Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Naar dierenarts met puppy?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Skoebidoe
geregistreerd lid
Aantal honden: 0

Naar dierenarts met puppy?

Ongelezen bericht door Skoebidoe »

Morgen gaat Wolfke voor de laatste maal naar de dierenarts (om te vaccineren en de chip te plaatsen) vooraleer hij de stap mag zetten naar ons gezin.
Als alles goed gaat, zullen we Wolfke dinsdagavond mogen verwelkomen in ons gezinnetje.
Raden jullie een consult aan bij onze eigen DA? Of is dit niet nodig?
Ik dacht dat het misschien wel nuttig zou kunnen zijn om te weten welke start onze hond neemt...
dagmar88
Zeer actief

Re: Naar dierenarts met puppy?

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Skoebidoe schreef:Morgen gaat Wolfke voor de laatste maal naar de dierenarts (om te vaccineren en de chip te plaatsen) vooraleer hij de stap mag zetten naar ons gezin.
Als alles goed gaat, zullen we Wolfke dinsdagavond mogen verwelkomen in ons gezinnetje.
Raden jullie een consult aan bij onze eigen DA? Of is dit niet nodig?
Ik dacht dat het misschien wel nuttig zou kunnen zijn om te weten welke start onze hond neemt...

Waarom zou je, bij een betrouwbare fokker?
Je ziet de dierenarts weer snel genoeg bij de volgende keer titeren en of inenten.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik zou de fokker ook even vragen. In sommige koopcontracten staat dat een algemene checkup van de DA binnen zoveel dagen (7 ofzo) wenselijk is om te bevestigen dat de hond bij de aankoop niks mankeerde. Of juist wel, dan ben je er vroeg bij en kan je dat meteen terugkoppelen naar de fokker.
Drazic
Zeer actief
Mijn ras(sen): griffon belge,griffon bruxellois,GriffonxPatterdale

Ongelezen bericht door Drazic »

Ik heb dat met Bros en Yorgos ook gedaan.
Ik vind het altijd prettig als mijn eigen DA hem heeft nagekeken.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Ik heb de verplichting om de dierenarts te bezoeken in m'n koopcontract staan.

Verder moet eigenlijk de pup na de vaccinatie nog 7 dagen bij de fokker blijven en sowieso minimaal 7 weken oud zijn, de eerste vaccinatie is normaal met 6 weken.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

De pup zou met een week of 5, bij de eerste enting toch al gechipt moeten zijn?
Het hele verhaal komt mij op deze manier gesteld vreemd over. Is het wel een betrouwbare fokker?

Suzanne
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Je schrijft in een ander bericht dat je een goede fokker hebt uitgekozen, dan lijkt het me helemaal niet nodig. Je moet toch weer snel naar de dierenarts voor een enting, dat is snel genoeg.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

~Suzanne~ schreef:De pup zou met een week of 5, bij de eerste enting toch al gechipt moeten zijn?
Het hele verhaal komt mij op deze manier gesteld vreemd over. Is het wel een betrouwbare fokker?

Suzanne
Standaard ent advies als je niet titert (en anders titeren op die leeftijd) is met 6 weken en dan inderdaad ook chippen bij stamboomloze honden die niet door de RvB gechipt worden
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

crutz schreef:
~Suzanne~ schreef:De pup zou met een week of 5, bij de eerste enting toch al gechipt moeten zijn?

Suzanne
Standaard ent advies als je niet titert (en anders titeren op die leeftijd) is met 6 weken en dan inderdaad ook chippen bij stamboomloze honden die niet door de RvB gechipt worden
Ik dacht dat ook stamboomhondjes bij (voor) de eerste enting worden gechipt zodat bewezen kan worden welk hondje de enting gekregen heeft of zit ik er zo langs?

Ik heb, op basis van wat ik eerder gelezen heb zo mijn twijfels bij de raszuiverheid van de pup en bij het wel of niet weg komen bij een goede fokker. Waarbij raszuiver en goede fokker niet hetzelfde hoeft te zijn ;-)

Suzanne
crutz
Zeer actief
Contacteer:

~Suzanne~ schreef:
crutz schreef:

Suzanne
Ik dacht dat ook stamboomhondjes bij (voor) de eerste enting worden gechipt zodat bewezen kan worden welk hondje de enting gekregen heeft of zit ik er zo langs?

