Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Opslag en testen.

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Opslag en testen.

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Wat patsen en de mogelijke gevolgen betreft zie ik toch ook wel verschil in types honden. Bij bully-rassen slaat het veel sneller om in agressie. Bij de meeste andere rassen loopt dat zo'n vaart niet. Dus als je met een ras als de CC loopt, zul je inderdaad patsen niet willen hebben, omdat de kans op doorslaan naar agressie te groot is. Een SPA die komt patsen jaag ik ook het liefst zo snel mogelijk weg, want je weet gewoon dat er maar weinig voor nodig is bij veel exemplaren om agressie in te zetten, en de gevolgen daarvan zijn dan ook nog eens buitenproportioneel. Maar met de gemiddelde hond gebeurt er verder gewoon niets, is het een aftasten van elkaar wat uitmondt in ofwel samen spelen, ofwel doorlopen en elkaar met rust laten
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

DeDiana schreef:
Heavy schreef:Maar ik vind patsen dus gewoon een beetje stijf elkaar benaderen , beetje snuffelen , beetje groot maken en dat is het dan wel . Dan moet er eentje alweer weg lopen om even ergens te gaan markeren bijvoorbeeld . Maar niet blijven staan en elkaar aanstaren en gaan grommen ofzo dat gaat mij allemaal te ver .
Dat versta ik ook onder patsen. Snauwen of uitvallen met een hoge houding als bluf vind ik echt iets anders.
Amoz patst ook. Bij hem is dat een standaard ontmoetingsritueel met andere grotere reuen, maar het wordt altijd gevolgd door een uitnodiging tot spel. Bij honden die geen contact willen of niet van andere reuen houden, doet hij het niet. Het gebeurt dus alleen als ze allebei contact met elkaar zoeken en interesse in elkaar hebben. Dan verbied ik het hem niet, want zie ik het als normale communicatie en ik weet dat het voor hem geen voorbode is tot vervelend gedrag, maar zo maakt hij nou eenmaal kennis met grote reuen. Hij gaat dus ook niet naar elke andere reu toe om eens even zijn punt te maken, als een ander zijn hond bij zich houdt, houd ik Amoz ook bij me. Maar in een losloopgebied waar alles door elkaar loopt en ver van de baas weg, ga ik hem niet krampachtig bij me houden terwijl andere honden ons wel voortdurend benaderen. En dan ga ik me ook niet bemoeien met zijn communicatie terwijl Amoz na 6 jaar grote roedels in het asiel prima weet hoe hij zonder conflicten met andere honden om moet gaan. Als hij zich vervelend gedraagt, grijp ik uiteraard wel in, maar zoals gezegd is het patsen bij hem een voorbode voor spelen en hij patst juist bij honden die hij interessant vindt en waar hij mee wil spelen.
helemaal mee eens, zo doe ik het ook bij Kailen. Ik houd hem scherp in de gaten, maar ik heb al zoveel situaties meegemaakt waarin hij perfect weet hoe hij de boel kan kalmeren, zelfs zonder met zijn staart tussen zijn benen af te druipen, dat ik hem gewoon dat vertrouwen geef. En dat is maar goed ook. Hier in Frankrijk lopen er talloze honden (en dus meestal ongecastreerde reuen) los rond zonder mens in de buurt. Laatst nog kwamen er ineens een rotweiler en een beauceron reu op ons af :80: . Ik denk dat als ik dan meteen hysterisch zou gaan brullen, of Kailen (die aangelijnd was) mee zou nemen, de kans op escalatie veel groter was geweest. Nu was er wat gepats en toen gingen de heren weer ieder huns weegs.

