Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

DNA-test Amy: raad de kruising *uitslag binnen*

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: DNA-test Amy: raad de kruising

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Ik denk Podenco, Bodeguero (rat-terriër in de test?), herder en labrador.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Johnny Jones schreef:Ik denk Podenco, Bodeguero (rat-terriër in de test?), herder en labrador.
Nee, bodeguero zit helaas ook niet in de test. Vind ik ook een heel plausibele optie. Ik verwacht eerder een dergelijke terriër dan bijvoorbeeld een stafford. Staffordmixen hebben toch vaak best een brede kop en ogen die wat verder uit elkaar staan, en Amy heeft echt maar een smal koppie, nog smaller dan dat van Tara.
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

DeDiana schreef:
Johnny Jones schreef:Ik denk Podenco, Bodeguero (rat-terriër in de test?), herder en labrador.
Nee, bodeguero zit helaas ook niet in de test. Vind ik ook een heel plausibele optie. Ik verwacht eerder een dergelijke terriër dan bijvoorbeeld een stafford. Staffordmixen hebben toch vaak best een brede kop en ogen die wat verder uit elkaar staan, en Amy heeft echt maar een smal koppie, nog smaller dan dat van Tara.
Ik zat me ook al te bedenken dat die bodequero ook dat kopje en die oren aan de pups had kunnen geven. Ik denk dus nu ook bodequero (zal terrier in test zijn, fox oid) en dan herder en podenco. Wel een leuke miks.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Denk dat Cleo ook een dergelijke kruising was. Misschien met husky erdoor door haar prachtige vacht en grijze kleuren

Afbeelding
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

Ja, zo op het eerste gezicht doet Cleo me wat denken aan Naboo, Amoz' zus, en we gaan er maar van uit dat zij net als Amoz een kruising is met vooral husky, Duitse herder en een flinke scheut podenco:

Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

Taadaaa, de uitslag is binnen! :D

Afbeelding

Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Leuk! Behoorlijke mix dus! Staat de podenco in het database?

Edit, ja dus, de Ibizan hound, ik moest ff googlen sorry :mrgreen:
Afbeelding
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Aantal honden: 1

Re: DNA-test Amy: raad de kruising *uitslag binnen*

Ongelezen bericht door kooi »

Interessant. Dat krijgen wij natuurlijk niet bedacht. :lol1:

Wat kost zo'n test? :idea:
DeDiana
Zeer actief

Paisley schreef:Leuk! Behoorlijke mix dus! Staat de podenco in het database?

Edit, ja dus, de Ibizan hound, ik moest ff googlen sorry :mrgreen:
Ja, de Ibicenco wel, de Andaluz niet. Haar moeder leek het meest op een podenco Andaluz (was ook ongeveer dezelfde grootte als Amy).

Ik had al wel verwacht dat ze echt een mengelmoesje van van alles en nog wat was. Die Duitse Pinsher had ik niet bedacht, maar kan ik ook heel goed plaatsen.
Johnny Jones
Zeer actief

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Zo, dat is een mooi mengelmoesje!
Kan je de Ibizan hond dan lezen als Podenco? En de whippet als Galgo?
De gladharige Fox zou de Bodeguero kunnen zijn toch? En dan nog een flinke scheut 'stoer' erdoor, gaaf hoor!
DeDiana
Zeer actief

Johnny Jones schreef:Zo, dat is een mooi mengelmoesje!
De gladharige Fox zou de Bodeguero kunnen zijn toch? En dan nog een flinke scheut 'stoer' erdoor, gaaf hoor!
Ik denk dat de podenco Ibicenco en whippet geen galgo en podenco Andaluz zijn, die zullen neem ik aan genetisch toch wel iets verschillen? De 'mixed breeds' in de uitslag zouden natuurlijk wel podenco Andaluz en/of galgo kunnen zijn.
Ik denk dat haar moeder een podenco Andaluz-kruising was met dus whippet en podenco Ibicenco erin, en dan is haar vader die andere tak met de herder etc.
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Leuke uitslag!
DeDiana
Zeer actief

kooi schreef:Interessant. Dat krijgen wij natuurlijk niet bedacht. :lol1:

Wat kost zo'n test? :idea:
Ongeveer € 75

Velen hier zaten toch aardig goed in de buurt qua raden! :lol1: De podenco, herder en terrier zijn in ieder geval veel genoemd.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Ook Duitse Pinscher grappig.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Ah leuk, hij is binnen! Op zich niks waar ´we´ versteld van staan, behalve de Duitse Pinscher dan een beetje. Zou die Pharao Hound eigenlijk de podenco andaluz zijn van de moeder?
Een echte straatschoffie mix (in de positieve zin des woords!). Ik hou ervan.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
DeDiana
Zeer actief

Alfilillo schreef:Ah leuk, hij is binnen! Op zich niks waar ´we´ versteld van staan, behalve de Duitse Pinscher dan een beetje. Zou die Pharao Hound eigenlijk de podenco andaluz zijn van de moeder?
Een echte straatschoffie mix (in de positieve zin des woords!). Ik hou ervan.
Inderdaad, en die Duitse Pinscher vind ik ook niet echt verrassend. Ik neem aan dat in die mixed breeds inderdaad de podenco-achtigen eruit komen omdat de moeder een podenco Andaluz-mix was.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

