niet mist.

Het kost je een paar minuten per dag maar dan heb je meteen een solide basis en dat werkt weer door naar succes.
En die seconde dan echt naar buiten gaan dus even de voordeur open en dicht?
Moet ik hem dan ook belonen of?
Tiekie
geregistreerd lid

Cleva schreef:
Tiekie schreef: Ik heb dus alleen echt geen idee welke methode nou het beste is om daar consequent mee te zijn.
Gebruik je een bench of niet?
Ja er is een bench
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

hoe reageer je als je thuis komt?
Afbeelding
Tiekie
geregistreerd lid

Lizzie. schreef:hoe reageer je als je thuis komt?
Ik wacht tot hij zelf rustig is en geef hem dan een aai over zijn bol of geef ik een koekje maar ik negeer hem bij binnenkomst
doe gewoon dat het heel normaal is dat ik weg ben geweest
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik heet je welkom namens de moderators! Je hebt nu toegang tot de rest van het forum. Wij wensen je veel plezier!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voorsteltopics”