DeDiana schreef:
Ze mag af en toe op bepaalde plekken met mijn toestemming naar muisjes graven of in het water naar beestjes zoeken, en we gaan geregeld naar een veilige en wildarme plek waar ik haar helemaal vrij laat en ze twee uur kan jagen en beestjes zoeken. Maar ik heb niet het idee dat ze daardoor wel weer even voldaan is wat jagen betreft, in tegendeel, eerder dat ze daardoor alleen maar meer de smaak te pakken krijgt.
Ik train nu met haar een paar keer per week (met name appel en zelfbeheersing) en wandel elke dag een keer met haar alleen, dan oefenen we ook altijd wel het één en ander. Zoals ik in mijn openingspost al schreef, heeft dit veel zoden aan de dijk gezet, maar vraag ik me af of er wat betreft gehoorzaamheid nog heel veel winst te behalen is. Vast nog wel wat, maar dan blijven we dus steken in de werkwijze die we nu al hebben, en dat betekent feitelijk dat ik haar nooit langer dan drie seconden vrij kan geven als ik niet wil dat ze gaat jagen. Daar zit voor mij dus het punt waarop we vastlopen. De tijd en aandacht eraan besteden is geen probleem.
Ik had geen jachthond, maar wel een hond die enorm graag najaagde, opjoeg en ook muizen opstampte, in duin met haar los kon ik niet vanwege de konijnen, park meerkoeten, vogels andere honden, groot veld, hazen en reeën.
Ik ben juist toen ik me bewust werd van haar jaagpassie en de onbereikbaarheid daarin haar eigenlijk daarin gaan belemmeren, ik zocht dus niet bewust een plek op waar het geen kwaad kon. Maar juist op die plekken waar het lastig zou zijn hield ik haar scherp in de gaten en in aanvang vermeed ik juist plekken waar ze heel snel wél mij kon negeren en de voldoening van het najagen weer proefde.
Want dat was juist wat ik wel merkte, hoe meer ik haar liet weten dat wat zij wilde doen ik niet ok vond en haar dus een alternatief gaf (mij) merkte ik dat ze beter bereikbaar werd.
Maar de meningen zijn en blijven daar over verdeeld. Ik vond dat als ik een keer te laat was met ingrijpen, dat ik 10 passen terug was in alles, dus ook met loslopen in hoe ik het fijn vond om honden los te laten lopen.
Ze mocht ook geen eendjes de sloot in drijven, meerkoetjes op laten vliegen, en ook de reiger moest ze met rust laten. In veel dingen vonden mensen mij spastisch. Maar toen ze dat eenmaal doorhad, was het ook veel gemakkelijker om haar wel los te laten. Dat ze dan na 2 jaar een keer een korte jump nam naar een reiger en mij met een pretbek aan zat te kijken kon ik dan weer wel waarderen en kon ik toen ook weer toelaten.
Ze stak in ieder geval niet meer een veld en straat over omdat ze een reiger/kat/haas of ree zag en de drang te groot was om daar achter aan te gaan bij wijze van spreken.
Zelf ben ik van mening dat me dat bij mijn hond is gelukt omdat ik ruim een jaar alles gewoon heb verboden wat najagen betrof en zoveel mogelijk heb proberen te voorkomen. Niet prettig, niet makkelijk lopen, maar het werkte uiteindelijk wel.
Maar onder geen beding liet ik haar dus zomaar haar gang gaan op momenten dat ik dacht dat het geen kwaad kon, juist omdat je eigenlijk de hond dan weer toestaat iets te doen waarvan je eigenlijk wilt dat ze dat niet doet, of alleen doet op momenten dat jij vindt dat het kan. Zelf vond ik dat al te verwarrend. Dus toen ze nog niet nijnproef was zat ze aan de flex in duin bij schemer, en eigenlijk heb ik er altijd rekening mee moeten houden dat zij die passie zo in zich had, ik lette altijd erg op haar alertheid, want ze signaleerde bijna alles, tot egels aan toe in een grasveld

Kleine toevoeging, de hond waar ik het hierboven over heb was 2 1/2 jaar toen ze bij mij kwam en had een iets vrijere opvoeding genoten en kwam ook uit een omgeving waar dat redelijk kon, anders dan in de randstad waarin ze terecht kwam toen ze bij mij kwam wonen.