Ik heb, op basis van wat ik eerder gelezen heb zo mijn twijfels bij de raszuiverheid van de pup en bij het wel of niet weg komen bij een goede fokker. Waarbij raszuiver en goede fokker niet hetzelfde hoeft te zijn ;-)

Suzanne

Stamboomhonden worden inderdaad voor de enting (en uitgifte EU paspoort) gechipt door de Raad v Beheer. Dat is doorgaans tussen de 5-6 weken en is bij de fokker thuis. Stamboomloos wordt door de dierenarts gechipt.

Dit is de procedure in Nederland maar neem ook aan dat dit pupje in Nederland zit
Skoebidoe
geregistreerd lid

Even ter verduidelijking: het is een hondje zonder stamboom. Volgens de eigenaar zou de vader wel een stamboom hebben.
Eigenlijk is het al dan niet een stamboom hebben voor mij geen prioriteit.
De puppy komt uit een gelegenheidsnestje. Het is de tweede maal dat hij een nestje heeft met zijn teefje. Twee jaar geleden had hij ook een nestje. Hij gaf aan dat het meteen ook het laatste nestje zou zijn. Hij gaf daar 2 redenen voor op: 1/ hij wou zijn teefje niet nog een keer belasten. 2/ hij vond het vrij arbeidsintenstief.
Ik ben absoluut zeker dat het geen broodfokker betreft. Ik mocht de moeder zien, de pupjes liepen in huis rond, ik mocht de bench zien waar de moeder haar jongen in groot bracht, hij stuurde me foto's en filmpjes door. Lijkt me dus een betrouwbaar iemand.
De eigenaar gaf aan dat het hondje pas op 8 weken het nest mag verlaten. De pup is op 12/2 geboren.
Morgen gaat hij voor de laatste maal naar de dierenarts voor controle (+ vaccinatie?) en het plaatsen van de chip. Hij vroeg me mijn gegevens zodat de chip onmiddellijk juist kan geregistreerd worden door de DA.
Het hondje verblijft in Vlaanderen.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Skoebidoe schreef:Even ter verduidelijking: het is een hondje zonder stamboom. Volgens de eigenaar zou de vader wel een stamboom hebben.
Eigenlijk is het al dan niet een stamboom hebben voor mij geen prioriteit.
De puppy komt uit een gelegenheidsnestje. Het is de tweede maal dat hij een nestje heeft met zijn teefje. Twee jaar geleden had hij ook een nestje. Hij gaf aan dat het meteen ook het laatste nestje zou zijn. Hij gaf daar 2 redenen voor op: 1/ hij wou zijn teefje niet nog een keer belasten. 2/ hij vond het vrij arbeidsintenstief.
Ik ben absoluut zeker dat het geen broodfokker betreft. Ik mocht de moeder zien, de pupjes liepen in huis rond, ik mocht de bench zien waar de moeder haar jongen in groot bracht, hij stuurde me foto's en filmpjes door. Lijkt me dus een betrouwbaar iemand.
De eigenaar gaf aan dat het hondje pas op 8 weken het nest mag verlaten. De pup is op 12/2 geboren.
Morgen gaat hij voor de laatste maal naar de dierenarts voor controle (+ vaccinatie?) en het plaatsen van de chip. Hij vroeg me mijn gegevens zodat de chip onmiddellijk juist kan geregistreerd worden door de DA.
Het hondje verblijft in Vlaanderen.
Oke dus in België en jij bent zelf ook van België? Anders moet je namelijk tot 15 weken wachten.
Weet niet hoe het daar exact is maar hier in Nederland moeten de pups voor ze 7 weken zijn de chip hebben en moet die voor de 8 weken op naam van de fokker geregistreerd staan. Daarna mogen ze pas over op de eigenaar.
Skoebidoe
geregistreerd lid

Cleva schreef:
Skoebidoe schreef:Zodra het meteen over een vervolgtraject voor een gezonde pup gaat zou ik duidelijk nee zeggen.
Wat bedoel je met een vervolgtraject? Een pup moet toch sowieso gevolgd worden? Of sla ik de bal mis? Moet de pup op 12 weken niet opnieuw een spuitje krijgen?
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Tja hangt er een beetje van af. Met de meeste dieren zit ik niet meteen bij de dierenarts eigenlijk, tenzij ik wat twijfels heb (en ja dat kan ook bij een goede fokker vandaan, diertje heeft toch stress en kan bevattelijk zijn). Niet standaard dus. Als ik onervaren zou zijn, zou ik het dan weer wel doen. Vroeger deed ik het meer dan nu denk ik.
Afbeelding
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

Toen onze pup kwam, was ze 9 week, geent en gecipt, en meerdere malen ontwormt en was 100% goed gekeurd door de fokker zijn DA.
had voor mijn eigen, een goed gevoel erbij en onze pup deed het ook prima, dus voor mij geen reden om direct naar onze eigen DA te gaan, heb gewoon gewacht totdat ze de volgende enting moest hebben, en dan krijgen ze ook een algehele gezondheids onderzoek, dit is standaard.

