Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Apporteertips gevraagd.

Moderator: moderatorteam

Golden Stanley

Apporteertips gevraagd.

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Hoi, wie weet nog een paar tips om Stanley z'n apport terug te laten brengen? Ik geef het op, m'n trukendoos is leeg!

De enige plek waarvan ik zeker weet dat hij echt alles terug brengt is mijn tuin. Op ons speelveld oefen ik al ontzettend lang aan de dubbellange lijn, beloon hem uitbundig bij het goed aanbrengen enz. Laat hem af en toe aan de lijn het voorwerp 'doodschudden' en op commdando 'Breng hier' brengt hij het weer netjes voor.
Op het moment dat ik hem los laat, denkt hij 'bekijk het maar', houdt z'n piepbal of voetbal in z'n bek en het enige waar hij dan nog lol in heeft, is het woest doodschudden van de bal en zich keihard op zijn rug laten ploffen. Commando 'Breng hier' begrijpt hij ineens niet meer en dat durf ik weer niet zoveel te roepen, want dat werkt ook weer averechts.
Dan loop ik de andere kant op en negeer hem volkomen. Hij rent dan netjes met me mee op, en na een tijdje als ik opnieuw probeer 'Los' of 'Breng hier' verdomt hij het nog. Zelfs al ruil ik de bal met z'n favoriete trektouw, hij laat mooi niet los.

Ik oefen zo'n 3x in de week dat apporteren, juist om verveling tegen te gaan. Maarja, zo werkt het ook niet echt.
Weten jullie nog raad? Alvast bedankt.

Groetjes van
Sandra en
felicia
Zeer actief

Ongelezen bericht door felicia »

misschien als je achteruit loopt als je het commando geeft, zo nodig je hem uit om naar je toe te komen.
Afbeelding
Golden Stanley

Dat doe ik, half door m'n knieen, hogere stem en dat trektouw in de aanslag. Dan zie je hem dus letterlijk denken 'ja, maar als ik kom dan ben ik mijn bal kwijt' terwijl hij juist ook hartstikke gek op dat trektouw is. Kaas en worst als omruil helpt nu ook niet meer.
Rossi
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rossi »

En als je het met een ander lokmiddel probeert? Onze ervaring is dat we de beloningsbrokjes af en toe wijzigen, anders wordt Rossi laks. En heb je het wel eens met 2 ballen geprobeerd? Of de clicker?
Groeten van Angel en Rossi.

Afbeelding
Golden Stanley

Rossi schreef:En als je het met een ander lokmiddel probeert? Onze ervaring is dat we de beloningsbrokjes af en toe wijzigen, anders wordt Rossi laks. En heb je het wel eens met 2 ballen geprobeerd? Of de clicker?
Ja, jij verwoordt het goed 'laks', dat is het.
Als ik 2 ballen gebruik (verschillend van vorm met in alletwee een pieper, want het moet wel herrie maken), doet hij het apporteren aan de lijn supergeweldig. Ik hoef niet eens 'Breng hier' te roepen. Gaat hij los, dan nog is het hetzelfde gedrag als dat ik eerder beschreef. Dan hebben we nog z'n favoriete uitgezakte voetbal, daar doet hij een moord voor maar terugbrengen doet hij niet meer. Het omruilen met kaas ging goed, maar is uit de gratie. Kippengrilworst werkte fantastisch, maar los, ho maar.
Als je hem in mijn tuin bezig ziet, dan wil je niet geloven wat je ziet. Vol overgave haalt hij alles op en stembeloning is al genoeg.
Zou het een beetje een 'luie Retriever' zijn?
Rossi
Zeer actief

In ieder geval dus een met een eigen wil!!! Rossi is ook niet zo florissant in het apporteren. Wil het wel terug brengen, maar laat telkens een meter voor ons los. En dan snapt hij het commanda 'vast' ineens niet meer. :p:

Afbeelding
Golden Stanley

Hihihihi, ....jouw Rossi laat tenminste nog wat los.
Ik heb er een die volgens mij last heeft van 'balnijd'.
Hoe oud is jouw hond nu en hoe vaak apporteer je gemiddeld?