DeDiana schreef:
Ik denk dat de podenco Ibicenco en whippet geen galgo en podenco Andaluz zijn, die zullen neem ik aan genetisch toch wel iets verschillen? De 'mixed breeds' in de uitslag zouden natuurlijk wel podenco Andaluz en/of galgo kunnen zijn.
Ik denk dat haar moeder een podenco Andaluz-kruising was met dus whippet en podenco Ibicenco erin, en dan is haar vader die andere tak met de herder etc.
Galgo kan best denk ik?
Een Galgo is gewoon een van de windhonden die oorspronkelijk kennelijk allen voortkwamen uit de windhonden van de Kelten.
Als je zoekt naar de oorsprong van de Galgo Español, dan moet je ver terug gaan in de geschiedenis. Verschillende eeuwen voor Christus jaagden de Kelten al met een windhond van gemiddelde grootte. Deze honden volgde het wild niet alleen met hun neus, maar ook met hun scherpe ogen en ze waren snel genoeg om hun prooi met rennen te vangen. Als waardevolle jachthulpen begeleidden zij de Kelten tijdens hun migraties en zo werden zij verspreid over bijna heel europa. Zij kwamen aan op het Iberische schiereiland, toen de Kelten in het jaar 600 voor Chr. De Pyreneeën over staken. Eeuwen later heerste de Romeinen over grote delen van europa en zetten de traditie van de jacht met Keltische windhonden voort. De reputatie van deze honden spiegelt zich af in de vele schilderijen en teksten uit deze tijd. In de voormalige provincie Hispania, werd dit windhondenras Canis Gallicus genoemd, en men neemt aan, dat hier uit in de loop der jaren het woord Galgo is ontstaan, welke tegenwoordig in het Spaans het algemene woord voor windhond is.

De Galgo Español, oftewel Spaanse windhond, is, zoals andere Europese windhonden rassen, een afstamming van de Keltische windhond. Maar, het ras is over de eeuwen heen waarschijnlijk beïnvloed door andere rassen zoals bijvoorbeeld de Podenco Ibicenco of de Sloughi, welke door de Moorse overheersers, in de 8-15 eeuw na Chr., meegebracht werden naar de zuidelijke regionen.
Ik vind het altijd leuk zulke tests, maar ik weet niet hoe groot de waarschijnlijkheid is dat het klopt.
Wel leuk om te doen :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
DeDiana
Zeer actief

ranetje schreef:
DeDiana schreef:
Galgo kan best enk ik?
Een Galgo is gewoon een van de windhonden die oorspronkelijk kennelijk allen voortkwamen uit de windhonden van de Kelten.
Als je zoekt naar de oorsprong van de Galgo Español, dan moet je ver terug gaan in de geschiedenis. Verschillende eeuwen voor Christus jaagden de Kelten al met een windhond van gemiddelde grootte. Deze honden volgde het wild niet alleen met hun neus, maar ook met hun scherpe ogen en ze waren snel genoeg om hun prooi met rennen te vangen. Als waardevolle jachthulpen begeleidden zij de Kelten tijdens hun migraties en zo werden zij verspreid over bijna heel europa. Zij kwamen aan op het Iberische schiereiland, toen de Kelten in het jaar 600 voor Chr. De Pyreneeën over staken. Eeuwen later heerste de Romeinen over grote delen van europa en zetten de traditie van de jacht met Keltische windhonden voort. De reputatie van deze honden spiegelt zich af in de vele schilderijen en teksten uit deze tijd. In de voormalige provincie Hispania, werd dit windhondenras Canis Gallicus genoemd, en men neemt aan, dat hier uit in de loop der jaren het woord Galgo is ontstaan, welke tegenwoordig in het Spaans het algemene woord voor windhond is.

De Galgo Español, oftewel Spaanse windhond, is, zoals andere Europese windhonden rassen, een afstamming van de Keltische windhond. Maar, het ras is over de eeuwen heen waarschijnlijk beïnvloed door andere rassen zoals bijvoorbeeld de Podenco Ibicenco of de Sloughi, welke door de Moorse overheersers, in de 8-15 eeuw na Chr., meegebracht werden naar de zuidelijke regionen.
Ik vind het altijd leuk zulke tests, maar ik weet niet hoe groot de waarschijnlijkheid is dat het klopt.
Wel leuk om te doen :ok:
O, er kan zeker galgo inzitten ja, dat is een ras dat ook niet in de database zit. Dat zou dan dus één van die 'mixed breeds' in de uitslag zijn. Boven de uitslag op de tweede afbeelding staat ook de uitleg: de mixed breeds kunnen ook rassen zijn die nog niet in de database staan, het is een lijstje van rassen die het meeste verwantschap vertonen met wat er in de 'mixed breeds' is aangetroffen.
En inderdaad, het is hoe dan ook vooral voor de leuk - we zullen nooit met zekerheid kunnen zeggen of het echt helemaal klopt natuurlijk. Maar qua uiterlijk en gedrag zou het zeker kunnen.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik heb over de Galgo dit van Wiki geplukt
Vermoedelijk werd ten tijde van de Reconquista de galgo voor het eerst gekruist met de uit Noord-Afrika afkomstige sloughi.

In de twintigste eeuw werd de galgo op grote schaal gekruist met de Engelse greyhound teneinde snellere honden voor windhondenrennen te verkrijgen. Omdat ze nauwelijks sneller werden, maar wel hun uithoudingsvermogen kwijtraakten, was het succes hiervan beperkt. Op het Spaanse platteland bleef de galgo als vanouds gebruikt worden als jachthond.
Het kan dat de Galgo de veroorzaker is van de sloughi en whippet in de uitslag, gezien de whippet weer verwant is aan de greyhound
Afbeelding
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Wat een ontzettend leuke uitslag! Ik ben stiekem trots dat ik toch die vleug Bull terriër zag :lol1: Wat is het toch een goed gelukte mix!
DeDiana
Zeer actief

Manuma schreef:Wat een ontzettend leuke uitslag! Ik ben stiekem trots dat ik toch die vleug Bull terriër zag :lol1: Wat is het toch een goed gelukte mix!
:E:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”