Maar je moet datgene doen waar jij je goed bij voelt.

moet zeggen dat de kliniek waar wij al meer dan 35 jaar gebruik van maken, geen overbodige dingen opdringt ( waarschijnlijk ook omdat ze inmiddels wel weten dat we daar toch niet vatbaar voor zijn)
en als ze 6 maand zijn krijgen we een uitnodiging voor een gratis controle, dus al met al goede service
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.

Ongelezen bericht door Sas »

onze fokker (wel stamboom) wilde juist graag dat we binnen een week even langs eigen DA gingen voor check-up.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Sas schreef:onze fokker (wel stamboom) wilde juist graag dat we binnen een week even langs eigen DA gingen voor check-up.

Staat ook in mijn koopcontract
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

crutz schreef:
Sas schreef:onze fokker (wel stamboom) wilde juist graag dat we binnen een week even langs eigen DA gingen voor check-up.

mag ik vragen waarom je dat ''verplicht'' stelt?
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Lizzie. schreef:
crutz schreef:

Omdat ik graag ook nog van een onafhankelijke partij hoor dat alles wat ik en m'n dierenarts dachten dat oké was in orde is. Kleine moeite voor beide partijen en voor de pup gewoon een kennismakingsbezoekje zonder iets.
Altijd fijn dat de da de pup/hond ook ziet in goede gezondheid ipv als er iets is
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.

Ongelezen bericht door Sas »

crutz schreef:
Lizzie. schreef:
crutz schreef:

Omdat ik graag ook nog van een onafhankelijke partij hoor dat alles wat ik en m'n dierenarts dachten dat oké was in orde is. Kleine moeite voor beide partijen en voor de pup gewoon een kennismakingsbezoekje zonder iets.
Altijd fijn dat de da de pup/hond ook ziet in goede gezondheid ipv als er iets is
precies dat, ik vond het al pupkoper ook een prima 'advies'( bij ons was het geen echte verplichting maar fokker adviseerde het wel).
Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

crutz schreef:
Lizzie. schreef:
crutz schreef:

Maar waarom binnen een week, de pup moet toch snel weer geënt worden, dan ziet de DA de pup dan toch ook. Zou voor mij een reden zijn om af te haken als de fokker mij verplicht stelt om binnen een week naar een DA te gaan.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Lizzie. schreef: Maar waarom binnen een week, de pup moet toch snel weer geënt worden, dan ziet de DA de pup dan toch ook. Zou voor mij een reden zijn om af te haken als de fokker mij verplicht stelt om binnen een week naar een DA te gaan.
Dan haak je af, ook prima. Voor het buitenland is m'n eis zelfs binnen 3 dagen ook ivm de reis etc.

Heb ook geïnteresseerde gehad die voor afrekenen naar hun eigen dierenarts (2 uur rijden) wilde. Nou dat gebeurd niet, geen pup gaat zonder afrekenen mee. Later was ik wel geschikt als vraagbaak voor problemen met hun broodfok pup. Nou daar heb ik voor bedankt.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Lizzie. schreef: Maar waarom binnen een week, de pup moet toch snel weer geënt worden, dan ziet de DA de pup dan toch ook. Zou voor mij een reden zijn om af te haken als de fokker mij verplicht stelt om binnen een week naar een DA te gaan.
Nou, dan haak je af :mrgreen:
Nee maar serieus, het heeft wel een functie vind ik. De DA van de fokker heeft de pups als het goed is gezond bevonden, het is voor beide partijen dan prettig als de DA van de koper dat niet te lang daarna bevestigd. Stel er komt iets boven water waarvan men zich afvraagt of het aangeboren is, dan heb je daar met zo'n bezoekje antwoord op en voorkom je getouwtrek tussen fokker en koper. "Want de DA van de fokker zal wel met hem/haar onder één hoedje spelen" Als een koper daar inderdaad op afhaakt moet hij maar bij een fokker gaan kopen die minder betrokken is :19:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”