Stanley is in december 2 geworden, maar ik merk dat hij wat het puberen betreft nog een aardige weg te gaan heeft. Volgens mij wordt hij nooit volwassen.
Rossi
Zeer actief

Hellllup, duurt het zo lang voordat hij volwassen wordt???? :cry2: :p:

Rossi is nu bijna 15 maanden en volgens mij is hij ons nu weer eens aan het uittesten. Maar goed, hebben we ook wel lol in, en ik zie ook wel goldens die heel rustig zijn. Wij vinden wat pit in de hond fijn.
Echt apporteren doen we niet met Rossi. We doen haast elke dag wel een spelletje met bal weggooien en dat hij hem weer terug brengt, maar dat is dan ook alles. En soms gaat het goed en soms niet. Met beloning dus inderdaad dat hij de bal al veel eerder loslaat en dan beloning gaat schooien. 8O Binnenshuis gaat dit prima. Buitenshuis moet ik zelf regelmatig de bal terug zoeken. Balnijd heeft hij niet echt. Wel met stokken. 8O

Afbeelding
Maaike
Zeer actief

Re: Apporteertips gevraagd.

Ongelezen bericht door Maaike »

Golden Stanley schreef:Dan loop ik de andere kant op en negeer hem volkomen. Hij rent dan netjes met me mee op,
Dit kan je prima gebruiken. Als hij niet komt (of van plan is om te komen), loop je een ander kant op of gewoon achteruit; in elk geval van hem af. Hierbij zeg je niets, geef je geen enkel commando. Je zegt dat hij achter je aan komt; dus blijf je net zolang van hem aflopen dat je de dummy zo'n beetje uit zijn bek kan pakken. Laat hij het apport vallen, dan pak jij het niet op maar ga je weer verder met weglopen. Maak ook geen snoekduiken naar het apport, hij zal echt op een gegeven moment dicht genoeg bij je zijn (kost alleen een beetje geduld, maar zo zal hij het niet vlak voor je neus gaan uittuffen). Als je het apport hebt volgt uiteraard een wereldbeloning! Dit kan uiteraard een voertje zijn of, indien hij er gevoelig voor is, een trekspelletje. Verder, blijf rechtop lopen.

Casper had de eigenschap om als een speer achter de dummy aan te gaan om vervolgens op een afstand mij te gaan staan uitdagen dmv gekke bokkesprongen ed :roll: . Ik moest erg mijn best doen om mijn lach in te houden. Dmv het weglopen kwam hij dus wel terug (stel je voor dat ik hem daar achter zou laten :mrgreen: ).

Je kan eventueel een lange lijn bevestigen aan het apport (dummy is dan het makkelijkst). Op deze manier zal hij extra gestimuleerd worden door het bewegende apport. En als bonus heb jij nog steeds controle over het apport.

Succes
Groetjes van mij en een poot van Casper
Afbeelding
**Ella**
speurneus carola

Ongelezen bericht door speurneus carola »

neem hem eens aan de lijn en haal hem via de lijn resoluut binnen, strak commando hier, meer niet. en als ie dan bij je is commando zit, meer niet dan commando los, laat ie niet los, foei en even ene rukje aan de lijn om te laten merken dat jij het niet leuk vindt en dat je het meent, meer niet en dan geef je hem een brokje en beloon je hem uitbundig.

het punt is dat je op alle punten doet alsof het allemaal niet serieus bedoeld is en je hond neemt dat gedrag over, als jij nu even een tijdje de commandant uithangt verdwijnd dat gedrag vanzelf, en inderdaad is nog een vorm van puberen, goldens zijn nou eenmaal een beetje laat.

gooi geen voorwerpen meer om te spelen, alleen nog maar zo strak. pas wanneer dat er weer inzit, kun je eens voor de lol in het spel zijn voetbal weggooien en dan roep je hem niet terug, zodat jij het commando vrij, houd de bal maar eigenlijk geeft, laat hem dan de bal naar huis dragen en thuis in de tuin geef je het commando hier, zit en los. en dan is het feest.
Golden Stanley

Maar het punt is juist dat hij het aan de lange lijn 'perfect' doet, maar zodra hij los is begint te etteren. Hij loopt gewoon weg met z'n apport, maar houdt mij dondersgoed in de gaten wat ik doe. Het is geen wegloopgedrag, maar meer uitdagerij. Aan de lijn laat hij juist meteen los, want meneer wil weer verder met het ophalen van zijn buit. En netjes geven, he! Ik ben consequent in het geven van mijn commando's (althans kan altijd beter natuurlijk), maar het lukt me gewoon niet om dit gedrag te corrigeren. Waarom kan hij het in mijn tuin wel goed en op een vaste plek buiten niet los?