En Pioenroos, jij had het over je teckeltje. Hier ontmoette ik laatst een man die met 2 reuen liep en een ieniemienie yorkje die aangelijnd was. Ik had Kailen vast totdat er een beetje rust was en ik hem losliet. Kailen liet de trillend York volkomen links liggen en ging eerst spelen met de jonge onbevangen keesachtige. daarna werd de stokoude labX rustig begroet en bleef de York nog over, die al wat ontspannender was. Heel rustig sjokte hij er naar toe, zijn kop was groter dan het hele hondje. Bleef zover van het beestje af staan dat ie z'n nek helemaal moest strekken om met zijn neus erbij te kunnen. Na een paar seconden slaakte het beestje een gilletje en Kailen draaide zich direct om. Ik was zoooo trots op hem :I:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Fotogravinnetje schreef:Wat patsen en de mogelijke gevolgen betreft zie ik toch ook wel verschil in types honden. Bij bully-rassen slaat het veel sneller om in agressie. Bij de meeste andere rassen loopt dat zo'n vaart niet. Dus als je met een ras als de CC loopt, zul je inderdaad patsen niet willen hebben, omdat de kans op doorslaan naar agressie te groot is. Een SPA die komt patsen jaag ik ook het liefst zo snel mogelijk weg, want je weet gewoon dat er maar weinig voor nodig is bij veel exemplaren om agressie in te zetten, en de gevolgen daarvan zijn dan ook nog eens buitenproportioneel. Maar met de gemiddelde hond gebeurt er verder gewoon niets, is het een aftasten van elkaar wat uitmondt in ofwel samen spelen, ofwel doorlopen en elkaar met rust laten
Ik denk dat dat een misvatting is,...Van Gils had gaten in zijn lip door een stabij reu, ( en nee mijn grote heeft niet terug gepakt omdat hij dat niet mocht van mij) Sneeuw is toen tot gaten aan toe gepakt door stabijna mixen, en zo lust ik er nog wel een paar, je kunt aan het uiterlijk niet zien of een hond gaat pakken ja of niet. ik ben ook voorzichtiger met saff mixen omdat als t escaleert t ook ernstiger is, maar ..... ik zal er mijn hond niet voor in t vuur steken met andere rassen....... hele slechte ervaringen mee
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

DeDiana schreef:
Heavy schreef:Maar ik vind patsen dus gewoon een beetje stijf elkaar benaderen , beetje snuffelen , beetje groot maken en dat is het dan wel . Dan moet er eentje alweer weg lopen om even ergens te gaan markeren bijvoorbeeld . Maar niet blijven staan en elkaar aanstaren en gaan grommen ofzo dat gaat mij allemaal te ver .
Snauwen of uitvallen met een hoge houding als bluf vind ik echt iets anders.
.
Snauwen en uitvallen an sich vind ik ook niet patsen. Maar vaak volgt zon korte maar hele duidelijke snauw in opwinding en drukte met verstart stil staan, met een hoge geborstelde pats houding bij/boven de hond waar tegen gesnauwd is. Dat vind ik op dat moment wel degelijk patsen. En ja, als Duke dat doet roep ik hem direct mee.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Of patsen oké is hangt gewoon heel erg af van de volgende stap vind ik.
Ik ken genoeg (terriër bv) reuen die patsen, maar dat toch niet doen met het oog op een gevecht. Mocht de ander daarmee beginnen dan lopen ze zelfs weg.
Voor mij is dat soort patsen prima, dat ontaard zelden in gevechten. Maar ik ken ook reuen die patsen en daarna al heel snel overgaan tot vechten of ander machtsvertoon. Als je dat weet, moet je het als baas vermijden.
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Vaak zie je dat ook wel aan je eigen hond. Als de andere hond bezig is met provoceren gaat mijne er gewoon niet naartoe. Daar hoef ik niks voor te doen.
Het enige waar ik soms moeite mee heb is dat Uma een pittige reu vaak geweldig vindt en er dan wel naartoe gaat en behoorlijk gaat sjansen. Dan moet ik Manu wel aanlijnen. Hij gaat dan niet vechten hoor maar hij staat wel continu te kalmeren door te blokken en uiteindelijk komt er dan wel spanning.