Denk jij dat ik voorlopig moet doortrainen met de lange lijn voordat ik hem los laat apporteren? En wat jij stelt over dat niet serieus zijn op alle punten en het overnemen van dat gedrag. Hij weet dondersgoed dat ik het meen, maar dat overbrengen is een tweede. Ik heb geleerd om in dit soort situaties 'rustig' te blijven, strakke houding, diepe stem en bij goed uitgevoerd gedrag hoge stembeloning en wat lekkers. Tot een week terug ging dat ook allemaal nog goed. Daarom baal ik er nu zo van.
Golden Stanley

Maaike schreef:
Golden Stanley schreef:Dan loop ik de andere kant op en negeer hem volkomen. Hij rent dan netjes met me mee op,
Dit kan je prima gebruiken. Als hij niet komt (of van plan is om te komen), loop je een ander kant op of gewoon achteruit; in elk geval van hem af. Hierbij zeg je niets, geef je geen enkel commando. Je zegt dat hij achter je aan komt; dus blijf je net zolang van hem aflopen dat je de dummy zo'n beetje uit zijn bek kan pakken. Laat hij het apport vallen, dan pak jij het niet op maar ga je weer verder met weglopen. Maak ook geen snoekduiken naar het apport, hij zal echt op een gegeven moment dicht genoeg bij je zijn (kost alleen een beetje geduld, maar zo zal hij het niet vlak voor je neus gaan uittuffen). Als je het apport hebt volgt uiteraard een wereldbeloning! Dit kan uiteraard een voertje zijn of, indien hij er gevoelig voor is, een trekspelletje. Verder, blijf rechtop lopen.

Casper had de eigenschap om als een speer achter de dummy aan te gaan om vervolgens op een afstand mij te gaan staan uitdagen dmv gekke bokkesprongen ed :roll: . Ik moest erg mijn best doen om mijn lach in te houden. Dmv het weglopen kwam hij dus wel terug (stel je voor dat ik hem daar achter zou laten :mrgreen: ).

Je kan eventueel een lange lijn bevestigen aan het apport (dummy is dan het makkelijkst). Op deze manier zal hij extra gestimuleerd worden door het bewegende apport. En als bonus heb jij nog steeds controle over het apport.

Succes
Die lange lijn aan de dummy vind ik i.d.d. wel een goeie. Kan ik ook uitproberen, want hij moet toch ook los kunnen.

Ik denk dat ik de strakke methode van Speurneus Carola aan de lijn in combi met het los apporteren van een aangelijnde dummy ga proberen.
:mrgreen: Denk dat hij dan meteen op de vlucht slaat, maar dat zien we dan wel weer. Misschien is er nog hoop.
Nog bedankt!
s

Ongelezen bericht door s »

heel enthousiast iets nemen
bvb een balletje aan een touw of gewoon zijn touwtje (flosch)
en het niet afgeven, eerst ga je zijn aandacht vragen
gooi dat touwtje omhoog met een hoge stem
whiiieee kijk is wat ik heb
llala whiieeee (je toont dat het van jou is en de hond wordt jaloers)

hij zal staan kijken naar u hij is geintreseerd en staat te wachten tot je gooit
dan gooi je het maar weg, niet heel ver he
hij zal erachter gaan en dan ist aan jou, als hij niet terugkomt ga je achteruit stappen met je gezicht naar de hond toe
en enthousiast doen en hem roepen BRENG HIER
je kan dit als hij komt dan belonen met een snoepke wat hij heel graag heeft

als hij bij jou is, is het ook belangrijk dat speeltje NIET af te pakken
logisch dat hij ni meer komt je pakt het altijd af
ni leuk voor hem
doe een trekspelletje
laat hem maar winnen de eerste keer en laat hem dan een 15 seconden met zijn touw triomfantelijk doen