In het voorbeeld van Pioenroos zou Manu Mies voorbijlopen. En Diem al helemaal, al zal er wellicht wat oogcontact zijn. Soms zie ik hem met een reu staan en denk ik dat het niet leuk zal gaan en na knipperen met mijn ogen zijn ze samen spelbuigingen aan het maken en rennen.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Fotogravinnetje schreef:Wat patsen en de mogelijke gevolgen betreft zie ik toch ook wel verschil in types honden. Bij bully-rassen slaat het veel sneller om in agressie. Bij de meeste andere rassen loopt dat zo'n vaart niet. Dus als je met een ras als de CC loopt, zul je inderdaad patsen niet willen hebben, omdat de kans op doorslaan naar agressie te groot is. Een SPA die komt patsen jaag ik ook het liefst zo snel mogelijk weg, want je weet gewoon dat er maar weinig voor nodig is bij veel exemplaren om agressie in te zetten, en de gevolgen daarvan zijn dan ook nog eens buitenproportioneel. Maar met de gemiddelde hond gebeurt er verder gewoon niets, is het een aftasten van elkaar wat uitmondt in ofwel samen spelen, ofwel doorlopen en elkaar met rust laten

Ik wil niet dat ze zelf een hond zo benaderen, maar ze hebben er ook niet op in te gaan.
Ze voelen zich er toch al te goed voor :LOL:
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Neeltje schreef:
Dees en Maylo schreef:Ik vind testen opzich prima. Maar dan liefst wel vanuit huis. Dus niet eerst in een vreemde omgeving. Daarbij zouden er 2 testen gedaan kunnen worden. Eerst met baas en dan met een neutraal persoon.
Dus een klapkaak die iemand aardig verminkt heeft, mag dan mooi gezellig thuis blijven????? Dacht het mooi van niet.
Misschien had ik wat duidelijker moeten zijn. Maar ik bedoel dus dat er eigenlijk direct of zsm getest moet worden. Dus hoogstens 2 dagen later. En waarom gelijk weer de klapkaak? We weten allemaal dat niet alleen klapkaken bijten en in de opslag belanden. :ugh:
Als de poedel van 3 straten verderop Izzy gruwelijk te pakken neemt dan ben ik daar net zo boos over als een klapkaak dit doet. Uiteraard zit er een verschil in de schade maar elke hond is er toe in staat om een andere hond of mens schade aan te brengen.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Manuma schreef:Het enige waar ik soms moeite mee heb is dat Uma een pittige reu vaak geweldig vindt en er dan wel naartoe gaat en behoorlijk gaat sjansen.
Ja dat soort dames kwamen ook vaak op Rio af en hoe stoerder hij dan deed hoe meer verliefd ze waren leek het wel :D
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Ik denk dat je met het testen van een hond zonder baas een vertekend beeld krijgt.
Sowieso zullen sommige honden een heel ander beeld laten zien met of zonder baas lijkt mij.
Een hond die slecht scoort op zo'n test kan een baas treffen die daarmee om kan gaan en daarna handelt maar het kan ook visa versa zo zijn.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Tineke schreef:
Manuma schreef:Het enige waar ik soms moeite mee heb is dat Uma een pittige reu vaak geweldig vindt en er dan wel naartoe gaat en behoorlijk gaat sjansen.
Ja dat soort dames kwamen ook vaak op Rio af en hoe stoerder hij dan deed hoe meer verliefd ze waren leek het wel :D
Mila en Tara vinden dat ook helemaal geweldig :lol1: Hoe harder to get, hoe beter.
Amoz heeft dus ook niet veel problemen met patsende reuen, maar als zijn dames erbij zijn, wil hij zich er wel mee bemoeien. Dus ik lijn hem in dat soort situaties meestal wel even aan, zodat de dames ongestoord hun lolletje met zo'n reu kunnen hebben.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”