mss kan deze uitleg je helpen
je hebt alleen maar te winnen he
Golden Stanley

Nou, ik heb vanochtend weer een voorraad omkoopmiddelen gekocht. Trouwens, weer wat nieuws; vers vlees snoepjes van Bennington.
In zalm, kip en lamsmaak. Die krijgt hij alleen als hij iets goed heeft teruggebracht. Ik heb me voorgenomen om inderdaad eens als een commandant op te treden, eerst een paar dagen aan de lange lijn. Misschien ben ik daardoor duidelijker en direkter en krijgt hij door dat ik dit gedrag niet ga pikken en dat apporteren een 'serieuze' aangelegenheid is, waarvoor gewerkt moet worden. Daarna los met de dummy vastgemaakt aan de lange lijn. Dan ligt de controle i.d.d. altijd bij mij. Dan maar weer terug naar de basis, korte afstanden gooien, binnenhalen en belonen op stem en lekkers.
Heb trouwens zo'n touw met een grote tennisbal eraan gekocht.
Nou, koop die maar niet want je bent er zo vanaf. Weer Euro 2,95 weggegooid in 1 simpele ruk. Ik hou het wel bij mijn trektouw.
Mensen, nog bedankt voor het meedenken.
Ik ga lekker aan de slag en laat het jullie weten of er verbetering in zit.

Groetjes van
Sandra en
Rossi
Zeer actief

Succes ermee!

Afbeelding
s

heel veel succes hoor
laat maar snel iets weten he
en je gaat ook effe geduld moeten hebben hoor
is normaal
doeeeg
Patricia Baerloo
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Patricia Baerloo »

Hoi, je schreef dat ie "balnijd" heeft en zijn bal niet wil afstaan. Wel eens geprobeerd iets anders te laten apporteren, een stok of desnoods zijn flos? Zelf ben ik begonnen met mijn pantoffels, juist omdat ie ballen zo machtig interessant vond (ook een Golden) en daarna steeds iets anders van pannelappen tot denneapels, wat ik ook maar tegenkwam. Als laatste de bal en die beschouwde hij toen gewoon als een van de rare voorwerpen die hij moest terugbrengen. Weg bal-obsessie!

Succes, Patricia
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Dante heeft ook enigszins dit probleem maar nog erger; hij is een staande jachthond zonder 'zachte mond'. Dwz. hij bijt verschrikkelijk op alles wat hij apporteert. Tennisballen daar gaat hij voor, maar soms is een nieuwe tennisbal al kapot bij de eerste apporteerpoging! Weet niet hoe dit zo gekomen is (zal best verkeerd zijn gegaan in zijn opvoeding) maar ik zou hem dit graag af willen leren. Nu ben ik helemaal opnieuw begonnen met apporteren aanleren. Dus de oefening 'omdraaien'; beginnen met voor me zitten , bal vastpakken en belonen (click) voor het vasthouden. Dit moet hij steeds iets langer volhouden voor hij beloond wordt en dan is de volgende stap bal op de grond en oppakken. Volgende stap; bal iets verder weg leggen, enz., enz. Gaat dit allemaal zonder problemen dan ga ik pas het commando er aan plakken. Ik denk wel dat ik dan wat weekjes verder ben ;) Weet ook niet of het zal lukken want volgens mij is de grootste beloning voor Dante het kauwen op de bal. :roll:
Maar ik vind het de moeite waard om het te proberen. Apporteren is een perfecte manier om hem bij me te houden en om overtollige energie kwijt te raken en lekker samen bezig te zijn!

Succes! Marijke
Golden Stanley

:mrgreen: Ik zal jullie 's een mooi verhaal vertellen.

Ik heb de afgelopen 3 weken van alles in de strijd gegooid en jawel,
STANLEY APPORTEERT WEER ALS VANOUDS.

Ten eerste ben ik streng, HEEL STRENG :mrgreen: aan de lange lijn geweest. Ophalen die bal en goed voorbrengen (deed hij dus al aan de lijn, maar het gaat erom dat hij weet dat ik HEER EN MEESTER kan zijn). Hihihi.
Daarna het touwapport met daaraan een balletje aan de lange lijn geknoopt en Stanley laten voorbrengen. Dan begint dus de ellende, want hij blijft halverwege steken en laat dan z'n apport vallen. Streng VAST en HIER er overheen, zodat hij het toch goed voorbrengt, want hij weet dat hij beloond wordt met z'n geweldige trektouw waar we dan als hij het balletje goed in m'n handen heeft afgegeven even mee ravotten.
Hij kan nu dus sinds zo'n 2 weekjes los apporteren. Hij haalt z'n piepbal op, brengt het voor tot aan mijn voeten en dan beloon ik hem met een ravotpartijtje met z'n trektouw.

Sinds een week kan ik op afstand laten apporteren. Iets wat ik nog nooit voor mogelijk had gehouden, want dan vloog hij gelijk de eenden achterna. Dan moet hij zit of down, ik loop 20 mtr. weg, leg zijn apport neer, loop een tegengestelde hoek in. Roep Stanley VAST, hij haalt het apport en brengt het netjes voor mijn voeten, zodat ik het uit zijn bek kan pakken.
Maar het mooiste van alles vind ik, dat hij het nu ook leuk gaat vinden om dingen uit het ondiepe water op te halen bij de plas waar we dagelijks komen. Moet ik wel alleen zijn en het is nu alleen nog met kleine stokjes en zeker niet met een bal, maar het is toch een begin. Dan moet hij voet en van een klein heuveltje in het water springen om het stokje op te vissen en precies voor mijn voeten af te geven. Dan beloon ik hem met heeeel veel lekkers en ga helemaal uit mijn dak. Dat gaat meestal zo'n 5x goed en dan moeten we stoppen.

En tijdens de wandeling naar bv. de plas moet hij op mijn commando de bal in z'n bek houden en tussendoor in m'n handen afgeven. Dat gaat geweldig goed.

SNAPPEN JULLIE HET NOG? Ik niet, mooie mafkees, hij krijgt er nu echt lol in.

Nog hartstikke bedankt voor al jullie tips. Heb er veel aan gehad.

Groetjes van
Sandra en
flatgoldje
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door flatgoldje »

Ik heb dit topic een beetje zitten volgen, fijn dat het nu lukt !! :ok:
Als je alles zo leest, is het zeker geen luie golden, maar wel een hele speelse. Waarom moet toch altijd dat speelse eruit, zonde is dat he ?
Maar goed dat het je zo gelukt is. Ik dacht nog tijdens het lezen, misschien iets selectiever uitzoeken wát er geapporteerd moet worden....als je aan het trainen bent, nooit speeltjes laten apporteren, alleen dummy's, desnoods met een lekker luchtje eraan (kan je kopen, fazant, konijn) en spelen = spelen, dan pas met de ballen en flossies.

Maar....je bent er al uit !! Groetjes !! :zwaai:
Rossi
Zeer actief

Geweldig dat het werkt. :ok: :ok:

Afbeelding
s

flatgoldje schreef:Ik heb dit topic een beetje zitten volgen, fijn dat het nu lukt !! :ok:
Als je alles zo leest, is het zeker geen luie golden, maar wel een hele speelse. Waarom moet toch altijd dat speelse eruit, zonde is dat he ?
Maar goed dat het je zo gelukt is. Ik dacht nog tijdens het lezen, misschien iets selectiever uitzoeken wát er geapporteerd moet worden....als je aan het trainen bent, nooit speeltjes laten apporteren, alleen dummy's, desnoods met een lekker luchtje eraan (kan je kopen, fazant, konijn) en spelen = spelen, dan pas met de ballen en flossies.

Maar....je bent er al uit !! Groetjes !! :zwaai:
bon, ik ga me zo n kip aanschaffen dan
ik ben namelijk begonnen met zo balletjes dan een blok dan is een touwtje dan een balletje dat vast is aan een touwtje
onze coba wil ook ni echt deftig aporteren
een keer lukt het wel is maar dan gooi ik het weg en hup hij is schuppens
zou het met een kippeke zo wel lukken?
nee geen echte, zo een da je koopt in de dierenwinkel he je weet wel
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”